0
0

آموزش آیفون صوتی

49716 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام : ۱_علت خرابی رله در پریزهای منصوبه مسیر لوازم خانگی مثل تلوزیون ویخچال و… چیه؟ و چگونه بایستی عیب یابی بشه؟ ۲_ برای عیب یابی محافظ هایی که به صورت پریز آماده دارای لامپ سیگنال قرمز سبز و بعضی هم زرد دارند. چه اقداماتی باید انجام داد؟

    ۵

    1. سلام، از اونجایی که رله ها حرکت مکانیکی دارند بعد از مدتی بر اثر کار زیاد دچار فرسایش و خرابی میشن. جریانی هم که در لحظه اتصال و جدا شدن کنتاکت ها عبور می کنه باعث خال زدن تیغه های داخلی میشه. ۲-این مورد باید از نزدیک بررسی بشه تا ببیینیم که دقیقاً مشکل از کجاست.

      ۲

    1. سلام عزیز جان. از ترمینال های پشت گوشی و پنل عکس بگیرید و ارسال کنید تا دقیق تر بتونم راهنمایی تون کنم.

      ۶

  2. سلام خسته نباشد ایفون من وصل کردم زنگ نمیخوره شستی گذاشتن گوشی رو فشار میدم از اونجا زنگ میخوره میدونید علت این چی میتواند باشد؟

    ۷

  3. سلام جناب مهندس مرادی. کابل آیفون صوتی تامر شش سیم توسط کارگرقطع
    شد.یه بارسربندی رنگ به رنگ کردم جواب داد.باردوم سه متر کابل بین محل قطع شده اضافه کردم.الان دو واحد در را باز میکنه دو واحد آخر عمل نمیکنه.راهنمایی می فرمائید

    ۴

  4. سلام مهندس عزیز،من ی آیفون صوتی کیهان دارم مشکل زنگ نخوردن داره ،صدای دو طرف می‌ره میاد ولی زنگ نه‌.پشت گوشی ۶ تا سیم داره ABCD-ac -12 ک مطمئنا سیم d برای زنگ هست ولی پشت پنل اصلا d نداره نمیدونم باید ب کدوم وصل کنم پشت پنل رو ،میشع لطفاً راهنمایی کنید.

    ۲

    1. سلام ایمان جان، در پشت شستی زنگ پنل ترمینالی هست که سیم d به اون متصل میشه. اگر اون رو وصل کردید و باز هم مشکل حل نشد، یا اون شستی خراب شده یا اینکه مدار زنگ داخل پنل سوخته.

      ۴

  5. سلام خسته نباشین
    ایا برای کم یا زیاد کردن صدای زنگ آیفون صوتی تابا جایی کلید یا شسی قرار دارد یا نه اصلأ کمو زیاد نمیشود چون من اطراف گوشی همچین موردی راندیدم
    اگر هست لطفأ راهنمایی کنید
    باتشکر

    ۳

  6. سلام اف اف الکتروپیک قدیمی دارم صدای زنگ داخل ساختمان میره ولی جلوه درب منزل روصفحه صداش نمیاد ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۶

  7. سلام بر مهندس عزیز،آیفون صوتی الکترپیک که بعد از چندبار قطه و وصل شدن برق شهر ،پنل دم در دیگه کار نمیکنه ،ترانس چراغش روشنه. بنظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟؟

    ۲

  8. سلام مهندس خسته نباشید
    یه آیفون تصویری تابا هست
    صدای بیرون به داخل ضعیفه
    وقتی گوشم را میزارم دم پنل یه صدای خر و هر میاد
    بلندگو روی تست بیزر سالم بود
    میکروفن هم فک نمیکنم مشکل داشته باشه
    مانیتور را لازمه جاییش را نگاه کنم؟

    البته این آیفون را میگن از همون اول که گرفتن صداش کم بوده؟
    چطور حلش کنم مهندس؟

    سپاس

    ۵

    1. سلام مرسی، پنل و گوشی رو روی یک میز کار با سیم های کوتاه و نمره ۰.۶ به همدیگه وصل کنید ببینید مشکل حل میشه یا نه؟
      معمولاً استفاده از سیم های ضعیف و سولفاته شده یکی از دلایل این مشکل هست، ضعیف شدن منبع تغذیه داخل گوشی هم باید بررسی بشه.
      اون مشکل خر خر داخل پنل هم معمولاً از خرابی خازن های داخل پنل هست که می تونید بررسی و تعویض کنید.

