0
0

رایزر چیست ؟

7962 بازدید

رایزر چیست ؟ و بهتر است که در کجای ساختمان ایجاد شود؟ این سوالی است که خیلی از کاربران سایت آموزش برق آن را مطرح می کنند. پس بهتر دانستیم که در یک مطلب مجزا به این بحث بپردازیم.

در واقع به هر مسیر عمودی که جهت عبور تاسیسات در ساختمان از آن استفاده می­شود رایزر می­‌گویند. در ابتدا باید دانست در تمامی ساختمان­ها دو رایزر وجود دارد. یک رایزر جهت عبور تاسیسات الکتریکال و یک رایزر جهت عبور تاسیسات مکانیکال، که این دو رایزر باید به خاطر موارد ایمنی از هم مجزا باشند. در صورتیکه دو رایزر برق و مکانیک با یک تیغه از یک دیگر جدا شده باشند حتما باید دیواره مشترک بین این دو، از طرف رایزر مکانیک عایق گردد. متاسفانه در ایران به رایزر برق اهمیتی داده نمی­‌شود.

رایزر برق ساختمان :

رایزر تاسیسات الکتریکی (برقی) خود به ۲ بخش تقسیم می شود، یکی رایزر جریان قوی و دیگری رایزر جریان ضعیف است. از رایزر جریان قوی جهت عبور کابل های برق ۲۲۰ ولت و ۳۸۰ ولت استفاده می شود و از رایزر جریان ضعیف جهت عبور کابل های آیفون، آنتن مرکزی، تلفن، دوربین مداربسته، اعلان حریق (و در کل هر چیزی که ولتاژ آن کمتر از ۲۲۰ ولت باشد) استفاده می شود. اگر رایزر جریان قوی و رایزر جریان ضعیف در کنار یکدیگر قرار گیرند حداقل باید ۳۰ سانتی متر بین آنها فاصله وجود داشته باشد. در هر طبقه بر روی رایزر جریان قوی و رایزر جریان ضعیف یک جعبه تقسیم مجزا تحت عنوان دریچه بازدید نصب می کنند تا در هر طبقه کابل ها قابل مشاهده باشند و در صورت لزوم بتوان به کابل ها دسترسی داشت یا آنها را تعویض کرد.

رایزر و دریچه بازدید نباید در داخل یکی از واحدها ایجاد شود و فضای های عمومی مثل پارگرد راه پله هر کدام از طبقات یا فضای راهروی بین واحدها برای نصب رایزر و دریچه بازدید مناسب است. در ضمن از چاله آسانسور نباید به عنوان رایزر استفاده شود.

ابعاد رایزر (البته باید دقت شود در این جا در مورد عرض و عمق رایزر صحبت می­کنیم زیرا که ارتفاع رایز همان ارتفاع طبقات است) بستگی به تعداد کابل­های برق، تلفن، اعلان حریق، آیفون، دوربین مداربسته، تعداد تابلوهای فرعی و … دارد. نوع رایزر در ساختمان­‌های کوچک معمولاً دارای عمق کم است و روی آن را با گچ می­پوشانند. اما در برج­ها به صورت یک اتاق مجزا در نظر گرفته می‌­شود.

انتخاب محل رایزر باید به گونه­‌ای باشد که کمترین فاصله را نسبت به تابلوی اصلی -تابلوی کنتورها- داشته باشد. در تمامی نقشه­‌های برق محل رایزر و عرض و عمق آن و همچنین پلان سینی کشی باید مشخص شود. همچنین در صورت مشخص نبودن محل رایزر برق یا با توجه به تغییراتی که معمولاً هنگام ساخت در معماري ساختمان می دهند و یا عدم امکان تعیین دقیق مسیرهاي هادی­‌‎هاي برق به دلایلی از قبیل مزاحمت لوله هاي تاسیسات و غیره باید تیم پیمانکار برق با اتکا به تجربه و دانش خویش با مهندسین ساختمان محل رایزر و ابعاد آن را مشخص کنند و صورت جلسه کنند.

اجرای رایزر می­‌تواند با نصب ساپورت و لوله­‌های برق باشد و یا می­‌تواند با اجرای نردبان (لدر) یا سینی کابل باشد. تصویر ۲ نمونه رایزر که با استفاده از لوله برق و سینی کابل اجرا شده است را ببینید.

