تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

فیوز برق

9933 بازدید

فیوز برق یکی از مهمترین قسمت ها در هر مدار الکتریکی محسوب می شود. به منظور حفاظت تاسیسات روشنایی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده می گردد. البته به دلایل زیر نمی توان فقط از فیوز در مدارها استفاده کرد:

  1. فیوزها همیشه نمی­توانند حفاظت را کامل و بدون خطا انجام دهند.
  2. در شبکه سه فاز در زمان ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان ضروری است.
  3. در بعضی از شبکه‌­های توزیع لازم است به محض برگشت جریان/ولتاژ یا افت بیش از ولتاژ نامی، مدار بصورت خودکار قطع گردد.
  4. در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می­باشد.

فیوز

انواع فیوز برق :

حال به بررسی انواع فیوز برق و کاربرد آن­ها می­‌پردازیم.

  • فیوز فشنگی

فیوز فشنگی از دو قسمت پایه و کلاهک تشکیل شده است. در فیوز فشنگی برای هدایت و حفاظت جریان از فشنگ مخصوص استفاده می شود. داخل این فشنگ یک سیم حرارتی وجود دارد که در هنگام عبور جریان زیاد و یا اتصال کوتاه این سیم ذوب می شود و مدار را قطع می­­کند. ته فیوز فشنگی یک پولک با رنگ­های مخصوص وجود دارد که بیانگر جریان مجاز آن فیوز می باشد. این پولک به سیم حرارتی متصل می­باشد که در هنگام ذوب شدن سیم حرارتی پولک رنگی متصل به آن از جای خودش خارج می­شود که این امر نشانگر سوختن و معیوب بودن فیوز می­‌باشد.

فیوز فشنگی

بنابراین به منظور وصل مجدد، باید یک عدد فیوز جدید جایگزین فیوز سوخته شود. از آنجاییکه برای تعویض این فیوزها نیاز به داشتن دانش بوده و در صورت قطع برق امکان آن برای کاربران میسر نبوده است تصمیم گرفته شد که به جای این فیوزها از فیوزهای مینیاتوری و خانواده آن استفاده گردد.

باید توجه داشت امروزه از فیوزهای فشنگی فقط در تابلوهای آسانسوری استفاده می­‌شود تا در صورت قطع شدن فیوز و ازکار افتادن آسانسور، دلیل قطع فیوز بررسی گردد.

  • کلید اتوماتیک یا کمپکت یا کامپکت (MCCB)

کلید اتوماتیک یا کلید کمپکت، نوعی سوئیچ حفاظتی است که جهت حفاظت سیستم و تجهیزات استفاده می گردد.

تفاوت فیوز مینیاتوری و کلید اتوماتیک:

با توجه به اینکه فیوزهای مینیاتوری نیز اینکار را انجام می­‌دهند، شاید این سوال مطرح شود، که چرا و چه زمانی باید از کلیدهای اتوماتیک استفاده نمود؟

در زیر به مقایسه فیوز مینیاتوری و کلید اتوماتیک می­‌پردازیم:

رنج جریانی

رنج رایج برای کلیدهای مینیاتوری بین ۰٫۵ تا ۶۳ آمپر است، در حالی که رنج جریانی کلیدهای اتوماتیک از ۲۵ آمپر شروع شده و معمولا تا ۱۶۰۰ آمپر نیز تولید می­گردد.

کلیدهای اتوماتیک معمولا دارای یک عقربه تنظیم در زیر کلید هستند که امکان تنظیم میزان دقیق جریان عملکرد کلید را برای هر دو حفاظت حرارتی و مغناطیسی مهیا می­سازد. این در حالیست که کلیدهای مینیاتوری دارای رنجی ثابت هستند.

قدرت قطع در فیوز

طبق تعریف، قدرت قطع کلیدهای حفاظتی، ماکزیمم جریان موثری است که آن کلید قادر به قطع آن است. بنابراین چنانچه کلیدی از قدرت قطع پائین تری نسبت به ماکزیمم جریان اتصال کوتاه شبکه برخوردار باشد در عمل قادر به قطع جریان اتصال کوتاه نبوده و خود نیز دچار آسیب می گردد.

