فیلم آموزش عملی برق ساختمان
شهریور
8
1394

نقشه کلید کولر

دوست عزیزم اگر اطلاعات برقی ندارید از شما خواهش میکنم که از یک برقکار ماهر کمک بگیرید و کار را به ایشان بسپارید. اگر برقکاری را نمی شناسید، کافیست در دیوار یا شیپور سرچ کنید و به راحتی شماره تعداد زیادی برقکار را پیدا کنید و در مورد قیمت کار هم تلفنی با ایشان به توافق برسید. چون تعمیر و سرویس کولر آبی برای افراد بی تجربه کاری خطرناک است و یکی از دلایل عمده برقگرفتگی در کشور ما همین مورد بوده است. پس مقاله پایین مخصوص برقکارهاست و برای افراد عادی نوشته نشده است.

نقشه سیمکشی کولر آبی :

اگر از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از 3 رشته سیم شماره 2.5 استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل 1.5* 5 مفتولی نصب کنید. از این 5 رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “2 لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها 5 رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً 4 رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم 3 رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد 2 رشته سیم دارد). با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد رنگ را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر :

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

1- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید.

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره 3 که حذف شده است، در پشت این کلیدها 8 سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار
نمی گیرند و تنها سوکت های شماره 1، 2، 7 و 9 به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره 1
تند به سوکت شماره 7
کند به سوکت شماره 9
و پمپ به سوکت شماره 2
وصل خواهد شد.

2- نوع دوم، کلید کولر توکار 3 پل :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

پشت کلید کولر توکار

2- نوع سوم، کلید کولر 4 پل :

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر 4 پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید کولر از نوع 3 پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر 4 پل را مشاهده می کنید.

کلید کولر 4 پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید 6 پیچ جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود.

3- نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

چند نکته در نصب کولر آبی :

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش جامع برق ساختمان مراجعه کنید.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و چهار رشته به نمره 1/5 باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافی برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی 16 آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، 3 رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود

کلید کولر توکار 3 پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید را نگاه کنید. 6 عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای 6 عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این کلید:

فاز ورودی به ترمینال شماره 3

سیم پمپ به ترمینال شماره 6

سیم کند به ترمینال شماره 4

سیم تند به ترمینال شماره 1 وصل می شود

کلید کولر توکار مارک برق پارت ایرانیان

این هم از نقشه کلید کولر توکار برند برق پارت ایرانیان که یکی از دوستان نقشه آن را برای ما ارسال کرده اند. این کلید کولر هم از نوع 3 پل است. در این کلید کولر ترمینال های 3 و 4 خالی هستند و هیچ سیمی به آنها وصل نمی شود.نقشه-سیمکشی-کلید-کولر-پارت-برق-ایرانیان








795 سوال مطرح شده شما هم سوالی دارید؟

  • سلام برق کولر من امروز ناگهانی قطع شد.کنتر هم بالا هستش مشکل از کجاست؟؟

    • سلام. با فازمتر چک کنید که برق به موتور کولر میرسه یا نه؟ شاید موتور کولر سوخته باشه.

  • سلام.من سیم کشی رو طبق نقشه انجام دادم مشکلی هم نداره کولر روشن میشه فقط بدنه کولر یه کم برق داره سیم ارت هم وصله.به نظرتون اشکال از کجاست؟

    • سلام. احتمالاً سیم ارت در جایی از مسیر قطعه. یا شاید با دست خیس و بدون کفش که به بدنه کولر دست بزنید این مقدار کم برق رو حس کنید.

  • سلام جناب مهندس عزیز
    بنده هفته گذشته کولر رو سرویس کردم. اما زمانی که دور کند را زدند موتور فقط صدا میداد و چرخش چندانی نداشت. ادامه این امر باعث شد تا کلید جرقه زده و دودی از داخلش خارج شود. بوش موتور را با بلبرینگ تعویض کردم مشکل موتور حل شد. اما کلید دور کند مثل شاسی زنگ شده و دیگه دوحالته نیست. با این اوصاف نه پمپ کار میکنه و نه موتور! به نظرتون با توجه به جرقه و دود ایجاد شده اشکال از سیمکشی هستش یا کلید!؟ چرا همزمان با این اتفاق فیوز مینیاتوری عمل نکرد!؟ ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم 💐

    • سلام. کلید کولر رو تعویض کنید اگر موتور سالم باشه به احتمال زیاد مشکل حل میشه.
      کلید مینیاتوری رو هم چک کنید، احتمال داره خراب شده باشه. بهتره برای کلید کولر از یک کلید مینیاتوری 10 آمپر نوع سی استفاده کنید.

