تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

11026 بازدید

وزارت بهداشت می گوید سالیانه در ایران در حدود ۷۰۰ نفر بر اثر برق گرفتگی می‌میرند. تازه این فقط آمار کشته‌هاست و تعداد سوختگی‌ها و آسیب دیده‌ها بماند.
آمارها نشان می دهد هرچه ما در صنعت خودرو سازی پیشرفت می کنیم، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات کمتر می شود، ولی در برق اینگونه نیست و هر چه صنعت برق گسترش بیشتری می یابد، تعداد مرگ و میر ناشی از آن هم بیشتر می شود. به همین خاطر است که استانداردها و مقررات برق روز به روز سخت گیرانه تر عمل می کنند.

شاید این جملات را زیاد شنیده باشید که، فلانی را برق گرفت و پرت کرد، یا فلانی را برق گرفته بود و بجای اینکه او را پرت کند به بدنش چسبیده بود و او را رها نمی‌کرد، یا تازه عروس بیچاره که برای اولین بار می خواست از ماشین لباسشویی جدیدش استفاده کند دچار برقگرفتگی شد و مُرد.
یا برعکس، شخصی هست که به سیم فاز دست می زند و اصلاً دچار برقگرفتگی نمی شود. بیایید این موارد را بررسی کنیم و ببینیم که اصلاً چه اتفاقی می افتد که یک انسان دچار برقگرفتگی می شود. بر یک برقکار یا مهندس برق یا هر فرد عادی واجب است که از این مسئله آگاه باشد تا بتواند قبل از ایجاد خطر آن را تشخیص داده و مانع از آن شود.

اگر بخواهیم انواع برقگرفتگی را ذکر کنیم به شرح زیر است:

  • اتصال مستقیم قسمتی از بدن یک فرد با سیم دارای جریان برق (فاز)
  • اتصال سیم فاز با بدنه دستگاه های برقی که معمولاً این اتصال از داخل دستگاه اتفاق می افتد و قابل رویت نیست.
  • قرار گرفتن بدن یا دست های یک فرد در میان دو سیم دارای اختلاف ولتاژ، مثلاً اگر یک دست فرد با سیم نول و دست دیگر با سیم فاز برخورد کند- یا اینکه یکی از دست‌ها با فاز R و دست دیگر با فاز S تماس پیدا کند (در برق ۳ فاز).

در کل شما باید این را بدانید که بدن یک انسان رسانا است و می تواند به مثابه یک سیم برق عمل کند یعنی جریان برق می تواند همانطور که از سیم ها عبور می کند از بدن ما هم عبور کند.

از آنجایی که بدن انسان هادی و رسانا در مقابل جریان برق است اگر بدن انسان با سیم برق اتصال پیدا کند در این صورت الکترون ها از داخل آن سیم حرکت کرده و سعی می کنند که از طریق بدن فرد، خود را به زمین برسانند و در اثر این عبور الکترون ها از بدن، ماهیچه ها منقبض شده، سیستم عصبی از کار می‌افتد و تنفس شخص بند خواهد آمد.

کره زمین حالت خنثی دارد یا میتوان گفت که ولتاژ آن صفر است. و چون یک انسان با پاهایش روی زمین قرار می گیرد و با زمین در تماس است پس ولتاژ بدن ما هم تقریباً صفر است. حالا اگر قسمت های بالایی بدن با یک سیم یا هر جسم رسانایی که دارای ولتاژ است تماس پیدا کند، الکترون ها از آن سیم وارد بدن ما می شوند و از بدن ما عبور می کنند و از مسیر بدن خود را به زمین می رسانند. و همین عبور الکترون ها از بدن، عامل برقگرفتگی است.

شاید شنیده باشید که شخصی در اثر تماس با یک وسیله برقی مثل بدنه یخچال یا ماشین لباسشویی، دچار برقگرفتگی شده است. حالا به هر نحوی سیم فاز با بدنه فلزی یخچال تماس پیدا کرده است، که معمولاً این اتفاق از داخل خود دستگاه صورت می گیرد و برای شخص قابل رویت نیست. آنگاه زمانی که دست شخص به بدنه فلزی یخچال برخورد کرده است، الکترون ها از مسیر دست ها وارد بدن شخص شده و از بدن او عبور می کنند و از مسیر پاهای شخص خود را به زمین می رسانند. در این صورت برق گرفتگی حادث می شود.

برق گرفتگی بر اثر اتصال بدنه

فلفسه ارت چیست و چرا در استانداردهای برق نصب سیم ارت الزامی شده است؟

کاری که سیستم ارتینگ انجام می دهد، این است که مسیر حرکت الکترون ها تا زمین را کوتاه تر می کند، تا وقتی که بدنه دستگاهی مثل یخچال برقدار شد و کسی به بدنه یخچال دست زد، الکترون ها به جای اینکه از بدن شخص عبور کنند از طریق سیم ارت در داخل زمین تخلیه شوند و وارد بدن فرد نشوند. پس اگر در تصویر بالا سیم ارت وجود داشت آن جریان الکتریکی از طریق سیم ارت به زمین منتقل میشد و شخص دچار برقگرفتگی نمیشد.

