نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

مراحل انجام تاسیسات برق در ساختمان

5223 بازدید

ترتیب انجام تاسیسات برقی در ساختمان

این قسمت برگرفته از کتاب اصول مهندسی و طراحی برق ساختمان نوشته آقای مهندس حسین مهربانی می­ باشد. بدیهی است که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می­ توانید با خرید کتاب از سایت آموزش برق دانش خود را افزایش دهید.

معمولا ترتیب مراحل انجام تاسیسات برق در ساختمان به صورت زیر است:

مرحله صفر(در ابتدای طراحی ساختمان):

مهندسین برق، پس از دریافت نقشه‌های جانمایی تاسیسات مکانیکال و دریافت میزان مصرف تجهیزات مختلف تاسیسات، همچنین دریافت جانمایی وسایل داخل واحد از طریق معماران داخلی، اقدام به طراحی، محاسبه و جانمایی تجهیزات برقی می‌کنند.

طراحی نقشه برق ساختمان

مرحله اول(بعد از گچ و خاک):

۱ – دریافت نقشه برق ساختمان شامل سیستم‌های روشنائی، سیستم‌های صوتی، پریزهای برق، تلفن، آنتن، آیفون، فن کوئیل‌ها، اطفاء حریق، برق اضطراری و موتور خانه می‌باشد.

۲- اجرای نقشه تجهیزات روی دیوارهای ساختمان.

۳- کشیدن خطِ تراز بر روی دیوارها توسط شلنگ تراز یا تراز لیزری.

۴- شیار زدن مسیر لوله­ها با دستگاه شیارزن.

۵- کندن محل قوطی کلیدها با دستگاه.

۶- سوراخ کردن روشنائی سقفی توسط دستگاه ( در مورد سقف کاذب، روی سقف ساپورت خورده و روی آن لوله نصب می‌شود).

۷- نصب قوطی کلید و پریز و … روی دیوار و تراز کردن دقیق آن‌ها توسط تراز.

۸- جوشکاری و ساپورت زدن برای ثابت کردن لوله‌های پولیکا که برای ورودی و خروجی لوله‌های داخل جعبه فیوز آورده می‌شود.

۹- جوشکاری و ساپورت زدن برای ثابت کردن لوله‌های پولیکا که برای ورودی و خروجی لوله‌های داخل جعبه آنتن و تلفن آورده می‌شود.

۱۰- اجرای لوله گذاری پلیکا با استفاده از گرما و خم کاری توسط مشعل و فنر و آب بندی آن توسط چسب پولیکا.

۱۱- جوشکاری و ساخت ساپورت برای سینی برق بر روی داکت مشخص شده از روی نقشه (این سینی برق‌ها برای ورود کابل‌های برق، تلفن، آنتن، ماهواره و سایر تجهیزات الکتریکی مورد نیاز ساختمان استفاده می‌شود).

۱۲- پوشش کامل روی لوله پولیکا های که در کف ساختمان کار شده است. به این عملیات ماهیچه کشی می‌کئیند که عبارت است از آماده کردن مخلوط ماسه و سیمان و ریختن آن‌ها روی لوله‌های کف و مسطح کردن سطح ملات.

۱۳- نصب جعبه فیوز و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.

۱۴- نصب جعبه آنتن و ماهواره و تلفن و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.

۱۵- تامین ارتینگ ساختمان( نصب پلیت و سیم مسی و زغال ونمک برای راه اندازی چاه ارت و از آن‌جا به سینی برق و مصرف کننده‌ها)

۱۶- لوله فولادی گذاری در شرایطی که نقشه تعیین کرده است(در پارکینگ‌های ادارها، روشنایی داخل چاهک آسانسور و روشنایی موتور خانه).

E تمامی لوله‌های وارد شده به داخل قوطی‌ها، باید توسط کاغذ که به صورت هرم درآمده‌اند مسدود شوند تا از ورود گچ و سیمان به داخل لوله جلوگیری شود.

