فیلم آموزش عملی برق ساختمان
شهریور
8
1394

نقشه کلید کولر

نقشه سیمکشی کولر آبی :

اگر از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از 3 رشته سیم شماره 2.5 استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل 1.5* 5 مفتولی نصب کنید. از این 5 رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “2 لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها 5 رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً 4 رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم 3 رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد 2 رشته سیم دارد). با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

 

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

 

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد رنگ را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر :

 

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :

 

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

1- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید.

 

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

 

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره 3 که حذف شده است، در پشت این کلیدها 8 سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار
نمی گیرند و تنها سوکت های شماره 1، 2، 7 و 9 به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

 

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره 1
تند به سوکت شماره 7
کند به سوکت شماره 9
و پمپ به سوکت شماره 2
وصل خواهد شد.

 

2- نوع دوم، کلید کولر توکار 3 پل :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

 

پشت کلید کولر توکار

 

2- نوع سوم، کلید کولر 4 پل :

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر 4 پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید کولر از نوع 3 پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر 4 پل را مشاهده می کنید.

 

کلید کولر 4 پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید 6 پیچ جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود.

 

3- نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

 

چند نکته در نصب کولر آبی :

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش جامع برق ساختمان مراجعه کنید.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و چهار رشته به نمره 1/5 باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافی برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی 16 آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، 3 رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود

 

کلید کولر توکار 3 پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید را نگاه کنید. 6 عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای 6 عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این کلید:

فاز ورودی به ترمینال شماره 3

سیم پمپ به ترمینال شماره 6

سیم کند به ترمینال شماره 4

سیم تند به ترمینال شماره 1 وصل می شود








653 سوال مطرح شده شما هم سوالی دارید؟

  • سلام سیم نول رو چه طوری وصل کنیم.

    • سلام. سیم های نول رو به هم بپیچون و نوار چسب بزن. به همین راحتی

  • سلام ؛ از پاسخ شما سپاس
    اکنون پمپ و موتور همه چیز خوب کار میکنه برزنت هم صحیح هست و تا قبل از این باد خنک و خیلی خوبی کولر می داد ولی الان پس از نصب پمپ جدید با وجود اینکه چند ساعت بعد از نصب پمپ از کولر استفاده کردیم و خیلی خوب بود ، الان که مجددا می خواهیم از کولر استفاده کنیم مشاهده کردیم همه چیز خوب کار می کند ولی باد از کولر داخل ساختمان نمی گردد یعنی دست را جلوی کانال کولر گرفتم ولی بادی نمی آید در حالی که موتور و پمپ دارند خوب کار می کنند؟

    • سلام آقا مهدی. اگر پوشال های کولر رو تازه تعویض کرده باشید، چون پوشال ها نو هستند و فضای بین آنها بسیار کم است. هوا نمی تونه وارد کولر بشه. بهتره در یکی از گوشه های کولر، مقداری پوشال ها رو کنار بزنید تا هوا بتونه به راحتی وارد کولر بشه. در این صورت هوا دهی کولر بهتر میشه.

  • سلام من از کلید توکار جدید نوع دو استفاده میکنم ، میخوام با کلید های جدید ریموت و ترموستات دار عوض کنم ، این کلید های توکار نول ندارد ، آیا حتمن باید نول به کلید ریموت دار وصل کنم ؟ اگر بله ، آیا میتوانم نول را از رشته سیم کناری بگیرم ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • محمد آقا سلام. بله همون طور که فرمودین این کلید ها نول ندارند ولی حتماً سیم نول از پشت این کلیدها رد شده، که می تونید از اون برای کلید ریموت دار استفاده کنید. اتصال سیم نول به کلید ریموت دار الزامیست.

  • سلام من کولرم پمپ موتوژن هستش ولی 5 تا سیم از موتور خارج شده یدونه 2 تایی و یدونه 3 تایی راهنمایی کنید. کلید از همون اولی هست.

