نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

14874 بازدید

دوستان عزیزم سلام. انشاا… که در این ماه عزیز طاعات و عبادات‌تان قبول باشد. بنده همیشه در ماه رمضان همه کارها را تعطیل می کنم تا بتوانم روزه بگیرم. چون به خاطر سختی کار، نمی توان هم کار کرد و هم روزه گرفت. و در این یک ماه فرصت خوبی دست داده که روی کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها کار کنم. این بار به خودم قول داده‌ام تا کتاب آیفون را تمام نکنم پروژه دیگری قبول نکنم و تا الان ۸۰ درصد کتاب آماده شده و اگر خدا بخواهد حداکثر تا پایان ماه رمضان این کتاب آماده خواهد شد. در این روزها حداقل ۱۴ تا ۱۵ ساعت پشت لپ تاپ مشغول فکر کردن و تایپ کردن متن کتاب هستم و وقتی از نوشتن خسته می شوم برای اینکه آب و هوایی عوض کنم به مجتمع مسکونی که در همسایگی ما در حال ساخت است سر میزنم. اگر خاطرتان باشد در مطلب اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان ۱ چند تا از اشتباهات و ایرادهای برقکار محترم این مجتمع را خدمتتان عرض کردم و حالا می خواهم به ادامه این مطلب بپردازم تا عزیزان برقکارِ دیگر، این اشتباهات را مرتکب نشود. این تصاویر را از هنرنمایی برقکار این ساختمان گرفته ام تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی ساختمان :

لوله کشی برق

تصویر بالا قوطی کلیدهای روشنایی برای پذیرایی را نشان می دهد. که ۴ تای پایین برای کلیدهای روشنایی و قوطی کلید بالای آنها هم برای محل نصب آیفون تصویری در نظر گرفته شده است.

اشتباه اول: این برقکار محترم دقیقاً در راستا و بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی، قوطی کلید آیفون تصویری را نصب کرده است که باعث می شود بعد از نصب گوشی آیفون، سیم فنری هندست روی کلیدهای روشنایی آویزان شود. همیشه باید قوطی کلید پشت آیفون حداقل ۱۵ سانتی متر آن طرف تر باشد. به تصویر زیر که آن را برای «کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها» آماده کرده‌ام نگاه کنید.

محل نصب کلید برق

همانطور که می بینید قوطی کلید پشت آیفون ۱۵ سانتی متر از راستای کلیدهای پذیرایی فاصله دارد تا سیم های فنری متصل به هندست روی کلیدهای برق آویزان نباشد. ارتفاع نصب کلیدهای روشنایی پذیرایی از کف تمام شده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است و ارتفاع نصب قوطی کلید پشت آیفون هم بایستی ۱۴۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده باشد پس می توان گفت که قوطی کلید پشت آیفون تصویری باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از کلیدهای روشنایی باشد.

اشتباه دوم: برق مانتیور آیفون تصویری از برق روشنایی گرفته شده است که طبق استاندارد باید از پریزهای برق پذیرایی یا از جعبه فیوز گرفته شود. چون مانیتور آیفون تصویری یک مصرف کننده است نه یک روشنایی.
البته بین خودمان بماند، بنده به برقکارهایی که برای من کار می کنند می گویم که این مورد را بیخیال شوند. چون معمولاً گوشی آیفون در نزدیکی کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار می گیرد و این فاصله خیلی کم است، و می توان با یک لوله ۳۰ یا ۴۰ سانتی این دو را به یکدیگر ارتباط داد و برق آیفون را از کلیدهای روشنای گرفت. در این صورت به مقدار زیادی در مصرف لوله و سیم صرفه جویی می شود و نیازی هم به شیارزنی نیست. پس قرار نیست که همیشه حرف حرفِ استاندارد‌ باشد، من یکی که این مورد را رعایت نمی کنم. البته این نظر شخصی بندست و اگر شما خیلی مقرراتی هستید می توانید برق مانیتور آیفون تصویری را از پریزهای پذیرایی یا از جعبه فیوز بگیرید تا کاملاً طبق مقررات عمل کرده باشید.

اشتباه سوم: بوشن ها بصورت غیر اصولی ایجاد شده‌اند. همانطور که مشخص است این برقکار عزیز یکی از لوله‌ها را شکافته و لوله دیگر را در داخل آن قرار داده است.

