نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آموزش آیفون صوتی

48925 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام. آیا آیفونی که نصب کردین نو بود یا دست دوم؟ پیشنهاد میکنم قبل از نصب، پنل و گوشی رو جلوی خودتون روی یک میزکار راه اندازی کنید تا اگر ایرادی در نصب هست خودش رو اونجا بهتر نشون میده.
      از پشت گوشی و پنل هم چند تا عکس ارسال کنید و بگین که اتصال اونها رو به چه صورتی انجام دادین.

      ۳

    1. علیک سلام آقا سجاد. سیم متصل به قفل بازکن رو اول چک کنید که سالم باشه، بعدش شستی دربازکن روی گوشی. بعدش خود قفل بازکن و در نهایت سیم های E , F رو چک کنید که قطع نشده باشن.

      ۱۲

  1. عرض سلام و خسته نباشی خدمت جناب مرادی عزیز
    سه تا سوال داشتم لطفا
    زنگ بعلاوه صدای رفت و برگشت ایفون صوتی شش سیمی دوواحدی ما قطع شده.
    اول اینکه میفرمایید برای تست، یک سیم از پشت شاسی به مثبت بلنگو وصل کنید، برد کوچک شاسی زنگ ها ۵تا سیم داره. از کدوم یکی سیم وصل کنیم؟
    بعد اینکه مثبت بلندگو رو چطوری تشخیص بدیم؟ علامتی ندارن.
    و اینکه دوتا سیم بلنگوی پنل ما بهم راه میدن. آیا این طبیعیه یا نباید اینطور باشه.
    سپاس فراوااان از شما

    ۶

    1. سلام آقای نادری. ممنونم.
      ۱- از هر ۵ تاش هم وصل کنید مهم نیست، باید روی یکی شون زنگ به صدا در بیاد.
      ۲- عیب نداره، شما تصادفی به یکی از سیم های بلندگو وصل کنید، اگر اولی مثبت نباشه، حتماً دومی مثبته و صدای زنگ رو میشنوید.
      ۳- بله این طبیعیه.

      ۳

  2. سلام مهندس جان خسته نباشید دیروز هم سوال پرسیدم ظاهراً سوالم حذف شده.
    آیفون صوتی خونه ما الکتروپیک است وقتی که کسی زنگ میزنه گوشی رو که برمیداریم صدا از دو طرف قطه هسن، ولی اگر دکمه دربازکن رو بزنیم صدا وصل میشه،
    دوباره اگر گوشی رو بذاریم و بر داریم تا قبل از اینکه دکمه دربازکن رو نزده باشیم صدا قطع هست
    وقتی صدا وصل میشه که گوشی توی دستم باشه و یک بار دکمه دربازکن را بزنم تا زمانی که گوشی رو نذاشتم صدا درسته.
    میشه منو راهنمایی کنید خیلی ممنون

    ۱۰

    1. سلام. مرسی. اینبار وقتی کسی زنگ زد بجایی اینکه دکمه دربازکن رو بزنید، با دستتون چند تا ضربه بزنید روی گوشی و بهم بگین آیا با این کار صدا درست میشه یا نه؟

      ۱۰

      1. سلام مهندس جان مرسی از پیگیری و پاسخ شما متاسفانه چند بار هم که روی دکمه میزنم صدا وصل نمیشه فقط باید در باز کن رو بزنم تا صدا وصل بشه هر دو طرف

        ۱۳

        1. سلام.خواهش میکنم، خب پنل رو باز کن و قبلش روی سیم ها برچسب بزن که شماره سیم ها رو یادت نره، بعدش سر هویه رو گرم کن و روی تمام پایه های قطعات بزار همین که دیدی لحیم ها ذوب شده بردار، مخصوصاً اون آی سی هایی که پایه زیاد دارن. اگر قبلاً این کار رو نکردی بده به شخص وارد تر انجام بده. این مورد بیشتر به خاطر لحیم سردی اتفاق می افته. لطفاً نتیجه نهایی رو به ما اعلام کن.

          ۱۲

  3. باسلام
    آیفون تابا برای ۳ طبقه از قدیم نصب بود جدیدا بعد از بارندگیهای مکرر صدای زنگ از پنل بیرون برای هر ۳ واحد نمیاد ال ای دی پنل هم خاموشه ولی دربازکن هر ۳ واحد درب رو باز میکنه ممنون میشم راهنمائیم کنید با تشکر

    ۴

      1. باز هم سلام
        با عرض معذرت آیفون تابا صوتی ۶سیمه چونکه صدای زنگ شنیده نمیشد طبعا صحبتی هم نمیکردیم در اصل به این مورد دقت نکردم ولی خود به خود بعد از باز کردن پنل بیرون و به نظر خودم خشک شدن پنل و آن هم در صورتی که دارای محافظ باران نیز هست خرابی از بین رفته و همه چیز سالم شده . باز هم ممنون میشم اگر چیزی مانده راهنمائیم کنید

        ۱۳

        1. سلام. احتمال میدم که این مشکل مجدد بعد از چند روز دیگه اتفاق بیفته. پس اگر پیش اومد، پنل رو باز کنید و تمام اتصالات سیمها رو مجدداً با لحیم و وارنیش حرارتی انجام بدید.

