تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان

12514 بازدید

اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان عنوانی است که برای مطلب امروزمان انتخاب کرده ام. در این آموزش کوتاه از سری مقاله های آموزش برق می خواهم تصاویری از بخش لوله گذاری در سیمکشی ساختمان را نشان تان بدهم و نکاتی را در لابه لای آن گوشزد کنم. چون بسیار مشاهده می کنیم که هنوز خیلی از برقکارهای عزیز این نکات ساده و ابتدایی را در سیم کشی ساختمان رعایت نمی کنند. چند روزیست که در همسایگی ما یک مجتمع مسکونی بزرگ در حال ساخت است. این تصاویر از هنرنمایی این برقکار محترم است تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

رایزر برق ساختمان

احتمالاً هفته قبل مطلب رایزر چیست را که از طریق خبرنامه به ایمیلتان ارسال کردیم مطالعه کرده باشید.

اگر هنوز عضو خبرنامه سایت آموزش برق نیستید اینجا کلیک کنید. عضویت در خبرنامه

در این مطلب همکارم مهندس مهربانی شرایط و استانداردهای لازم برای اجرای رایزر برق ساختمان را خدمت‌تان توضیح دادند. گفتیم که برای لوله های برق ساختمان بایستی رایزر جداگانه ایجاد شود و رایزر لوله های برق حداقل بایستی ۳۰ سانتی متر با رایزر لوله های فاضلاب فاصله داشته باشند. ولی متاسفانه برقکار بالا به خاطر اینکه زحمت حفر یک رایزر جدید را به خود ندهد، لوله های برق را در کنار لوله های فاضلاب نصب کرده و حتی با بست به لوله های فاضلاب بسته است تا به خیال خودش محکم کاری کرده باشد. امیدوارم همکاران برقکار از اینکه ایرادهای این برقکار را گوشزد می کنم ناراحت نشوند. ولی درس گرفتن از اشتباهات دیگران جمله ای است که بارها آن را شنیده ایم و امروز میخواهیم از اشتباهات این برقکار عزیز درس هایی بگیریم.

 

لوله گذاری برق اشتباه

روز قبل، از این ساختمان صدای دعوا شنیده میشد و می شنیدم که ۲ نفر در حال گفتن جملاتی زشت به یکدیگر هستند که البته در این داستان باید آنها را سانسور کنیم. امروز که برای گرفتن این عکس ها به این ساختمان رفتم، آقای گچکار محترم تعریف میکرد که دیروز با آقای برقکار سر همین لوله ی بالا که در تصویر می بینید دعوایی مفصل کرده است. چون آقای برقکار، لوله را در زیر سقف پذیرایی نصب کرده و فقط آن را با یک سیم مفتولی به سقف بسته است. و انتظار دارد که آقای گچکار خودش این لوله را در زیر گچ خاک نصب کند. و دعوای آنها هم سر همین قضیه بوده که چرا آقای گچ کار آنقدر گچ خاک (گچ زیرکار) به سقف نزده که روی لوله برق پوشیده شود!!! جمله ای که واقعاً خنده دار است. و حالا آقای گچکار سقف را گچ خاک زده ولی این لوله همین طور آویزان وسط پذیرایی مانده است.
اولاً سقف این ساختمان از نوع تیرچه ای با بلوک های سفالی ۲۵*۵۰ است و  قرار نیست که هیچگونه سقف کاذبی هم در زیر سقف اصلی نصب شود. پس تنها راه ممکن برای لوله گذاری این است که لوله های روشنایی در کف طبقه بالایی نصب شوند و بعد در کف طبقه بالایی سوراخ هایی ایجاد شود و با استفاده از زانو یا خم، سر لوله به داخل طبقه پایینی خم شود. مثل تصویر زیر. این تصویر کف طبقه بالایی است. البته آن را از یک پروژه دیگر گرفته ام.
خیلی از دوستان بابت این قضیه که می گویم لوله ها باید در کف طبقه بالایی نصب شوند همیشه گله دارند که این کار خلاف مقررات است و نباید ترویج داده شود. پیشنهاد میکنم فیلم این مورد را در کانال یوتیوب آموزش برق مشاهده کنید، در آنجا مفصل به این موضوع پرداخته ام.