زمانی که می خواهید ۲ عدد لوله برق شماره ۲ (یه با قول بعضی ها لوله نمره ۱۳) را به سر همدیگر وصل کنید یا باید یک تکه لوله ۲.۵ (به طول ۱۲ سانتی متر) بیاورید و سر هر دو لوله را داخل آن قرار دهید و بعد ۲ طرف آن را نوار چسب بزنید و یا اینکه سر لوله ای که در قسمت پایین قرار گرفته را با حرارت گرم کنید و آن را با یک لوله شماره ۲ دیگر گشاد کنید و بعد لوله بالایی را داخل لوله پایینی فرو کنید. یعنی همیشه باید لوله بالایی به داخل لوله پایینی برود. چون برقکار همیشه بایستی از سمت جعبه فیوز فنر سیمکشی را رد کند، در این صورت فنر سیمکشی به محل اتصال ۲ لوله گیر نمی کند.

اشتباه چهارم: یک لوله افقی در تصویر مشاهده می کنید (که از داخل آجر سفال بالای قوطی کلید آیفون رد شده) ، که گفتیم هیچ لوله ای نباید بصورت افقی یا مورب نصب شود. لوله های برق فقط می توانند در سقف یا کف اتاق ها مسیرهای افقی را طی کنند.

اشتباه پنجم: خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن ایجاد نشده و این برقکار فقط از تیشه استفاده کرده است و باعث خرابی زیادی روی آجرهای سفال شده است.

اشتباه ششم: قوطی کلیدها کاملا محکم به دیوار نصب نشده‌اند و شاخک های دو طرف قوطی کلیدها آزاد هستند بطوری که به راحتی میشد با یک انگشت آنها را از دیوار جدا کرد.

اشتباه هفتم: این برقکار عزیز باید صبر می کرد و بعد از پایان مرحله گچ خاک اقدام به نصب قوطی کلیدها و لوله ها می‌کرد. ولی چون قبل از گچ خاک، قوطی کلیدها را نصب کرده است احتمالاً قوطی کلیدها داخل تر یا بیرون تر از گچ خاک قرار بگیرند. مثلاً وقتی به بالاترین طبقه این مجتمع رفتم که آقای گچ کار در آنجا مشغول کار بود قوطی کلیدها به این شکل در آمده بودند.

 

نصب قوطی کلید برق

یعنی یا مثل تصویر بالا ۱ سانتی متر از قوطی کلید از داخل گچ خاک بیرون زده بود و یا در بعضی موارد تا ۳ سانتی متر قوطی کلیدها به داخل گچ خاک فرو رفته بودند. که هر دو حالت هم اشتباه است و قوطی کلید بایستی کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

اشتباه هشتم: بهتر است که قبل از مرحله گچ کاری ساختمان، سیم ها را در داخل لوله ها رد کنید. در اینصورت وجود سیم ها مانع از افتادن گچ یا نخاله به داخل لوله ها و مسدود شدن آنها خواهد شد. در ضمن اگر مرحله سیمکشی قبل از گچ کاری ساختمان صورت گیرد به راحتی می توان لوله های خراب و مسدود را تعویض یا اصلاح کرد. در اینصورت بعد از گچ کاری به مشکل نخواهید خورد. ولی اگر قرار شد که سیمکشی بعد از گچ کاری صورت گیرد حتماً باید سر لوله ها را با نوار چسب بپوشانید تا گچ و نخاله مسیر لوله ها را مسدود نکند.

اشتباه نهم: تعداد ساپورت ها برای نگه داشتن لوله های برق داخل شیارها کمه. و فقط در یک قسمت از مسیر ساپورت قرار گرفته است. که در تصویر مشخص نیست. برقکارها معمولاً از سیم رابیتس یا بست کمربندی یا تکه لوله های برق ضایعاتی ساپورت درست می کنن و جلوی لوله های برق قرار میدن تا لوله ها از دیوار جدا نشن.

اشتباه دهم: محل اتصال زانو به لوله باید با نوار چسب پوشیده بشه، ولی متاسفانه هیچ نوار چسبی استفاده نشده.