  • سلام, من یک کلید هوشمند گرفتم که 5 ورودی داره ولی از کابل کولر به سمت کلید 4 سیم موجود هست و سیم آبی رنگ که فکر کنم نول باشه به کلید وصل نشده و مستقیم به یک ترمینال متصله.میخواستم بدونم برای نول ورودی به نول کلید میشه یه رشته سیم از همون ترمینال بگیرم یا سیم آبی رنگو از ترمینال جدا و مستقم به کلبد وصل کنم؟
    ممنون

    • سلام. از قسمت جلو و پشت کلید کولر چند تا عکس ارسال کنید تا بتونم راهنمایی تون کنم. شماره واتس آپ 09194053853

  • سلام کولر روشن کردم بعد از مدتی خواستم خاموش کنم کلید موتور جرقه زد و کنتر زد پایین بعد کلید موتور سیاه کرده و کار نمیکنه ایراد از کجاس

    • سلام. باید از نزدیک بررسی بشه، به احتمال زیاد کلید شما خراب شده.

  • سلام عکس شماره یکی من کولر رو میزی دارم 2800 شما از 8اجای سوکتش گفتین 4تاش باید وصل کرد گفتم برا مثل پمپ دوتا سیم داره که گفتین بزنم ش داخل شماره 2پس اون یکی سیمش کدام شماره بزنم یا سیم نول که گفتین لازم نیست برا ای کولر باید بزنم شماره8شماره8درسته راهنمایی کنید ممنون نیمیشم

  • سلام مهندس
    ممنون از سایت خوبتون
    من کلید دلند گرفتم پمپ روشن میشه ولی وقتی که دور کند را میحام روشن کنم فیوز مینیاتوری میپره.فیوزم ده امپریه. سیم کشی هم طبق نقشه اس و مشکلی نداره

    • سلام. اگر سیمکشی تون رو درست انجام داده باشید. به احتمال زیاد سیم پیچ دور کند شما آسیب دیده و باید موتور باز بشه و تعمیر بشه.

  • سلام. وقت بخیر، نقشه کلید دلند رو هم میفرمایید لطفا؟؟؟

    • سلام. مرسی. این کلید هم مثل بقیه کلید هاست که در بالا میبینید.

  • سلام ببخشید من از کلید مونو دارم ولی سیم مشترک قهوه‌ای پشت ش روی شماره 5 و هستش میشه لطفا راهنماییم کنید

    • سلام. خب الان مشکل چیه؟ در مورد سوالتون بیشتر توضیح بدید.

  • سلام وقت بخیر
    آیاوقتی که دورتندراروشن میکنیم،در سیم دورکندفاز(برق) بایدوصل باشد!؟یابایدقطع شود!؟

    • سلام. مرسی. بله ترمینال تند و کند مثل کلید تبدیل هستند، یعنی زمانی که تند را روشن می کنیم در سیم دور کند فاز قطع میشوند و زمانی که کند را روشن می کنیم در سیم دور تند فاز قطع می شود.

  • سلام من یک کلید دلندکولر نصب کردم وقتی روشن می کنم فیوز محافظ می پرد من را راهنمایی کنیدممنون میشم

    • سلام فیوز محافظ که میفرمایید، یک کلید مینیاتوری معمولی هست یا یک کلید محافظ جان؟
      سیمکشی تون دقیقاً طبق نقشه بالاست؟

  • سلام سه تا سیم ازموتوربه جعبه تقسیم اومده میخواستم بدونم نول کدومه.سبز.زرد.قهوه ای.اول زرد و وصل کردم سیم کشی ازپریزبکلیدمیره اتیش گرفت

    • سلام. اون کسی که موتور رو سیم پیچی کرده اشتباه کرده و باید سیم نول رو آبی میگرفت. در هر صورت حالا با اهم متر و تست بیزر تست کنید که کدوم سیم به دو تای دیگه راه میده، همون میشه سیم نول.

  • سلام من یک کلید دلند گرفتم چرا وقتی کولر روشن میکنم جرقه میزنه وتا پمپ نزنیم کولر روشن نمیشه

    • سلام. اون جرقه زدن طبیعی هست. و اینکه می فرمایید تا پمپ نزنم کولر روشن نمیشه، مدل این کلیدها به این صورته تا کاربر نتونه بدون پمپ، کولر رو روشن کنه.