 

برق گرفتگی بر اثر به هم ریختن کار منظم قلب، متوقف کردن دستگاه تنفسی، سوختگی بدن، آسیب جدی به مغز و سیستم عصبی، می تواند باعث مرگ انسان شود.

نقره، مس و طلا فلزاتی هستند که کمترین مقاومت را دارند یعنی الکترون ها به راحتی از داخل آنها عبور می کنند ولی بدن یک انسان دارای مقاومتی بین ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم است و جریان برق به همان راحتی که از طلا و نقره عبور می کند نمی تواند از بدن یک انسان عبور کند. گفته می شود که جریانی در حد ۵۰ میل آمپر می‌تواند برای یک انسان کشنده باشد. پس حالا اگر ما این ۵۰ میلی آمپر (۰.۰۵ آمپر) را در ۱۳۰۰ ضرب کنیم به عدد ۶۵ ولت می رسیم. یعنی حداقل ولتاژ خطرناک برای انسان ۶۵ ولت است. یعنی اگر می دانید ولتاژ یک سیم بیشتر از این مقدار است نباید به آن دست بزنید. به همین خاطر است که کلید محافظ جان را با ۳۰ میلی آمپر نشتی تولید می کند تا قبل از اینکه یک جریان خطرناک از بدن انسان عبور کند، این کلید برق را قطع کند.

مقدار جریانی که از بدن انسان عبور می کند به ویژگی های جسمی شخص، نوع جریان، شدت جریان، مقاومت بدن، مدت زمان عبور جریان و مسیری که برق از بدن شخص طی می کند بستگی دارد. اگر بدن شخص خیس باشد به خاطر کاهش مقاومت بدن، برقگرفتگی شدیدتر و اگر بدن خشک باشد برقگرفتگی حداقل خواهد بود.

انواع برق گرفتگی

بدترین حالت های برق گرفتگی زمانی خواهد بود که دست چپ یک شخص با سیم یا جسم برقدار برخورد کند. در این حالت بیشترین جریان از مسیر قلب عبور خواهد کرد. یا اینکه سیم برق با سر شخص برخورد کند که در این صورت هم جریان زیادی از مغز می گذرد.

مسیر عبور جریان برق از بدن حالت های دیگری هم دارد به این حالت ها نگاه کنید:

انواع برق گرفتگی

مثلاً در تصویر بالا در حالت شماره ۱۳ ، سیم برق با سر شخص برخورد کرده و چون دست شخص با دیوار در تماس بوده است، الکترون ها از مسیر سر وارد بدن شده اند و از مسیر دست ها از بدن خارج شده اند. احتمالاً در این حالت شخص دارای کفش مناسب بوده زیرا الکترون ها از مسیر پاهای او عبور نکرده اند. حالتهای دیگر را خودتان می توانید بررسی کنید.

 

واکنش بدن در مواجه با برق گرفتگی

چرا بعضی ها را برق می گیرد و پرت می کند و بعضی ها را نه؟

دانستن پاسخ این سوال برای هر برقکاری لازم و ضروری است. می دانیم که تمام مفاصل بدن در یک جهت خم می شوند. مثلاً انگشتان شما می توانند به سمت کف دست خم شوند. یا پاهای شما می توانند به سمت عقب خم شوند ولی به سمت جلو قابلیت خم شدگی ندارند. گفتیم که وقتی ماهیچه ای از بدن دچار برقگرفتگی می شود آن ماهیچه منقبض می شود (جمع می شود). زمانی که ماهیچه منقبض می شود آن مفصل را در جهتی که خم می شود، خم می کند. یعنی وقتی یک انگشت شما دچار برقگرفتگی می شود، ماهیچه آن انگشت منقبض می شود و انگشت به صورت ناخواسته به سمت کف دست خم می شود.

برق گرفتگی دست انسان

حالا اگر سیم برق در قسمت کف دست باشد، پس انگشت شما بیشتر به سمت سیم برق می رود و به آن می چسبد ولی اگر سیم برق در پشت انگشت شما باشد، انگشت شما به سمت کف دست خم می شود و از آن فاصله می گیرد. به همین خاطر است که می گویند اگر شک دارید که سیمی برقدار است یا نه و می خواهید آن را با انگشت تست کنید (که البته هیچ وقت نباید چنین ریسکی کرد) با پشت دست به آن ضربه بزنید، تا اگر دچار برقگرفتگی شدید به صورت اتوماتیک دست شما به سمت عقب برگردد و از سیم جدا شود.

 

بر یک برقکار واجب است که برای جلوگیری از برقگرفتگی این موارد را حتماً رعایت کند.

۱- روکش روی دسته سیم چین و دسته انبردست شما همیشه باید سالم باشد.