رایزر برق ساختمان

رایزر برق ساختمان اجرا شده با لوله و ساپورت

 

رایزر چیست

رایزر برق ساختمان با سینی کابل

 

همچنین باید توجه داشت که محل تابلوهای فرعی نسبت به رایزر اصلی جانمایی شود. در سینی­‌ها و نردبان کابل دقت شود که بین کابل‌های جریان ضعیف (مثل کابل آیفون ها، تلفن، اعلان حریق، شبکه، آنتن مرکزی و…)  و جریان قوی (کابل های برق) یک فاصله وجود داشته باشد. مثلا جریان قوی در سمت راست و جریان ضعیف در سمت چپ یا بالعکس قرار گیرند. و گفتیم که این فاصله حداقل باید ۳۰ سانتی متر باشد.

نکته دیگر این است که در هر طبقه تمامی کابل­‌ها باید دارای برچسب باشند و بر روی برچسب­‌ها نوع کابل و شماره واحد نوشته شده باشد.

در اینجا به عنوان مثال نحوه جانمایی رایزر و ابعاد آن را برای یک ساختمان ۴ طبقه که در هر طبقه ۲ واحد مجزا قرار گرفته -در مجموع ۸ واحد- را بیان می­‌کنیم. البته باید خاطرنشان کرد که کلیه محاسبات و روش تهیه جدول محاسبات را بطور مفصل در کتاب اصول مهندسی و طراحی برق ساختمان و کتاب آموزش برق ساختمان بیان کرده ایم. پس جهت مطالعه توضیحات کامل‌تر به این کتاب ها مراجعه نمایید.

یک مثال عملی در مقاله رایزر چیست

فرض کنید از لوله های برق جهت رایزر استفاده می­‌کنیم. ابتدا محل رایزر را با مهندسین مکانیک و معمار و عمران ساختمان مشخص می­‌کنیم. سپس دیوار را که مثلاً با بلوک آجری یا سیمانی اجرا شده است به عمق ۵ تا ۷ سانتیمتر تراش می­‌دهیم. یکسری میل گردهای آهنی را به عنوان ساپورت در ارتفاع ۱ متر از یکدیگر نصب می­کنیم. اگر فرض شود که هر واحد دارای ۹۰ متر زیربنا باشد و هر واحد یک کنتور برق ۳۲ آمپر داشته باشد، در اینصورت باید برای هر واحد یک عدد کابل یا سیم ۶×۳ کشیده می­‌شود. پس ۸ عدد لوله برق شماره ۱۶ (که گاهی اوقات در بازار به آن لوله نمره ۲.۵ هم گفته می‌شود) کشیده می­‌شود. لوله­‌ها باید با بست کمربندی یا سیم رابیتس به ساپورت­ها (میلگردهای آهنی) بسته شود. برای تابلوی مشاعات که معمولا در پارکینگ است یک عدد لوله ۱۶ برای کابل ۴×۳ به منظور روشنایی راه پله، نما، پارکینگ و دو عدد پریز برق در نظر گرفته می­شود. همچنین یک عدد لوله ۱۳ جهت سیم ارت از چاه به تابلوی اصلی باید قرار داده شود. در ادامه باید یک عدد لوله ۱۳ برای کابل تلفن (ترجیحا ۲ زوج) از تابلوی اصلی جهت هر واحد در داخل رایزر در نظر گرفته شود. هر واحد به یک عدد لوله ۱۳ جهت کابل آیفون (بهتر است که ۴ یا ۶ زوج کشیده شود) نیاز دارد. همچنین باید برای کابل اعلان حریق اتاق آسانسور یک لوله ۱۳، جهت آژیر یک لوله ۱۳ و برای سیستم اعلان حریق هر طبقه نیز یک لوله ۱۳ برق مورد نیاز است. برای هر واحد نیاز به یک عدد لوله شماره ۱۳ برای آنتن و ماهواره تا پشت بام در رایزر مورد نیاز است. بنابراین در کل ۴۱ عدد لوله برق در رایزر قرار می گیرد. پس عرض این رایزر حدوداً ۱ متر خواهد بود. ناگفته نماند بهتر است همیشه دو یا سه عدد لوله ۱۶ در رایزر به عنوان رزور -ذخیره- قرار داده شود.