اشتباه یازدهم: که بنده اون رو فراموش کرده بودم و آقای شیخ زاده و آقای صداقت اون رو یادآوری کردن، نصب نکردن لوله مجزا برای کابل آیفون هستش. امروز بعد از یک ماه دوباره به این پروژه سرزدم و مشاهده کردم که آقای گچ کار روی لوله ها رو گچ خاک کرده و متاسفانه برقکار فراموش کرده که برای کابل آیفون یک لوله مجزا نصب کنه. و حالا باید دوباره تیشه دست بگیره و گچ ها رو خراب کنه و یک شیار برای کابل آیفون ایجاد کنه. همیشه بعد از اتمام کار چک کنید که آیا تمام لوله گذاری هاتون رو درست انجام دادین یا نه.

و حالا به یک تصویر دیگر از برقکاری همین پروژه نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی آشپزخانه

۱- نصب هرگونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است. ولی متاسفانه برقکار بالا تعدادی از لوله ها را در کف آشپزخانه نصب کرده است.

۲- جدای از اینکه لوله های برق نباید در کف نصب شوند، در داخل سایر اتاق ها، در قسمت هایی که باید لوله‌های برق و آب از روی یکدیگر رد شوند، همیشه باید لوله آب در زیر لوله های برق قرار بگیرد. که حتی این مورد هم در تصویر بالا رعایت نشده است.

۳- در محل اتصال زانوها و لوله های برق از چسب برق استفاده نشده است.

۴- ارتفاع پریزهای اجاق گاز و ماشین لباسشویی درست رعایت نشده است. ارتفاع این ۲ پریز از کف تمام شده آشپزخانه حداقل باید ۷۰ سانتی متر باشد.

۵- دقیقاً روی سینک ظرفشویی یک پریز قرار گرفته است. در صورتی که باید حداقل ۶۰ سانتی متر از لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشند.

۶- در عکس کاملاً مشخص نیست. ولی تعداد پریزها هم کم بود. در صورتی که باید حداقل ۶ پریز برق در آشپزخانه نصب شود. که عبارتند از

  • پریز ماشین لباسشویی
  • پریز اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز یخچال
  • پریز پکیج
  • پریز بالای اوپن یا اُپن. برای مصارفی مثل چای ساز یا آبمیوه گیری
  • و اگر در نقشه آشپزخانه، ماشین ظرفشویی هم جا نمایی شده است، برای آن هم یک پریز برق قرار گیرد.

ایرادات بعدی را شما بگویید. ممنون که در بهتر شدن سایت آموزش برق مشارکت می کنید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3492
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

293 نظر در مورد اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام.مرسی. شرمنده بخدا، هر روز از چاپ خونه پیگیری می کنم، هی امروز فردا می کنن. ولی گفتن این هفته دیگه آماده میشه.

      ۱

  1. سلام. خسته نباشید .سایتتون فوق العاده س. یه سوال داشتم. میخوام برقکشی یک اتاق مانند رو انجام بدم این مکان به صورتی هست که یا تا بالا سرامیک میشه یا پلاستر میشه با عمق زیاد منظورم اینه که نیاز به شیار برای لوله ها یا قوطی کلیدها نیست.سوالم اینه ایا برای جعبه فیوز شیار بزنم و داخل دیوار نصبش کنم یا مثل قوطی کلید ها بیرون باشه؟

    ۱

    1. سلام. مرسی از شما. ببینید، استاندارد میگه که لوله های شما باید در عمقی نصب بشه که ۱.۵ سانتی متر روی لوله ها با گچ یا هر چیز دیگری پوشیده بشه. حالا اگر سرامیک بشه که قطعاً آقای نصاب سرامیک برای دوغاب ریزی مجبوره این فاصله رو در نظر بگیره. ولی برای پلاستر نمی دونم و باید از نصابش سوال کنید که یا ۱.۵ سانتی متر روی لوله ها پوشیده میشه یا نه. قطر خود لوله ها هم که می دونید ۲ سانت هستش.
      ولی برای جعبه فیوز حتماً پشتش رو سه چهار سانت بکنید تا نصفش بره داخل دیوار.
      قوطی کلیدها هم کلاً بیرون باشه.