لوله گذاری برق ساختمان در کف

البته در تصویر بالا هم ۲ اشکال اجرایی وجود دارد، اینکه محل اتصال زانو به لوله برق با نوار چسب پوشیده نشده است. و با یک ضربه کوچک زانو از لوله جدا می شود. اشکال دوم هم اینکه چون لوله ها در کف هستند بایستی یک ماهیچه سیمانی روی لوله ها کشیده شود تا لوله ها آسیب نبینند. قبلاً هم در مورد نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی در کتاب آموزش برق ساختمان صحبت کرده بودیم.

بعد که می خواهم از پله ها بالا بروم لوله های برق را می بینم که در کف پاگرد طبقات بالاتر نصب شده اند. با خودم می‌گویم خدا را شکر، این برقکار محترم لااقل در راه پله کارش را اصولی انجام داده است و مثل پذیرایی بالا، لوله ها را در زیر راه پله ها نصب نکرده است. که ناگهان یک حفره ۲۵ در ۵۰ در بالای سرم می بینم. این حفره ها در زیر پاگرد تمام طبقات تکرار شده اند. هر کس دیگری که این حفره به این بزرگی را در سقف ببیند اولش فکر می کند نورگیری یا چیز دیگری باشد. ولی متاسفانه دقت که می کنی ۲ عدد لوله برق هم در گوشه آن حفره میبینی و تازه دو هزاری ات جا می افتد که برقکار محترم زمانی که داشته کف پاگردها را سوراخ می کرده این حفره های بزرگ را ایجاد کرده، آن هم برای چه!!! تنها برای ۲ عدد لوله برق شماره ۲ که باید از از کف پاگرد طبقه بالایی به طبقه پایینی آویزان می‌شده است. ۲ تا از این تصاویر را ببینید.

لوله کشی برق در سقف

در این عکس ها شاید خیلی به چشم نیاید ولی این سوراخ ها آنقدر بزرگ بود که گچکار بیچاره باید چندین استانبولی گچ خاک را برای آنها هدر بدهد تا دوباره پرشان کند. اندازه سوراخ ها ۲۵ در ۵۰ با عمق ۲۵ سانتی متر است.

علت وجود این حفره های بزرگ روش اشتباه در سوراخ کاری است. در این موارد یا بعضی های از هیلتی های بزرگ ضربه ای استفاده می کنند یا اگر هیلتی ندارند یک میلگرد کلفت حدوداً یک متری بر می دارند و یک سر آن را با سنگ فرز تیز می کنند، آنگاه یک نفر این قلم قول پیکر را روی محل مورد نظر نگه می دارد و یک نفر دیگر هم با پتک بر سر این قلم می کوبد انگار مسابقه مردان آهنین است و دارند زور آزمایی می کنند. غافل از اینکه وقتی به این صورت ضربه می زنند در سقف طبقه پایین یک بلوک ۲۵*۵۰ را منفجر می کنند. که هر دو روش هم اشتباه است و نتیجه اش می شود اینکه در بالا ملاحظه می‌کنید.

خاصیت این بلوک های بزرگ که جدیداً در سقف ها در کنار تیرچه های سیمانی استفاده می شوند این است که وقتی قسمتی از آنها ضربه بخورد همه بلوک سفالی متلاشی می‌شود. پس چطور باید این سقف ها را سوراخ کرد؟
راه حل بسیار ساده است. اگر شما از یک هیلتی چرخشی (نه ضربه ای) جهت سوراخ کاری استفاده کنید سوراخی که ایجاد می شود به اندازه قطر مته خواهد بود -و شاید کمی بیشتر- و این مقدار برای رد کردن ۲ عدد لوله برق از آن سوراخ کافیست.

هیلتی چرخشی

قیمت این هیلتی ها که هم قابلیت ضربه زدن و هم قابلیت چرخشی دارند بسته به مدل آن حدوداً ۵ میلیون تومان است. وزن این دستگاه ها تنها ۵ کیلوگرم است و مثل هیلتی های بزرگ شخص را خسته نمی‌کنند.

البته در سقف های تیرچه ای و بلوکی شبیه بالا، ۱۰ سانتی متر بتن هم روی بلوک ها می ریزند که شما می توانید برای برداشتن بتن ها اول از هیلتی ضربه ای استفاده کنید، ولی وقتی به بلوک سفالی رسیدید حتماً از هیلتی چرخشی استفاده کنید تا بلوک ها متلاشی نشوند.