      ۲

  9. سلام وقت بخیر جناب مهندس مرادی.
    من پنل دم دری الکتروپیک دارم ولی گوشی اون رو ندارم و میخوام بجای اون گوشی ۶ سیم تامر بگذارم ترتیب سیم بستن هم در کتابی که سفارش دادم خوندم ولی عمل نکردم ، ترسیدم خراب کنم. میشود اینکار رو انجام داد گوشی تامر قدیمی هست بهش سازگاره؟ اخه خود پنل هم از نوع سری اول هست.
    اینطور که من برداشت کردم تامر یک نمونه ایست که سیگنال زنگ رو در خود گوشی تولید میکنه و این امکان رو داره که به الکتروپیک نخوره و بلعکس میشه درست متوجه شدم؟

    ۷

    1. سلام دوست عزیز. اگر گوشی تامر شما از نوعی باشه که سیگنال زنگ در گوشی تولید میشه، پس نمیشه اون رو به پنل الکتروپیک وصلش کرد.

      ۲

  10. سلام مهندس مرادی عزیز
    آپارتمان ما ۱۲ واحدی هست و آیفون الکترونیک نصب شده
    در واحد من صدا از پنل پخش میشه ولی صدای شخص مراجعه کننده از مانیتور شنیده نمیشه
    گاهی تصویر آبی میشه
    از چند تا همسایه ها پرسیدم اونها هم مشکلاتی از این قبیل دارند
    من یه بررسی که کردم دیدم برقکار ما از سوییچر مرکزی استفاده نکرده
    می تونه علت این باشه یا چیزای دیگه هست

    ۶

    1. سلام هادی جان، باید قدم به قدم جلو برید تا مشکل رو پیدا کنید، در قدم اول گوشی یکی از همسایه ها که سالم هست رو قرض بگیر و بجای گوشی واحد خودت نصب کن، ببین آیا مشکل حل میشه یا نه؟

      ۵

  11. باسلام و تبریک سال نو امیدوارم سال خوبی داشته باشید اول یک سوال بعد گلگی ایفون تصوری تابا بدون گوشی داریم تصویر ان همراه باهاشورهای اریب نمایش داده می شود مانیتور را از روی براکت جدا کردم وسیم برقی که دور سیمهای مانیتور حلقه زده شده بود را جدا کردم و فاصله گذاشتم ولی تصویر کماکان همانطوری است.درضمن هنگام بارنگی هم جیغ شدید می کشد.اما گلگی مهندس جان درسال قبل من از خرداد ماه چندین بار جهت خرید کتابهای اموزش برق و دوربین مدار بسته تقاضا دادم وهر بار گفته می شد در حال چاپ است دو ماه دیگر حتی سفارش کتاب را نیز را هم خانم اوتوی وخانم دیگری بنام داودی یاداشت کردن ولی تا کنون این دوماه دوماه تمام نشده وشفارشات بدستم نرسیده.در ضمن فقط از طریق خواندن کتاب بصورت فیزیکی می توانم مطاب را بهتر درک کنم نه pdf.ممنون وسپاس از شما.

    ۶

    1. سلام، سال نوی شما هم مبارک. منبع تغذیه داخل مانیتور رو چک کنید که سالم باشه، این مورد بیشتر از منبع تغذیه هستش.
      کتاب دوربین مداربسته یک که دیگر چاپ نخواهد شد ولی کتاب آموزش برق ساختمان به احتمال زیاد تا یک ماه آینده چاپ مجدد خواهد شد.