      ۳

  2. در مورد نور پردازی استخر و نوع چراغ ها و کابل هایی که تو استخر کار میشه میخواستم بدونم شما گفتید کتاب نور پردازی مهندس سریری رو تهیه کنید من تهیه کردم در مورد استخر یک نکته حتی هم نداشت
    کتابش هم گرونه هم کاربردی نیست همش عکسه و در مورد نصب و اجرا و نوع چراغ ها هم هیچ توضیحی نداره
    ۶۰تومن هم قیمتش بود

    ۳

  3. با سلام ، استاد بنده در آشپزخانه برای ایمنی بیشتر و رعایت ارتینگ دو لوله تکی بعنوان آخر سر خط که از پریز قبلی گرفته شده در ارتفاع ۳۰ سانتی از کف تمام شده قرار میده که این لوله ها حاوی دو رشته سیم ارت نمره ۲.۵ که از کنتاکت ارت پزیز اومدن و بعدن هر رشته رو به بدنه فلزی پخچال و ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی اتصال میدم ، نظرتون چیه ؟

    ۲

  4. با سلام به مدیر عزیز ، یه روش برای اینکه در کف آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی لوله کشی انجام ندیم رو میگم و خواهشمندم که شما استاد عزیز در موردش نظر بدین ، محل قوطی های پریزها در آشپزخانه رو تاکف شیار بزنیم و کنده کاری کنیم ، لوله ها رو که بصورت عمودی تو شیار قرار دادیم و سرش رو در کف زانو زدیم ، به جای اینکه از طریق کف لوله هارو به پریز بعدی ببریم از آخرین سوراخ سفال کف لوله رو رد کنیم ، چون میدونین که تو چینش سفال ها همیشه سوراخ هاشون توامتداد همن و میشه بعنوان مسیر ازش استفاده کرد ، اینجوری لوله ها تو دیوار مخفی میشن ريا، اما سر لوله ها که قرارن وارد قوطی کلید بشن رو زانو بزنیم و بعد قوطی رو از محل ورود لوله ها و نصف دیواره داخلی ببریم تا قوطی روی زانوها شناور بمونه تا کاشی کار خودش تنطیم کنه

    ۲

    1. سلام آقای قربانی عزیز. استاندارد این روش رو قبول نداره.
      خب همین کاری که گفتین رو بیست سانتی متر زیر سقف انجام بدین نه نزدیک کف. چون گفتیم که در آشپزخانه در ارتفاع ۲۰ سانتی متر زیر سقف شما مجاز هستید که لوله ها رو افقی نصب کنید.

      ۵

    1. سلام. چی بگم والا. دیگه انقد امروز فردا کردیم که واقعاً شرمندتون شدیم. ولی دیگه دست ما نیست و چاپخونه گفته ۳ تا ۴ روز آینده آماده میشه.

      ۱

  5. بوشِن تلفظ میشه؟خودمون باید درست کنیم یا خریدنی هم هست؟
    امکانش هست دو طرف خم سی سانت باشه و دوتا بوشن استفاده بشه؟

    ۲

    1. سلام. خیر بوشَن تلفظ میشه. ما سر پروژه ها یک تکه لوله پی وی سی آب برمی داریم و سرش رو با دستگاه فرز کمی تیز می کنیم، به همین میگیم بوشَن.
      ۲- میشه دو طرف خم سی سانت باشه. ولی چرا طرف دیگه رو بلند در نظر نمی گیرید که مستقیم به قوطی کلید برسه؟ این طوری فقط لازمه که یک بار بوشن بزنید.

      ۴

  6. با سلام به مدیر عزیز ، کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی فوق العاده بود و من از همینجا صورت و دستای مهربونتون رو می بوسم بخاطر این همه بزرگی و عزت و تعهدی که نسبت به جوونهای این انقلاب و کشور دارید و آرزوی توفیق روز افزون رو از خدا براتون مسالت دارم و توصیه به دوستان میکنم که ختما این کتاب رو تهیه کنن ، تفاوت یه برقکار حرفه ای و با دانش تو جزییات کار و ایمنی و دقت انجام که جز با دانش و اطلاعات به روز میسر نیست ، همچنین پیگیر وضعیت کتاب نصب و تعمیرات آیفون هستم که الان در چه وضعیتیه ؟

    ۶

    1. سلام. از لطف شما بسیار سپاسگذارم.
      دیگه انقد امروز فردا کردیم که واقعاً شرمندتون شدیم. چاپخونه گفته ۳ تا ۴ روز آینده آماده میشه.

      ۳

  7. فنر برای هر لوله متفاوت است؟
    مثلا برای از جعبه فیوز به پریز اتاق دو تا خم ۹۰ درجه هست،این خم ها هم حداقل ۱ متر از زمین فاصله دارند،استفاده از فنر چگونه است؟

    ۱

    1. شما بایستی لوله ها رو مثل عصا درست کنید. یعنی یک طرفش حدوداً ۳۰ سانت باشه و طرف دیگه هر چقدر که دوست دارین باشه. بعدش سر لوله رو بوشن بزنید تا لوله ها داخل همدیگه قرار بگیرن. امیدوارم متوجه منظورم شده باشید.