بعد از مطالعه این مقاله، مقاله دیگری که در مورد روش لوله گذاری در برقکشی ساختمان آموزش داده ایم را بخوانید. لوله گذاری برق ساختمان در سقف های غیر کاذب

لوله گذاری در برقکشی ساختمان

حالا به یک تصویر دیگر از همین پروژه نگاه کنید.

شیار زنی برقکشی ساختمان

همانطور که می بینید هیچ اثری از خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن روی دیوار مشاهده نمی شود. و آقای برقکار همه شیارها را با تیشه روی آجرهای سفال ایجاد کرده است و نتیجه اش شده آنچه می بینید. یعنی برای عبور ۲ عدد لوله برق که جمعاً عرض شان می شود ۴ سانتی متر، یک شیار ۲۰ سانتی ایجاد کرده است و این یعنی تخریب بیت المال.
مقررات اجرایی برق ساختمان در مورد شیار زنی این چنین می گویند: عرض شیار ایجاد شده روی دیوار باید متناسب با مجموع پهنای لوله هایی باشد که قرار است در داخل شیار نصب شوند. و دوماً بیشتر از نصف ضخامت دیوار برداشته نشود و سوماً عمق شیار به مقداری باشد که لوله ها حداقل ۱.۵ سانتی متر زیر سطح تمام شده دیوار قرار بگیرند(البته در اتاق خواب ها و پذیرایی).
البته برای نصب ساپورت در کنار لوله ها همیشه یکی دو سانت عرض شیار را بیشتر در نظر می گیرند. مثلاً اگر پهنای مجموع لوله ها ۶ سانتی متر باشد یک شیار با پهنای ۸ سانتی متر مناسب است.

دومین اشکال مشاهده در تصویر بالا این است که مرحله لوله گذاری برق ساختمان قبل از مرحله گچ خاک انجام شده است در صورتی که حتماً تاکید شده است که بعد از گچ خاک  باشد تا سطح دیوارها برای نصب قوطی کلیدهای برق مشخص باشد. آنطوری که مشخص است احتمالاً بعد از گچ خاک و گچ کاری، قوطی کلید ها به مقدار زیادی در داخل دیوار فرو می روند و این باعث می شود که بعداً کلیدهای برق به صورت صحیح در داخل قوطی ها قرار نگیرند و مدام از دیوار کنده شوند.

توجه کنید که قوطی کلیدها همیشه باید کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

سومین اشکال مشاهده شده در این تصویر هم این است که یک عدد لوله برای برگشتی مهتابی نصب شده است که متاسفانه بصورت افقی از داخل دیوار رد شده است.

و چهارمین ایراد هم اینکه در محل اتصال زانو به لوله، از نوار چسب یا چسب مایع استفاده نشده است.

پیشنهاد می کنم که فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان رو هم مشاهده کنید.

 

همین الان یاد ایمیل یکی از کاربران افتادم که این متن را برایم ارسال کرده بود:

مهندس جان شما همش می گی روی مهارت هاتون کار کنید، کتاب بخونین و آموزش ببیند. مگه اینایی که پروژه های بزرگ میگیرن، همشون کتاب خوندن یا آموزش علمی دیدن؟ الان فقط باید چند تا مهندس یا بساز بفروش آشنا داشته باشی تا بهت کار بدن و بتونی پروژه های نون و آبدار بگیری و کتاب خوندن و یادگیری همش الکیه.