    • سلام به نظر من اگه جای سیم فاز ورودی و سیم واتر پمپ را تعویض کنین درست میشه

  • سلام هیچکدام از دکمه های کلید کولر کار نمیکند ولی برق در سیم پشت کلید وجود دارد آیا ایراد از کلید می باشد

    • سلام. می تونید تست کنید. سیم فاز رو از پشت کلید کولر آزاد کنید و مستقیم وصلش کنید به ترمینال کند و تند، اگر کولر راه افتاد یعنی کلید خرابه، اگر کولر راه نیفتاد، یعنی یا سیم ها در جایی قطعه یا موتور کولر خراب شده.

    • سلام
      ممنون از سایت مفید تون
      کولر نو 7500 مارک معتبر خریدم،
      موتور کولر موتوژن تبریز هست وقتی موتور دور کند روشن میکنم جرقه سبز میزنه و موتور خیلی میلرزه ،
      ولی وقتی دور تند میزنم اینجوری نمیشه.
      با روشن بودن یا خاموش بودن پمپ اب هیچ تفاوتی نداره بازم این اتفاق میفته.
      لطفا جواب بدین
      ممنونم

      • سلام. مرسی. اون جرقه کوتاه طبیعی هست. و لرزش کولر به خاطر تنظیم نبودن پایه های کولر یا تسمه داخلش هست.

        • سلام مجدد
          مهندس وقتی با دور کند موتور روشن میکنم خود موتور کولر جرقه های زیاد و یکسره میزنه و موتور لرزش شدید، یکسره و غیر طبیعی داره
          ولی وقتی با دور تند روشن میکنم این اتفاق نمیفته!
          در ضمن وقتی با دور تند روشن میکنم و بعد میزنم روی دور کند دیگه جرقه و لرزش یکسره از بین میره.
          موتور نو هست موتوژن تبریز.
          خدا خیرتون بده

          • سلام حبیب جان. من فکر کردم این اتفاق فقط برای یک ثانیه اول اتفاق می افته. ولی اگر دائم هست، حتماً باید یک تعمیرکار بیاد و از نزدیک چک کنه. پیشنهاد میکنم تا زمان رسیدن تعمیرکار، کولر رو روشن نکنید.

  • باسلام
    کلید کولر دلند سه پل هست پمپ و کلید وسط کار میکنه اما بازدن کلید تند(اولی سمت راست) کولر کلا خاموش میشه. مشکل چیه؟ ایا کلید وسط,همیشه دور کند است یا ممکنه تند هم باشد؟

    • سلام. احتمال اینکه موتور آسیب دیده باشه هست. باید سرویسکار بیاد و از نزدیک بررسی کنه.

  • سلام من موتور کولر را روشن می کنم پمپ خاموش می شود ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام. سیمکشی تون رو اشتباه انجام دادین. طبق نقشه بالا عمل کنید.

  • سلام.میخوام سیم های پمپ اب رو داخل کولر نصب کنم ولی راهنما نداره . لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • سلام. دقیقاً طبق نقشه بالا عمل کنید، یک سیم به نول وصل میشه، یک سیم هم ترمینال کند داخل کلید کولر.

  • سلام من يه كليد كولر آسيا الكتريك گرفتم نقشه اش رو گم كردم شما براي اين مدل نقشه اي چيزي دارين
    ممنون

    • سلام. نه متاسفانه، الان دم دست نیست.

  • سلام من کلید سه پل دلند رو وصل کردم اما تا کلید پمپ رو وصل نکنم نمیتونم از دور کند استفاده کنم کلید قبلی قدیمی بود میشد اما الان تا پمپ رو وصل نکنم دور کند کار نمیکنه

    • سلام. بله مدل کلیدهای جدید به اینصورته تا کاربر پمپ رو روشن نکرده نتونه دور کند رو فعال کنه.

  • سلام علیکم آقا ما رنگ سیماشبااین فرق داره
    رنگ‌اش قرمز آبی سبز و مشکی هستش الان نمیدونم پمپ کدومشه

    • علیکم السلام آقا محسن. کافیه در داخل جعبه تقسیم داخل کولر ببینید که چه رنگی به پمپ وصل شده.

برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


تلفن تماس سایت آموزش برق

مجوز فعالیت سایت آموزش برق


logo-enamad logo-samandehi

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

هدیه رایگان سایت


هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار


سایت کالنجی

آموزش برق در شبکه های اجتماعی