      ۱

  8. سلام
    من کتاب سیم کشی شما را خریدم ولی در مورد محیط های استخر و سونا چیزی نگفته بودید
    یک صدمتر جا هست که توش استخر و سونا میخوایم بزنیم و سربسته هست با توجه به اینکه محیطش سربستس و بخار آب وجود داره سیم کشیش چه جوریه تو این مکان ها
    و این که توی استخر قراره نور پردازی بشه اطلاعات در مورد نور پردازی استخر و نوع چراغ ها و کابل هایی که تو استخر کار میشه میخواستم

    ۱

  9. با عرض سلام و صبح بخیر.مهندس. یه سوال.برای خونه های قدیمی و کلنگی آیا امکانش هست سیم کشی توکار رو مجدد انجام بدیم؟ منظورم اینه ممکنه لوله های خرطومی پوسیده شده باشه و موقع سیم رد کردن با فنر دچار مشکل بشیم؟شما چه توصیه ای میکنید؟

    سوال دیگه اینکه فرض کنید یک ساختمان ۲ طبقه.ابتدا شخص طبقه دوم رو ساخت و تکمیل کرد و یک واحد بعدا درطبقه اول اضافه کرد .حالا برای برقکاری طبقه پایین با توجه به اینکه کف طبقه دوم تکمیل شده و احیانا سقف کاذب هم نباشه باید چیکار کرد؟ راهی هست؟

    ۱

    1. سلام. مرسی. خیلی از مسیرها رو میشه و خیلی از مسیرها رو نمیشه. تا فنر نزنید مشخص نمیشه.
      ۲-اولا باید فرد فکر برقکشی طبقه پایین رو میکرد. ولی اگر این کار رو نکرده شما باید همه لوله های پریزها و لوله های ارتباطی کلیدها رو در کف اتاق ها نصب کنید ولی برای لوله های برگشتی چراغ ها که امکان نصب لوله برق در زیر سقف وجود نداره از کابل های لاگچی استفاده کنید.

      ۶

        1. سلام. وقتی یک ساختمان قدیمی بخواد سیمکشیش رو عوض کنه دیگه باید به چشم ببینه که بعضی ها که احتمالا گیر کرده باید با تیشه خراب بشه. فنر که بزنید مشخصه کجای مسیر گیر داره همون جا رو یک سوراخ کوچیک ایجاد کنید و خرطومی رو بشکافید و فنر رو رد کنید. بعدش با یک لیسه پلاستیکی دوباره روی اون قسمت رو گچ کنید.
          در ضمن در زمان تعویض سیمکشی، نیازی نیست که فنر بزنید، کافیه سیم های جدید رو به انتهای سیم های قدیمی وصل کنید و سیم قبلی رو بکشید تا سیم جدید جایگزین بشه.

          ۳

  10. با سلام در مورد سوال اون دوستمون (آقا محسن)که فرموده بودن ”(سلام مهندس.خسته نباشید.مهندس.داخل اتاق خواب خونه ما یک لامپ وسط اتاق و یک لامپ بالای تخت وجود داره که هیچکدوم روشن نمیشن.چک کردم هردو فاز دارن و من فکر کنم نول قطع شده.چطور باید بفهمیم نول از کجا قطع شده؟داخل کلید)” و شما راهکار فرموده بودید خواستم یک نکته ای عرض کنم و اون اینه که این راهکاری که شما فرموده بودید در صورتی که برق ۳فاز باشه و اشتباها از فاز دیگری به عنوان سیم فاز استفاده بشه و اشتباها”اتصال ۲ فاز به یک مصرف کننده اتفاق بیفته میتونه خطرناک باشه!! من پیشنهاد میکنم که سیم فاز رو به وسیله یک فاز متر تست کنن و اگر مطمعن شدن که فاز وجود داره به وسیله یک تست لامپ و اتصال تست لامپ به دو سر سیم از سالم بودن مدار مطمعن بشن.با تشکر.