بنده در پاسخ می گویم: عجله نکنید، برقکارهایی که دانش خود را بروز نمی کنند و دنبال تقویت مهارت خود نیستند کم کم از صحنه رقابت حذف می شوند و برقکارهای با استعداد و با دانش بالا جای آنها را می گیرند. قرار نیست که هر کس از مادرش قهر کرد، برود یک سیم چین و یک فازمتر بخرد و اسم خود را برقکار بگذارد و مردم هم به او اعتماد کنند و برقکاری منزلشان را که یک قسمت واقعاً مهم است به او بسپارند.
مثلاً خودتون رو به بجای مهندس ناظر یا بساز بفروشی بگذارید که اجرای یکی از پروژه هاش رو به برقکار بالا واگذار کرده. هر آدم ناشی و بی اطلاعی که این اشتباهات رو ببینه میفهمه که این آقا این کاره نیست. تازه مشکلات پیش اومده چند روز بعد از گچ کاری و نصب کلید پریزها و چراغ ها خودشون رو نشون میدن.
اگر دیدگاه یک برقکار این باشه که من این پروژه رو تف مالی کنم تموم شه بره و فقط به فکر دستمزد بیشتر باشه، مطمئن باشید حتی اگر کسی نبینه و متوجه نشه، از دید تیزبین‌ترین مهندس ناظر عالم، یعنی خدای متعال دور نمی‌مونه. باور کنید خدایی هست، خدایی که اینقدر این جهان رو دقیق و منظم آفریده، اصلاً از بی نظمی خوشش نمیاد. و دوست داره ما هم مثل خودش دقیق و منظم باشیم. و اگر اینطور نباشید شما رو در مسیر پروژه هایی که به قول شما نون و آبدار هستند قرار نمیده. پس همیشه کار درست رو انجام بدین، حتی اگر مطمئن هستید کسی شما رو تماشا نمی کنه.
یک جمله از استیون کینگ رو خیلی دوست دارم که میگه: “زمانی که دیوار چین ساخته میشد، هر بار فقط یک آجر به آن اضافه کرده‌اند. خیلی ساده، هر بار فقط یک آجر، ولی حالا شنیده ام که می شود آن لعنتی را از کره ماه با چشمان غیر مصلح دید”. مطالعه کردن مثل سرمایه گذاری بلندمدت می مونه، شاید در کوتاه مدت تاثیرش رو حس نکنید ولی در بلندمدت شما رو دگرگون خواهد کرد. پس همیشه مطالعه کنید، در زمان های آزاد کلاس های آموزشی مرتبط با برق شرکت کنید و مهارت های بیشتری کسب کنید و مطمئن باشید که این دانش تئوری کم کم در مهارت های عملی تون تاثیر میزاره و ذره ذره اعتبارتون رو بیشتر میکنه و بعد از مدتی پروژه های نون و آبدار خودشون بهتون زنگ می زنن. عجله نکنید هر بار فقط یک آجر. روزی دیوار شما هم از کره ماه دیده خواهد شد.

کوچیک شما، مرادی، مدیر انتشارات آموزش برق

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3472
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

137 نظر در مورد اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام جناب صداقت جو. این موارد در دوره آموزش عملی برق ساختمان توضیح داده شده. برای کابل ۴ از لوله ۱۳ استفاده کنید، برای کابل ۶ از لوله ۱۶ استفاده کنید و برای کابل ۱۰ از لوله ۲۱ استفاده کنید.

      ۷

    2. سلام مهندس سال نو مبارک
      وقت بخیر

      یه سوالی داشتم برای ساختمان هایی که مثلاً از دم درب ورودی که تابلو اصلی و کنتور ها اونجا هستند برای بردن لوله برق و تلفن به داخل خونه و جعبه فیوز در صورتی که چند تا پله بخوره تا برسه به خونه

      ما باید از کف ببریم لوله را و می‌ره زیر پله ها؟
      یا از بغل دیوار ببریم؟

      و در راه پله ها چطور باید لوله ها را بزاریم؟

      اگه توضیح بدین خیلی خیلی ممنون تون میشم
      یاعلی

      ۴

  1. سلام
    برای بازسازی خانه هایی که سقف تیرچه بلوکی دارنداگربخواهیم ازهالوژن سقفی استفاده شودبه غیرازکناف راه حل دیگری دارید
    ایامیشودبه اندازه عمق چراغ وخرطومی تیرچه هارا سوراخ کرد؟
    ممنون ازراهنمایی شما

    ۵

    1. سلام جناب محمدی، خیر راه حلی وجود نداره، دوستانی هم که در این سقف ها نصب میکنن کارشون غیر اصولی و غیر استاندارد هست چون دارن به سقف آسیب میزنن.