۲- هر چقدر هم که ماهر هستید هیچ وقت با برق شوخی نکنید و موارد ایمنی را جدی بگیرید.

۳- هنگام سرویس و تعمیر تابلوهای برق یا سایر وسایل برقی روی صفحات لاستیکی یا تخته های چوبی و پلاستیکی که مخصوص این کار ساخته شده اند بایستید.

کف پوش عایق

۴- از کفش کار مناسب استفاده کنید. هرچقدر کفی کفش کلفت تر باشد و جنس آن از لاستیک یا پلاستیک باشد بهتر است.

اگر خاطرتان باشد گفتیم که بعضی از برقکارها به سیم برق دست می زنند و دچار برقگرفتگی نمی شود. چه رازی وجود دارد؟

پاسخ بسیار ساده ست. آنها از کفش مناسب استفاده می کنند. زمانی که شما یک کفش عایق داشته باشید، و به سیم برق دست بزنید، الکترون ها وارد بدن شما می شوند ولی راه خروجی از بدن ندارند و به همین خاطر شما دچار برقگرفتگی نمی شوید.

 

و برای اشخاص عادی این موارد را پیشنهاد می کنیم تا دچار برق گرفتگی نشوند:

  • زمانی که دستتان خیس است به هیچ کلید یا پریز یا وسیله برقی دست نزنید.
  • در آشپزخانه همیشه دنپایی پلاستیکی به پا کنید.
  • در محیط های مرطوب مثل حمام از وسایلی مثل بخاری برقی یا سشوار یا ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • هیچ وقت هیچ وقت روی سیم های برق، لباسهای خیس پهن نکنید.
  • حتماً در ساختمان تان از کلید محافظ جان استفاده کنید، قیمت یک محافظ جان معمولی در حدود ۵۰ هزار تومان است.
  • از عبور دادن سیم ها از کف منزل یا زیر فرش ها جداً خودداری کنید.
  • در قسمت بالا و پایین کلیدها و پریزهای برق (از سقف تا کف زمین) هیچ وقت میخ نکوبید. چون لوله های برق از این مسیرها عبور می کنند.
  • پریزهای جدید همگی دارای محافظ کودک هستند، تا بچه ها نتوانند اشیا فلزی را داخل سوراخ پریزها فرو کنند. بهتر است از این پریزها استفاده کنید.
  • هنگام سرویس و دستکاری کولر آبی بسیار مراقب باشید، بیشترین آمار برق گرفتگی در ایران از همین مورد بوده است. حتماً از یک برق کار ماهر کمک بگیرید.
  • اگر در ساختمان های مرتفع زندگی می کنید و سیم های تیر برق از جلوی پنجره شما رد شده است، درب پنجره را با توری های مخصوص بپوشانید تا احتمال دسترسی و نزدیک شدن به بیرون از پنجره امکانپذیر نباشد.
  • در هنگام کار با برق دستکش داشته باشید و از کفش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام تعویض لامپ ها، یک چهار پایه پلاستیکی یا چوبی در زیر پایتان قرار دهید.
  • قبل از انجام هر کاری حتماً فیوزهای برق را قطع کنید.
  • اگر می خواهید کف آشپزخانه را بشویید، فیوز مربوط به آشپزخانه را قطع کنید.
  • کودکان علاقه زیادی به جویدن سیم های برق دارند. هیچ سیم برقی نباید در دسترس کودکان باشد، سه راهی های سیمدار را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

برق گرفتگی کودکان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=5130
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

138 نظر در مورد برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و وقت بخیر.
    یه خبری میخوندم که درحین سشوار زدن!برق اتصالی میکنه و طرف برق میگیرتش و فوت میکنه. میخواستم بدونم چجوری میشه از چنین موردی جلوگیری کرد؟همینکه دست نرطوب نباشه و بجای ایستادن رو زمین،درجایی بشینیم حین استفاده از سشوار،خطر رو کاملا رفع میکنه یا موارد دیگه ای هم لازم به ذکره؟
    ممنون از توجهتون.

    ۴

    1. سلام تارای عزیز. بعضی ها سشوار رو با خودشون میبرن داخل حمام و اگر نزدیک وان قرار بدن و بیفته داخل وان، باعث برقگرفتگی میشه.
      مورد دوم هم بخاطر اتصال بدنه هست، یعنی سیم ها از داخل دستگاه با بدنه سشوار تماس پیدا می کنن و این برای استفاده کننده قابل مشاهده نیست، و اگر ساختمان دارای سیستم ارت باشه، کلیدهای مینیاتوری و کلید محافظ جان عمل می کنه و مانع از برقگرفتگی میشه.
      اگر ساختمان ارت نداشته باشه به قول شما میشه با ایستادن در جایی خشک، یا استفاده از دمپایی پلاستیکی و خشک بودن دست، تا حد زیادی شدت برقگرفتگی رو کاهش داد، ولی باز هم احتمالش کم نیست.