 

مرحله دوم(بعد از کف سازی و کاشی کاری و سفید کاری دیوار):

۱- تمیز کردن قوطی کلیدها و بریدن لوله‌های اضافی روی کار.

۲- اجرای عملیات سیم کشی داخل لوله پولیکا (رنگ سیم‌ها، قطر سیم‌ها(توسط مشاور داده می­شود) و جنس سیم‌ها(توسط مشاور داده می­شود) از روی استاندارد انتخاب می‌شود).

۳- اجرای عملیات کابل کشی کابل شیلددار برای بلندگوها و ازآن‌جا به ولوم‌های همان اتاق و سپس به فیش‌های پشت آمپلی فایرها.

۴- کابل کشی برق از داخل جعبه فیوز و رد کردن داخل سینی برق و بست زدن و از آن‌جا به زیر کنتور(درصورت داشتن دیزل ژنراتور این کابل‌ها داخل موتور خانه و وارد تابلو‌های مخصوص خودش می‌شود).

۵- کابل کشی تلفن، آنتن ماهواره وآیفون از تابلوهای مخصوص خودشان و رد کردن داخل سینی مخصوص خودش و بست زدن کابل‌ها و از آن‌جا به تابلوهای مخصوص خودشان.

۶- اتصالات سر سیم‌ها در داخل قوطی کلید، جعبه فیوزها، روشنایی‌ها، جعبه آنتن، ماهواره، تلفن، اطفاء حریق و UPS(نصب دستگاه‌های تغذیه UPS به شرکت‌های مسئول مرتبط می‌شود).

۷- قلع اندود کردن کل اتصالات و سر سیم‌ها توسط حوضچه قلع.

۸- عایق کاری اتصالات توسط وارنیش حرارتی (جایگزین لنت برق).

۹- اجرای کابل کشی مربوط به بیرون ساختمان و نصب نور افکن‌ها در نما.

۱۰- سربندی و نصب مغزی تمامی کلیدها و پریزها.

مراحل انجام تاسیسات برق در ساختمان

 

مرحله سوم ( بعد از نقاشی و کف تمام شده):

۱- بستن مغزی کلید و پریز و تراز کردن آن‌ها.

.۲- بستن ترمینال روی سر سیم‌ها.

۴- نصب دتکتورهای دود و شستی آن‌ها روی محل‌های تعیین شده.

.۵- نصب فیوزها داخل جعبه فیوز و وایرشو زدن سرسیم‌ها و فیوز بندی آن‌ها

۶- نصب آیفون تصویری، بستن سوکت‌ها و شستی‌های مربوط به آن.

۷- نصب آنتن مرکزی و سوئچینگ‌های مربوط به آن

۸- نصب سوئچینگ‌های ماهواره ( نصب و راه اندازی ماهواره برعهده شرکت‌های مربوط می‌باشد)

۹- نصب چشم لایتینگ در راه پله و پارکینگ‌ها

۱۰- نصب چشم لایتینگ در سرویس‌ها برای هود مرکزی ( این چشم‌ها پس از عمل کردن به کنتاکتور و سپس کنتاکتور به سانتریفوژ فرمان داده و باعث تهویه سرویس‌ها می‌شود)

۱۱- نصب نور مخفی‌های داخل سقف کاذب و کفی‌های روی سرامیک.

  1. نصب تجهزات برقی موتور خانه
  1. نصب تابلوی برق موتورخانه (تجهیزات داخل تابلوبرق بر اساس نیازهای موتور خانه انتخاب و توسط تابلو ساز ساخته می‌شود).
  2. نصب پایه سینی برق روی دیوار و ثابت کردن سینی برق روی آن.
  3. نصب لوله زیرسینی برق و ازآنجا روی الکتروموتورها و ترموستات‌ها و مصرف کننده‌های دیگر.
  4. کابل کشی از تابلو برق روی سینی برق و داخل لوله از آنجا به سر الکترو موتورها و ترموستات‌ها و مصرف کننده‌ها.
  5. وایرشو زدن و شماره زدن سر سیم‌ها و بستن آن روی تخته کِلِمپ الکتروموتورها و ترموستات‌ها و مصرف کننده‌ها و از آنجا به ترمینال زیر تابلو برق.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3612
اشتراک گذاری:
مهندس حسین مهربانی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

52 نظر در مورد مراحل انجام تاسیسات برق در ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام. ما هیچ وقت نگفتیم که لوله باید از ستون بتنی رد بشه. و سوراخ کردن ستون ها غیر مجازه. و باید از رو یا از اطراف ستون لوله ها رو رد کنید.

