تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

14788 بازدید

دوستان عزیزم سلام. انشاا… که در این ماه عزیز طاعات و عبادات‌تان قبول باشد. بنده همیشه در ماه رمضان همه کارها را تعطیل می کنم تا بتوانم روزه بگیرم. چون به خاطر سختی کار، نمی توان هم کار کرد و هم روزه گرفت. و در این یک ماه فرصت خوبی دست داده که روی کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها کار کنم. این بار به خودم قول داده‌ام تا کتاب آیفون را تمام نکنم پروژه دیگری قبول نکنم و تا الان ۸۰ درصد کتاب آماده شده و اگر خدا بخواهد حداکثر تا پایان ماه رمضان این کتاب آماده خواهد شد. در این روزها حداقل ۱۴ تا ۱۵ ساعت پشت لپ تاپ مشغول فکر کردن و تایپ کردن متن کتاب هستم و وقتی از نوشتن خسته می شوم برای اینکه آب و هوایی عوض کنم به مجتمع مسکونی که در همسایگی ما در حال ساخت است سر میزنم. اگر خاطرتان باشد در مطلب اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان ۱ چند تا از اشتباهات و ایرادهای برقکار محترم این مجتمع را خدمتتان عرض کردم و حالا می خواهم به ادامه این مطلب بپردازم تا عزیزان برقکارِ دیگر، این اشتباهات را مرتکب نشود. این تصاویر را از هنرنمایی برقکار این ساختمان گرفته ام تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی ساختمان :

لوله کشی برق

تصویر بالا قوطی کلیدهای روشنایی برای پذیرایی را نشان می دهد. که ۴ تای پایین برای کلیدهای روشنایی و قوطی کلید بالای آنها هم برای محل نصب آیفون تصویری در نظر گرفته شده است.

اشتباه اول: این برقکار محترم دقیقاً در راستا و بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی، قوطی کلید آیفون تصویری را نصب کرده است که باعث می شود بعد از نصب گوشی آیفون، سیم فنری هندست روی کلیدهای روشنایی آویزان شود. همیشه باید قوطی کلید پشت آیفون حداقل ۱۵ سانتی متر آن طرف تر باشد. به تصویر زیر که آن را برای «کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها» آماده کرده‌ام نگاه کنید.

محل نصب کلید برق

همانطور که می بینید قوطی کلید پشت آیفون ۱۵ سانتی متر از راستای کلیدهای پذیرایی فاصله دارد تا سیم های فنری متصل به هندست روی کلیدهای برق آویزان نباشد. ارتفاع نصب کلیدهای روشنایی پذیرایی از کف تمام شده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است و ارتفاع نصب قوطی کلید پشت آیفون هم بایستی ۱۴۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده باشد پس می توان گفت که قوطی کلید پشت آیفون تصویری باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از کلیدهای روشنایی باشد.

اشتباه دوم: برق مانتیور آیفون تصویری از برق روشنایی گرفته شده است که طبق استاندارد باید از پریزهای برق پذیرایی یا از جعبه فیوز گرفته شود. چون مانیتور آیفون تصویری یک مصرف کننده است نه یک روشنایی.
البته بین خودمان بماند، بنده به برقکارهایی که برای من کار می کنند می گویم که این مورد را بیخیال شوند. چون معمولاً گوشی آیفون در نزدیکی کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار می گیرد و این فاصله خیلی کم است، و می توان با یک لوله ۳۰ یا ۴۰ سانتی این دو را به یکدیگر ارتباط داد و برق آیفون را از کلیدهای روشنای گرفت. در این صورت به مقدار زیادی در مصرف لوله و سیم صرفه جویی می شود و نیازی هم به شیارزنی نیست. پس قرار نیست که همیشه حرف حرفِ استاندارد‌ باشد، من یکی که این مورد را رعایت نمی کنم. البته این نظر شخصی بندست و اگر شما خیلی مقرراتی هستید می توانید برق مانیتور آیفون تصویری را از پریزهای پذیرایی یا از جعبه فیوز بگیرید تا کاملاً طبق مقررات عمل کرده باشید.