      ۴

  2. سلام وقتتون بخیر.کل آشپزخونمون برق داره.ینی برق کل شهررفت ولی فازمترمیزدیم ب گاز رومیزی هنوز روشن میشد.سینک ظرفشویی گاز سماورهمه برق دارن.چندین باربرقکارآوردیم.کلیدپریزهاروهم عوض کردیم توآشپزخونه ارت دارگذاشتیم یه سیم ارت ب زمین کشیدیم ب داخل حیاط.سیمای پریز آشپزخونه هم تعویض شدن.ولی بازهم همه وسایل برق دارن با این تفسیرکه هودوگازو یخچالو ماشین لباس شویی ازبرق کشیده شده اس.لطفاراهنمایی کنید

    ۴

    1. سلام، مرسی. چراغ فازمتر ملاک نیست چون خطا داره، با مولتی متر اندازه گیری کنید که چقدر اختلاف ولتاژ دارین. در کل اگر سیستم ارت داشته باشین و در زمان لمس کردن وسایل برقی آشپزخانه دچار شک برقگرفتگی نمیشین، فکر نمی‌کنم خطری داشته باشه.

      ۴

  3. سلام وقت بخیر
    چند وقته هنگام شستشوی ظروف و تماس دست با آب یا سینک احساس برق گرفتگی و گزگز تو دستام‌پیش میاد
    کنار سینک پریز برق هستش که پکیج و دستگاه تصفیه آب با محافظ برق به هم متصل و روشن هستند
    دستگاه تصفیه آب زیر کابینت سینک نصب شده و سیم برقش از داخل کابینت به پریز برق وصل شده
    علت گزگز و برق گرفتگی خفیف چیه ؟

    ۴

    1. سلام، این موارد بیشتر به خاطر نشتی جریان در وسایل برقی که موتور الکتریکی داخلشون هست اتفاق می افته. اگر ساختمان شما ارت نداره، حتماً از یک برقکار باحوصله بخوایین که براتون یک میله ارت احداث کنه و برای پریزهای آشپزخانه سیم ارت رو اضافه کنه تا این مشکل حل بشه.

      ۵

  4. عاااالی بود دمتگرم دوست عزیز یه هنرستانی واقعی هستی دقیق توضیح دادی با اجازت کپی میکنم 🌹🌹🌹🌹🌹

    ۵

  5. سلام سوالم مربوط به این بحث نیست ولی اگه میشه جواب بدین. محافظ های پست کنتور که برای کل ساختمون نصب میشه مستقیما بعد از کنتور نصب میشه و چه نیازی هست که قبلش یه فیوز نصب کنیم؟ چون قبل از دستگاه فیوز داخل کنتور هست دیگه چرا دوتا فیوز؟

    ۴

    1. سلام، بله این محافظ ها بعد از کنتور نصب میشه و چون خود کنتور فیوز داره نیازی به نصب یک فیوز دیگه نیست. فقط در داخل منزل یکسری کلیدهای مینیاتوری دیگه داخل جعبه فیوز قرار می گیرن.

      ۴

  6. سلام جناب مهندس.ببخشید ما زمین کشاورزی داریم و با دستگاه و برق آبیاری میکنیم.دستگاه شناور درون چاه هست و در لبه چاه یه کلید روشن و خاموش هست و کابل هم از چاه تا فیوز زیر خاک پنهان شده و ازش عبور میکنیم.پدرم هر وقت میخواد به کلید دست بزنه میترسه.به نظرتون چجوری کلید رو روشن و خاموش کنه که اگه برق مشکلی داشت براش مشکلی به وجود نیاد؟با چوب کلید رو روشن خاموش کنه؟

    ۴

    1. سلام آقا مجتبی، من دست بوس همه کشاورزان کشورم هستم.
      این مقاله رو بخونید، من در این مقاله آموزش دادم که چطور از کنتاکتور استفاده کنید و با یک جریان کوچکتر یک جریان بزرگتر رو قطع و وصل کنید.
      روش نصب کنتاکتور
      البته اون کلیدی هم که فرمودین اگر از نوع استاندارد باشه مشکلی از نظر برقگرفتگی ایجاد نمی کنه، ولی اگر خیلی نگران هستید از کنتاکتور استفاده کنید.

      ۴

  7. سلام من شب که عروسی رفته بودم زمانی که به دیوار دست می زدم انگار دیوار برق داشت و هر چه سطح تماس دست رو بیشتر می کردم بیشتر دستم مورمور می‌رفت در ضمن دیوار سیمانی بود که روی اون سفید کاری انجام داده بودن این چطور ممکنه؟

    ۴

    1. سلام. احتمال اینکه در قوطی کلیدها و جعبه تقسیم های اطراف اون دیوار، سیم لختی به دیوار تماس پیدا کرده باشه زیاده، یک برقکار باید بیاد و از نزدیک بررسی کنه.

