0
0

کنتاکتور – ۰ تا ۱۰۰ آموزش نحوه نصب کنتاکتور سه فاز و تک فاز به زبان ساده

25444 بازدید

کنتاکتور کلمه ای است که شاید با شنیدن آن به یاد برق صنعتی بیفتید و با خود بگویید که این قطعه فقط در برق صنعتی کاربرد دارد و نیازی نیست که یک برقکار ساختمان با آن آشنایی داشته باشد. اگر تصور شما هم این چنین است، امروز شما را با مثال هایی آشنا می کنیم تا ببینید که چقدر آگاهی از نحوه عملکرد و روش نصب کنتاکتور برای یک برقکار ساختمان لازم و ضروری‌ست. برای شروع این آموزش ابتدا لازم است که فیلم آموزش نصب کنتاکتور به زبان ساده را مشاهده کنید، بعد از مشاهده این فیلم به خواندن این مقاله ادامه دهید، زیرا هر دو مکمل یکدیگر هستند و نکاتی که در فیلم گفته نشده در این مقاله آموزش داده شده است.

از آنجایی که این فیلم در کانال یوتیوب ما قرار گرفته، و یوتیوب هم دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده است، لازم است که با آی پی غیر ایرانی این صفحه را باز کنید. اگر می خواهید فیلم های بیشتری برای شما ارسال کنیم حتماً عضو کانال یوتیوب ما شوید.

جهت خرید این مدل کنتاکتور به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید. لینک خرید کنتاکتور

کنتاکتور چیست ؟

اگر مطلب رله چیست را قبلاً مطالعه کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که ما در آنجا گفتیم که رله عنصری ست که مانند کلید تبدیل عمل می کند با این تفاوت که جریانی که به بوبین آن وصل می شود، عمل قطع و وصل کردن تیغه های داخلی آن را انجام می دهد. حالا این رله یک دوست قوی تر از خودش هم دارد که نام آن کنتاکتور است. پس اگر خودمانی‌تر بگوییم “کنتاکتور ها مانند همان رله ها عمل می کنند با این تفاوت که زور بیشتری دارند” و ما می توانیم جریان‌های بزرگتری را با کنتاکتورها قطع و وصل کنیم.
تعریف علمی کنتاکتور به این صورت است که : کنتاکتور یک کلید مغناطیسی ست، که با استفاده از یک جریان کوچک، یک جریان بزرگتر را کنترل (قطع و وصل) می کند. یعنی بجای اینکه ما این کلید را با دست قطع و وصل کنیم، یک جریان کوچک را به کنتاکتور می فرستیم و کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد و وقتی که آن جریان کوچک را قطع کنیم، کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد.
البته با استفاده از تیغه های کمکی، برعکس این هم امکانپذیر است.
کنتاکتورها دارای ۲ نوعِ تک فاز و سه فاز هستند. در تصویر زیر نمای بیرونی یک کنتاکتور ۳ فاز را مشاهده می کنید.

کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور

در نمایِ بیرونی این دستگاه فقط تعدادی پیچ می بینید که محل اتصال سیم های برق هستند. ولی در داخل این دستگاه قطعاتی به شرح زیر قرار گرفته است که برای آشنایی با روش نصب کنتاکتور ابتدا باید با این اجزای داخلی و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

  1. بوبین -بوبین یک سیم پیچ است که وقتی به آن برق وصل می‌کنیم، حالت آهنربایی پیدا می کند-.
  2. هسته ثابت فلزی
  3. هسته متحرک فلزی
  4. فنر بازگشت هسته متحرک
  5. سه تیغه به نام تیغه های قدرت که در حالت عادی باز هستند.
  6. تیغه کمکی NO -که در حالت عادی باز است و تیغه کمکی NC -که در حالت عادی بسته است. البته خیلی از کنتاکتورها تیغه کمکی NO و NC ندارند و باید بصورت یک قطعه جداگانه آنها را از بازار تهیه کنید و روی کنتاکتور سوار کنید.
    تصویر یک تیغه کمکی با ۲ تیغه NO و ۲ تیغه NC را در زیر مشاهده می کنید. در پشت این قطعه یک گیره کوچک وجود دارد که از طریق آن براحتی به جلوی کنتاکتور می‌چسبد.

تیغه کمکی کنتاکتور

 

عملکرد کنتاکتور به این صورت است که یک بوبین در داخل آن قرار گرفته و وقتی ما یک جریان ضعیف را به این بوبین وصل می کنیم، این قطعه حالت آهنربایی پیدا کرده و یک هسته متحرک فلزی را به سمت خود جذب می کنند و حرکت این هسته متحرک به سمت بوبین باعث برخورد یکسری کنتاکت های فلزی در داخل کنتاکتور می شود.