      ۴

      1. مهندس جان ممنون از پاسخ شما امیدوارم درتمام مراحل زندگییتان موفق باشید.پس من منتظر می مانم تا انشااله کتاب برق ساختمان طی یک ماهی که فرمودید چاپ شود اگر حاضر شد برایم بفرستید ممنون میشم.در ضمن یک سوال مهندس ناظر ساختمان من میگفت که برای نصب محافظ جان بایستی آن را قبل از فیوز مینییاتوری مادر در واحد نصب کرد(فیوز بعداز کنتور_محافظ جان در واحد_فیوز مادر در واحد_سپس فیوزهای سر خط) دیدم بانقشه شما فرق کرد پرسیدم چرا؟گفت چون ممکن است اتصالی خرابی و…در خود فیوز مینییاتوری مادر در واحد رخ دهد و شما بخواهید در این قسمت کار کنید در این صورت محافظ جان در جای مناسب است واز جان شما بموقع محافظت می کند.ایندرست است؟☇☇

        ۴

        1. سلام، ممنونم از شما. چشم آماده بشه در سایت حتماً اطلاع رسانی میکنیم،
          بنده در تمام نقشه هایی که اساتید دیگر تدریس میکنن دیده ام که کلید مینیاتوری مادر قبل از محافظ جان قرار میگیره، پس این گفته مهندس ناظر شما خیلی هم درست نیست. و خلافش رو هم میشه گفت، به این صورت که خرابی در کلید محافظ جان رخ بده، و شما بخواهید در این قمست کار کنید، پس باید کلیدی باشه که بشه برق کل جعبه فیوز رو قطع کرد.

          ۴

  12. سلام مهندس سال خوبی در پناه ایزد منان شروع کرده باشید انشاالله یه ایفون صوتی پیک هست گایی وقتا کلا صدای بیرون که زنگ میزنی و میکروفون و بلندگوش قطع میشهو وقتی با پشت دست میزنی بالای ایفون همون قسمت میکرذوفون و بلندگو اومکی میشه البته پنل ۱۸ ساله هست که ۱۰ سالیم کار نکرده بود

    ۲

    1. سلام. ممنونم از شما و بنده هم برای شما سال خوبی رو آرزو میکنم، تمام اتصالات قبلی رو قطع کنید و سر سیم ها رو یک سانت کوتاه کنید و مجدد لخت کنید و زیر ترمینال ها ببینید. کلید سلکتوری روی گوشی رو هم شستشو بدید و اگر لازم شد عوضش کنید.

      ۶

      1. سپاس مهندس از لطف شما
        میگم که این مانیتور ها را وقتی به برق وصل کردی و سوکت زدی بهشون مشکلی براشون پیش میاد؟ چون میگن نباید داخل برق باشه درسته؟ باید برق قطع کرد و سوکت زد و بعد وصل کرد؟ و باید حتما نول به نول و فاز به فاز وصل کرد برقشا یا کلا اون دو تا سیم را به به یه برق نزدیک اونور وصل کرد؟ چون شنیدم میگن خیلی حساس هستن این مانیتور ها . ممنون مهندس جان

        ۷

        1. سلام. بنظرم این مانیتورها خیلی هم حساس نیستند، ولی کار از محکم کاری عیب نمیکنه، و بهتره اول سوکت رو وصل کنید و بعد به برق وصل کنید. جای فاز و نول هم مهم نیست.

          ۵

  13. سلام. صدای پنل دم در حیاط کم بود پتانسیو متر کم و زیاد کردم تغیر نکرد بلندگو هم عوض کردم درست نشد و بازم با پتانسیومتر تغیر نمیکنه چه کار باید کرد. سپاس از راهنمای شما

    ۶

    1. سلام آقا روح الله عزیز
      با کسب اجازه از مهندس بنده جواب شمارا میدم
      شما با تعویض پتاسنیومتر مشکلتون حل میشه
      ولی قبلا از تعویض مقدار روی پتانسومتر را بخونید و به همون مقداری که روی اون نوشته شده پتانسومتر جدید تهیه کنید
      اگر آیفون شما الکتروپیک هست ؛ پتانسومتر های اون ۴.۷ کیلو اهم می باشند از طرح سه پایه و خوابیده
      موفق باشید

      ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853