کلیدهای مینیاتوری با قدرت قطع بالای ۱۵کیلو آمپر به ندرت ساخته می‌شوند. این در حالی است که قدرت قطع کلیدهای اتوماتیک معمولا بالای ۲۵ کیلو آمپر است و برای بعضی رنج ها تا ۷۰ الی ۱۰۰ کیلو آمپر نیز می‌رسد. از این سو محدودیت قدرت قطع در کلیدهای مینیاتوری استفاده از آن­ها را برای بارهایی که نیاز به قدرت قطع بالا دارند (بارهای غیر اهمی مانند موتورها) محدود خواهد کرد.

نوع حفاظت در فیوز

همانطور که می‌دانید کلیدهای مینیاتوری تنها دارای یک نوع حفاظت (حفاظت مغناطیسی) برای بار هستند. لذا تنها در صورت بروز اتصال کوتاه، مدار را قطع خواهند کرد. در سوی دیگر کلیدهای اتوماتیک می­توانند هر دو نوع حفاظت الکتریکی و حرارتی را برای بار ایجاد کنند. این قابلیت سبب خواهد شد که استفاده از کلیدهای میناتوری برای بارهای موتوری به شدت محدود شود و تنها برای بارهای بسیار کوچک قابل استفاده باشد.

پینوشت:

برای فیوزهای مینیاتوری نیز حفاظت حرارتی وجود دارد، منتها به علت غیر قابل تنظیم بودن و عملکرد آنها در یک بازه و آن هم غیر دقیق، قابل اعتماد برای بارهای حساس نمی باشد.

تجهیزات جانبی

وسعت تجهیزات جانبی برای یک کلید اتوماتیک (مانند کنتاکت کمکی و کنتاکت خطا، شافت واسط کلید گردان و …) به مراتب از یک کلید مینیاتوری بیشتر است. این خصوصیت این قابلیت را به کلید می‌دهد که رنج وسیعی از حفاظت‌ها و نظارت‌ها را برای بار فراهم کند. گرچه کلیدهای میناتوری هم دارای تعداد محدودی از تجهیزات جانبی هستند اما تهیه آن­ها تا به مراتب مشکل‌تر است و با توجه به قیمت بالای آن­ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

عملکرد در صورت بروز خطا

یکی از قابلیت‌های مهم کلیدهای اتوماتیک سه حالته بودن سوئیچ آنهاست, به این صورت که در صورت بروز خطا در یک کلید اتوماتیک کلید به جای قرار گرفتن در حالت قطع در حالت خطا قرار خواهد گرفت و این خصوصیت امکان مشاهده بروز قطعی مدار و بازشناختن علت آن (قطع دستی یا بروز خطا) را به ما خواهد داد. این درحالیست که کلیدهای میناتوری تنها دارای دو حالت عملکرد باز و بسته هستند.

قابلیت کنترل خودکار یا از راه دور

با استفاده از اضافه کردن یک مکانیزم موتوری به کلید اتوماتیک می‌توان این قابلیت را برای آن به وجود آورد که از راه دور یا به وسیله یک سامانه الکتریکی باز یا بسته شود. گرچه بهای بالای آن استفاده از آن را به شدت محدود کرده اما کلیدهای میناتوری به هیچ عنوان دارای چنین قابلیتی نیستند و برای قطع و وصل از راه دور باید از کنتاکتور در مدار آنها استفاده کرد.

استاندارد

استاندارد ۱۱۰ که معمولا از سوی طراحان به عنوان منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد صریحا به این نکته اشاره کرده است که در یک تابلوی برق، خروجی‌هایی که خود به یک تابلوی توزیع کننده کوچکتر متصل می‌شوند باید با کلید اتوماتیک حفاظت گردند. البته باید توجه داشت که استفاده از کلید مینیاتوری به عنوان حفاظت ورودی تابلوهای کوچک مجاز است.