توجه داشته باشید که توضیحات فوق فقط یک مثال به منظور توضیح رایزر و چگونگی مشخص کردن عرض رایز تاسیسات برق می­باشد. امیدوارم که توانسته باشم توضیحات جامعی را در مورد سوال دوستان داده باشم.

با تشکر

حسین مهربانی

 

توجه: کابل برق اصلی آسانسور باید بصورت روکار در داخل خود چاهک آسانسور نصب شود و این کابل نباید از رایزر الکتریکال عبور کند. و بالعکس، از چاهک آسانسور نمی توان به عنوان رایزر برق واحدها استفاده کرد. برای تابلوی برق آسانسور که روی بام است، یک عدد لوله نمره ۲۱ جهت عبور کابل ۶×۵ کشیده می­شود. توضیحات بیشتر در مورد برق آسانسور را از همین لینک مطالعه کنید.

و در انتهای مقاله رایزر چیست تعدادی تصویر از رایزرهای اجرای شده را به شما نشان می دهیم، این تصاویر از سطح اینترنت جمع آوری شده‌اند و شما می توانید با جستجو در گوگل تصاویر بیشتری را ببینید.

رایزر لوله فاضلاب

تصویر رایزر اجرا شده جهت لوله های فاضلاب

رایزر برق

تصویر رایزر برق اجرا شده با لوله و بست چنگالی، بسیار منظم و با سلیقه

رایزر برق با لدر

تصویر رایزر برق اجرا شده با نردبان کابل یا اصطلاحاً با استفاده از لدر

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3342
اشتراک گذاری:
مهندس حسین مهربانی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

58 نظر در مورد رایزر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس
    چرا در برای تلفن فرمودین ترجیحا کابل دو.زوج؟
    یعنی ترجیحا باید چهار رشته باشه؟چرا؟ مگه تلفن دو رشته بیشتر نیاز داره؟

    ۱۳

    1. سلام. بله تلفن فقط به دو رشته نیاز داره . ولی چون سیم های دو رشته خیلی نازک هستند امکان داره در زمان سیمشکی پاره بشن. دوم هم اینکه شاید بعداً مالک بخواد یک خط تلفن دیگه به خونش اضافه کنه.

      ۵

  2. سلام مهندس خسته نباشید

    خواستم بدونم اجرای آنتن مرکزی و تلفن با برقکاری هست ک کار برقکاری اون ساختمان رو گرفته یا نه

    ۴

    1. سلام. مرسی. تلفن با برقکاره ولی آنتن مرکزی خیر.
      تلفن هم البته تا باکس پشت درب حیاط با برقکاره، وصل کردنش به سیم مخابرات با برقکار نیست.

      ۶

  3. با سلام و سپاس از خدمات و زحماتتون؛
    آیا برای ابعاد دریچه بازدید رایزر تاسیسات الکتریکی از نظر سازمان نظام مهندسی ابعاد خاص و یا محدودیتی وجود دارد؟

    ۱۲

  4. باسلام
    آیا عبور لوله های رایزرهای برق در ساختمان از نزدیکی لوله های عمودی رایزرهای گاز طبقات وجود دارد و در اینصورت فاصله ایمنی لازم بین آنها چگونه خواهد بود؟
    باسپاس

    ۱۵

  5. سلام مهندس عزیز.میگم اگه مثلاساختمان ۵طبق ۳واحدی باشه حجم لوله هاخیلی زیادمیشه چطولوله هابه طبقات بالاانتقال پیداکنه؟مثلاازسقف به کف طبقات رومیگم آیابایدشیارزیادیاداخل ستون رد
    (مثلالوله فاضلاب گذاشت داخل ستونبرای ردلوله هابه کف طبقه بالا)کرد؟آیارایزردرتمام طبقات لازمه؟روکاروتوکاربودن رایزرچطورانجام میگره؟
    ممنونم اگه جواب بدیدتنهاامیدمان به سایت شماست خیلی امیدوارکننده است سایتتون..خداحفظت کنه وبرکت به زندگیت بده