    • سلام. احتمالاً موتور کولر یک بار سیم پیچی دوباره شده و آقای سیم پیچ، سیم ها رو این طوری وصل کرده. و گرنه زمانی که موتور رو نو می خرید، معمولاً سه تا سیم قهوه ای، سیاه و آبی ازش خارج شده .
      این که می فرمایید یدونه 2 تایی و یدونه 3 تایی، منظورتون اینه که یک کابل دو رشته و یک کابل سه رشته؟؟؟ یک عکس از سیم های خارج شده از موتور برای ما ارسال کنید.

  • سلام برق واحد ساعت ۵ صبح رفت و بعد متوجه شدم ترمیناتور پریده وقتی آن را دوباره فعال کردم پمپ کولر رو زدم و بعد دوباره ترمیناتور پرید چرا فیوز می پره من سیم های اتصال رو هم نگاه کردم و الان چند روزست که کولر توسط نصاب شرکت نصب شده و استفاده می کنیم. تا امروز صبح هم خوب بود. و الان دیگه فیوز نمی پره ولی پمپ کولر روشن نمیشه؟

    • سلام. برق واحدتون رو قطع کنید و پمپ رو کاملاً از داخل کولر خارج کنید و سیم های اون رو به یک پریز برق وصل کنید تا مطمئن بشید که آیا پمپ سالمه یا نه. احتمال داره که پمپ کولر سوخته باشه و این سوختگی سبب پریدن فیوزها شده باشه. اگر پمپ رو به پریز برق زدید و کار نکرد باید یک پمپ جدید تهیه کنید.

  • سلام ممنون من دقیقا مثل تصویر سیمارو وصل کردم چرا وقتی کلید پمپ رو روشن میکنم موتورم روشن میشه ؟

    • سلام. کلید تون از کدوم نوع هستش؟
      به احتمال زیاد در جعبه تقسیم داخل کولر سربندی ها رو اشتباه انجام دادین.

  • با سلام
    واقعا ممنونم

  • با عرض سلام مجدد ، و تشکر فراوان . می خواستم بدونم موتور الکتروژن بهتره یا موتوژن از همه جهات؟(بدون خازن)

    • سلام. ما بیشتر موتوژن کار می کنیم، ولی بنظرم الکتروژن هم موتور خوبیه.

  • سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان
    یه سوال داشتم اینکه، کلید کولر ما از نوع سوکتی و با دوشاخه به پریز برق خونه وصل میشه حالا باز هم به همین صورت فاز و نول به کلیدها متصل میشه؟

    • سلام. بله دقیقاً به صورت نقشه بالا وصل میشه. ولی آقا محمد اینو هم بدون که استفاده از دو شاخه برای برق کولر اصلاً استاندارد نیست و خیلی خطرناکه. چون باید کلید کولر در مسیر سیم فاز قرار بگیره، ولی اگه اومدیم و دوشاخه رو برعکس زدیم به پریز و جای فاز و نول عوض شد، پس اینبار نول میره تو کلید و فاز مستقیم میره تو کولر. و شاید در حالتی که کولر خاموشه ، کسی کولر رو دست کاری کنه و برقگرفتی رخ بده. پس اون دوشاخه رو حذف کن و با رعایت فاز و نول ، مستقیم وصلش کن به زیر پریز برق

  • سلام خسته نباشید تاحدودی از برق سررشته دارم یه موتور کولر تازه تعمیر بعد بیست روز الان بشدت داغ میشه دور موتور کم میشه دورتند هم همیشه درحال استارت و دور موتور کم میشه ک پلاتینها صدا میدن ب سیم های دورتند کند عوض کردم ننول و فاز هم درسته ب تعمیر کار مراجعه کردم گفت عیب برقی هست برقکار اوردم میگه موتور عیب داره درضمن دور کند موتور صدای هوم میدهد وبعد چنددقیقه کار بشدت داغ میشه.لطف راهنما ی کنید با تشکر از شما.

