0
0

آموزش آیفون صوتی

49697 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام. اینبار بجای اینکه دربازکن رو بزنید، چند تا ضربه بزنید روی گوشی و بهم بگید صدا درست میشه یا نه؟
      مدل آیفون چی هست؟

      ۲

  1. سلام‌من‌یک‌ایفون‌‌دارم‌از‌دوتا‌مارک‌گوشی‌از‌الکترو‌آلا‌وپنل‌ازتابا‌اینارو‌یک‌نفر‌برام‌با‌هم‌ست‌کرده‌سیماشو‌وصل‌کردم‌ولی‌از‌بلند‌گو‌گوشی‌موقعی که‌سر‌جاش‌گذاشته‌صدای‌بوق‌بلند‌یکسره‌ای‌میاد‌وقتی‌گوشی‌رو‌بر‌ میداری‌صدای‌بوق‌قطع‌میشه‌وهم‌صدای‌داخل‌به‌بیرونش‌درسته‌وهم صدای‌بیرون‌به‌داخل‌درسته‌میشه‌لطف‌کنین‌بگین‌ایرادش‌از‌چیه

    ۴

    1. سلام. اون کلید سلکتوری روی گوشی به احتمال زیاد خراب هست، اون رو تعویض کنید. تویه بازار بهش میگن کلید قطع کن

      ۶

  2. سلام خداقوت.ایفون صوتی الکتروپیک صدا رد و بدل نمیشه.پشت پنل یه فیوز داره که سوختس میتونه مربوط به این مشکل باشه یا نه؟کلا این فیوز مال چیه؟وقتی فیوزرو یکسره کردم گهگاهی صدا همراه با نویز رد و بدل میشد.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    ۲

    1. سلام. اون فیوز نیست که پشت پنله، اون یک لامپ معمولی هست برای روشنایی پشت شستی ها.
      این موارد رو تست کنید، سیم فنری هندست، خود هندست، کلید سکلتوری، سیم شماره یک و دو. و در نهایت برد داخل پنل

      ۹

  3. سلام مهندس
    پنل ایفون ماضربه خورد وبعددرست کردیم ولی درو باز نمیکنه خواستم بدونم پشت پنل سیم اتصال بدنه داریم اخه یه سیم به پیچ بدنه بسته سده بود اون کنده شده بود همراه باپیچ ممنون میشم راهنمایی کنید ایفون مال الکترو پیک ومعمولی است

    ۷

    1. سلام. خیلی کم پیش میاد که نرفتن صدا از قطعی سیم باشه. ولی بدونید که انتقال صدا از گوشی به پنل با سیم شماره ۲ یا B هستش.

      ۲

  4. مهندس جان سلام آیفون تصویری پیک خود بخودی زنک میخوره قفل بازکنش هم درگیر میشه وعمل میکنه البته گاههاییه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    ۲

    1. سلام میعاد جان. خیلی از موارد باید بررسی بشه، مثلاً شستی ها رو چک کنید که سالم باشه.
      تست دوم هم این باشه، سیم های یک دو سه چهار رو از پشت مانیتور جدا کنید، قبلش روی سیم ها برچسب بزنید که گمشون نکنید. و دو سه روز به این صورت باشه، اگر مانیتور مجدد زنگ خورد یا صفحه نمایش اون روشن شد، پس خود مانیتور مشکل داره.

      ۶

  5. سلام مهندس وقتتون بخیر
    ایفون ما الکتروپیکه نه صدا میاد نه صدا بیرون میره درب هم باز نمیشه و وقتی کلید درب بازکن میزنیم صدای بوق میاد میشه راهنمایی کنید

    ۶

  6. ضمن سلام خدمت استاد من دیروز یه آیفون ۴سیمه سوزوکی نصب کردم هر کاری کردم که صدا از گوشی به پنل بیاد نشد که نشد چند بار سیم ها رو چک کردم مشکل نداشت تنه مشکل صدای گوشی به پنله. میشه راهنمایی کنید لطفا

    ۲

    1. سلام. در صورتی که مشکل تنها در صدای گوشی به پنل باشد، نباید به دنبال ایراد در سیم ها گشت. بلکه در اینصورت مشکل می تونه از هندست، سیم فنری هندست، کلید سلکتوری، برد قلابک داخل مانیتور باشه.