          ۵

  4. سلام آیفون صوتی الکتروپیک دارم. مدتیه صدای بیرون از گوشی داخل نمیاد. اشکال از چی میتونه باشه. پنل بیرون یا میکروفن گوشی داخل؟

    ۵

  5. سلام ایفون ما تصویری نیست زنگ رو که از حیاط میزنن کسی که زنگ میزنه خودش صدای زنگو میشنوه ولی از داخل صدای زنگ به گوش نمیرسه مشکل کجاست؟

    ۶

    1. سلام. کلید سلکتوری زیر هندست، بعدش خود هندست و بعدش سیم فنری رو چک کنید. در نهایت سیم شماره D یا B (در آیفونهای الکتروپیک) رو چک کنید که وصل باشه.

      ۴

  6. سلام مهندس خسته نباشین مهندس من یه مشکلی پیش اومده بود واسم که گوشی صوتی تابا شش سیمه ایفون زنگ نمیخورد اون مسیرهای که گفتین قبلا کنترل کردم مشکلی نداشت حتی بلندگوی پنل عوض کردم بازم زنگ نمیزنه یه راهنمایی کنین که بدونم مدار زنگ کدوم هست اون چک کنم یا تعویض کنم

    ۹

    1. سلام علی جان. یک تکه سیم بردار و از سیمی که به پشت شستی زنگ وصل شده وصل کن به سیم مثبت بلندگوی داخل پنل و بهم بگو صدای زنگ رو می شنوی یا نه؟

      ۱۱

    1. سلام. منظورتون رو متوجه نشدم، منظورتون اینه که یک قفل بازکن برای باز کردن ۲ تا درب استفاده بشه؟ جواب: خیر امکان پذیر نیست.
      و اگر منظورتون اینه که یک آیفون صوتی برای باز کردن دو تا درب استفاده بشه، و ۲ قفل بازکن مجزا برای هر درب نصب کنیم، در اینصورت بله میشه.

      ۱۳

      1. سلام و عرض ارادت و خداقوت خدمت مهندس مرادی عزیز .
        در پاسخ یکی از دوستان فرموده بودید که می شود یک آیفون دو درب را بازکند اگر ممکنه لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید در یک خانه دو بر چطور می شود اجرا کرد و چه لوازم و تجهیزاتی نیاز دارد. با تشکر و امتنان

        ۹

        1. سلام آقای جعفری. ممنونم از شما. اگر ساختمان ۲ معمر هستش، یعنی یک درب در این خیابان و درب دیگر در خیابان پشتی باز میشه. شما می تونید از آیفون های تصویری که قابلیت اتصال به دو پنل رو دارن استفاده کنید. ولی بعضی ساختمان ها دو درب مجزا دارن که هر دو درب کنار همدیگه نصب شدن، در اینصورت میان و یک پنل رو بین هر دو درب نصب میکنن تا هر دو ساکنین بتونن فقط از یک پنل استفاده کنن. در اینصورت برای یکی از درب ها بصورت عادی عمل کنید، یعنی مدار دربازکن پنل رو اختصاص بدید به اون درب، و برای درب دوم مدار دربازکن آیفون های صوتی شش سیم قدیمی رو پیاده کنید و لازمه که پشت گوشی یکی از طبقات باز بشه و شستی دربازکن در مسیر قفل بازکن و ترانس قرار بگیره.

          ۵

          1. باسلام و احترام ؛ با تشکر از راهنمایی شما، بفرمایید که آیا در بازار آیفون صوتی هم هست که قابلیت اتصال به دو پنل را داشته باشد.