    • سلام آقا یاشار. با این توصیفاتی که فرمودین، مشکل از موتور کولر هستش. در ضمن این یک مشکل رایج هستش که واسه خیلی از مشتریان ما هم پیش میاد و ربطی به سیم کشی نداره. بهتره موتور رو پیش یک تعمیرکار دیگه ببرید.

  • با سلام وخسته نباشید. قربان من میخاستم یه رشته دیگه به عنوان فاز کنارکابل ۴رشته کولراضافه کنم وبرق اصلی روجداگانه وارد کولر کنم وازداخل کولر تقسیمش کنم که درحقیقت کلیدای اصلی دیگه کاریه کنترل سیم دارو انجام بده وبرق هم ازطریق دوشاخه نزدیک به کولر تامین بشه جواب میده؟ ودرضمن من از کابل افشان استفاده کنم چه ایرادی داره؟ مرسی جواب بدین.

    • سلام. منظورتون رو درست متوجه نشدم. لطفاً نقشش رو روی برگه بکشید و با گوشیتون یک عکس ازش بگیرید و واسم ارسال کنید.
      استفاده از سیم افشان برای کولر آبی اصلاً توصیه نمیشه. چون احتمال اینکه یکی از رشته ها با بدنه کولر برخورد کنه و برق گرفتگی ایجاد بشه هست.

  • یه سئواله دیگه.
    کولره ما دوره کندش کار نمیکنه فقط د وره تند داره.مشکلش چیه؟

    • سلام. باید موتور کولر باز بشه و ببریدش واسه تعمیر.

  • درود. رو قسمته خوده موتور علاوه بر سه فیشه کام .دوره کند و دوره تند یه سیم هست که از خوده موتور بیرون اومده و به فیشی رویه خود ه موتور میخوره اطلاعی دارین چیه؟

    • سلام. نمی دونم منظورتون کدوم سیمه. یک عکس ازش ارسال کنید.

  • سلام کلید کولر رو وصل کردم چهار پیچ داره یک طرف عکس شیر آب داره سیم پمپ رو بالا و فاز رو پایین و طرف دیگه دور تند بالا و دور کند پایین وصل کردم پمپ آب روشن نمیشه ولی دور کند و تند کار میکنه بی زحمت بگید علت چیه؟ مچکرم

    • سلام. پمپ رو از داخل کولر در بیارید و به دو رشته سیمی که بهش وصله، فاز و نول وصل کنید. ببینید که آیا پمپ سالمه یا نه. اگه مطمئن شدید که پمپ سالمه، جعبه تقسیم داخل کولر رو چک کنید. در داخل این جعبه تقسیم یکی از سیم های پمپ به پیچ نول و سیم دیگه به پیچ پمپ باید وصل بشه. اگه مشکل رفع نشد، از پشت کلید کولر و جعبه تقسیم داخل کولر یک عکس برای ما ارسال کنید.

  • با سلام و قبولی طاعات شما و دوستان عزیز ، و تشکر از حسن توجه شما به سوالات ، سیم کشی کولر آبی بنده از جعبه تقسیم بالا طبق نقشه بوده و کلید پریز پایین هم، همین طور ، اما دور کند کولر در حالت معمول که بعد از پمپ باید روشن شود ، عمل نمیکند ، و فقط درحالتی دور کند بکار می افتاد که باید یکبار دور تند رو روشن و سپس خاموش کنم تا دور کند عمل کند ، مشکل کجاست؟؟؟ ممنون می شم راهنمایی کنید. قبلا از شما کمال تشکر را دارم.

    • آقای ملکی سلام. طاعات و عبادات شما هم قبول باشه. سیم پیچ دور کند کولرتون ضعیف شده و یا اگه دینام کولر از نوع خازن دار باشه، خازن دینام ضعیف شده. در هر دو حالت باید موتور کولر باز بشه و ببرید واسه تعمیر.