      ۳

  7. سلام آقای مهندس
    در بازکن صوتی قدیمی تابا با منبع تغذیه tl735 داریم ، تعمیرکار که اومده خونه ، همه سیمها رو قطع کرده و چون از قبل یه سری سیمها رو شماره گذاری ۱ ۲ ۳ ۴ a b c d e f چسبونده بودیم ، هیچ عکسی ازشون نگرفته ، حالا از منبع تغذیه به سمت پریز برق ، چهار سیم هست که از برچسبش کنده و نمیدونیم چطوریه ، کاتالوگ رو هم توی خونه هرچقدر میگردیم پیدا نمیکنیم ، سیمها : دو تا زرد ، یه سیم سبز یه سیم طوسی هستش ، عکس پنل در بازکن هم همونیه که توی همین صفحه زیرش نوشتید https://www.amoozesh-bargh.ir

    ۶

    1. سلام میثم جان. روی منبع تغذیه دو تا ترمینال هست به نام مثبت و منفی. اونها وصل میشه به مثبت و منفی در پشت پنل. و دو تا ترمینال هم هست که نوشته ac. یکی از این ac ها رو وصل میکنید به قفل بازکن و ac دیگه رو وصل میکنید به سیم e بعدش از سیم f وصل میکنید به ترمینال دیگه قفل بازکن.

      ۶

  8. سلام مهندس جان سوالی داشتم آیل میشه به یک پنل تصویری الکترو پیک یک گوشی ساده صوتی از همون مارک وصل کرد پنل تصویری ولی بعضی از همسایه می خوان از همون گوشی قدیمی استفاد کنن ممنون از وقتی که برای جواب دادن میگذارید.

    ۲

    1. سلام بهنام جان. خیر اصلاً امکانپذیر نیست. ولی یک مدل گوشی های دیگه ای هستن که مدار داخلیشون مثل گوشی های تصویری هست با این تفاوت که صفحه نمایش ندارن، می تونن برای کاهش هزینه از اونها استفاده کنن.

      ۵

  9. با سلام
    آیفون صوتی تابا هستش و مشکل اینو داره به محض اینکه سیم های برق به پنل بیرونی وصل میشه یک سره صدای بوق میاد بعداگر سیم های انتقال صدا وصل کنی این صدا داخل هم میاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۵

    1. سلام…آیفون صوتی تابا ۶ سیم….سیم زنگ که وصل میشه در صورتی که گوشی داخل شاسی پایین باشه مدام زنگ میخوره …شاسی زنگ بیرون چک کردم درسته…..میشه لطف کنید ایراد کجاست؟؟؟ ضمنا یک ترمینال داخل پنل بیرون هست که با شماره ۱۲۳۴ مشخص شده مورد استفاده ش چیست؟؟؟؟ متشکرم

      ۸

      1. سلام. زمانی که یکی از سیم های پشت شستی زنگ رو قطع می کنید صدای زنگ قطع میشه؟؟؟ اگر اینطور باشه شک نکنید که شستی زنگ روی پنل خرابه.
        اون ۱۲۳۴ ترمینال زنگ هر کدوم از واحدهاست.

        ۲

  10. باسلام.
    آقای مهندس آیفون ما ۱۰ واحدی می باشد.
    درحال حاظر چندواحد زنگ نمی خورد وموقعی که از گوشی درب را باز می کنیم پنل بیرون سوت می کشد.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    ۷

  11. با سلام و احترام
    یه سری کامل برای ۱۵ طبقه آیفون صوتی نصب کردم. همه چی درست کار میکنه ولی موقعی که دست یا هر مانعی رو جلوی بلند گوی پنل میگیرم صوت میکشه ایراد از چی هست استاد و راه هکاری اگه دارید ممنون میشم ارائه بدید مرسی

    ۲

    1. ایفون صوتی ۱۲ واحدی تابا نصب کردیم.پنل جلوی درب دائم صوت میکشد.اشکال سیم کشی هم ندارد.لطفا راهنمایی بفرمایید

      ۲

      1. سلام. قوطی پشت پنل رو کج نصب نکردین؟ پیچ های پنل رو سفت و محکم بستین؟ اگر این دو مورد نبود، میکروفن داخل پنل رو چک کنید که در نیومده باشه.

        ۸

  12. سلام وقتتون بخیر.آیفون ما الکتروپیک هست گوشی داخل خراب شده ی گوشی با ی مارک دیگه تهیه کردم ۶ سیم ولی پنل ۵ سیم هستش.اینارو میشه بهم وصل کرد؟

    ۲

  13. سلام مهندس ،،با توجه به صفحه ۹۷،من یک پنل پیک دو واحده دارم و دوعدد گوشی تابا ۴سیمه برای ان پنل خریدم و امروزم وصلشم کردم ولی سوال اینجاست که وقتی هندست هر واحد رو که برمیداری دربازکن عمل میکنه ودرب روبازمیکنه و گاهی هم عمل نمیکنه اما صدای تحریک رله دربازکن پشت سر هم میاد تا اینکه هندست رو بزاری سرجاش،سیمکشی ساختمان هم به صورت پارالل هست و دقیقا بر مبنای کتاب وصل کردم،سیمهارو هم برمبنای استاندارد جهانیش بستم که تو کتاب ذکر شده،لطفا استاد جواب بدید ،من گوشیا رو کلا از مدار خارجشون کردم تا کاریش نشه