      ۶

  1. سلام و عرض ادب و تشکر از حوصله و جواب دادتون، یه سؤال در مورد جعبه فیوز، تو کتاب جامع نوشته بودید همه پیچ های پایینی فیوز را به هم وصل کنید و بهتره از شینه استفاده کنید، این اشتباه چاپی نیست؟ نباید پیچ های بالا را به هم وصل کرد؟

    ۳

    1. سلام. اگر چند صفحه بعدش رو دوباره مطالعه کنید می بینید که نوشتیم ورودی و خروجی برای کلیدهای مینیاتوری مهم نیست. پس فرقی نمی کنه که شما همه پیچ های بالا یا همه پیچ های پایین رو به همدیگه متصل کنید. البته عرفش اینه که پیچ های بالا رو به همدیگه وصل می کنن.

      ۷

  2. سلام بر شما مهندس عزیز، چندتا سؤال داشتم که می خواستم لطف کنید بهشون جواب بدید:
    ۱) آیا کولر را میشه از دو نقطه خاموش و روشن کرد؟
    ۲) آیا رنگ سیم های کولر که به جعبه تقسیم کولر نصب میشن مهمن یا ترتیبشون مهم نیست، اگه مهمه هر رنگ برای کدوم ترمینال هستش؟
    ۳) آیا قوطی آیفون با آیفون فروخته می شه یا مثل قوطی کلید و پریز جدا فروخته میشه؟
    ۴) آیا اگر به اشتباه نول به کلید وارد بشه، (یعنی نول قطع و وصل بشه) وقتی لامپ خاموشه چراغ کوچک کلید روشن میمونه یا خیر؟
    ممنون از حوصله و راهنماییهاتون.

    ۹

    1. سلام.۱- کلیدهای کولر آبی که بشه کولر رو از ۲ نقطه خاموش و روشن کرد وجود نداره. مگر اینکه برای کولر از کلید هوشمند کولر آبی نصب کنید و براش ۲ تا ریموت جدا بگیرین.
      ۲-بعضی هاشون مهمه و بعضی هاشون غیر مهم. مثلاً نول باید حتماً آبی باشه، ارت باید حتماً زرد/سبز باشه. ولی تند که معمولاً قهوه ای در نظر می گیرن. کند که معمولاً مشکی در نظر می گیرن و پمپ که معمولاً سبز در نظر می گیرن، اختیاری هستن.
      ۳-بله قوطی آیفون با خود آیفون فروخته می شود. ولی بصورت جدا هم در بازار هست.
      ۴-این مقاله رو بخونید.علت چشمک زدن لامپ های کم مصرف

      ۸

  3. سلام ، امروز یه پروژه ۲۰ واحدی رو کارش رو گرفتم و سیستم بی ام اس میخواستن .
    تو سایتون چیزی راجع به این مطلب پیدا نکردم ، چون به هر حال این هم جزو مبحث برق ساختمان هست یه بخش راجع به این موضوع و توضیحات تکمیلی رو بگید خوب میشه.

    فقط یه سوال کدوم مدل برای کنترلر بهتر هست که بخرم و نصب کنم؟

    ۳

    1. سلام دوست عزیز. در مورد استفاده از چاه ارت و یا الکترود کوبیده شده در زمین بهتر است بدانید هزینه اصلا مطرح نیست. برای اجرای سیستم ارتینگ ابتدادباید مقاومت اهمی خاک منطقه را به دست اورد. سپس محاسبات سیستم‌ارت را انجام داد. بعد با توجه به نتایج به دست امده و البته نوع زمین که عمق چاه یا میله را مشخص می کند می توان نوع اجرا را مشخص نمود.