کنتاکتور ۳ فاز :

ابتدا به آموزش کنتاکتور ۳ فاز می پردازیم. زیرا بیشترین استفاده را در بازار دارد و به راحتی پیدا می شود.
برای چند ثانیه به تصویر متحرک زیر نگاه کنید. با توجه به این تصویر مراحلی را که در داخل کنتاکتور ۳ فاز اتفاق می افتد بررسی می کنیم.

  1. در مرحله اول، یک کلید یک پل جریان سیم فاز را به سمت بوبین برقرار می‌کند.
  2. با این عمل، بوبین حالت آهنربایی پیدا کرده و یک هسته فلزی متحرک را به سمت خود جذب می کند.
  3. با حرکت هسته متحرک به سمت بوبین، یکسری کنتاکت -تیغه- فلزی با هم تماس پیدا می کنند که تیغه های قدرت و تیغه های NO از این دسته اند. البته با این عمل یکسری کنتاکت های فلزی هم هستند که تماس خود را از دست می دهند که به آنها تیغه های NC می گوییم.
  4. و در نهایت با تماس تیغه های قدرت -۳ عدد تیغه سمت چپ را تیغه های قدرت می گویند- برق ۳ فاز به موتور میرسد و موتور شروع به چرخش می کند. و تا زمانی که کلید یک پل وصل است و برق به بوبین میرسد، موتور میچرخد.

روش نصب کنتاکتور

توجه: از آنجایی که بوبین کنتاکتور بالا برق خیلی کمی مصرف می کند شما می توانید برای سیم‌های فاز و نولِ ورودی به بوبین حتی از سیم‌های نمره ۰/۵ -پنج دهم- هم استفاده کنید. ولی برای سیم‌های R,S,T که برق موتور را تامین می کنند باید از سیم‌های کلفت‌تر و متناسب با ظرفیت موتور استفاده شود.

در مدار بالا حتماً نباید از کلید یک پل استفاده کنیم، هر دستگاهی که بتواند یک فاز را به بوبین وصل کند می تواند به جای کلید یک پل در مدار قرار گیرد. مثلاً اگر مطلب نصب کنتاکتور در مدار فتوسل را مطالعه کنید می بینید که بجای کلید یک پل، یک فتوسل نوری معمولی‌ست که جریان سیم فاز را با بوبین برقرار می کند و کنتاکتور را فعال می کند. پس اگر بخواهیم یک فتوسل را در مدار بالا ببندیم به این صورت خواهد بود. البته موتور ۳ فاز را هم حذف می کنیم و بجای آن لامپ های معمولی قرار می‌دهیم.

مدار فتوسل و کنتاکتور

مدار بالا به این صورت عمل می کند که در هنگام شب، یعنی زمانی که ماه ظاهر می شود. سیم خروجی فتوسل نوری-سیم قرمز- فعال میشود و فاز به بوبین کنتاکتور میرسد و بوبین فعال می شود. با فعال شدن بوبین، هسته متحرک فلزی جذب بوبین میشود و با این حرکت، تیغه های داخل کنتاکتور تغییر حالت می دهند-یعنی تیغه های قدرت و تیغه های NO بسته می شوند و تیغه های NC باز می شوند- آنگاه یک سیم فازِ دیگر که تحمل جریان بیشتری را دارد از طریق یکی از تیغه های قدرت به چراغ ها وصل می شود و چراغ ها روشن می شوند.
پس باز هم اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم، ما به این خاطر در این مدار از کنتاکتور استفاده می کنیم چون، زورِ فتوسل نمیرسد که تعداد زیادی چراغ را روشن کند، و ما زورِ کمِ فتوسل را به کنتاکتور می دهیم تا کنتاکتور فعال شود و تیغه داخلی آن که زور بیشتری دارد، عمل خاموش و روشن کردن چراغ ها را انجام دهد.
همانطور که می بینید در این مدار فقط از یکی از تیغه های قدرت استفاده کرده ایم و با ۲ تیغه دیگر و تیغه های NC و NO کاری نداریم.

نکته: پس می توان از کنتاکتورهای ۳ فاز برای برق تکفاز هم استفاده کرد ولی برعکس این امکان پذیر نیست. اینکه در این مدار از کنتاکتور تکفاز استفاده کنید یا سه فاز، فرقی نمی کند، ولی از آنجایی که نوع سه فاز در بازار به راحتی پیدا می شود و تفاوت قیمت چندانی هم با نوع تکفاز ندارد، ما در مدار بالا از نوع سه فاز استفاده کرده‌ایم.