    ۱

  11. سلام و عرض ادب
    من چند سوال داشتم که امیدوارم پاسخ دهید.۱) فرمودید که در آشپزخانه نباید لوله ای از کف رد شود. به فرض مثال اگه لوله پریزهای آشپزخانه از کف رد نشود (با فرض اینکه طبقه پایین آن آشپزخانه دوباره آشپزخانه باشد) برای چراغ روشنایی آن چه راه کار اصولی می توان استفاده کرد. ۲) برای سیم برق ورودی واحدها که تا کنتور می آید و سیم ۴ استفاده شده چه لزومی دارد که سیم ۶ استفاده شود(سخت گیری برخی ناظرین برق). ۳) در روشنایی چه لزومی به سیم ارت داریم و این سیم در مصرف کننده های با باکس پلاستیکی که جای اتصال سیم ارت را ندارند به کجا وصل می شود.۴) برای یک سرخط روشنایی اصولی ترین روش اتصال سیم نول به چه صورتی است؟(آیا سیم نول در یک سرخط و در کنار کلید قطع می شود یا چگونه باید باشد.)
    ممنون از اینکه وقت میذارید و به سوالات پاسخ می دهید. اجرتون با خدا…

    ۱

    1. سلام علی جان .مرسی از شما. ما تا جایی که بلد باشیم پاسخ همه سوالات رو میدیم. مطمئن باشید. و اگر هم پاسخش رو ندونیم سوال شما رو تایید می کنیم تا کاربران دیگه پاسخ بدن.
      ۱- ببینید، بیشتر آشپزخانه های امروزی سقف کاذب دارند و شما می تونید از فضای داخل سقف کاذب استفاده کنید. ولی اگر سقف کاذبی وجود نداشت. لوله روشنایی مرکز آشپزخانه تنها استثنایی خواهد بود که در کف آشپزخانه قرار میگیره. در این صورت هرگز نباید از سیم های تکه تکه و چسب خورده استفاده کنید و محل اتصال لوله و زانو کاملا با نوار چسب پوشیده بشه.
      ۲- استانداردهای جدید میگه اگر کنتور ۲۵ آمپره از کابل نمره ۴ و اگر کنتور ۳۲ آمپره از کابل نمره ۶ استفاده کنید.
      ۳- بله در روشنایی های جدید ارت هیچ استفاده ای نمیشه. ولی مهندسان برق خوش بین هستند که تا چند سال آینده همه چراغ ها و کلیدها ارت دار بشن و شما الان اون سیم ارت رو برای ذخیره قرار میدین، شاید یک روزی لازم شد.
      ۴- مگر کتاب آموزش برق ساختمان رو مطالعه نکردید. در نقشه های فصل اول این کتاب روش اصولی این کار آموزش داده شده.

      ۱

  12. با سلام به مدیر عزیز ، در مورد ایمنی در حمام و دستشویی و آشپزخانه که فرمودین بیشتر برق گرفتگی خانوم ها در محل های مرطوب بوده ، فرمودین که در مسیر سر خط حمام و آشپزخانه هم از کلید محافظ جان استفاده کنیم ، اون کلید محافظ جانی که بعد از فیوز اصلی تو جعبه فیوز استفاده میکنیم کافیه یا برای این سر خط ها هم باید جداگانه استفاده بشه ؟

    ۱

    1. سلام. بهتره که برای آشپزخانه و حمام یک محافظ جان مجزا نصب کنید. شاید اون محافظ جان اصلی خراب بود یا عمل نکرد.

      ۶

  13. سلام.لطفا در مورد جنس لوله های برق بفرمایین.بهترین جنس کدام است؟
    کدام یک از سازنده هارا پیشنهاد میدهین؟

    سوال بعدیم این هست که وزنی که در مشخصات لوله مینویسن،هرچه بیشتر باشد چه مزیتی دارد؟

    ۱

    1. سلام. در هر شهری تولیدکنندگان مختلفی برای لوله های برق هست و لوله هایی که بیشتر ما استفاده می کنیم روشون آرم شرکت خاصی نوشته نشده. ولی اگر از لوله های پی وی سی استفاده کنید کیفیتشون مناسبه. ۲- هر چه وزن لوله بیشتر باشه پس لوله ضخیم تر و محکم تره و به راحتی آسیب نمی بینه.