      ۵

  4. با سلام و احترام
    جهت ایجاد یک ارت خوب نیاز به چاه ارت نیست و بهتره از الکترودهایی که در زمین کوبیده میشن استفاده کرد که طول الکترودها ۲/۵ متره هم هزینه کمتر میشه هم ارت بهتری و پایدارتری نسبت به حفر چاه داره.

    ۱۱

  5. سلام من برق کار ساختمانم میخواستم بدونم تمام لوازم برق ساختمان تو کشور تولید میشه یا که از خارج و چین میاد همش؟
    میخواستم مغازه بزنم گفتم مستقیم از کارخانه بخرم لوازم رو برا همین میخوام بدونم لیست کارخانه های تولید لوازم برق ساختمان رو دارید یه چند تایی شو؟

    ۸

    1. با سلام. تقریبا تمامی لوازم برقی مورد نیاز در داخل تولید می شوند. کلیدها و پریزها هم داخلی دارند هم وارداتی هستند. در مورد لامپها و رئشنایی هم همینطور. بست کمربندی نیز از خارج وارد می شود. سیمها و کابلها در داخل تولید می شوند. کابل شبکه وارداتی می باشد .بهتر است اول تحقیق کامل کنید. ببینید در منطقه شما چند مغازه برقی وجود دارد. چه مقدار ساختمان سازی انجام می شود. جمعیت چه قدر است. تا بتوانید تصمیم بگیرید سود ده می باشد یا خیر

      ۸

  6. با سلام به مدیر عزیز ، روش کار بنده در برق ساختمان استفاده از تابلو مشاعات جداگانه از تابلو اصلی کنتورها در پارکینگ ساختمان می باشد ، بصورتی که کابل های ۶*۲ (کنتورهای تکفاز) از تابلو کنتورها تا تابلو مشاعات کشیده می شود و توسط ترمینال ها به کابل های ۶*۳ (تغذیه واحدها که از جعبه فیوز می آیند و سیم سوم برای ارت) وصل می شوند ، در سایت کالنجی از یک مدار حفاظت کل برق ساختمان و هر واحد مسکونی برای کنتورهای سه فاز و تک فاز در برابر نوسانات برق استفاده شده است ، میخواهم ببینم آیا بهتر است از این مدار برای هر واحد در تابلو برق مشاعات استفاده کنیم ؟ یا استفاده از voltage stablizer یا پایدار ساز که بصورت دستگاهی ترانس مانند است ؟ من نقشه مدار سایت کالنجی رو براتون ایمیل زدم

    ۳

    1. سلام آقای قربانی عزیز. این مدار حفاظت کل برق ساختمان که می فرمایید شامل یک کنتاکتور و یک محافظ برق هستش که جایی برای نصب این دو دستگاه در داخل تابلوی کنتورها نیست و بهتره که این ۲ دستگاه رو در داخل هر واحد و داخل جعبه فیوز هر واحد جاسازی بشه. که البته نیازمند اینه که یک مقدار جعبه فیوز رو بزرگتر در نظر بگیرید تا این ۲ دستگاه هم روی ریل جا بشن. پس نیازی نیست که یک تابلوی مشاعات جداگانه داخل پارکینگ نصب کنید.
      ۲- بعدش استابلایزر قضیش کاملاً با مدار محافظت از برق ساختمان فرق می کنه. و هر کدوم برای یک کاری استفاده میشه. درکل اگر طرف پول داشته باشه که استابلایزر بخره که خیلی بهتره.
      استابلایزر هم بهتره که در داخل واحد و بالای جعبه فیوز، در نزدیکی سقف نصب بشه.