      ۴

  8. سلام مهندس جان دوتا سوال داشتم یکی اینکه چرا تیر برق سه تا فاز داره و یک نول الان ما دوتا کنتور داریم که دو تا فاز اومده داخلش ولی یه نول بیشتر وارد خونه نشده ایا مشکلی نداره که دوتا فاز باشه برا ورود جریان ولی یک نول برای خروج جریان از مدار

    سوال بعد اینکه اگر کفش یا دمپایی پلاستیکی و دستکش عایق دست کنیم زیر پامونم تخته بزاریم بازم امکان داره موقع کار برق بگیرتمون دقت کرده باشید برقی که از تیر برق میاد فاز و نول کنار همن و با یک روکش محافظت شدن و کسی که داره فاز رو لخت میکنه دستش مجاور نول هم هست ایا با پوشیدن دستکش پلاستیکی سلامتش تضمین میشه؟
    ببخشید طولانی شد لطفا اینم بگید که دستکش باید پارچه ای باشه یا پلاستیکی؟
    تشکر از شما و ممنون بابت تایمی که میزارید

    ۴

    1. سلام دوست من، تیر برق به این خاطر سه تا فاز داره، چون شاید یکی از ساکنین منطقه شما برق سه فاز نیاز داشته باشه، در این صورت اداره برق از هر کدوم از اون فازها به منزل یا مغازه اون شخص کابل کشی رو بصورت سه فاز انجام میده. در ضمن یک فاز برای یک منطقه کافی نیست و اونها برق مصرفی هر محله رو روی هر سه فاز تقسیم میکنن تا به یکی از فازها فشار نیاد.
      برای منزل شما احتمالاً اون یک رشته سیم نول برای هر دو واحد جوابگو بوده که فقط یک رشته کشیدن، در غیر اینصورت به ازای هر فاز لازمه که یک نول هم میومد.
      ۲- ببینید با این توضیحاتی که شما فرمودین اگر دست شما با فاز برخورد کنه، به احتمال خیلی زیاد مشکلی پیش نمیاد، چون زیر پای شما عایق هست، ولی اگر همزمان یک دست شما با نول و دست دیگر با فاز تماس پیدا کنه حتی با وجود اینکه زیر پای شما عایق هست، باز هم دچار برقگرفتگی میشید.
      دستکش حتماً باید پلاستیکی باشه.

      ۴

  9. با سلام.
    ما یک یخچال قدیمی داریم که پایین اون محافظ چوبی داره. می خواهیم این محافظ رو جدا کنیم. اگر این قسمت چوبی رو جدا کنیم بدنه یخچال مستقیما با رمین اتصال پیدا می کنه. به نظر شما متصل شدن بدنه فلزی یخچال با زمین ممکنه باعث برق گرفتگی بشه.

    ۴

    1. سلام جناب رضایی. وجود اون چهار پایه چوبی تاثیری که نداره هیچ، بلکه بیشتر هم باعث برقگرفتگی میشه. چون اگر در یخچال اتصال بدنه پیش بیاد، هیچ برقی در زمین تخلیه نمیشه و اگر یک فرد به بدنه دست بزنه، تمام جریان از مسیر دست و پاها عبور میکنه و باعث برقگرفتگی به مراتب خطرناکتری میشه.

      ۴

  10. سلام مهندس وقت بخیر
    شرکت برق اومده برا مغازه کنتور گذاشته
    چاه ارت هم که اجرا شده.
    کنتور دارای سه ترمیناله بعد و ترمینال نول و ارت وصل هستن به همدیگه.
    تو مغازه هم سیم ارت کشیده نشده برا پریزا و روشنایی،نگاه کردم دیدم راهی نداره.الان بخوام برقو وصل کنم (فاز و نولو وصل کنم)باید ارتو جدا کنم از ترمینال یا وصل باشه؟

    ۵

    1. سلام. مرسی. خیر نیازی نیست ارت و نول رو جدا کنید. به همون صورت هم میشه استفاده کرد، شما اون رو فقط نول در نظر بگیرید.

      ۴

        1. سلام. خیر نیازی نیست، شما ارت رو از جعبه فیوز میبرید به شینه ارت کنتور وصل میکنید، نول رو هم می برید به نول کنتور وصل میکنید، بین شینه نول و شینه ارت در داخل تابلوی کنتور هم باید یک اتصالی برقرار باشه.