اشتباه سوم: بوشن ها بصورت غیر اصولی ایجاد شده‌اند. همانطور که مشخص است این برقکار عزیز یکی از لوله‌ها را شکافته و لوله دیگر را در داخل آن قرار داده است.

زمانی که می خواهید ۲ عدد لوله برق شماره ۲ (یه با قول بعضی ها لوله نمره ۱۳) را به سر همدیگر وصل کنید یا باید یک تکه لوله ۲.۵ (به طول ۱۲ سانتی متر) بیاورید و سر هر دو لوله را داخل آن قرار دهید و بعد ۲ طرف آن را نوار چسب بزنید و یا اینکه سر لوله ای که در قسمت پایین قرار گرفته را با حرارت گرم کنید و آن را با یک لوله شماره ۲ دیگر گشاد کنید و بعد لوله بالایی را داخل لوله پایینی فرو کنید. یعنی همیشه باید لوله بالایی به داخل لوله پایینی برود. چون برقکار همیشه بایستی از سمت جعبه فیوز فنر سیمکشی را رد کند، در این صورت فنر سیمکشی به محل اتصال ۲ لوله گیر نمی کند.

اشتباه چهارم: یک لوله افقی در تصویر مشاهده می کنید (که از داخل آجر سفال بالای قوطی کلید آیفون رد شده) ، که گفتیم هیچ لوله ای نباید بصورت افقی یا مورب نصب شود. لوله های برق فقط می توانند در سقف یا کف اتاق ها مسیرهای افقی را طی کنند.

اشتباه پنجم: خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن ایجاد نشده و این برقکار فقط از تیشه استفاده کرده است و باعث خرابی زیادی روی آجرهای سفال شده است.

اشتباه ششم: قوطی کلیدها کاملا محکم به دیوار نصب نشده‌اند و شاخک های دو طرف قوطی کلیدها آزاد هستند بطوری که به راحتی میشد با یک انگشت آنها را از دیوار جدا کرد.

اشتباه هفتم: این برقکار عزیز باید صبر می کرد و بعد از پایان مرحله گچ خاک اقدام به نصب قوطی کلیدها و لوله ها می‌کرد. ولی چون قبل از گچ خاک، قوطی کلیدها را نصب کرده است احتمالاً قوطی کلیدها داخل تر یا بیرون تر از گچ خاک قرار بگیرند. مثلاً وقتی به بالاترین طبقه این مجتمع رفتم که آقای گچ کار در آنجا مشغول کار بود قوطی کلیدها به این شکل در آمده بودند.

 

نصب قوطی کلید برق

یعنی یا مثل تصویر بالا ۱ سانتی متر از قوطی کلید از داخل گچ خاک بیرون زده بود و یا در بعضی موارد تا ۳ سانتی متر قوطی کلیدها به داخل گچ خاک فرو رفته بودند. که هر دو حالت هم اشتباه است و قوطی کلید بایستی کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

اشتباه هشتم: بهتر است که قبل از مرحله گچ کاری ساختمان، سیم ها را در داخل لوله ها رد کنید. در اینصورت وجود سیم ها مانع از افتادن گچ یا نخاله به داخل لوله ها و مسدود شدن آنها خواهد شد. در ضمن اگر مرحله سیمکشی قبل از گچ کاری ساختمان صورت گیرد به راحتی می توان لوله های خراب و مسدود را تعویض یا اصلاح کرد. در اینصورت بعد از گچ کاری به مشکل نخواهید خورد. ولی اگر قرار شد که سیمکشی بعد از گچ کاری صورت گیرد حتماً باید سر لوله ها را با نوار چسب بپوشانید تا گچ و نخاله مسیر لوله ها را مسدود نکند.

اشتباه نهم: تعداد ساپورت ها برای نگه داشتن لوله های برق داخل شیارها کمه. و فقط در یک قسمت از مسیر ساپورت قرار گرفته است. که در تصویر مشخص نیست. برقکارها معمولاً از سیم رابیتس یا بست کمربندی یا تکه لوله های برق ضایعاتی ساپورت درست می کنن و جلوی لوله های برق قرار میدن تا لوله ها از دیوار جدا نشن.