            ۹

  7. با سلام و خسته نباشید همدان هستم و همه جا تعطیل آیفون منزل آهنگ است ابتدا زنگش قطع شده و بعد صدادش سیم ها و فشاری زنگ و تغذیه مدار سالم اما در قوطی پشت پنل مداری هست که در مسیر صدا و زنگ است چکار باید کرد؟ ضمنا از ولتاژ متناوب برای زنگ استفاده نمی شود ؟ لطفا راهنمائی بفرمائید

    ۱۳

  8. سلام مهندس خسته نباشین یدونه آیفون صوتی ۶سیمه داریم صدا نمیومد به گوشی بازکردم دیدم سیمش قطعه وصل کردم الان نمیدونم چرا زنگ نمیزنه شستی هارو چک کردم دیدم کار میکنه سیم کشی تست کردم درس بود جای دیگه هم پنل نصب کردم صدا میره میاد در باز میکنه زنگ نمیزنه ممنون میشم مهندس راهنماییم کنید

    ۱۴

    1. سلام.مرسی. این موارد باعث قطعی مدار زنگ میشه که باید چک کنید، ۱-کلید سلکتوری روی گوشی، ۲-قطع شدن سیم شماره d یا b -خرابی شستی زنگ واحد ۴-خرابی مدارزنگ داخل پنل.
      برای تست مدارزنگ داخل پنل، یک تکه سیم کوتاه بردارید و از سیم پشت شستی به مثبت بلندگوی داخل پنل وصل کنید، اگر مدار زنگ سالم باشه از بلندگو صدای زنگ رو می شنوید در غیر اینصورت مدارزنگ خراب شده و یا باید تعویض کنید یا تعمیر.

      ۱۱

  9. سلام ایفون صوتی قدیمی الکترو الا داریم که ترانس سوخته (دارای چهار خروجی ac&dc)میشود ترانس الکترو پیک به جای اون نصب کرد که فقط دو خروجی دارد

    ۱۱

  10. ببخشید من آیفون تصویری الکتروپیک نصب کردم داخل پنل دم دری یه میکروسوئیچ بادوتا سیم هستش میخاستم ببینم به چه پایه هایی نصب میشه که دزدگیرش کارکنه

    ۱۳

    1. سلام.اون دو رشته سیمی که میفرمایید برای دزدگیر سرقت پنل هست، اگر وصل هم نکنید مشکلی نداره. ولی روش نصبش به این صورته که در پشت شستی زنگ هر واحد دو تا پیچ اتصال هست، این دو رشته سیم رو به اون دو تا پیچ وصل کنید. اگر ساختمان واحد نگهبانی داره، بهتره به شستی واحد نگهبانی وصل کنید تا اگر پنل سرقت شد واحد نگهبانی زنگ بخوره.

      ۱۱

  11. سلام ترانس ایفون تصویری الکترو پیک خراب شده. میتونم از ترانس ایفون تابا ۴سیم استفاده کنم. تابا ۴سیم داره چجوری تبدیل کنم به دوسیم

    ۱۱

    1. سلام. بله میشه استفاده کرد. ولی اگر آیفون شما هنوز گارانتی داره، اگر روزی خراب بشه و از شرکت بیان و ببینن که شما ترانس تابا وصل کردین گرانتی آیفون شما ساقط میشه و باید با هزینه خودتون درست کنید.
      شما ۲ تا از ترمینال های AC ترانس رو لازم دارید و ۲ تای دیگه که روش نوشته DC رو لازم ندارید و باید آزاد بزارید.

      ۱۰

  12. سلام دربازکن صوتی کیهان دارم پنل دم در زبان آب خورده و کلا مداراش سوخته می‌خوام پنل رو عوض کنم توی بازار پیدا نمیشه آیا جایی هست که پیدا کنم یا با پنل مدل دیگه ای میشه راهش انداخت ممنون

    ۱۱

    1. سلام. بله بگردید و پنل صوتی تابای ۶ سیم پیدا کنید، می تونید اون رو بجای پنل کیهان نصب کنید.
      البته پنل صوتی تابای ۴ سیم هم بهش میخوره، فقط یکم تغییرات داخل گوشی میخواد.

      ۱۰

  13. با سلام ،ایفون پیک ۶طبقه صوتی دارم بارندگی شد ازصفحه دم در قسمت بلندگو صدای نویز نسبتا شدیدی بوجود اومد،بعد از مدتی بلندگو سوخت ،تعوبض کردم ولی بازم نویز هست خازن ها رو نگاه کردم ظاهری باد نکرده بود ،نویز همچنان هست،دوما شاسی زنگ طبقات به سختی می خوره باید تعویض بشه،البته تمیز کردم اولش خوب بود ولی دوباره بعد زنگ میخوره،ممنون میشم مهندس راهنمایی کنید

    ۷

    1. سلام. اگر آب به پنل رسیده باشه حتماً جاهای دیگه هم آسیب دیده. در اینصورت باید برد داخلش تعویض بشه. شستی زنگ هم بصورت جدا در بازار پیدا میشه و قابل تعویضه.

      ۹

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853