          ۴

  11. با سلام مدتی است حمام که می رویم و بدن را خیس می کنیم دست به شیر که می زنیم حالت برق گرفتگی ( گز گز نسبتا شدید ) پیدا می کنیم البته فقط وقتی آب گرم را باز می کنیم ضمنا از پریز پکیج یک سیم ارت هم به لوله کشی ساختمان که فلزی است وصل کرده ایم ( برای تخلیه ارت ) تعمیر کار پکیج هم می گوید مشکلی در پکیج نیست پس بنظر شما مشکل در کجاست ؟ وقتی بدن خشکه هیچ مشکلی پیش نمی آید . با تشکر

    ۴

    1. سلام و عرض ادب
      مشکل همینه که سیم ارت به لوله آب متصل شده ، در اینصورت جریان نشتی ناشی از پکیج به لوله متصل میشه و آب رسانا هم داخل لوله جریان داره و برقدار میشه و وقتی آب به بدن شما می ریزه و شما هم روی زمین ایستادید دچار برق گرفتگی میشید
      سیم ارت پکیج رو به شبکه ارت ساختمان متصل کنید

      ۴

    2. من یبار لباس خیس رو روی یه شاخه از دیوار بیرون اومده انداختم روز بد نبینید دست راستم بود دقیقا توضیحات درست بود دستم مشت شده بود و به شدت میلرزید نمیتونستم بیارمش پایین دمپاییم پلاستیکی بود با دست چپم دست راستمو گرفتم به زور کشیدمش پایین
      مگه دست چپمم نباید برق میگرفت؟ ولی درست شد

      ۴

      1. سلام مهندس بنده از یه طرف به برق و برقراری خیلی علاقمندم و حتی موارد آموزشی سایتتون و هم دانلود کردم از طرفی هم از برق گرفتگی میترسم به نظرتون برم دنبال علاقه ام یا اینکه بخاطر ترسم ولش کنم

        ۴

        1. سلام یونس جان، بله در شروع کار این ترس در وجود همه ما هست، ولی دلیلش فقط ندانستن و عدم مهارت کافی هست، مثل کسی که تازه پشت فرمون میشینه و دو دستی فرمون رو میگیره و تمام حواسش به جلو هست، ولی برای یک راننده ماهر هیچ ترسی وجود نداره.
          در ضمن وقتی شما یک منزل مسکونی رو برقکشی می کنید هیچ کدوم از سیم های اون منزل که برق ندارن. بعد از اینکه کارتون تموم میشه تازه کنتور برق رو میارن نصب میکنن و خونه برقدار میشه. پس اصلاً از برق نترسید و یک ماه پیش یک برقکار ماهر شاگردی کنید، مطمئن باشید ترس از برق، خاطره میشه براتون

          ۴

  12. سلام مهندی مرادی عزیز!
    من سال هاست یه سوالاتی دارم و هرگز جوابشو پیدا نکردم
    ۱. چرا وقتی یکی از سیم های ولت متر رو به فاز پریز میزنیم و اون یکی رو به دیوار یا فرش میزنیم، ولتاژی مشاهده نمیشه؟ مگه نه اینکه دیوار و فرش خونه رسانا هستن؟ و اگه رسانا نیستن، چطوریه که اگه من انگشتمو به فاز بزنم و روی فرش بایستم منو برق میگیره؟ جواب این تناقض چیه؟
    ۲. چطوری میشه توی خونه به فاز دست زد و دچار برق گرفتگی نشد؟ کمترین حد این عایق چیه؟ چطوری میشه قدرت ایق ها رو سنجید؟ منبعی برای مطالعه وجود داره؟

    ۳

    1. سلام امیر جان
      ۱. فرش و دیوار رسانا نیستند بلکه نیمه رسانا هستند و مقاومت بالایی دارند که سبب عدم عملکرد مولتی متر میشه ، اما اون مقدار رسانایی پایین واسه بروز برق گرفتگی کافیه
      ۲. بهترین راه استفاده از کلید محافظ جان هستش که در جعبه فیوز قبل از مینیاتوری ها نصب میشه و عملکردی دقیق تر از فیوز داره ، عایق هرچی مقاومت بیشتری داشته باشه برق گرفتگی کمتر صورت میپذیره ولی این مقدار به صفر نمیرسه مگر اینکه یا یک عایق کامل با مقاومت بی نهایت داشته باشید یا اینکه روی هوا معلق بشید که دومی حالتی معمولا غیر قابل رخداده
      سنجش این عایق ها هم توسط حالت اهم سنج مولتی متر امکان پذیره و هرچه رقم اهم نشان داده شده بیشتر باشه شما عایق قوی تری دارید ، منبع مطالعه این موارد هم معمولا کتاب ها و سایت های مربوط به فیزیک الکتریسیته و مدار هستش

      ۴

  13. باسلام اگه کفشی پوشیده باشیم که نسبت به زمین عایق باشیم حالا اگر یک دست را به فاز ودیگری را به نول بزنیم در این صورت محافظ جان عمل خواهد کرد؟

    ۴

    1. سلام به هیچ عنوان چنین‌کاری رو انجام ندین ، چه روی زمین باشین و چه روی عایق فرقی نداره کاری فوق العاده خطرناکه
      در چنین حالتی وقتی کسی چنین کاری انجام میده بدنش رو در یه مدار بسته میان فاز و نول قرار داده که نه تنها محافظ جان عمل نخواهد کرد بلکه (دور از جون شما) منجر به برق گرفتگی و مرگ شخص میشه
      دلیل عمل نکردن محافظ جان در موارد اتصال کوتاه هم اینه که سیم فاز و نول اختلاف جریانی با هم ندارند و محافظ جان نمیتونه برق گرفتگی رو شناسایی کنه ، البته اون قسمت فیوز محافظ جان در مواقع اتصال کوتاه میپره