    ۸

    1. سلام. پیشنهاد میکنم پنل و یکی از گوشی ها رو باز کنید و روی یک میز کار مقابل خودتون به همدیگه وصل کنید، اینطوری از سلامت سیم ها و نحوه صحیح اونها مطمئن خواهید شد. این مدار رو قبلاً بستیم و تست کردم و مشکلی نداشته، شاید شستی دربازکن یکی از گوشی ها خرابه و رفته داخل گیر کرده و شاید پنل الکتروپیک از قبل مشکل داشته.
      یا در قسمتی از مسیر سیم منفی با سیم شماره ۴ پشت پنل تماس پیدا کرده.
      اگر مشکل حل نشد، بعدش روش اتصال سیم هاتون رو بهم بگین. آیا از ترمینال ۲ و ۴ پشت پنل به ترمینال B پشت گوشی وصل کردین؟

      ۲

      1. سلام مهندس،مشکل پنل پیک و با گوشی های تابا رو با تعویض گوشی ها حل کردم ینی دوتا گوشی خود پیک گرفتم،اما بنظرم مشکل از سیمکشی بود،ولی چند سوال در این رابطه مهندس،
        ۱-من اون سیم بدون عایق که دور بقیه سیمها پیچیده شده که خیلی از برقکشها قطع میکنن رو وصل کردم به منفی گوشی ها (تابا) و پنل(پیک)یعنی سیم شماره۳در پنل یا در گوشیهای تابا c،آیا درسته کارم یا نه؟
        ۲-واز کابل آیفون اصلی که از طبقه دوم رفته به طبقه اول هم همه سیمهایی رو که در پشت گوشی طبقه دوم وصل کرده بودم رو به پشت گوشی طبقه اول وصل کردم همچنین سیم بدون عایق رو به ترمینالهایc گوشیها واز اونجا به ترمینال ۳پنل، جز سیم زنگ که مستقیم به پنل میره ،وبا دو سیم از ترمینال ۲و۴پنل هم به ترمینال B گوشی های هردو واحد وصل کردم،آیا درسته نحوه سیم کشی من که شما پرسیده بودید؟
        ۲-وایا در ایفون های صوتی هم باید سیم بدون عایق رو به منفی وصل کرد یا برای تصویری اینجوره؟

        ۲

        1. سلام. ۱-بعضی ها میگن اون شیلد رو باید به منفی گوشی و پنل وصل کنید و بعضی ها میگن به سیم ارت ساختمان، برای اینبار هیچ مشکلی پیش نمیاد ولی از این به بعد به سیم ارت ساختمان وصل کنید بهتره. ۲-بله نحوه سیمکشی تون درسته. ای کاش روی یک میزکار هم پنل و گوشی رو مقابل خودتون وصل میکردین تا ایراد و متوجه بشید، چون شما الان صورت مسئله رو حل نکردید، بلکه پاکش کردید، همیشه دنبال این چالش ها بگردید چون از دل این چالش هاست که چیزی یاد میگیرید.
          ۳- بله در تمام کابل ها باید اون سیم عایق رو وصل کنید به ارت. اون شیلد به منزله سپر مغناطیسی کابل هست. حتی در سیم های تلفن و آیفون های صوتی

          ۲

  14. سلام مهندس،وقت بخیر،گوشی آیفون ما تابانه،ولی پنل دم در حیاط و منبع تغذیه الکتروپیکه،میخواستم بدونم چه جوری میشه اینارو باهم وصل کرد؟!،ممنون..

    ۲

    1. سلام. مرسی. توضیحات مفصله و نمیشه در کامنت ها توضیح داد. لطفاً مراجعه کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری صفحه ۹۷

      ۲

  15. سلام. آیفون دو طبقه الکتروپیک هست و صدا از بیرون به گوشی نمیاد ولی صدای ما از گوشی به بیرون میره. ولی وقتی دکمه باز شدن در را میزنیم صدا هم صدای بیرون میاد هم صدای ما به بیرون میره. یعنی تا در را باز نکنیم صدا نمیاد. مشکل چیه؟

    ۲

    1. سلام. اینبار که کسی زنگ زد بجای اینکه شستی دربازکن رو فشار بدید چند تا ضربه بزنید روی گوشی و بهم بگید صدا درست میشه یا نه؟

      ۲

  16. سلام استاد ایفون ما الکتروپیک صوتی ۳واحدی هست صدای زنگ و صحبت دوطرفه مرتبه همه چیش ردیفه فقط درتمام طبقات بعد زنگ خوردن گوشی رو که برمیداریم بدون فشار دکمه در بازکن عمل میکنه و در باز میشه

    ۲

    1. سلام. دونه دونه گوشی های طبقات رو جدا کنید و تست کنید که آیا با خارج شدن هر کدوم از گوشی ها مشکل حل میشه یا نه. قبل از اینکه گوشی ها رو جدا کنید روی سیم ها برچسب بزنید که گمشون نکنید. و نتیجه رو بهم بگین.

      ۱۰

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853