توجه: البته اگر تعداد چراغ ها کم باشد، می توان کنتاکتور را از مدار بالا حذف کرد و مستقیم برق چراغ ها را از فتوسل گرفت، ولی ما فرض را بر این گرفته ایم که تعداد چراغ ها زیاد است و این فتوسل تحمل این مقدار جریان را ندارد. به همین خاطر از کنتاکتور استفاده کرده‌ایم.

نکته: در مدار بالا حتی یک فتوسل نوری ۶ آمپر که توان خیلی کمی هم دارد برای هر تعداد چراغ جوابگوست و نیازی به هزینه کردن اضافی و خرید فتوسل های با آمپر بالاتر نیست. زیرا کار اصلی را کنتاکتور انجام میدهد و جریان اصلی از کنتاکتور عبور می کند.

توجه: بوبین بعضی از کنتاکتورها با برق ۲۲۰ ولت و بعضی های دیگر با ولتاژهای مختلف مثلاً ۱۲ یا ۲۴ یا ۳۸۰ ولت و… فعال می شوند. که ما در برق ساختمان و در برق صنعتی بیشتر با کنتاکتورهایی سروکار داریم که بوبین آنها با ۲۲۰ ولت AC فعال می‌شود.

حالا دوباره به تصویر کنتاکتور ۳ فاز نگاه کنید تا پیچ های اتصال آن را بررسی کنیم.

کنتاکتور سه فاز

  1. در قسمت بالای این دستگاه ۲ ترمینال وجود دارد که با علامت A1 و A2 شماره گذاری شده است. این دو ترمینال همان سیم های ورودی به بوبین هستند، که بایستی به A1 سیم فاز و به A2 سیم نول متصل گردد. (برق ۲۲۰ ولت AC)
  2. شش ترمینالِ L1,T1,L2,T2,L3,T3 تیغه های قدرت هستند، یعنی وقتی فاز و نول به A1 و A2 وصل شود. در داخل کنتاکتور
    ترمینالِ L1  به T1 وصل می شود.
    ترمینالِ L2  به T2 وصل می شود.
    ترمینالِ L3  به T3 وصل می شود.
  3. اکنون فقط دو ترمینال باقی مانده که عبارتند از ۱۳NO و ۱۴NO . از نامشان مشخص است که اینها ترمینال های تیغه کمکی NO هستند. یعنی وقتی فاز و نول به A1 و A2 وصل کنیم. در داخل کنتاکتور این دو ترمینال به هم متصل می شوند.
  4. همانطور که می بینید کنتاکتور بالا تیغه کمکی NC ندارد. و اگر به این تیغه نیاز دارید، باید آن را جدا تهیه کنید و روی کنتاکتور سوار کنید.
  5. پس از این به بعد دیگر از تعداد زیاد پیچ ها و ترمینال‌های روی کنتاکتور وحشت نکنید.

 

کنتاکتور تکفاز :

عملکرد کنتاکتورهای تکفاز هم دقیقاً مانند کنتاکتورهای ۳ فاز است، با این تفاوت که در آنها فقط یک تیغه قدرت وجود دارد. تصویر یک مدل تک فاز را در پایین مشاهده می‌کنید.

کنتاکتور تک فازاز آنجایی که مدل تکفاز به سختی در بازار پیدا می‌شود و تفاوت قیمت چندانی هم با نوع ۳ فاز ندارد. همیشه به شما پیشنهاد می کنیم که از مدل ۳ فاز استفاده کنید، حتی اگر با برق تکفاز کار می کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3010
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

396 نظر در مورد کنتاکتور – ۰ تا ۱۰۰ آموزش نحوه نصب کنتاکتور سه فاز و تک فاز به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام خیر مشکلی پیش نمیاد و می تونید به A1 هم وصل کنید. ولی چون کنتاکتورها معمولاً یک ترمینال A2 دیگه ای هم در قسمت پایین دارند، می تونید برای راحتی کار از این ترمینال دوم برای انشعاب گرفتن از نول استفاده کنید.