      ۵

      1. سلام وقتتون بخیر
        من برای مهتابی خونه خرطومی کشیدم اما متأسفانه گچ کار اون رو باگچ پوشانده آیاراهی هست که مسیر خرطومی رامشخص کرد؟
        ممنون میشم جواب بدید

        ۴

  2. با سلام و وقت بخیر. در مبحث سیزده اومده که لوله های برق باید به سقف اصلی نصب بشن . تو نشریه ۳۹۳ هم میگه بالای هر چراغ یه دونه جعبه تقسیم توسط ساپورت نصب بشه به سقف اصلی .میخواستم بدونم این روش ها چقدر قابلیت اجرایی داره و روش های جایگزین چیه؟ با تشکر

    ۵

    1. سلام، مرسی. متاسفانه هیچ کدوم از این دو مورد توسط برقکارها رعایت نمی شن و تا به حال هم ندیدم مهندس ناظری بابت این موارد سخت گیری کنن. در ساختمان هایی که سقف کاذب دارند، برقکار لوله رو می ندازه بالای سقف کاذب و اصلاً لوله به سقف اصلی نصب نمیشه. اون جعبه تقسیم هم که مال خارجی هاست و من تا به حال ندیدم کسی در ایران بالای چراغ ها جعبه تقسیم نصب کنه.

      ۳

  3. نکاتی که گفتید خوب بود فقط چند تا ایرادات کلی توی مطالب بود که باید اشاره میشد
    لوله های مورد استفاده در ساختمان از مدل لوله‌های درجه ۳ و بی کیفیت است که مورد تایید ناظر برق نمی باشد لوله کشیده شده در سقف می توانست بین تیرچه ها حرکت کند و یک سانت بالای گچ قرار گیرد همچنین زانوها نباید چسب برق بخورد و برای اتصال محکم زانو ها از چسب پی وی سی استفاده شود در ضمن سوراخ کاری ماهیچه کشی و شیارزنی کار های مجزا از برق کشی می باشد

    ۶

    1. سلام آقا شعیب، ممنون از وقتی که گذاشتین. در بعضی شهرها بجای چسب پی وی سی از نوار چسب استفاده می کنن، که صد البته چسب پی وی سی بهتره.
      برای مورد بین تیرچه ها هم که فرمودین لطفاً مقاله ی “آیا نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی مجاز است” رو مطالعه کنید.
      بقیه موارد رو با شما موافقم.

      ۷

  4. مهندس جان سلام.ایا رنگ خرطومی ها هم مهمه؟مثلا برای روشنایی ها از خرطومی قرمز و برای پریزها از خاکستری استفاده کرد تا راحت تر متوجه شد این لوله ها مربوط به روشنایی هست یا پریز

    ۷

    1. سلام در استانداردها چیزی در مورد این قضیه به چشمم نخورده. ولی اگر خودتون این موارد رو رعایت کنید سرعت کارتون بیشتر میشه.

      ۶

  5. سلام اگرپریزها رادر پذیرایی واتاق خواب بغل کلیدها وصل کنیم ایرادداره؟آخه در ارتفاع پایین پشت وسایلی مثل مبل وغیره میرن وبلااستفاده میشن

    ۵

    1. سلام. خیر ایرادی نداره. ولی باید سرخط شون از سرخط روشنایی ها جدا باشه.
      درسته که در بعضی جاها پشت مبل قرار میگیره، ولی برای راحتی در استفاده و کاهش مصرف سیم برق، ارتفاع پایین بهتره.

      ۶

  6. سلام مهندس ممنون از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم لوله انداختن از کف پارگینگ برای برق اصلی واحدها از کنتور اصلی ممنوعه؟آخه از سقفم خیلی سخت میشه برد چون سقف کاذب نداره پیشنهاد شما چیه؟

    ۷

    1. سلام.ممنونم از شما. این سوال رو دیروز دوست دیگری هم مطرح کرده بودند.
      خیر مشکلی نداره، و می تونید از کف ببرید. چون تاسیساتی ها هم لوله های فاضلاب رو از کف پارکینگ میبرن اگر قرار باشه لوله ها آسیب ببینه، لوله های اونها هم آسیب میبینه. مهم عمق مناسب لوله هاست که استاندارد عمق مناسب رو در کف، ۷۰ سانت ذکر کرده. ولی در کل نظر من اینه تا زمانی که می تونید لوله ها رو از بالای سقف کاذب ببرید، در کف نصب نکنید، چون دردسرش در سقف کمتره. و چون ضوابط شهرداری گفته که ارتفاع سقف پیلوت نباید از ۲۴۰ بیشتر باشه، پس در ۹۰ درصد موارد شما سقف رو در پیلوت دارید و می تونید لوله های برق رو در بالای سقف کاذب نصب کنید.