    ۴

    1. سلام آقا امید. ولی ۵ طبقه ۳ واحدی همچین هم حجم لوله ها زیاد نیست، پس برای ساختمان های ۱۰ طبقه و بیشتر می خوایید چیکار کنید.
      تعداد لوله ها هر چقدر باشه، فقط عرض رایزر شما بیشتر میشه. رایزر رو هم می تونید بصورت توکار و هم بصورت روکار اجرا کنید، ولی بعد از اجرای روکار باید روی اون رو رابیتس بکشن و گچ کنن.
      ۲- اون لوله فاضلاب داخل ستون که گفتین، اصلاً استاندارد نیست. پس اون کار رو نکنید.
      ۳- بله رایزر در تمام طبقات لازمه. ولی هرچی بالاتر میریم چون تعداد لوله ها کمتر میشه، عرض رایزر هم کمتر میشه.
      ممنونم از شما، و خدا به زندگیتون آرامش بده.

      ۱۴

    1. سلام. قیمت اجرای تاسیسات الکتریکال بر اساس نوع نیازمندیها متفاوت هست. همچنین در شهرهای مختلف نیز قیمت اجرا متفاوت هست. قیمت برای یک برج که چندین سال طول می کشد نسبت به یک ساختمان ۵ طبقه نیز متفاوت است. ایا مجموعه سیستم هوشمند نیاز داد یا خیر باز قیمت تغییر خواهد کرد. لطفا اطلاعات بیشتری بدهید تا بتوانیم کمکتان کنیم.

      ۱۱

  6. سلام
    عرض ادب و احترام
    تشکر از سایت به روز و مطالب فوق العاده تون
    من مهندس عمران هستم از کتاب شما استفاده کردم حقیقتا بسیار دعاگو و ممنون شمام که اینقدر مطالب رو با زبان ساده و بصورت ملموس در اختیار همه قرار میدهین
    در رابطه با لوله کشی مربوط به ایفون و تلفن و انتن سوال داشتن

    ببینید ما برای هرواحد یک لوله جداگانه از پریز تلفن دم در که مخابرات میده یا آنتن مرکزی پشتبام تا خود هر واحد میکشیم ؟ یا میایم یه لوله تا هر طبقه میبریم و از اون جا انشعاب برای واحدها بصورت جداگانه میگیریم ؟
    توی کتاب اینطور تصویر گذاشته شده که یه ساختمون ۴ طبقه ۱۶ واحد کلا سه تا لوله یکی آیفون یکی تلفن و یکی آنتن رفته تو هر طبقه و از هر طبقه ۴ تا انشعاب از لوله ها گرفته شده و لوله کشی تا واحد ها شده … یعنی انگار در رایزر ۳ تا لوله اصلی داریم و بقیه لوله های فرعی هستن

    برداشتم درست بوده یا نه ؟

    ۴

    1. سلام عرفان جان. ممنونم از لطفتون. عذرخواهی می کنم بابت تاخیر در پاسخگویی. چند روزی درگیر کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری بودیم که خدا رو شکر بالاخره آماده شد.

      ۱- بله درسته و باید برای هر واحد یک لوله مجزا نصب کنید. البته از پریز تلفنی که مخابرات دم درب نصب می کنه یک کابل با رشته سیم های زیاد میبرن داخل یک جعبه تقسیم در پارکینگ بعدش از اون جعبه تقسیم یک لوله مجزا تا هر واحد میره.
      ۲- اون روشی هم که در کتاب در صفحه ۲۰۴ هستش،برای صرفه جویی در مصرف لوله اومده و بین دریچه بازدید هر طبقه فقط یک لوله مشترک نصب کرده. که اون هم درسته.

      ۵

  7. سلام مهندس خسته نباشی
    ممنون از مطالب خوبتون

    مهندس برای هر طبقه به ۸ لوله ۲/۵ نیاز هست یا هر واحد
    چون آخر مطلب نوشتین به ۴۱ لوله نیاز هست بنده قشنگ متوجه نشدم ممنون

    ۵

    1. سلام. مرسی.
      برای هر واحد یک لوله ۲.۵ برای کابل اصلی اصلی برق نیازه ولی چون این ساختمانی که مثال زدیم ۸ واحدیه پس باید ۸ تا لوله نمره ۲.۵ از داخل رایزر رد بشه.
      ببنید، هر واحد یک لوله برق، آنتن، ماهواره، تلفن و آیفون میخواد. یعنی هر واحد ۵ تا لوله. چون ۸ واحده پس جمعاً میشه ۴۰ تا لوله، یکی هم ذخیره فرض کردیم که میشه ۴۱ لوله.