اشتباه دهم: محل اتصال زانو به لوله باید با نوار چسب پوشیده بشه، ولی متاسفانه هیچ نوار چسبی استفاده نشده.

اشتباه یازدهم: که بنده اون رو فراموش کرده بودم و آقای شیخ زاده و آقای صداقت اون رو یادآوری کردن، نصب نکردن لوله مجزا برای کابل آیفون هستش. امروز بعد از یک ماه دوباره به این پروژه سرزدم و مشاهده کردم که آقای گچ کار روی لوله ها رو گچ خاک کرده و متاسفانه برقکار فراموش کرده که برای کابل آیفون یک لوله مجزا نصب کنه. و حالا باید دوباره تیشه دست بگیره و گچ ها رو خراب کنه و یک شیار برای کابل آیفون ایجاد کنه. همیشه بعد از اتمام کار چک کنید که آیا تمام لوله گذاری هاتون رو درست انجام دادین یا نه.

و حالا به یک تصویر دیگر از برقکاری همین پروژه نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی آشپزخانه

۱- نصب هرگونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است. ولی متاسفانه برقکار بالا تعدادی از لوله ها را در کف آشپزخانه نصب کرده است.

۲- جدای از اینکه لوله های برق نباید در کف نصب شوند، در داخل سایر اتاق ها، در قسمت هایی که باید لوله‌های برق و آب از روی یکدیگر رد شوند، همیشه باید لوله آب در زیر لوله های برق قرار بگیرد. که حتی این مورد هم در تصویر بالا رعایت نشده است.

۳- در محل اتصال زانوها و لوله های برق از چسب برق استفاده نشده است.

۴- ارتفاع پریزهای اجاق گاز و ماشین لباسشویی درست رعایت نشده است. ارتفاع این ۲ پریز از کف تمام شده آشپزخانه حداقل باید ۷۰ سانتی متر باشد.

۵- دقیقاً روی سینک ظرفشویی یک پریز قرار گرفته است. در صورتی که باید حداقل ۶۰ سانتی متر از لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشند.

۶- در عکس کاملاً مشخص نیست. ولی تعداد پریزها هم کم بود. در صورتی که باید حداقل ۶ پریز برق در آشپزخانه نصب شود. که عبارتند از

  • پریز ماشین لباسشویی
  • پریز اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز یخچال
  • پریز پکیج
  • پریز بالای اوپن یا اُپن. برای مصارفی مثل چای ساز یا آبمیوه گیری
  • و اگر در نقشه آشپزخانه، ماشین ظرفشویی هم جا نمایی شده است، برای آن هم یک پریز برق قرار گیرد.

ایرادات بعدی را شما بگویید. ممنون که در بهتر شدن سایت آموزش برق مشارکت می کنید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3492
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

293 نظر در مورد اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با عرض سلام و خسته نباشید.
    طبق قوانین جدید نظام مهندسی آیا شیار کشی و لوله گذاری برای برق باید بعد از گچ و خاک انجام بشود یا در مرحله قبل از گچ و خاک هم بلا مانع است؟

    ۳

    1. سلام، مقررات چیزی در این باره نگفته. ولی برقکارهای دانا می دونن که باید بعد از گچ خاک، شیارزنی و لوله گذاری کنند تا سطح دیوار برای نصب قوطی کلیدها مشخص باشه.
      در مقررات فقط گفته شده که رد کردن سیم ها داخل لوله ها باید بعد از سفید کاری نهایی انجام شود.