      ۵

  7. سلام
    خوب هسین
    میخوام هم پارکینگ هم انبار ها ساختمان برقکشی کنم
    برا لوله گذاری باید از کف لوله بکشم یااز سقف
    و سقفم هم لامپا زده میشه
    ممنون

    ۶

    1. سلام. مرسی از شما، اگر هنوز سقف کاذب نصب نشده و شما امکان دسترسی به سقف اصلی رو دارید می تونید همه لوله های برق رو پشت سقف کاذب نصب کنید. در غیر اینصورت می تونید لوله های برگشتی رو در سقف و لوله های ارتباطی رو از کف ببرید.

      ۸

  8. سلام مهندس میخواستم بپرسم که در قسمت لوله کشی ما میتوانیم سر خط پریز را با روشنایی یکی بگیریم وبرایش یک فیوز در نظر بگیریم آیا این امکان وجود دارد

    ۴

  9. سلام اقای مهندس واقعا این مطلب تون فوق العاده بود رعایت همین موارد هستند کاره برقکاری اصولی نامگذاری میشه. بنده یه مشکلی برای بالا بردن لوله توی سقف ها به طبقه فوقانی دارم.اونهم اینکه بعضا به من گفتند که سیم برگشتی کلید رو دوباره از کف داخل جعبه فیوز ببرم و از اونجا همرو یکجا به طبقه بالایی هدایت کنم.ایا این کار اصولی و درست هستش؟

    ۷

    1. سلام جناب رحمتی. ممنونم از شما.
      خیر این کاری که فرمودین درست نیست. در اینصورت بی خودی مصرف سیم و لوله تون میره بالا و این خلاف استاندارد هست.

      ۶

  10. در لوله گذاری از کف طبقه فوقانی برای پایین اوردن لوله ها از چه روشی باید استفاده بشه میشه لوله ها رو از پشت دیوار پایین اورد یا باید پل بتونی سقف رو شیار زد یا روش دیگه ای داره
    گفتید لوله گذاری باید بعد از گچ خاک باشه.الان سازنده ها فقط دیوار رو یه لایه نازک گچ میکشن و رضایت نمیدن که شما بخوای گچ رو تخریبش کنی.

    برای شیارزنی چه مارک شیارزنی رو پیشنهاد میکنید که عمری باشه

    ۷

    1. علیکم السلام سیامک جان. از پشت دیوار که منظور بشه از سمت ساختمان همسایه به لوله ها دسترسی داشت، پیشنهاد نمیشه. پودر بتن رو هم اجازه شیار زدن یا سوراخ کردن ندارید. تنها باید از سمت مخالف پشت دیوار سوراخ کنید و لوله رو پایین ببرید، بعدش مالک باید اطراف سقف رو بصورت یک باند رابیتس ببنده و گچ کاری کنه.
      ۲- این به نحوه درست توضیح دادن شما برمیگرده که مالک رو قانع کنید که بجز شیارزدن راه دیگه ای نیست.
      ۳- بنظرم شیارزن نخرید، چون تیغه ای که روی اون نصب میشه، صفحه مینی فرز هست و طول عمرشون کمه، در عوض یک فرز بزرگ از مارک رونیکس یا ماکیتا یا بوش بخرید.

      ۶

      1. سلام. خانه ای در وسط یک باغ در حال ساخت است برای رساندن برق از دم در(کنتور) به خانه باید چه عمقی کنده شود؟ و چه لوله ای پیشنهاد میکنید؟آیا این کنده کاری زمین وظیفه برقکار است؟؟ فاصله در باغ تا خانه حدود ۲۰۰ متر است.

        ۵

        1. سلام میلاد جان، اگر استاندارد بخواهید عمل کنید یک کانال به عمق ۷۰ سانتی متر باید حفر کنید، بعدش ۱۰ سانت ماسه نرم زیرش بریزید و کابل رو به همراه لوله پی وی سی نصب کنید و بعدش مجدد ۱۰ سانت ماسه روی لوله بریزید و روی اون رو یک ردیف آجر بچینید و بعدش یک نوار خطر زرد رنگ قرار بدید و الباقی رو با خاک پر کنید. البته این چیزیه که استاندارد میگه ولی خیلی کم رعایتش میکنن.
          ۲-خیر کنده کاری وظیفه برقکار نیست، به ازای نصب کابل و لوله هم شما باید حداقل متری ۳۰۰۰ تومن دستمزد بگیرید. چون فاصله زیاده حتماً سایز کابلتون رو یک یا دو شماره بیشتر در نظر بگیرید. مثلاً اگر کنتور ۲۵ یا ۳۲ آمپر هستش حداقل از کابل نمره ۱۰ استفاده کنید.

