0
0

آموزش کامل نصب کلید کولر آبی – نقشه سیم کشی و نحوه بستن

49061 بازدید

دوست عزیزم اگر اطلاعات برقی ندارید از شما خواهش میکنم که از یک برقکار ماهر کمک بگیرید و کار را به ایشان بسپارید. اگر برقکاری را نمی شناسید، کافیست در دیوار یا شیپور سرچ کنید و به راحتی شماره تعداد زیادی برقکار را پیدا کنید و در مورد قیمت کار هم تلفنی با ایشان به توافق برسید. چون تعمیر و سرویس کولر آبی برای افراد بی تجربه کاری خطرناک است و یکی از دلایل عمده برقگرفتگی در کشور ما همین مورد بوده است. پس مقاله پایین مخصوص برقکارهاست و برای افراد عادی نوشته نشده است. در ادامه این آموزش می خواهیم در مورد روش نصب کلید کولر آبی صبحت کنیم و در یک فیلم نقشه سیم کشی و نحوه بستن کلید کولر را شرح دهیم.

فیلم نصب کلید کولر آبی

قبل از مطالعه این مقاله، فیلم زیر را در کانال یوتیوب ما مشاهده کنید. در این فیلم نحوه بستن، سیم کشی، نقشه و راهنمای نصب چهار مدل از کلیدها آموزش داده شده است. از آنجایی که یوتیوب دسترسی ما ایرانی ها را مسدود کرده است، لازم است که با آی پی غیر ایرانی متصل شوید در غیر اینصورت فیلم ها برای شما نشان داده نمی شود. در ضمن اگر به برق علاقه‌مند هستید خوشحال می شویم از لینک مقابل عضو کانال یوتیوب آموزش برق شوید.

نقشه سیمکشی کولر آبی

اگر از خوانندگان کتاب آموزش برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از ۳ رشته سیم نمره ۲.۵ استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل ۱.۵* ۵ مفتولی نصب کنید. از این ۵ رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “۲ لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها ۵ رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم ۳ رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد ۲ رشته سیم دارد). با توجه به این توضیحات، مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا بزرگتر نمایش داده شود.

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد/سبز را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر

کلید کولر آبی در واقع از ترکیب سه کلید تشکیل شده است:

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی)

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید. امروزه دیگر شرکت های تولید کننده، دست از تولید این کلیدها کشیده‌اند.

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره ۳ که حذف شده است، در پشت این کلیدها ۸ سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار نمی گیرند و تنها سوکت های شماره ۱، ۲، ۷ و ۹ به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

سرسیم کولری

ترتیب اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

همانطور که پیداست در این مدل، سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره ۱
سیم تند به سوکت شماره ۷
سیم کند به سوکت شماره ۹
و پمپ به سوکت شماره ۲
متصل خواهد شد.

نوع دوم، کلید کولر توکار ۳ پل

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد ترمینال اتصال وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند است. مزیت این کلیدها نسبت به مدل قبلی این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ و مهره متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید را مشاهده می کنید.

پشت کلید کولر توکار

ترمینال های پشت کلید کولر

نوع سوم، کلید کولر ۴ پل

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر ۴ پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید از نوع ۳ پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر ۴ پل را مشاهده می کنید.

کلید کولر 4 پل

کلید کولر چهار پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید ۶ ترمینال جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N بالا
  • سیم نول خروجی به ترمینال N پایین وصل می شود.

نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب

نوع دیگری از کلیدها هستند که به کلید کولر تمام قطب معروفند، این کلیدها هم مانند کلیدهای قبلی به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

تصویر و نقشه اتصال این نوع کلید ها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر تمام قطب

راهنمای نصب کلید کولر تمام قطب

چند نکته در نصب کولر آبی

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش برق ساختمان مراجعه کنید. همچین در دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان توضیحات کاملی در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر به همراه کلید ایزولاتور داده شده است.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم بسیار زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و ۵ رشته با نمره ۱/۵ باشد.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی ۱۰ آمپر تایپ بی است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، ۳ رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود.

کلید کولر توکار ۳ پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید نگاه کنید. ۶ عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

نحوه نصب کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای ۶ عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این مدل:

فاز ورودی به ترمینال شماره ۳

سیم پمپ به ترمینال شماره ۶

سیم کند به ترمینال شماره ۴

سیم تند به ترمینال شماره ۱ وصل می شود

کلید کولر توکار مارک برق پارت ایرانیان

این هم از نقشه کلید کولر توکار برند برق پارت ایرانیان که یکی از دوستان نقشه آن را برای ما ارسال کرده اند. این کلید هم از نوع ۳ پل است. در این کلید ترمینال های ۳ و ۴ خالی هستند و هیچ سیمی به آنها وصل نمی شود.نقشه-سیمکشی-کلید-کولر-پارت-برق-ایرانیان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=65
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

1017 نظر در مورد آموزش کامل نصب کلید کولر آبی – نقشه سیم کشی و نحوه بستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    وقت بخير
    من يه كولر آبي از نوع موتور سرخود و كليد ديمردار دارم (از نوع قديمي) ،نقشه برق اين نوع موتور هارو داريد؟
    اگه شماره تلگرام هم داريد ميتونم براتون عكسش رو بفرستم

    ۵

  2. كليد كولر توكاررويان دارم ، پشت كليد چهار عدد پيچ هست ولي ننوشته كدوم فازه كلدوم تند و كند و پمپ ، چطور بفهمم
    ممنون

    ۷

    1. سلام. نمیشه که ننوشته باشه. حتماً از کلمات اختصاری انگلیسی استفاده شده. از پشت کلید کولر یک عکس برای ما ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.