  • با سلام و تشکر از جوابگویی کامل و خوب تون. کولر ما جدیدا وقتی استارت میکنه فیوز میپرونه فقط تونستم دریک حالت استارتش کنم وقتی سیم تند و کند موتور را جابجا وصل کنم و کولر را با دور تند (کلید روی حالت کند) استارت کنم با دور تند استارت شده و درحالت روشن بدون اشکال میشه دورشو کند کرد (کلید روی حالت تند) و بدون اشکال ساعتها هم دور تند هم کند کار میکنه فقط واسه استارت باید کلید رو کند باشه که موتور با دور تند استارت کنه البته خودم سیم کند و تند موتور را جابجا کردم وگرنه این حالت هم فیوز میپره. (ی سوال دیگه آیا در حالت تند فاز به دو سیم موتور باید برسه یا دور تند یک سیم و دور کند یک سیم جدا)

    • حمید آقا سلام. اتفاقاً این مشکل دیروز برای یکی از مشتریان ما هم پیش اومده بود. دلیلش هم این بود که سیم پیچ دور کند کولر خراب شده بود و در حالت کند جریان خیلی زیادی رو می کشید و باعث می شد که فیوز بپره. از یک سرویس کار کولر بخوایید که موتور کولر رو باز کنه و ببریدش واسه تعمیر.
      پاسخ سوال دوم: خیر. موتور کولر برای هر حالت تند و کند یک سیم پیچ جدا داره . پس برای حالت تند یک سیم و برای حالت کند هم یک سیم فاز دار میشه.

  • سلام و تبریک بخاطر وقت و انرژی که میذارید عکس کنار هم از تقسیم داخل کولر و کلید هم بذارید ممنون میشم پیروز باشید

    • سلام. انشالله دو سه روز آینده.

  • با سلام و تشکر- کولر آبی ما فقط با درجه کم کار می کند وقتی روی درجه زیاد می گذاریم صدای هوم می کند ولی چرخش آن زیاد نمی شود علت چیست؟

    • سلام. سیم پیچ دور تند دینامتون باید تعمیر بشه. از یک سرویس کار کولر بخواهید تا موتور کولر رو باز کنه و ببریدش واسه تعمیر.

  • سلام
    کولر ما وقتی پمپ را میزنیم پمپ کار نمیکنه ولی وقتی پمپ روشنه و دور کند را میزنیم پمپ هم راه میفته مشکل کجاست ؟ کلید کولر هم که باز کردم پشت پمپ هیچ سوکتی نیست ولی به بالاییش که میخاستم وصل کنم یهو اتصالی کرد

    • سلام. یک عکس از پشت کلید کولر و از داخل جعبه تقسیم داخل کولر برای ما ارسال کنید، طوری که رنگ سیم ها مشخص باشه.

  • ببخشید یه سوال من وقتی سیم های کولر داخل کلید کولر توکار میکنم بعد که برق میزنم کنتور میپره مشکل از کجاست ? اینم بهم بگید فاز و نول باید داخل کدوم از پیچ باید بکنم?? توروخدا جواب بدید

    • سلام مهدی جان، اگه نقشه بالا رو نگاه کنی، متوجه میشه که اصلاً سیم نول وارد پیچ های کلید کولر نمیشه. فقط میاد تویه کلید کولر و از پشت کلید کولر دور میزنه و میره تویه کولر. اینکه شما می فرمایید فیوز می پره، به این خاطره که شما سیم نول رو هم وارد کلید کولر کردین.

فرستادن دیدگاه برای ناشناس

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


تلفن تماس سایت آموزش برق

مجوز فعالیت سایت آموزش برق


logo-enamad logo-samandehi

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

هدیه رایگان سایت


هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار


سایت کالنجی

آموزش برق در شبکه های اجتماعی