      ۷

  7. سلام مهندس
    چندتا پیشنهاد داشتم
    یه کتاب جامع برای برق صنعتی مثل سایت همکارتون که خود قطعات رو برای سادتر بودن توی نقشه قرار می ده شما هم مداراتی که زیاد مورد استفاده قرار می گیره رو به همین صورت شرح بدین -مدار قدرت -مدار فرمان کار با کنتاکتور و…

    یه کتاب هم برای تلفن سانترال-در های برقی و…

    در اخر هم عکس صاحب چاپخونه رو بدین براش سبیل بزاریم خخخ

    ممنون(فقط برق صنعتیو با این سبک ساده بنویسید عالی می شه)

    ۳

    1. سلام آقا احسان. مرسی با نظرات خوبتون.
      در اخر هم عکس صاحب چاپخونه رو بدین براش سبیل بزاریم (این دفعه رفتم ازش عکس می گیرم).

      ۷

    1. سلام آقای یاری. چی بگم والا. این چاپخونه ای که ما باهاش کار می کنیم خیلی بد قول شده. اگه تا فردا آماده نشه مجبوریم بدیم به یک چاپخونه دیگه.

      ۶

  8. با سلام و سپاس خدمت شما بزرگواران که به بهترین وجه زکات علم تان رابه جا میآورید، بهترین ها را از خداوند برای شما خواستارم…

    لطفا در مورد نحوه ایجاد چاه *ارت*، نحوه *زیباسازی* نمای بیرون ساختمان با سیستم روشنایی ، همچنین در مورد *هوشمندسازی *ساختمان ها و در صورت وجود، استفاده از برد های *آردینو* در برق ساختمان هم مطلب قرار بدهید.

    *با تشکر*

    ۳

  9. با سلام مجدد ، برای روشنایی نمای ساختمانی که فقط دارای دو چراغ خواهد بود ، بنده یک کلید دو پل تو پذیرایی طبقه دوم که خود صاحب منزل میشینند دادم ، یعنی چراغ های نما توسط یک کلید دو پل کنترل میشن ، مشکلی که نداره ؟

    ۳

    1. سلام آقای قربانی. از نظر استاندارد کار شما کمی مشکل داره. چون کلید قسمت های عمومی ساختمان باید در جایی نصب بشه که همه اهالی اون ساختمون بتونن بهش دسترسی داشته باشن. باید همیشه کلید نمای ساختمان در زیر نما و در داخل حیاط یا پارکینگ نصب بشه.

      ۸

  10. با سلام ، اگر در پارکینگ از نوع اتوماتیک بازویی باشه ، تغذیه در به چه صورتی باید باشه ؟ فیوز تغذیه تو تابلو مشاعات چقدره ؟ سطح مقطع سیمش چقدره؟ چه جریانی برای درب اتوماتیک بازویی لازمه ؟

    ۵

    1. سلام. از کنتور مشاعات به جعبه فرمان درب اتوماتیک یک سیم نمره ۲.۵ با فیوز ۱۶ آمپر نیاز هستش. البته سیم ۱.۵ هم جوابگوست ولی چون مصرف کنندست طبق استاندارد باید ۲.۵ نصب کنیم.

      ۵

  11. سلام مهندس..برای رفع ایراد یه منزل مسکونی قدیمی رفتم دهاتمون باتوجه به سیستم برق قدیمی خونه (جعبه تقسیم زیاد )‌‌‌یه مشکل که دیدم من دوتا فازمتر داشتم مشکل این بود که پریزها با یه فازمتر هر دوتا سوراخ شون برق داشت ولی با یه فازمتر دیگه یه سوراخ برق داشت البته وسایل هم تو پریز ها کار میکرد جالب اینجاست که با همان دوتا فاز متر یه خونه دیگه بستگان تست کردم سوراخ های پریز ها فقط یه دونه برق دار بودن به مشکل چی میتونه باشه من موندم…

    ۷

    1. با سلام. احتمالا دارای فاز برگشتی می باشید. نول ها را به ترتیب از مدار خارج کنید و پریزها را مجددا با فازمتر کنترل کنید. در صورتبرطرف شدن مشکل در آن مدار اتصالی دارید.