      ۳

        1. سلام، اگر در هر طبقه تنها یک واحد وجود داشته باشه، حرف شما صحبح است، ولی اگر چند واحد در یک طبقه باشند تنها یک لوله برای مجموع همه واحدهای اون طبقه قرار میگیره.

          ۲

  8. با سلام خدمت مهندس عزیز
    .سوال؛میخواستم بدونم تعرفه اگه طبق تعرفه این سایت دستمزد بگبریم چه جوریه https://www.pardissazeh.ir/اطلاعات-ساختمان/برق-ساختمان

    ۴

    1. سلام. بعضی از قیمت های که در این صفحه اومده حدوداً ۴۰ درصد بیشتر از عرف بازاره. نمی دونم شاید از وقتی دلار رفته بالا اجرت ها هم رفته بالا

      ۴

  9. باسلام چند بلوک ساختمان سیم کشی ونصبیجات راه پله وپیلوت برداشتم وقراردادی که نوشتیم هست باموضوع :سیم کشی ونصبیجات راه پله و پیلوت
    حالا کارفرما تسویه نمیکند که بایدسیم کشی رایزرراهم انجام بدی
    میخواستم بدانم رایزر جز راه پله هست یانه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    ۵

    1. سلام. خب این باید در قرارداد ذکر میشد که رایزر هم باید باشه یا نه. ولی معمولاً وقتی کنتراتی راه پله و پارکینگ رو برمیدارین، رایزر هم جزو اون حساب میشه.

      مگر اینکه کنتراتی نبوده باشه و بصورت شعله ای حساب کرده باشید.

      ۷

      1. سلام ببخشید قیمت سیم کشی ونصبیجات پیلوت به زیربنا سیصدمتر باراه پله ۵طبقه چقدر میشه
        پس چون توقرارداد نوشته نیست اسانسور هم جر راه پله میشه دقیقا مثل رایزر پس برق اسانسور بایدانجام بدم

        ۳

        1. سلام آقای مختاری عزیز. بنده خودم پیمانکار برق هستم و همیشه هم پشت برقکار رو می گیرم. ولی اینجا دیگه نمیشه پشت شما رو گرفت، شما باید در قرارداد ذکر می کردین که رایزر هم جزو قرارداد هست یا نه.
          ۲- خیر آسانسور جزو راه پله حساب نمیشه. نصب آسانسور کلاً یک تخصص جداست.
          ببینید، شما در داخل واحدها، هالوژن دارید، جعبه فیوز دارید، یک عالمه پریز دارید، آنتن دارید، تلفن دارید. ولی در راه پله و پیلوت به غیر از چند تا چراغ مگر چیز دیگه ای هم دارید؟؟؟ خب اگر قرار باشه وقتی داخل واحدها رو مثلاً متری ۷۰۰۰ تومان بردارید آیا باید راه پله و پیلوت هم متری ۷۰۰۰ تومان حساب بشه، با وجود اینکه برقکشی اون چیزه خاصی نداره. به همین خاطر رایزر رو روی راه پله در نظر می گیرن و راه پله رو هم متری ۷۰۰۰ هزار تومن در نظر میگیرن.

          ۳

  10. سلام
    در حال بنایی هستیم.برق کاری که در تیم هست یک افغانی است که تجربه کافی دارد اما دانش مهندسی و طراحی ندارد به همین دلیل کتاب اموزش برق خریداری کردم تا بتوانم ایراداتشو بگیرم اما هنوز نرسیدم کامل مطالعه کنم.
    ۱-ساختمان ۳ طبقه شمالی به همراه یک طبقه پارکینگ است.راه های ارتباطی جعبه تقسیم هایی که در هر طبقه قرار دارند بهتر است به چه صورت باشد؟فرض کنین تقسیم ها دقیقا در یک محل در هر طبقه هستند.ایا باید لوله ها طبقه به طبقه قطع شوند یعنی تمام لوله های پارکینگ به طبقه اول تمام لوله های اول به دوم و ..؟یا بایداز پارکینگ چند لوله به اول دوم و سوم برود؟