      ۳

  14. سلام ببخشید چن روزی هست وقتی دستم به شیر اب یا خود اب میزنم برق گرفتگی ایجاد میشه و دستم گز گز میکنه قشنگ برق گرفتگی رو احساس میکنم یا ی وقتایی هنگام ظرف شستن دستم ب سینک یادجا ظرعی میخوره ی سوزش برق خعیف مثه سوزن سوزن شدن احساس میکنم و نکته این که فقط من اینو حس میکنم و همسرم اصلا همچین چیزی رو حس نمیکنه ممکنه بفرمایید علتش چیه

    ۳

        1. سلام
          اول اینکه لوله کشی ها به یه جا ختم شده ؟؟؟؟؟
          اگه به یه جا ختم شده و این مشکل وجود داره مربوط به آب کل ساختمون نیست چونکه آب رسانا هستش و سرتاسر لوله کشی به هم متصلند و توی حمام دستگاهی مثل سونا جکوزی یا … اتصالی داره ، حالا وقتی شیر حمام رو باز می کنید باید آب کل ساختمون برقدار بشه
          دوم اینکه از یه آبگرمکن برقی مستقل واسه حمام استفاده می کنید ؟؟؟؟؟
          اگه اینطوره پس حتما مشکل از آبگرمکن هستش ، در ضمن آبگرمکن های گازی دیواری فن دار و پکیج ها هم که با برق ۲۲۰ ولت کار میکنند ممکنه این مشکل واسشون به وجود بیاد که فوق العاده خطرناکه
          توصیه می کنم از یه محافظ جان قبل از مینیاتوری های ساختمون استفاده کنید و ساختمون رو مجهز به سیستم اتصال به زمین کنید

          ۴

        2. سلام
          اول اینکه لوله کشی ها به یه جا ختم شده ؟؟؟؟؟
          اگه به یه جا ختم شده و این مشکل وجود داره مربوط به آب کل ساختمون نیست چونکه آب رسانا هستش و سرتاسر لوله کشی به هم متصلند و توی حمام دستگاهی مثل سونا جکوزی یا … اتصالی داره ، حالا وقتی شیر حمام رو باز می کنید باید آب کل ساختمون برقدار بشه
          دوم اینکه از یه آبگرمکن برقی مستقل واسه حمام استفاده می کنید ؟؟؟؟؟
          اگه اینطوره پس حتما مشکل از آبگرمکن هستش ، در ضمن آبگرمکن های گازی دیواری فن دار و پکیج ها هم که با برق ۲۲۰ ولت کار میکنند ممکنه این مشکل واسشون به وجود بیاد که فوق العاده خطرناکه
          توصیه می کنم از یه محافظ جان قبل از مینیاتوری های ساختمون استفاده کنید و ساختمون رو مجهز به سیستم اتصال به زمین کنید

          ۵

  15. سلام من یه سوال کلی داشتم ..۱- اینکه میگیم وسیله الکتریکی برای جلوگیری از برق گرفتگی به سیم حفاظتی وصل باشه این میشه که ما چاه ارت داشته باشیم و سیم ارت ما از شین حفاظتی به پریز وصل بشه و دوشاخه وسیله الکتریکی که به پریز وصل میشه هادی حفاظتی ( دوشاخه دارای زایده فلزی ) داشته باشه درسته؟ لطفا روش های دیگه رو نگین و فقط بگین این روش درسته یا نه ممنون.

    سوال دوم اینکه اگه در سوال قبل کلید محافظ جان نباشه که این اتصالی رو قطع کنه این اتصال همینجوری میمونه و اصلا متوجه نمیشیم؟؟

    سوال سوم اینکه اگه همزمان بدنه دو دستگاه برقدار شود و همزمان فرد با این دو دستگاه تماس پیدا کنه و مثل سوالات قبل هادی حفاظتی داشته باشیم باز فرد دچار برق گرفتگی نمیشه؟؟

    سوال آخر اینکه وقتی ساختمان ما چاه ارت داره و سیم حفاظت به همه دستگاه ها وصل هستش و حفاظت انجام میشه سیستم همبندی چه کار اضافه ای انجام میده؟؟؟