      ۵

  1. سلام با تشکر از آموزشهای خوبتان . سوالم اینست متوجه نشدم که نقش تیغه های کمکی NO و NC در کنتاکتور چیست . ممنون

    ۱

  2. سلام و خدا قوت
    مهندس کابل پشت کنتور ۱۰ هست بعد کنتور خروجی میره به یک فشنگی ۶۳ امپری و بعد یه زانو زده و رفته به فیوز ۶۳ دوم که نهایت ۲ تا خروجی گرفتم بعد۲تاش وارد کنتاکتور شدن برا پیچ سومی هم رابط زده۲ ب ۳ فاز گرفته بعد محافظ گذاشته حالا سوالات من:
    ۱-محافظ جان و ارت در مسیر نیست نظرتون چیه؟
    ۲-کابل ورودی و خروجی های کنتاکتور ۴ میباشد کافیه؟ برا اهواز
    ۳-از بعد فیوز فشنگی ها تا پشت جعبه فیوز کابل ۴*۴ رفته ۳ تا فاز ۱ نول داده درسته بنطرت راهکار اصلاحش چیه؟
    ۴- تابستون ها کولرم ۳۴ هزاره تریپ میزنه و فیوز فشنگی یا میسوزن چرا؟
    و در آخر نظر من این بود که ۲ تا سیم ۴ ها فاز باشه و ۲ تاش نول بشه برای آشپزخانه و کلید پریزها بعد از پشت کنتور یه کابل ۴ یا ۶ مستقیم بره برا کولر گازی ؟

    ۲

    1. سلام.مرسی
      ۱- محافظ جان رو در داخل تابلوی داخل واحد (جعبه فیوز) نصب کنید. در مورد ارت هم متوجه منظورتون نشدم. ارت که به کنتورها و فیوزها ربطی نداره، برای ارت فقط یک شینه مسی تویه تابلو نصب می کنن که سیم ارت تمام واحد ها میاد و به اون شینه ارت متصل میشه.
      ۲- اگر کنتور ۲۵ آمپر هستش بله کابل ۴ کافیه . ولی اگر کنتور ۳۲ آمپر هستش بهتره که از کابل ۶ استفاده کنید.
      ۳- نمی دونم چرا کابل ۴ در ۴ بردن. درستش اینه که یک کابل ۳ در ۶ ببرن. یکی برای فاز یکی برای نول و یکی برای ارت. ولی اگر ساختمان شما ارت نداره. می تونید ۲ تاش رو فاز و ۲ تاش رو نول در نظر بگیرید.
      ۴- مصرف کولر در تابستان ها زیاد میشه و باعث کشیدن جریان بیشتر و سوختن فیوزها میشه.
      ۵- اگر این کاری که رو گفتین بکنید عالی میشه. ولی پیشنهاد میکنم اولش ۲ تا سیم ۴ رو برای روشنایی ها و پریزها ببرین و ۲ تاش رو هم برای کولرگازی. اگر دیدید جوابگو نیست و احساس کردید که کابلها بعد از مدتی کار کردن داغ میشن، بعدش هزینه کنید و یک کابل ۴ یا ۶ مجزا برای کولر گازی نصب کنید.

      ۳

  3. سلام درود و تشکر از مدیریت محترم
    بعد از کنتور برق یک کنتاکتور ۳ فاز همانند شکل فوق گذاشته شده که بوسیله یک محافظ کوچک نقش محافظ کلی را ایفا میکند اما پیچ های A1 و A2 که ورودی فاز و نول هست را نمیبینم فقط ۴ پیچ بالا و ۴ پیچ پایین هست که برق از پایین وارد شده و از بالا خارج کرده لطفا راهنمایی کنید من متوجه نمیشم اون پیچ ها کجان

    ۳

    1. سلام. مطمئن باشید که حتماً اون ۲ تا پیچ روی کنتاکتور هستن ولی شاید ظاهر کنتاکتور فرق می کنه و اونها در جای دیگه تعبیه شدن. یک عکس از کنتاکتور واسه ما بفرستین تا بهتون نشون بدم.

      ۳

  4. با عرض سلام وخسته نباشید. جناب مهندس ۲ تا سوال داشتم. یکی اینکه توی تابلوهای برق اون فازی که وارد ترمینال a1 میشه ازکجا میاد . آیا ربطی به اون سه تا فاز L1-L2-L3داره؟ ودوم اینکه تیغه فرمان کدومه؟ با سپاس فراوان

    ۲

    1. سلام.مرسی. – اون فاز از هر جایی می تونه بیاد. حتی می تونه یکی از فازهای L1-L2-L3 باشه.
      ۲- هر تیغه ای که روی اون نوشته no یا nc میشه تیغه فرمان. و تیغه های L1,T1,L2,T2,L3,T3 تیغه های قدرت هستند.

      ۲

  5. با سلام خدمت آقای مهندس و تشکر از راهنمائی هایتان
    سئوال – بنده از طبقه ۷ ساختمان می خواهم پمپ موجود در طبقه همکف را روشن و خاموش نمایم . لطفا نحوه اتصال سیم های خروجی از سه رله (مربوط به کلیدهای ریموت کنترل) به کنتاکتور ( برای برق تک فاز کنتاکتور سه فاز تهیه شده است ) و برق ۲۲۰ به کنتاکتور و پمپ را توضیح بفرمائید.