      ۴

  3. سلام یه کلید کولر گرفتم قبلیش از قدیمیا بود
    این کلید جدید پنج تا جای سیم داره یه سمتش که پایین کلید باشه سه پیچ به نامهای کند ،نول،موتور داره سمت بالاش هم دوتا پیچ تند و پمپ داره حالا سوال اینه گزینه موتور چیه؟
    ایا همون محل اتصال فاز ؟
    ممنون جواب بدید

    ۷

  4. با عوض سلام و خسته نباشيد
    عذر ميخوام داخل كولر ما اون جعبه ك با ٤ تا پيچ نيست و ب جاش يك سيم ٣ رشته اي هست!
    با اين حال چطوري بايد وصلش كرد؟

    ۵

  5. باسلام
    سیم کولرما چندتیکه هست ورنگ ورود جعبه تقسیم باکلیدکاملا فرق داره
    وفتی روشن میکنم فقط رو دورتندروشن میشه وکلیدتند وکند روکه میزنم خاموش میشه
    همه سیم هاروهم جابه جا کردم بازیا کلا خاموش کار نمیکنه یا به همون صورت کارمیکنه
    چطورتشخیص بدم چیکارکنم

    ۷

    1. سلام. سیم ها رو از دو طرف آزاد کنید و به صورت تک به تک از هر طرف فاز رو به یکی وصل کنید و از سمت دیگه با فاز متر تست کنید تا سیم ها رو پیدا کنید.

      ۵

    1. سلام. نقشه سیمکشی خیلی از کولرها شبیه همدیگست. اگر کولر شما تفاوت داره. از کلید کولر و از جعبه تقسیم داخل کولر عکس بگیرید و از طریق صفحه تماس با ما واسمون ارسال کنید تا راهنمایی تون کنیم.

      ۵

  6. سلام
    وقتی موتور را روشن میکنم ‍‍‍‍‍‍پمپ روشن خاموش میشود این موضوع هم در حالت با کلید هم وقتی بطور دستی برق اعمال میکنم اتفاق می افتد.اشکال مدار در کجاست؟باتشکر

    ۴

  7. سلام من كليد كولر كه از نوع قديمي بود رو با يك كليد جديد از نوع ايران عوض كردم داخل كليد ۶ عدد پيچ وجود داره لطفا طريقه اتصال سيم هاي ورودي و خروجي رو توضيح دهيد

    ۵

    1. سلام. لطفاً با گوشیتون از پیچ های داخل کلید کولر جدید و قدیم عکس بگیرید و از طریق فرم “تماس با ما” واسمون ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.

      ۴

  8. سلام من کلید کولر دلند خریدم
    مطابق با توضیحات شما به این ترتیب بستم
    سیم زرد از داخل کولر به پمپ وصل شده بود که به قسمت پمپ کلید بستم
    سیم قهوه ای به قسمت کند کولر وصل شده بود که به قسمت کند کلید بستم
    سیم مشکی تند بود که همین روش بستم
    دو تا آبی بود که یکیش داخل کولر نول بود.دو تاش رو به هم بستم و چسب برق زدم
    یک سیم رشته ای قهوه ای هم بود که به نظرم فاز بود و به قسمت فاز کلید بستم.
    اما بعد از روشن کردن هیچکدام رو شن نشد.
    نه پمپ و نه کولر
    به نظر شما اشکال از کجاست؟

    ۵

    1. سلام. همون سیم رشته ای که می فرمایید قهوه ای بود و به نظرتون فاز بود رو با فاز متر تست کنید و ببیند که آیا واقعاً فاز هستش یا خیر.
      اگر فاز متر ندارید با یک سرپیچ لامپ و لامپ تست کنید تا مطمئن بشید که فاز و نول ورودی به کلید درست هستند یا خیر.

      ۷

  9. با سلام
    کولر آبی وقتی سرویس کردم و روشن کردم، مقداری کار کرد بعد صدایی داد و بوی سوختگی
    ولی باز داشت کار می کرد.
    وقتی خاموش کردم و دوباره روشن کردم، فقط صدای وز وز می داد و زمانی که با دست پره کولر را چرخاندم، شروع به چرخیدن کرد. باز که خاموش کردم، دوباره همین قصه تکرار شد یعنی کولر نمی تواند استارت کند.
    سوال من این است که قطعه استوانه ای شکل کوچکی که نزدیک جعبه تقسیم کولر (قبل از موتور) قرار دارد چیست؟ آیا استارت است (مثل مهتابی) لطفا توضیح دهید
    با تشکر

    ۷

    1. سلام. به احتمال زیاد سیم پیچ راه انداز موتور خراب شده.
      اون قطعه استوانه ای خازن اصلاح ضریب قدرت هستش و اگر وصلش هم نکنید مشکلی پیش نمیاد.