    ۱

    1. سلام امیر جان
      ۱. سلام درسته شما کاملا مسیر اتصال سیم ارت رو بیان کردین و درسته
      ۲. بله چون در صورت عدم وجود کلید محافظ جان هیچ سیستم دیگه ای نمیتونه نشتی رو تشخیص بده
      ۳. اگه سیم ارت به صورت کاملا صحیح و اصولی به هر دو دستگاه ها متصل باشه خیر برق گرفتگی صورت نمیگیره
      ۴. سیستم همبندی باعث میشه که تمام قسمت های فلزی سازه نظیر اسکلت ها و لوله ها و تاسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی فلزی به هم متصل شوند تا با هم هم پتانسیل گردند و سپس به ارت متصل شده تا با ارت نیز هم پتانسیل شوند ، بنابرین هیچ یک از سازه ها و قسمت های فلزی ساختمان و تاسیسات فلزی دارای اختلاف پتانسیل نسبت به زمین یا سایر اشیاء فلزی نمی باشند و هنگام تماس با آنها و در پی آن قرار گیری بدن میان آنها و زمین یا آنها و سایر تاسیسات و اشیاء فلزی عبور جریان از بدن و در پی آن برق گرفتگی صورت نمی گیرد زیرا تمامی آنها هم پتانسیل و به دلیل اتصال مجموعه شان به ارت خنثی هستند.

      ۴

  16. اگه بدن شخص به رساناي ديگري متصل نباشه تا جريان برق رو عبور بده و الكترون ها وارد بدنش بشن مشكلي براش پيش نمياد ؟ و ايا متوجه اين ميشه ؟ و در صورت عدم تخيله اين بار ممكنه بعدا اتفاق ناگوار ديگه اي بيفته ؟

    ۳

    1. سلام آقا سبحان
      شخصی که بدنش به هیچ رسانایی متصل نیست باز هم روی زمین ایستاده ، پس در صورت تماس با سیم فاز میتونه برق ایشونو بگیره و ایشون احساس مور مور شدن کنه چون وسط یه مدار بسته میان فاز و زمین قرار گرفته ، حال اگه شانس بیاره و خونشون مجهز به رله محافظ جان باشه در صورت بروزچنین اتفاقی (تماس با سیم فاز ) اون محافظ جان فورا جریان برق رو قطع میکنه اما باز هم نباید چنین ریسک هایی کرد و این خطر هارو به جون خرید

      ۳

    2. سلام مهندس جان
      در ساختمان های اداری فاقد آرت لوله های فلزی و شیرآلات برقدار هستند و در صورت روشن کردن یک کولر گازی برقدار بودن شیرآلات برطرف میشه.لازم است عنوان کنم نیازی نیست که حتما یک کولر خاصی رو روشن کنی هر کولر که باشه جریان برقدار بودن نول رو برطرف میکنه و در صورت خاموشی کولر ها مجدد شیرآلات ساختمان و نول برقدار می‌شوند.

      ۷

  17. سلام من میخوام از روی تیر برق که چوبی هستش و همه سیم هاش دور تا دور پیچید هستش دوستم سیاه هستش اداره برق قط کرد والی الان پولشو واریز کردیم نمیدونم چی شود میگه سیستم ها قاطی شود پلوتون گم شود دوباره واریز کنید منم آدم کارگرم خود خدا میدون ندارم داشتم میدادم و تازه گی دیشب زن بچه ام از دنیا رفتن خدابیامرزت شون الان من تو موقعیت خیلی احساسم من مراسم خاک کفن دفن دارم باید برام حالا امشب وصل بشه که مردم میان خونه تو تاریک آبرویم ب باد میرسه. خلاصه سرتون ب درد نیارم من میخوام.
    مستقیمن برم از روی تیر برق چوبی وصل کنم لطفعن کمکم کنید بالا برم چطور وصل کنم برق نگیر باید چ بپوشم ممنون

    ۳

    1. سلام مصطفی جان، اجازه هست این سوال شما رو در پیجمون مطرح کنم، من راهکاری ندارم، شاید دوستان دیگه راهکار خوبی ارائه بدن.

      ۳

  18. سلام، من دیروز یخچال رو تمیز کردم و بعد زدم به برق.( یخچال من خیلی قدیمی هست) از اون موقع تا الان دوبار برق تا بازو دست راستم منو گرفت. سیم ارت هم نداره. باید چیکارش کنم ؟؟ واقعا مرگ با برق گرفتگی درد داره و ترسناااااکه.

    ۱۳

    1. سلام. به احتمال زیاد در زمان تمیز کاری روی موتور آب پاشیده شده یا کف آشپزخانه رو شستین و کف خیس بوده. بگین یک برقکار بیاد و از نزدیک بررسی کنه، شاید هم سیم فاز با بدنه یخچال تماس پیدا کرده.

      ۳

  19. سلام ما مجبوریم برای ویلامون از تیر برق ، برق میگیریم . چی کار میتونیم بکنیم که خطر برق گرفتگی به حداقل برسونیم , حداقل هر‌وقت شوهرم میره این دو شاخه رو بزنه به برق من سکته میکنم‌

    ۱۲

    1. سلام دوست عزیز. اینکار هم شرعاً و هم قانوناً حرام هست.فقط مامور اداره برق آموزش دیده با لباس مخصوص باید اینکار رو بکنن.

      ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853