    ۲-حداکثر قطر لوله هایی که میتوان برای ارتباط تقسیم ها استفاده کرد چقدر است؟

    ۳-اگر بخواهیم جعبه های تقسیم ایفون و دوربین و تلفن انتن از برق جدا کنیم , معمولا در چه محل هایی نصب میشوند؟چون در کنار هم اگر بخوایم دو جعبه حدودا ۴۰ در ۴۰سانتی متری به فاصله ۳۰ سانتی متر از هم در کنار درب ورودی هر طبقه قرار بدیم ظاهر زیبایی ندارد.پیشنهاد شما چیست؟

    ۴

    1. با عرض سلام. ساختمان شما ۳ طبقه دارد ولی نفرموده اید که چند واحد دارد و هر واحد چند متر است. ابتدا یک رایزر برق به عرض حداقل ۷۰ سانتی متر و عمق ۸ سانت در نظر بگیرید. اگر تک واحدی است شما می توانید از هر طبقه برای کابل کشی آنتن یک لوله ۱۳ تا پشت بام ببرید و در خر پشته یک جعبه تقسیم بگذارید. اگر دارای دو واحد یا بیشتر است شما می توانید در هر پاگرد یک جعبه تقسیم در ارتفاع ۲.۳۰ از کف تمام شده بگذارید. تمامی لوله های انتن را از واحدها به جعبه هدایت کنید و از هر جعبه دو عدد لوله ۱۶به جعبه تقسیم بعدی و از جعبه تقسیم آخر نیز دو عدد لوله ۱۶ به خرپشته ببرید. شما باید یک رایزر داشته باشید. از هر واحد یک عدد لوله ۱۳ جهت آیفون(برای هرواحد یک کابل ۶ زوج) به صورت مستقیم ، یک لوله ۱۳ برق جهت تلفن(۳ زوج. کابل تلفن مستقیم از جعبه تقسیم کروز دار در مشاعات به اولین پریز تلفن در واحد وارد می شود)و یک عدد لوله ۲۱ برق جهت کابل اصلی و دو عدد لوله ۱۶ برای رزرو قرار دهید. در طبقه پارکینگ یک عدد تابلوی کوچک قرار دهید و تمامی لوله ها را وارد آن کنید و از آنجا یک عدد لوله ۱۶ برق به تابلوی اصلی ببرید. شما می توانید یک عدد تابلوی برق مثلا ۶۰*۶۰ سفارش دهید و آیفون و تلفن را در داخل آن قرار دهید. دوربین جداگانه نصب می شود چون دارای NVR و باتری و تجهیزات خود می باشد. دقت کنید اگر از لوله استفاده می کنید حتما باید از کابل استفاده کنید. البته فراموش نکنید که حتما چاه ارت را اجرا کنید و همبندی را نیز به اسکلت ساختمان اجرا کنید. برای آسانسور هم یک لوله ۱۶ یا ۲۱ از تابلوی اصلی به خرپشته قرار دهید. البته اگر اطلاعات کامل تر بفرستید می توان در محاسبات کمکتان کرد.

      ۴

      1. سلام مجدد
        متشکرم ازتون
        ساختمان تک واحدی است و زیر بنا تقریبا ۱۰۰ متر و دو خواب است.
        ۱-با توجه به تک واحدی بودن شما میفرمایین که تقسیم سیم های برق تفکیک نکنیم و کلا یک جعبه بزرگ نصب کنیم؟
        ۲-چرا میفرمایین که برای انتن و تلفن لوله ۱۳ استفاده بشه؟برای هزینه میفرمایین یا دلیل دیگری دارد؟امکانش هست لوله قطور تر استفاده بشه؟
        اصلا حداکثر چه قطری میشه استفاده کرد؟
        ۳ – اگر بخواهیم دستگاه dvr برای دوربین در پارکینگ داخل انباری باشد و برای پشت بام و پاگرد ها هم دوربین بذاریم مسیر و تقسیم ها به چه صورتی باید باشد.