      ۱

  2. قرار گرفتن ۳ لوله در پریز اجاق گاز باعث میشه که ۳تا سیم (فاز و نول و ارت) از هر لوله به داخل قوطی بیاد که جمعا میشه ۹ تا سیم. اول اینکه بیش از ۲تا سیم زیر هر پیچ پریزبرق درست قرار نمی گیره و ثانیا اینکه ۹تا سیم فضای زیادی از قوطی رو اشغال می کنه.باتشکر

    ۴

  3. سلام ، با توجه به مطالبی که در بالا مطالعه کردم لطفا بفرمایید ۱ – بر اساس کدام استاندارد ویا مقررات ملی نصب لوله در کف آ شپزخانه ممنوع است و حرکت افقی لوله های برق در دیوارها مجاز نمی باشد ؟ (لطفا دقیقا به شماره استاندارد و یا بند مقررات ملی اشاره بفرمایید )
    ۲ – آیا در اتصال لوله های برق به هم استفاده از نوار چسب مجاز است و یا حتما باید از چسب های مخصوص استفاده بکنیم ؟ (لطفا در این مورد هم دقیقا به شماره استاندارد و یا بند مقررات ملی اشاره بفرمایید )
    ۳ – اگر برای موارد بالا الزامی توسط استاندارد و یا مقررات ملی وجود نداشته باشد ، طبق کدام استدلال به عنوان الزام و یا ایراد مطرح شده اند ؟

    ۱۱

    1. سلام جناب صابرنیا. دو سه سالی هست که سرم با ساختمان سازی گرم هست و از شماره دقیق استانداردها چیزی خاطرم نیست. یک زمانی شماره استانداردها خاطرم بود ولی چون از مطالعه دور افتادم شماره دقیقش رو نمی دونم. (دوستان اگر کسی می دونه بگه). ولی این رو مطمئنم که از کلمه کف آشپزخانه و کلمه حرکت افقی لوله چیزی در استانداردها پیدا نمی کنید. ولی در مقررات خوندم که میگن نصب لوله های برق در محیط های مرطوب غیر مجازه. حالا بین علمای قم و نجف اختلاف نظر هست و بعضی ها میگن آشپزخانه هم جزو محیط مرطوبه و بعضی ها میگن خیر فقط حمام جزو محیط مرطوبه و آشپزخانه رو شامل نمیشه. من با اولی موافقم و میگم چرا سری که درد نمیکنه دستمال ببندیم. در بحث حرکت افقی لوله هم در جایی در استاندارد گفته شده که نصب لوله های برق بصورت مورب ممنوعه. حالا بعضی ها میگن اگر افقی هم ممنوع بود حتماً ذکر میشد،پس چون ذکر نشده ممنوع نیست. اینجا هم من نظرم اینه که باید ممنوع باشه تا برقکارها گمراه نشن. چون وقتی برقکاری بخواد شیار افقی بزنه قطعاً به تیرهای داخل دیوار، لوله های بخاری، لوله های گاز و تاسیسات برخورد میکنه و ادامه ش رو خودتون حدس بزنید.
      در ضمن این رو هم بگم که در کشورهای دیگه که دیوارها از جنس چوب هست و توخالی و کاذب هستند نصب لوله ها بصورت افقی اشکالی نداره.
      ۲- بله استفاده از نوار چسب برای لوله های برق مجازه. استاندارد چیزی در این مورد نگفته.

      ۱۱

  4. سلام
    مهندس برای خانه هایی که تو روستاها ساخته میشن و سقف کاذب اصلا در انها اجرا نمیشه و کف هم از بتن استفاده میکنن بدون سرامیک کاری و شستشو میکنن کف رو، لوله گذاری آیا میشه تو کف انجام داد یا خیر؟؟؟ شما چه روشی پیشنهاد میدین؟؟

    ۱۲

  5. باسلام، ببخشید میشه جعبه فیوز ساختمان رو روی تیغه ۱۰ سانتی متر نصب کرد که پشت ( اونوره) تیغه حمام یا توالت باشه؟ ممنون

    ۱۴

    1. سلام، از نظر مقررات گفته شده در حمام، لوله های برق باید طوری نصب شوند که حداقل ۵ سانتی متر با مصالح اندود و پوشیده شوند. و اگر دیوار ۱۰سانتی باشه فکر نمی کنم ۵ سانتی متر سیمان و کاشی بیاد پشت جعبه فیوز و لوله ها قرار بگیره، حالا گیریم که قرار هم بگیره. چرا سری که درد نمیکنه رو دستمال ببندیم. این همه جا، چرا باید روی اون قسمت ها نصب کنید و بعدش خط کش بردارید و سانت کنید که ۵ سانت شده یا نه، ببرید روی دیوارهای دیگه نصب کنید خیالتون رو هم راحت کنید.

