فیلم آموزش عملی برق ساختمان
شهریور
8
1394

نقشه کلید کولر

نقشه سیمکشی کولر آبی :

اگر از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از 3 رشته سیم شماره 2.5 استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل 1.5* 5 مفتولی نصب کنید. از این 5 رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “2 لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها 5 رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً 4 رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم 3 رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد 2 رشته سیم دارد). با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

 

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

 

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد رنگ را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر :

 

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :

 

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

1- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید.

 

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

 

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره 3 که حذف شده است، در پشت این کلیدها 8 سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار
نمی گیرند و تنها سوکت های شماره 1، 2، 7 و 9 به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

 

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره 1
تند به سوکت شماره 7
کند به سوکت شماره 9
و پمپ به سوکت شماره 2
وصل خواهد شد.

 

2- نوع دوم، کلید کولر توکار 3 پل :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

 

پشت کلید کولر توکار

 

2- نوع سوم، کلید کولر 4 پل :

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر 4 پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید کولر از نوع 3 پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر 4 پل را مشاهده می کنید.

 

کلید کولر 4 پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید 6 پیچ جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود.

 

3- نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

 

چند نکته در نصب کولر آبی :

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش جامع برق ساختمان مراجعه کنید.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و چهار رشته به نمره 1/5 باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافی برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی 16 آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، 3 رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود

 

کلید کولر توکار 3 پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید را نگاه کنید. 6 عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای 6 عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این کلید:

فاز ورودی به ترمینال شماره 3

سیم پمپ به ترمینال شماره 6

سیم کند به ترمینال شماره 4

سیم تند به ترمینال شماره 1 وصل می شود








653 سوال مطرح شده شما هم سوالی دارید؟

  • خسته نباشید. ببخشید تو کلید تو کار که چهار تا پیچ داره
    فاز و نول ورودی به کجا میخوره ممنوم.

    • سلام. سیم نول رو با سیم آبی رنگ از کابل 4 رشته به هم بتابونید و نوار چسب بزنید. سیم فاز هم میره تویه پیچ فاز کلید کولر

  • سلام دور کولر ما کمتر از حد معموله و کاملا نو هم هست تازه خریدیم و کولر قبلی هم اینجوری بود میشه راهنمایی کنید

    • سلام این بستگی به مدل موتور کولر و تعداد سیم پیچ های موتور داره.

  • سلام.تا به حال 2 تا کلید ریموت دار خریدم.
    که هر دو خیلی زود خراب شدن اگر برند خوب و معتبری می شناسید معرفی کنید.
    با کمال تشکر

    • سلام آقای محمدی. متاسفانه تمام این ریموت ها جنس بی کیفیت چینی هستند. ولی ما بیشتر با برند Yilend کار می کنیم که حداقل یکی دو سالی کار می کنه.

  • سلام خسته نباشید کلید کولر ما ازپشت هفت تا جای سویکت داره بازش کردم نمیدونم دیگه جای سیمای دور تند و کند اب کجاس ممنونم راهنماییم کنید در ضمن اگر کلید بسوزه از کجا باید بفهمیم

    • سلام. آیا مطمئن هستید که هفت تاست. باید هشت تا باشه. مثل چیزی که در مدل اول در بالا مشاهده کردید. که نقشه نصب اون در تصویر دوم اومده.
      برای تست کلید کولر کافیه سیم فاز رو مستقیم به سیم های تند ، کند و پمپ وصل کنید. اگر در این حالت ها کار کردند ولی با کلید کولر کار نکردند. پس کلید کولر خرابه. البته خیلی کم پیش میاد که کلید کولر خراب بشه.

  • سلام خسته نباشین …من همه ی کلیدارو مثل نقشه زدم ولی نمیدونم نول رو بکجا بزنم ….یعنی نول کولر رو به نول برق وصل کنم آیا…

    • سلام. سیم نول در داخل کلید با سیم آبی رنگ از کابل چهار رشته کولر، با چسب برق به هم متصل می شن. در داخل جعبه تقسیم داخل کولر هم سیم نول به پیچ نول وصل میشه.

  • ببخشید من یه دینام تازه خریدم و بعد سیم کشی و اینا رو انجام دادم بعد که کلید پمپ رو میزنم درسته کارمیکنه بعد کلید موتور میزنم دوباره پمپ روشن میشه بعدش کلید تند میزنم هیچ عکس العملی نشون نمیده ببخشید جواب این سوالمو سریع تر میدید منتظرم .

    • سلام. شما باید از پشت کلید کولر و از جعبه تقسیم داخل کولر برای ما عکس ارسال کنید تا بتونیم شما رو راهنمایی کنیم. شما در سیم کشی چیزی رو اشتباه وصل کردین.