        لطفا در مورد نکات لازم برای اسانسور جک پارگینگ و کرکره و دزدگیر هم بفرمایید.(اگر داخل کتاب هست ارجاع بدین)
        با تشکر

        ۵

        1. با سلام.۱. شما یک رایزر قرار دهید. تمامی کابلها در لوله های جداگانه در داخل رایزر حرکت کنند و به واحد ها برسند.۲. در صورتیکه مشکل خاصی نیست می توانید از لوله ۱۶ برای هردو استفاده کنید. لوله ۱۳ ارزانتر است.۳. شما باید از هر دوربین البته بسته به نوع آن یک کابل مستقیم به dvr بکشید. اگر فضای داخل رایزر کم است می توانید یک رایزر دیگر هم تعریف کنید.۴.در مورد آسانسور یک لوله ۲۱ از تابلوی مشاعات مستقیم به اتاق آسانسور می رود.که کابل اصلی ۳ فاز را با خود حمل می کند. کیلووات آسانسور را باید از سازندهه بگیرید تا کابل درست را انتخاب کنید. در اتاق آسانسور یک عدد تابلوی برق قرار می دهید که در آن ۳ عدد فیوز فشنگی قرار دارد.۵. در مورد جک یک عدد تابلوی ۴۰*۴۰ نزدیک در در ارتفاع ۲.۲ قرار دهید. دو عدد چشمی در ارتفاع ۴۰ یا ۳۰ سانتیمتر قرار دهید و از هرکدام یک عدد کابل ۴ زوج به تابلو بیاورید. یک عدد کابل برای چراغ بالای در قرار دهید. یک کابل اصلی هم از تابلوی مشاعات برای جک بکشید.۶. دزدگیر را با فروشنده یا مجری هماهنگ کنید.

          ۵

          1. سلام مجدد
            ممنونم از پاسخ هاتون

            ۱- قیمت لوله های برق چقدر است؟ایا امکانش هست کلا از لوله خرطومی استفاده نکنیم؟
            ۲-اگر بخواهیم در هر پاگرد یک جعبه تقسیم داشته باشیم لوله های ارتباطی بین این دو جعبه چطوری باید بگذاریم؟چون فرمودین که افقی امکان شیار زدن نیست ایا باید از کف و موازی پله ها برد؟اینجوری زاویه های شکست ۹۰ نیست و احتمال میدم فنر راحت رد نشه!
            ممنون

            ۹

          2. با سلام. قیمت لوله برق بستگی به نوع آن متفاوت است. از شاخه ای ۳۰۰۰ تومان به بالا شروع می شود(البته در بازار فعلی قیمت ها روزانه تغییر می کند.). استفاده از لوله خرطومی جز در مواقع ارتباط پشت به پشت پربز یا کلید مجاز نمی باشد. شما می توانید در هر پاگرد یک جعبه تقسیم بگذارید. حتما باید جعبه های تقسیم در راستای یکدیگر باشند. برای ارتباط بینشان از لوله های ۱۳ یا ۱۶ برق استفاده کنید. سعی کنید در هر مسیر حداگثر دو زانوی ۹۰ درجه داشته باشید. شما یک رایز عمودی درست کنید.

            ۱۱

  11. سلام ، خسته نباشید .
    آیا قرار دادن لوله های برق قبل از بتون ریزی سقف کار استانداردی است مثل رد کردن لوله ها داخل تیرچه ها …

    ۵

  12. سلام مهندس
    دریچه بازدید در چه ارتفاعی باید نصب بشه؟
    و با توجه به صحبت های شما برق اصلی و سیم های تلفن و ایفون رو تا داخل دریچه بازدید میارم و بعد بدون اینکه سیم هارو قطع کنیم از دریچه بازدید تا داخل واحد لوله گذاری انجام میشه
    و به این صورت برقرسانی تا داخل واحد انجام میشه

    ۸

    1. سلام. معمولاً دریچه بازدید رو در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی متری نصب می کنن تا در دسترس نباشه.
      ۲- بله دقیقاً درست می فرمایید.

      ۵

  13. سلام
    خسته نباشید
    من تا حدودی به برق ساختمان آشنا هستم. می خواستم بدانم که انجام تعمیرات برق ساختمان در خانه خودمان و آشنایان به مجوز احتیاج ندارد؟
    یک بار مامور برق آمده بود. به باز کردن تابلوی برق ساختمان ایراد گرفت و گفت غیر قانونی است.

    ۴

    1. سلام. مرسی از شما. اجرای برق ساختمان و تعمیرات نیازی به مجوز نداره. ولی برقکار نباید پلمپ کنتورها رو دستکاری کنه والا اون مشترک از طرف اداره برق جریمه میشه.