          ۵

  11. باسلام وادب
    ۱-کجامجاز هستیم از خرطومی استفاده کنیم
    ۲-نحوه لوله گذاری آشپزخانه به چه صورتی است با توجه به اینکه از کف نمیتوانیم لوله را عبور دهیم .
    ۳-در آشپزخانه میتوان از خرطومی بر روی دیوار استفاده کرد
    باتشکر

    ۷

    1. سلام و وقت بخیر
      ۱. استفاده از لوله خرطومی غیر مجازه مگر برای مکان هایی مثل روی سقف کاذب برای برق رسانی به هالوژن ها و نور مخفی های سقف کناف و موارد این چنینی
      ۲. برای آشپزخانه ومکان های مرطوب لوله گذاری باید از سقف انجام بشه ، اگه هم سقف کاذب نیست باید روی دیوار با فاصله ۲۰ سانتی متری از زیر سقف یه شیار افقی ایجاد کرد
      ۳. استفاده از لوله خرطومی بر روی دیوار ممنوعه و باید از لوله برق pvc استفاده بشه

      ایام به کام و به شادمانی

      ۷

  12. با سلام و عرض ادب و خسته نباشید…
    روی سیم هایی که در  یک لوله برق که از کف، از یک پریز به پریز بعدی که هر دو روی یک دیوار قرار دارند، رفته بود، رطوبت وجود داشت و وقتی اضافه خرطومی داخل قوطی پریز رو هم برش زدم، داخلش مرطوب بود. با توجه به اینکه دیوار ها تا سقف سنگ شده اند و
    حدود سه سال از بازسازی ساختمان میگذره، آیا این میتونه آب باقی مانده از زمان بنایی و سنگ کاری بوده باشه یا دلیل دیگری داره؟
    بی نهایت ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید… سپاسگزارم

    ۳

    1. سلام
      خیلی بعیده از اون دوران باشه چون سیمان آب رو جذب میکنه
      ببینید جایی لوله آب یا فاضلاب ساختمان نشتی نداده

      ۱

  13. سلام مهندس جان، خسته نباشید .
    من اخوی هستم.
    مرحله سیم رد کردن از داخل لوله ها طبق قوانین آیین نامه در ساختمان سازی باید در چه مرحله ای باشد؟

    ممنون میشم پاسخ دهید.

    ۴

    1. سلام. طبق قوانین اگر بخواییم بگیم، مقررات ملی میگه سیم رد کردن باید بعد از نازک کاری و گچ کاری انجام بشه، ولی اگر طبق چیزی که بین برقکار عرف هست بخواییم بگیم، کاملاً برعکس این هست.

      لایک

  14. سلام مهندس وقت بخیر..برای محوطه سازی ویلا .از چه نوع لوله استفاده میشه ..و سیم کشی هم سیم ۱.۵ کفایت میکنه یا ضخامتش بیشتر باشع؟

    ۶

    1. سلام. از لوله پی وی سی استفاده کنید. بستگی به مصرف شما و طول مسیر داره، ولی معمولاً چون طول مسیر در محوطه زیاده از کابل نمره ۲.۵ استفاده میکنن.

      ۶

  15. سلام جناب مهندس ، ممنون بابت سایت بسیار خوب و آموزنده ای که در اختیار همکاران قرار داده اید .
    در ساختمان ویلایی که اسکلت بتنی استفاده شده ، قطر ستون ها و لبه سقفها که بتن کامل هست حدود ۵۰ سانت عرض داره ، و تیغه دیوار ۱۰ سانت ، حالا سوال اینجاست برای رد کردن لوله ها از واحد پایین به کف طبقه بالا ، از کجا باید لوله رو رد کرد ، آیا مجاز هستیم از نمای بیرون ساختمان این کار رو انجام بدیم ، ؟

    ۳

    1. سلام.ممنونم از شما. از نظر استاندارد خیر مجاز نیستید که در بیرون از ساختمان لوله رو رد کنید.
      در این مدل ساختمان مالک مجبور میشه برای اینکه اون قسمت از پودر بتن پوشیده بشه،دور تا دور سقف رو سقف کاذب بزنه. شما هم می تونید از این سقف کاذب استفاده کنید.

      ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853