      ۴

  12. درود.جناب مهندس سیم فاز و نول که زیر پیچ های پریز گذاشتیم.در موقع بستن پریزها.پیچ ها(که سیم برق زیر اونا گذاشتیم) به سمت بالا باشه یا پایین؟

    ۳

    1. سلام. در هر برندی فرق می کنه. و شما باید به قاب روی پریز دقت کنید. ولی معمولاً پیچ ها به سمت بالاست و به پیچ سمت راست فاز و به پیچ سمت چپ نول وصل میشه.

      ۳

      1. با سلام. زیاد مهم نیست. البته باید از محکم بودن سییمها زیر پایه ها مطمئن باشید. همچنین دقت کنید سیم ارت وسط بسته می شود.

        ۵

  13. سلام مهندس
    با تشکر از مطالب مفیدتون
    یه سوال داشتم : یک بلوک ۱۸ واحدی داریم تلفنش رو کار می کنیم که قبلا برقکار یک کابل ۲۰ زوج از تقسیم تعبیه شده داخل راهرو طبقات عبور داده و از واحدها سیم تلفن به اونجا آورده و پخش کرده ولی از اونجایی که متاسفانه رنگ بندی های استاندارد رو استفاده نکرده بسیار مشکله که هر ۱۸ سیم رو پیدا کنیم در بهترین حالت ۱۰ واحد رو پیدا می کنیم و بقیه بلاتکلیف میشن اگر راهکاری وجود داره ممنون میشم راهنمایی کنید .
    البته زمان هم برامون مهمه چون طبق قرارداد باید روزی ۲ تا بلوک ۱۸ واحدی بزنیم.
    با تشکر

    ۵

    1. با سلام. مرسی از شما. بهترین کار این است که در هر واحد زوج را به هم وصل کنید و پایین با اهم متر بوقش را بگیرید.

      ۳

  14. با سلام ، در مورد چاه ارت ، ابتدا سه سیم مسی مخصوص ارت با مقطع ۱۶ به صفحه مسی جوش زده میشود ، تا دهانه چاه ارت سیم ها بصورت لخت در چاه ارت دفن می شوند ، در دهانه چاه سیم ها را با گذراندن از لوله برق نمره ۱۶ ، یکی از سیم ها به دهانه چاله آسانسور ، یکی دیگر تابلو کنتور ساختمان جهت اتصال به بدنه ، و سیم دیگر هم به تابلو برق عمومی ساختمان جهت هم بندی با نول کل ساختمان برده می شود ، در کتاب آموزش برق ساختمان گفتید که سیم ارت تا دهانه چاه نمره ۳۵ و در دهانه چاه با همبندی به سیم ارت روکش دار نمره ۲۵ به تابلو برق ها برود ، هزینه بالای سیم های مسی ارت در قبال تعیین اندازه و ابعاد صفحه مسی چاه ارت و سیم های مسی مانع از اجرای مورد ذکر شده در نقشه می شود ، مثلا من در یک ساختمان ۵ طبقه + پارکینگ %که طبق نقشه باید صفحه مسی ۵۰ * ۵۰ و سیم مسی ۳۵ میزدم که قیمتش حدود ۸۰۰ هزار تومن می شد ، یک صفحه مسی ۴۰ *۴۰ با یک میله ارت و سیم مسی نمره ۱۶ استفاده کردم که شد حدود ۵۰۰ هزار ، میشه یه حدودی بین طبقات ساختمان و واحدها و ابعاد صفحه مسی و سیم مسی بیان کنید که هم استاندارد رعایت شه و هم هزینه کمتری داشته باشه ؟

    ۵

    1. با سلام
      دوست عزیز. شما نمی توانید ابعاد سیم مسی و صفحه را به دلخواه خود تغییر دهید. اندازه سیم ارت رابطه مستقیم با اندازه کابل فاز ورودی دارد. مثلا اگر سیم فاز شما شماره ۱۰ باشد سیم مسی باید حداقل سایز ۶ در نظر گرفته شود. اگر اندازه سیم مسی را تغییر دهید عملا سیستم ارت کار نمی کند

      ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853