      ۴

    1. سلام. در مجتمع های مسکونی بزرگ، نصب رایزر و دریچه بازدید اجباری هستش. و کابل ها و سیم ها باید همه مسیرها رو از داخل رایزر طی کنند. ولی برای ساختمان های کوچیک مثلاً ۲ یا ۳ طبقه، اشکالی نداره که کابل آیفون رو مستقیم تا پنل ببرید.

      ۵

  14. با سلام از پاسخ شما ممنونم لطفا کتابی را معرفی کنید که بطور جامع درمورد نصب دوربین و ایفونهای تصویری و جکهای درب پارکینگ باشد با تشکر مجدد

    ۴

    1. سلام. بنده کتاب های آموزش دوربین مدار بسته مهندس انصاری و بعدش کتاب سیستم های نظارتی، حفاظتی نوشته آقای شهرام شعبان تبار رو بهتون پیشنهاد می کنم.

      ۴

  15. با سلام این سوال مربوط به ایفون تصویری است توضیح کاملی در مورد سیم کشی ساختمانهای پر واحد ارایه دهید و اشکالات موجود را بیان کنید با تشکر

    ۴

    1. جناب آقای بیجاور. با سلام. از آنجاییکه برق کار موظف است کار خود را تضمین کند و حداقل تا دو یا سه سال همواره می بایست مشکلات پیش آمده در سیستم تاسیسات الکتریکی را برطرف نماید لذا می بایست با در نظر گرفتن مشکلات احتمالی کار خود را بیمه کند. در کابل کشی سیستم آیفون، هم می توان از کابل ۴ زوج و یا ۶ زوج و هم می توان از کابل CAT6 استفاده کرد که البته بستگی به سیستم آیفون دارد. اما فرض می کنیم که سیستم آیفون از نوع رایج یاشد. جهت آیفون تصویری شما می توانید از کابل ۴ زوج استفاده نمایید. اما پیشنهاد می گردد به خاطر به وجود آمدن برخی از مشکلات بهتر است از کابل ۶ زوج استفاده نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید چه در ساختمانهای کوچک و چه در ساختمانهای بزرگ و برج ها جهت سیستم آیفون برای هر واحد(دقت شود) باید یک کابل مجزا از مرکز آیفون(یک جعبه که معمولا در طبقه همکف قرار دارد) به واحد کشیده شود(یعنی برای هر واحد لوله مجزا کشیده شود ).

      ۴

  16. سلام
    وقتی از سینی استفاده میکنیم حتما بابد از کابل استفاده شود! در این صورت لازم است که داخل لوله قرار بگیرد؟

    ۴

    1. با سلام. جناب میلاد. شما وقتی از سینی استفاده می کنید حتما باید از کابل استفاده کنید. چون کابلها به دلیل داشتن پوشش مقاوم بر روی رشته های داخلی طول عمر طولانی تری نسبت به سیم ها در فضاهای باز دارند. هنگامیکه که از سینی کابل و کابل استفاده می کنید نیاز به لوله نمی باشد.

      ۳

  17. واقعا عالی بود ممنون
    یه سوال داشتم
    کابل برق تلفن انتن واحدها که داخل رایزر هست تو قسمت دریچه بازدید هر طبقه لوله گذاری میشه تا به جعبه فیوز و پریزهای تلفن و انتن واحد برسه؟

    ۲

    1. سلام. مرسی از شما. بستگی به تعداد طبقات دارد.در برجها چون سینی کشی می شود رایزها کاملا در دسترس می باشند در واقع رایزر برق به صورت اتاق است. اما وقتی رایزر به صورت لوله اجرا می شود کابلهای برق و تلفن و آنتن بدون تیکه مستقیم وارد واحد می شوند. کابل برق واحد از تابلوی کنتوری مستقیم به تابلوی برق واحد وارد می شود. کابل تلفن مستقیم به اولین پریز تلفن و احیانا زیر تابلوی برق یک جعبه برای تلفن و آنتن جهت هدایت کابلهت. کابل آنتن هم مستقیم وارد جعبه و بعد وارد اولین پریز آنتن می شود.اما تعداد طبقات هم مهم است و همچنین تعداد واحدها. اگر تعداد واحدها در یک طبقه زیاد باشد و تعداد طبقات نیز زیاد باشد بهتر است یک جعبه تقسیم در مشاعات قرار داده شود.

      ۷

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853