  • سلام،ممنون از پاسختون.یه سوال دیگه داشتم اینکه
    میگن اگه کولر رو همیشه روی دور کند بذاریم ممکنه
    که بعد از مدتی کولر دچار مشکل بشه،درسته؟

    • سلام. این جمله رو شما اینطوری شنیدید که میگه : “بهتر است در زمان شروع به کار کولر آن را روی دور تند راه اندازی کرد” . که البته درسته و باعث طولانی شدن عمر پلاتین ها و در نتیجه طولانی تر شدن عمر موتور میشه. ولی در حالت کار نرمال هم بهتره زیاد از دور کند استفاده نکرد. چون در بیشتر موارد این سیم پیچ دور کند هستش که می سوزه در حالی که هنوز سیم پیچ دور تند سالمه. ولی به خاطر خرابی سیم پیچ دور کند ما مجبوریم تمام موتور رو باز کنیم.

  • سلام اگه دور کند و تند کولر آبی را به هم وصل کنیم مشکلی برای موتور پیش نمیاد.موتور نمیسوزه

    • سلام. محمد آقا آخه این چه کاریه که در آن واحد هم فاز رو بدیم به سیم کند و هم سیم تند. واقعیتش ما تا به حال این رو امتحان نکردیم، که چه اتفاقی می افته.
      ولی اگه کولرتون مشکلی داره که مجبور شدین این کار رو بکنید. مشکل رو بفرمایید تا راهنمایتون کنیم.

  • سلام ،تمام مواردی که با تصویر نشون دادین میتونیم
    انجام بدیم ولی چیزی که میخوام بدونم اینه که اگر
    دوشاخه رو برعکس (فاز و نول)به پریز برق بزنیم
    باعث سوختن کولر میشه.ممنون از پاسختون

    • سلام . خیر اگه دو شاخه رو برعکس بزنید کولر نمی سوزه. فقط به جای فاز، نول میره تویه کلید و فاز مستقیم میره تویه کولر که این فقط از نظر برق گرفتگی خطرناکه.

  • با سلام و خسته نباشید مجدد, و با تشکر از زحمات قبلی, خواهشمندم طریقه تعمیر کلید تبدیل کولر رو توضیح دهید, مثل اینکه مال ما خراب شده که سرعت کند کار نمیکنه همیشه سرعت تند کار میکنه و کلید کند که میزنیم باز هم در حالت تند کار میکنه , ممنون

    • سلام. ممنونم از شما.
      حیدر جان کلیدهای کولر نه قابل تعمیره و ارزش وقت گذاشتن و تعمیر رو داره. بعدشم این موردی که شما می فرمایید به احتمال زیاد از موتور باشه نه از کلید کولر. پس به این صورت کلید کولر رو چک کنن تا متوجه بشی مشکل از کجاست. سیم کند پشت کلید رو آزاد کن و مستقیم به فاز وصل کن. اگه کولر رفت رو حالت کند پس مشکل از کلیده در غیر اینصورت موتور کولر مشکل داره که باید باز بشه و بره برای تعمیر.

  • سلام، یک کلید کولر ایران الکتریک خریدم که 4 کلید داره شامل on و off ، پمپ ، موتور ، و دور تند .
    ممنون میشم راهنماییم کنین در مورد نصب کلید. من از برقکاری زیاد سررشته ندارم. ممنون میشم ساده توضیح بدید.
    بازم ممنون.

    • سلام آقا میثم می تونید یک عکس از پشت اون کلید و یا کاتالوگ اون کلید برای ما ارسال کنید؟؟؟ این کلیدی که شما می فرمایید جدیده و ما باهاش برخورد نداشتیم. اگه بدونیم روی پیچ های پشت کلید چی نوشته شده، می تونیم کمکتون کنیم.

    • سلام من هم همین مشکل رو دارم . لطفا راهنمایی کنید .

      • سلام. فردا پاسخ شما رو خواهم داد.

  • با سلام ممنون از راهنمایتون یکی از سیم ها رو به پمپ اب وصل کردم یکی به نول درسته نه .بعدش از کجا بدونیم خازن کار میکنه

    • سلام بله درسته. برای تست خازن کافیه تویه گوگل بزنی روش های تست خازن

  • سلام ممنون از راهنمایها ونقشه هایی که واسمون گذاشتین من امروز همه اون کارها وسیمهایی رو که فرمودین انجام دادم کولر به خوبی کار میکنه فقط یه خازن بغل ترمینال ها هستش نمدونم به کدام. سیم ها وصل کنم دور تند.یا کند.ویاپمپ ممنون

    • سلام. خواهش می کنم. دو تا سیم از اون خازن میاد بیرون که باید به سیم های پمپ وصل بشه.

  • با سلام یه سوال داشتم اگر تمام سیم های کولر ابی به یک رنگ باشد، سیم نول . ارت.کند و تند را چگونه از همدیگر تشخیص میدهیم لطفا راهنمایی کنید؟

    • سلام . تمام سیم ها رو آزاد کنید و با فاز دادن به سر هر کدوم از اونها، در سمت دیگر با فاز متر سیم مورد نظر رو پیدا کنید. سیم نول رو هم که فقط باید با یک لامپ چک کنید چون فاز متر نول رو نشون نمیده.