      ۵

  10. سلام و خسته نباشید
    کولر رو راه انداختم ولی وقتی چند دیقه از روشن بودنش میگذره به مرز خاموش شدن پیش میره و بعد دوباره اوج میگیره و باد میزنه
    و همچنین که تند و کند کولر باهم فرقی نداره.

    ۵

  11. با سلام
    نقش خازن در كولر ابي چيست؟نشانه سالم بودن ان در مدار و نحوه عملكرد ان چگونه است؟يعني چطور متوجه بشويم خازن در مدار سالم مي باشد؟خازن كولر بنده از مدار خارج شده (سيم هان ان بحال خود رها شده)و نمي دانم ايا سالم هست يا خير
    ممنون

    ۶

    1. سلام. اگه منظورتون خازن روی دیواره کولره که نزدیک جعبه تقسیم داخل کولر نصب شده. دو سیم اون رو باید به سیم های پمپ آب کولر وصل کنید. دقت کن که این سربندی باید داخل همون جعبه تقسیم و ترمینال های داخلش انجام بشه. و از چسب برق استفاده نکنید.
      بهتره بدونید که این خازن اصطلاحاً برای اصلاح ظریب قدرت به کار میره و هدفش کاهش مصرف برق در کولره. پس اگه اون رو وصل هم نکنید مشکلی پیش نمیاد.
      کلمه”تست سلامت خازن” رو سرچ کنید.

      ۶

  12. متاسفانه عکس ارسال نمیشه.ولی توضیحاتش اینه که ابعادش۴*۷*۳هست .روش دوتا دکمه داره یکیش resetو اون یکی زرد کوچیکه روش نوشته te.ممنونst.دوتاسیم ورودی وسه تا خروجی داره

    ۸

  13. سلام.کولر جنرال بست خریدم و موقع نصب به قطعه ای داخل کلید برخوردم که اطلاعاتی دربارش ندارم.لطفا راهنمایی منید چطور نصب میشه.عکسو میفرستم

    ۶

  14. سلام خسته نباشید
    کولر ما ۶۰۰۰مدل ازمایش موتور سرخود یعنی بدونه تسمه است. کلید طبق نقشه بستم اما یک اشکالی به وجود امده دور تند به خوبی میچرخه اما دور کند شروع میکنه به ایستادن و بعد دور برعکس میزنه میخاستم علتش بدونم کلید اشتباه بستم یا ایراد از موتور کولر با تشکر

    ۶

    1. سلام. مرسی.
      از جعبه تقسیم داخل کولر. و از قسمت های مختلف کلید کولر برامون عکس ارسال کنید تا بتونیم راهنمایی تون کنیم.
      از صفحه “تماس با ما” برای ارسال تصاویر استفاده کنید.

      ۵

  15. سلام وقت بخیر
    از سایتتون استفاده کردم

    کولر آبی هست که موتورش موتوژن است .
    روی دور تند، فیوز روی موتور میپرد.

    اشکال در کجاست؟

    ممنون

    ۵

      1. سلام و ممنون از پاسختون

        ولی موتورش نو است و تقریبا بعد از ۱۰تا ۱۲ ثانیه که روی دور تند کار میکنه فیوزش میپره.
        احتمال اشکال دیگه ای نمیدین؟

        بازم متشکرم

        ۵

          1. سلام و وقت بخیر
            دیروز که باز اتفاق افتاد و دور تند کولر را زدم بعد ۱۰ ثانیه ای فیوز روی موتور کولر عمل کرد و قطع شد. رفتم فیوزش را بزنم موتورش گرم بود ولی داغ نبود. آیا آمپر زیاد میکشد که فیوز قطع میشود یا عیب و ایراد دیگری دارد؟ کنتور خانه ۲۵ آمپر است و فیوز کولر تو جعبه فیوزها ۱۰ آمپر.

            ممنون

            ۷

          2. سلام. به احتمال خیلی زیاد سیم پیچ دور تند کولر شما نیم سوز شده و باید موتور باز بشه و سیم پیچش تعویض بشه.

            ۵

  16. سلام موقع انداختن تسمه کولرچندروزاول خوب کارمیکنه ولی بعددورموتورکاهش پیدامیکنه وپوشال کولربرمیدارم میبینم تسمه کولرازاطراف حالت خوردگی پیداکرده وبه مرورتسمه نازک میشه وصداهای ازکولرشنیده میشه چندبارهم تسمه عوض کردیم ولی فایده ای نداره وسال قبل روشن میکردم به یک باره دورکندموتوربه شدت کاهش پیدامیکرد وبعدازچنددقیقه درست میشدودوباره تکرارمیشد باتشکر

    ۵

    1. سلام. به احتمال زیاد پولی بزرگ و پولی کوچک که در سر موتور قرار دارد، تنظیم آنها به هم خورده و در یک راستا نیستند. باید اصطلاحا، ریگلاژ شوند

      ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853