  • کلید هوایی (ACB)

این کلیدها از انواع دیگری از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آمپراژ بالا مورد استفاده قرار می­‌گیرند. حد بالای جریان این کلیدها تا ۶۳۰۰ آمپر می باشد. مورد مصرف این کلیدها عمدتأ در ورودی تابلوها می­باشد که هم جریان بالایی دارد و هم تشخیص تقدم قطع (Selectivity) کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولا از نوع کلید اتوماتیک (کمپکت) می باشند، ضروری است.

Selectivity، تقدم قطع در خروجی ها نسبت به ورودی هاست. به این معنی که اگر خطایی در یک فیلد خروجی رخ داد، ابتدا کلید خروجی قطع شود و تنها در صورت تداوم خطا روی مدار و عمل نکردن کلید خروجی، کلید ورودی با تاخیر کل تابلو را بی برق می کند. اهمیت این موضوع در این است که در صورت وقوع خطا در یکی از خروجی­ها کل تابلو بی برق نشود.

در انتهای این آموزش پیشنهاد می کنیم که مطلب جعبه فیوز را در سایت مطالعه کنید تا با فیوزهای پر استفاده در سیمکشی ساختمان آشنا شوید و نحوه اتصال آنها را در مدارات برق ساختمان بیاموزید.

نکته پایانی:

معمولأ در کاتالوگ کلیدهای فشار ضعیف دو مشخصه فنی به نامهای Icu و Ics مشخص شده اند.

Icu : جریان اتصال کوتاهی که کلید تنها یکبار بدون آسیب قادر به قطع آن می باشد و برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر و سرویس و یا تعویض دارد.

Ics : جریان اتصال کوتاهی که کلید به دفعات قادر به قطع آن بدون آسیب می باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3507
اشتراک گذاری:
مهندس حسین مهربانی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

127 نظر در مورد فیوز برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام کنتور قدیمی فیوز فشنگی ۲۵ آمپر استفاده شده است که میسوزد وقتی آن را تعویض کردم باز دوباره قطع کرد و سوخت در ضمن چند ماهی فیوز کار مکند بعد قطع می شود و میسوزد به نظر شما از فیوز است یا سیم کشی ساختمان باتشکر از شما دوست عزیز

      ۳

      1. سلام، پیشنهاد میکنم وسایل برقی رو که همیشه روشن میکنید، روشن کنید و بعدش با کلمپ متر اندازه گیری کنید که جریان مصرفی تون چقدر هست، احتمال میدم شما وسایل برقی پرمصرفی دارید و از تمام ظرفیت کنتور استفاده میکنید. به همین خاطر فیوز شما بعد از مدتی میسوزه. و اینکه سیمکشی هم باید چک بشه، احتمال اینکه مشکل از سیمکشی هم باشه هست.

        ۶

  1. با سلام
    تشکر از مهندس مرادی بابت پاسخ و راهنمابی
    جناب مهندس الان من وسیله ای رو به پریز میزنم اتصال میکنه درست الان باید کلید مینیاتور عمل بکنه دیگه ولی عمل نمیکنه مستقیم رد میشه میره اتاق کنتور در صورتی که اشتباه هست درسته میخوام بدونم این وسط چی کم داره که مینیاتور عمل کنه نره کنتور
    باز هم تشکر
    با سپاس فراوان

    ۳

    1. سلام احمد جان، خواهش میکنم. متاسفانه هیچ راه قطعی برای اینکار وجود نداره.
      اگر هر دو کلید از یک برند باشند و کلید مینیاتوری داخل منزل تایپ بی باشد و کلید مینیاتوری کنتور تایپ سی باشد، احتمال داره اون اتفاقی که شما میخوایید رقم بخوره، البته احتمال داره.