  • سلام متشکرم از زحمات و آموزش خوب شما امیدوارم موفق باشید. من با مطالعه سایت شما خیلی از مشکلاتم حل شد. فقط لطفا اگر توضحی داده میشود چون برای ما بصورت عملی نبوده سخت است اگه امکان دارد بیشتر توضیح داده شود و مسله و مشکلات کامل موشکافی گردد خداوند از شما راضی وخشنود باشد با احترام

    • سلام . به روی چشم . حتماً این نظر شما رو مدنظر قرار خواهیم داد. ولی اگر جایی رو سخت توضیح دادیم بفرمایید تا توضیحات بیشتری رو براتون بدم.

  • با سلام و خسته نباشید, کولر ما کلید در دور کند و تند فقط همیشه در حالت تند کار میکند, خواستم خواهش کنم بفرمائید عیبش از چی میتونه باشه ( مدل ۳۵۰۰ موتوژن) با کمال تشکر

    • سلام حیدر جان. این موردی هستش که برای خیلی از کولرها اتفاق می افته. به صدای موتور گوش کنید. اگر در حالت کند یک صدای هوووووم از موتور شنیده میشه، پس سیم پیچ دور کند ضعیف شده که باید عوض بشه. ولی اگر هیچ صدایی شنیده نشد. سیم کشی ها رو چک کنید و مطمئن بشید که برق به موتور میرسه.

      • ضمن سلام مجدد, اینکه در حالت کند صدای هوم بدهد نه,کولرو که روشن میکنیم همیشه در حالت تند کار میکنه و کلید تند و کند عمل‌ نمیکنه, کولر همیشه در حالت تنده, با تقدیر و تشکر

        • سلام. کلید کولر رو باز کنید و سیم های تند و کند رو از کلید آزاد کنید و هر بار یکیشون رو بزنید به سیم فاز. به این روش میتونید تست کنید که کلید سالمه یا نه.
          اگه کلید کولر مشکل نداشت. در داخل موتور چیزی هست به نام کلید گریز از مرکز که وظیفه سوئیچ کردن روی حالت تند و کند رو داره، احتمالاً اون خراب شده که درست کردنش فقط از عهده آقای سیم پیچ برمیاد .

          • با تشکر از جنابعالی و همکاران محترمتون, همچنین سایت خوبتون که پاسخگوی سوالات و مشکلات مردم هستین

  • سلام.کولر رو وصل کردم کار هم می کنه ولی یه خازن داره ب غیر از خازن راه انداز می خوام بدونم اون خازن واسه چیه

    • محمد عزیز سلام. اگه منظورتون خازن روی دیواره کولره که نزدیک جعبه تقسیم داخل کولر نصب شده. دو سیم اون رو باید به سیم های پمپ آب کولر وصل کنی. دقت کن که این سربندی باید داخل همون جعبه تقسیم و ترمینال های داخلش انجام بشه. و از چسب برق استفاده نکنید.
      بهتره بدونید که این خازن اصطلاحاً برای اصلاح ظریب قدرت به کار میره و هدفش کاهش مصرف برق در کولره. پس اگه اون رو وصل هم نکنید به کسی بر نمی خوره.

    • مرسی از راهنماییتون و همچنین سایت خوبتون

  • باسلام درمورد کلید کولر ابی مدل ایران چهار دکمه ای توضیح میخواستم

    • سلام. این مدلی رو شما می فرمایید من ندیدم. لطفاً از جهت های مختلف این کلید عکس بگیرید و برامون ارسال کنید تا روش نصبش رو خدمتون عرض کنم. فک می کنم کلید چهارمی که به کلیدهای قبلی اضافه شده برای کنترل سیم نول باشه.

  • سلام خسته نباشین

    میشه آموزش نصب کلید توکار(نوع دوم) رو بذارید؟؟

    عکس بذارین که بهتر بشه متوجه شد

    خیییییییییییلییییییییییی لازمه خواهش میکنم کمکم کنید

    • سلام امین جان. مگه توضیحات بالا واضح نیست؟ ببینید، یک کابل چهار رشته از کولر اومده تویه این کلید ها و یک سیم دو رشته که یکیش فازه و یکیش نول. سیم نول رو با سیم آبی از اون کابل چهار رشته به هم بتابون و نوار چسب بزن. حالا از اون کابل چهار رشته سه تا سیم باقی مونده و یک سیم فاز .که اونها رو با توجه به نوشته های پشت کلید وصل کن به کلید

  • سلام موضوع این هست که پره های کولر حرکت نمی کند در حالیکه موتور به خوبی کار می کند چکار باید انجام داد که پره ها کار کند؟

    • سلام. چک کنید ببیندید که تسمه موتور خیلی شل نباشه چون در اینصورت بعضی وقتا تسمه رد می کنه که این باعث میشه سرعت حرکت پره ها کم بشه.
      بعدش قسمت پولی که یک حلقه آلومینیومی در سر محور موتور هستش رو چک کنید و ببینید آیا پولی هم هرز می چرخه یا نه. اگه لازم شد باید اون رو با آچار آلن محکم کنید.

فرستادن دیدگاه برای ناشناس

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


تلفن تماس سایت آموزش برق

مجوز فعالیت سایت آموزش برق


logo-enamad logo-samandehi

آخرین سوالات پاسخ داده شده

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

هدیه رایگان سایت


هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار


سایت کالنجی

آموزش برق در شبکه های اجتماعی