      ۴

      1. هرچه وزن بیشتر باشد،خم کردن مشکل تر میشود؟؟
        در مورد لوله خم سرد و گرم نیز بفرمایین.ایا برتری نسبت به هم دارند؟پیشنهاد شما کدام است؟

        ۷

        1. سلام. خیر در خم کردن فرقی نمی کنه. اتفاقاً لوله های سنگین بهتر خم میشن.
          ۲- خم سرد هم نوع جدیدی از لوله های برقه که لازم نیست لوله رو حرارت بدید و کافیه فنر رو بکنید داخل لوله و لوله رو خم کنید. فقط لوله های خم سرد گران تر هستند.

          ۱

  14. سلام مهندس.خسته نباشید.مهندس.داخل اتاق خواب خونه ما یک لامپ وسط اتاق و یک لامپ بالای تخت وجود داره که هیچکدوم روشن نمیشن.چک کردم هردو فاز دارن و من فکر کنم نول قطع شده.چطور باید بفهمیم نول از کجا قطع شده؟داخل کلید ۲ پل رو دیدم سیم نول به هر۲ لامپ انشعاب داده شده.برقکار از سیم مفتولی استفاده کرده که اگه اشتباه نکنم ۴ رشته ای هست و تک رنگ که پیدا کردن عیب رو سخت کرده. چیکار باید کنم مهندس؟کلا چطور بفهمیم قطع شدن نول از کدوم نقطه هست؟
    با تشکر

    ۱

    1. سلام.بهترین راه تست کردن سیم نول اینه که یک تکه سیم ۲ رشته ای به انتهای یک لامپ وصل کنید و بعدش به یکی از رشته ها یک سیم فاز وصل کنید و رشته دیگه رو روی سیم های که شک دارید نول هستند یا نه تست کنید. اینطوری می تونید سیم نول رو پیدا کنید. دنبال قطع شدگی سیم نول باید در قوطی کلید های داخل اتاق خواب و اتاق های مجاور و جعبه فیوز بگردید.

      ۱

  15. با سلام به مدیر عزیز ، تو کتاب آموزش برق ساختمان صفحه ۲۴۷ در مورد ریموت کنترلی مطلب گذاشتین ، سوالی که من دارم اینه که مثلا می خواییم توسط یه ریموت کنترل چهار کاناله ، ۴ تا هالوژن سقفی رو تو پذیرایی کنترل کنیم ، طریقه نصبش معلومه ، خود باکس ریموت رو کجا نصبش کنیم ؟

    ۱

    1. سلام. خود باکس ریموت رو در پشت یکی از هالوژن ها نصب کنید. معمولاً داخل گچ بری ها اونقدر فضا هست که بشه یک باکس کوچیک رو داخلش مخفی کرد.

      ۳

  16. سلام مهندس . می خوام برای شیارزنی فرز بخرم فرز سنگ بری رو توصیه می کنید یا فرز آهن بری ؟ دور بر دقیقه سنگ بری ۶۵۰۰ هست و آهن بری ۸۰۰۰ تا . شیار زدن عمودی با فرز خطرناک نیست ؟ یه وقت قلاب نمی کنه ؟ خودم تا به حال با تیشه و بتون کن شیارزدم . برند قیمت مناسب با کارآیی معمول کدام است ؟

    ۲

    1. سلام. ۱- فرز سنگ بری رو پیشنهاد می کنم. و براش یک تیغ الماسه معروف به تیغ گرانیت بر بخرید. حتماً دستگاه فرز بزرگ باشه نه مینی فرز. چون مینی فرزها تیغ هاش خیلی زود می سوزه.
      ۲- ببخشید، ولی غذا خوردن هم خطرناکه، چون اگر فرد مراقب نباشه امکان داره خفه بشه. پس تویه هر کاری خطر هست، فقط باید موارد ایمنی رو رعایت کنید. و حتماً قاب دور تیغ فرز رو نصب کنید.
      ۳- برندهای با قیمت مناسب، رونیکس و ماکیتا هستند، حدوداً ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومن. البته چند ماهیه قیمت جدید رو ندارم.

      ۱

  17. سلام.ببخشید مهندس برا تصفیه آب هم من پریز میذارم. زیر ظرفشویی.از نظر ایمنی اشکال داره؟اگه ی عکس هم از لوله گذاری آشپزخانه بطور صحیح گذاشته بودید عالی بود.ممنون بابت مطالبتون…..دعایی خیر براتون دارم…

    ۱

    1. سلام. نصب پریز اضافی در آشپزخانه مشکلی نداره. ولی توجه کنید که پریزها باید ۶۰ سانتی متر از سینک ظرفشویی فاصله داشته باشند.

      ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853