      ۷

  2. با سلام
    در اپارتمان مسکونی که مینیاتوری هست وقتی اتصالی به وجود میاد کلید مینیاتوری عمل نمیکنه و مستقیم از کنتور قطع میشه چه کار کنم که مینیاتور عمل کنه و به کنتور نره
    لذا خواهشمندم به ایمیل من بفرستید
    با سپاس

    ۶

    1. سلام احمد جان، متاسفانه هیچ راه قطعی برای اینکار وجود نداره.
      اگر هر دو کلید از یک برند باشند و کلید مینیاتوری داخل منزل تایپ بی باشد و کلید مینیاتوری کنتور تایپ سی باشد، احتمال داره اون اتفاقی که شما میخوایید رقم بخوره، البته احتمال داره.

      ۵

  3. سلام من یکجا فیوز آلفا کنتور رو بدون اینکه دکمه قرمز قطع کنشو بزنم از پایه فیوز باز کردم. الان نزدیک یک هفته گذشته. الان صابخونه زنگ زده میگه چند دفس فیوز میپره.چون مسیر دوره هنوز نرفتم ببینم. آیا ممکن بخاطر اینکه فیوز و بدون این قط کنم از پایه درآوردم فیوز خراب شده باشه. یا اینکه فیوز و بد بسته باشه خود به خود قط میکنه؟

    ۶

    1. سلام میثم جان، اون فیوزهای آلفا خیلی قدیمی هستند و فکر میکنم اون فیوز عمرش رو کرده بوده و با دستکاری شما به رحمت خدا رفته. اگر مطمئن هستید سیمکشی داخل خونه رو دست کاری نکردید و مشکل از خود فیوز هست، اون فیوز رو با یک کلید مینیاتوری تعویض کنید. البته احتمال اینکه فیوز هم سفت و محکم بسته نشده باشه هست.

      ۳

    1. با توجه به قطر سیم ها و مقادیر مصرفیها واندازه گیری باآمپر متر میتوان مشخص کرد ولی راه های دیگری وجود دارد اگر برای روشنایی ها باشد تایپB ولی اگر برای پریز ها هست تایپC استفاده کرد

      ۶

  4. با عرض سلام
    برق فرعی از همسایه گرفتم و در اتصال کوتاه فیوز کنتور قطع میشود .دنبال فیوز تیپ zگشتم که سر راه بذارم در بازار پیدا نکردم
    ایا با فیوز تیپ B جداگانه برای نولیه فیوز ۱۰ و فاز هم یک فیوز ۱۰ امپر بگذارم هنگام اتصال کوتاه قبل از قطع فیوز کنتور عمل میکند؟

    ۶

    1. سلام. فیوز کنتور هر آمپری داشت، میتونید یک فیوز کوچکتر مثلاً ۲۰ آمپر تیپ B در منزل خودتون نصب کنید تا قبل از فیوز کنتور عمل کنه. البته باز هم این مسئله بستگی به شدت جریانی داره که موقع اتصال کوتاه پیش میاد. اگر اتصال کوتاه خیلی بزرگ باشه باز هم امکان داره فیوز کنتور بپره.

      لایک

  5. سلام
    کنتور خانه ۲۵ آمپر
    جعبه فیوز( فیوزهای c16یکی و پنج فیوز ۶ امپر )
    یکی از فیوز های ۶ امپر که مربوط به اشپزخانه است خراب شده است و من یک فیوز ۱۶ امپر جایگزینش کردم ایا مشکلی پیش نمی اید سیم کشی خانه مربوط به۱۸ سال پیش است لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    ۴

    1. سلام. سیمی که به خروجی فیوز ۱۶ آمپر وصل شده اگر نمره ۲.۵ باشه مشکلی نداره ولی اگر نمره ۱.۵ یا کمتر بود باید فیوز ۱۰ آمپر نصب کنید.

      ۵

        1. سلام هیچ تفاوتی ندارن، بعضی ها مثل من به اشتباه از کلمه فیوز مینیاتوری استفاده میکنن، ولی درستش کلید مینیاتوری هست.

          ۴

  6. سلام خسته نباشید
    فیوز خونه ما ۲۵ آمپره بااینکه سطح ولتاژ بالاست ولی مرتب میسوزن ونمیشه دو کولر بزنیم آیا میشه فیوز بالاتر برد

    ۳۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853