      ۱۳

  6. اگر در آشپزخانه از عبور در کف استفاده نکنیم مجبوریم روی دیوار به صورت افقی حرکت کنیم از طرفی هم شیار زنی روی ستون های بتنی طبق مقررات ملی نظام مهندسی ساختمان ممنوعه پس چطور میشه از روی ستون عبور کرد

    ۱۲

    1. سلام دوست من، این سوالتون رو دوستان دیگری هم در قسمت کامنت ها مطرح کردند. برگردید و جواب ها رو مطالعه کنید.

      ۱۴

  7. سلام وقتتون بخیر می فرمایید که عبور دادن لوله برق از کف آشپزخونه ممنوع هست و سقف آشپزخانه هم کاذب کار نمی‌شود و اگر از کف طبقه بالا لوله رو به سقف طبقه پایین بیارین که طبقه بالا هم می‌شود کف آشپزخانه که بازم مجاز نیستیم برای این کار چه راه حلی دارین ممنون

    ۱۲

  8. سلام مهندس عزیز اشکال در کار این برقکار خیلی زیاد بود و کار مورد تایید نظام مهندسی نیست
    ۱. استفاده نکردن از لوله پی وی سی
    ۲.زدن چسب برق هم مورد تایید نیست
    ۳.عدم استفاده از چسب پی وی سی
    ۴. استفاده از زانوی طبق مبحث۱۹ ساختمان بیشتر از ۳ عدد ممنوع میباشد وباید از خم گرم یا خم سرد استفاده کند.
    ۴ استفاده نکردن از بوشن های رابط لوله

    ۱۱

  9. سلام مهندس
    خوبید وقت به خیر یه سوالی داشتم من کتاب اموزش برق تون رو کامل مطالعه کردم همه چیزش خوب بود اما ی سوال داشتم اینکه تو بعضی مواقع وقتی میخواهیم لوله های برق رو از سقف بیاریم پایین کنار در ورودی به اهن زیر سقف بر میخوریم که اونم دقیقا همه تراز با دیواره به نظر تون راهکارش چیه

    ۱۱

    1. سلام پیمان جان، متشکرم از شما، بله این مشکل گاهی اوقات پیش میاد. اینجا ۳ تا راهکار وجود داره.
      اولاً اگر اون ستونی که بالای دیوار هست و اجازه نمیده لوله مسیرش رو مستقیم تا پایین بیاد، خیلی بزرگ باشه و از سقف پایین تر باشه (که معمولاً در ساختمان های بتنی به این شکل هست) مالک ساختمان مجبوره بعداً روی اون قسمت سقف کاذبی ایجاد کنه تا اون رو بپوشونه، و شما از این فضای سقف کاذب جهت عبور لوله ها و خم دادن آن استفاده میکنید.
      دوماً اگر جلوی دیوار امکان عبور نباشه، می تونید از پشت اون دیوار شیار بزنید و لوله رو پایین بیارید و از پشت به قوطی کلید برسونید.
      سوماً اگر ۲ مورد بالا امکان پذیر نبود. به این فکر کنید که یک اتاق یک دیوار که نداره، ۳ تا دیوار دیگه هم هست. از طریق ۳ تا دیوار دیگر لوله را به کف اتاق برسونید و بعدش از کف مجدد بیارید بالا و به قوطی کلید برسونید. این سومی راهکار خوبی نیست ولی اگر ۲ راه حل قبلی جواب نده مجبوریم اینکار رو بکنیم.

      ۱۰

  10. سلام میگم مشکلی نیست بعد گچ کار بیاد برقکار قوطی بزنه فقط با شمشه تراز با سیمان باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد اندازه شاخک کلید پریز داخل قوطی میره

    ۱۱

    1. سلام سید جان، متاسفانه این نقشه الان دم دست نیست که براتون ارسال کنم. برای این مورد رجوع کنید به سایت همکارمون یعنی سایت کالنجی

      ۱۲

1 5 6 7
شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853