    ۲

    1. سلام. احتمال داره که به خاطر فاصله زیاد شما از طبقه هفتم تا همکف، ریموت کنترل جواب نده. ولی در هر صورت روش کار به این صورته، انشاا… که جواب بده.
      یک ۱۲ ولت به سیم های قرمز و آبی گیرنده ریموت بدین. بعدش فاز رو به یکی از سیم های سبز رنگ رله وصل کنید و از سیم آبی رنگی که کنار سیم سبز رنگه به ترمینال a1 کنتاکتور وصل کنید. به ترمینال a2 کنتاکتور هم یک نول وصل کنید.
      بعدش به ترمینال L1 کنتاکتور یک فاز وصل کنید و از ترمینال T1 هم یک فاز به پمپ وصل کنید. یک نول هم به سیم دیگه پمپ وصل کنید.

      ۳

  6. سلام
    پرژکتوری هست مدام خاموش میشه و چند دقیقه بعد روشن میشه اتوماتیک
    مشکل از سیمش نبود
    از ایگناتوره یا ترانس؟

    ۵

    1. سلام. این خاموش و روشن شدن منظم انجام میشه یا نه یکبار زود به زود خاموش میشه و یکبار دیرتر خاموش میشه؟
      هیچ دستگاه دیگه ای مثل تایمر یا چشم راه پله قبل از پروژکتور بسته نشده؟

      ۴

  7. سلام مهندس میخواستم بپرسم برای حفاظت برق کل ساختمان که ۱کولر۳۲هزارو۲کولرپنجره ای ۱۸هزاروروشنایی ۳اتاق خواب وپذیرایی ولوازم بهداشتی ازکنتاکتورچندامپربایداستفاده کرد۶۳امپرجواب میده ممنون ازمحبتتون

    ۴

  8. سلام خیلی ممنون
    هر برق کار ساختمان باید
    برکشی صنعتی بلد باشه تا بتونه مشکل مردم حل کند
    شما آقای مهندسی باید کتاب اموزش برق صنعتی چاپ….

    ۳

  9. سلام بر مهندس عزیز من به نوبه خودم از زحمالت شما تشکر و قدردانی میکنم و اینکه شما در افزایش دانش این مرزوبوم تلاش میکنید بسیار سپاس گذارم واقعا ممنونم تشکر
    تشکر

    ۲

    1. سلام. اون R S T که منظور شماست از یک کنتور ۳ فاز میاد البته برای وسایلی که ۳ فاز باشن.مثل الکتروموتورها. ولی اگر وسیله ای که باید روشن بشه تکفاز باشه از یک کنتور تکفاز میاد.
      و این برق ۳ فاز از ترمینال های L1 و L2 و L3 وارد کنتاکتور میشه و از ترمینال های T1 و T2 و T3 خارج میشه و به الکتروموتور میره.

      ۲

    1. سلام. در تایمر راه پله. در فن اتاقک موتور آسانسور ،در خود موتورخانه – نصب محافظ کلی برای برق ساختمان- نصب ساعت فرمان در جعبه فیوز که بیشتر برای ادارات استفاده می شود.

      ۲

  10. سلام مهندس واقعا یه خسته نباشید ویژه باید به شما گفت بابت زحماتتون،مهندس یه سوال داشتم بابت چراغ ال ای دی های که رو نما نصب میشه اینکه چرا به طور همزمان همه ی چراغ ها تند تند چشمک میزنن،علتش چی میتونه باشه؟به جای کنتاکتور هم از رله ساعت فرمان استفاده کردم ورودی شم انداختم روی یه فیوز تعداد چراغا هم ۱۰تاس

    ۴

    1. سلام. مرسی از شما.
      منظورتون ریسه های ال ای دی هستش یا چراغ هایی که مثل وال واشر هستند؟؟؟
      اگر منظورتون ریسه های ال ای دی باشه، در این صورت مطمئن باشید که ترانس برق ریسه خرابه، تعویضش کنید درست میشه.
      ولی اگر منظورتون چراغ های ال ای دی دیگه باشه، بهتره که ساعت فرمان رو از مدار جدا کنید و همه چراغ ها رو بصورت مستقیم برق بدید.و بگین اینطوری فرقی می کنه یا نه؟
      یک دونه از چراغ های ال ای دی رو هم بازکنید و یک لامپ رشته ای معمولی ببندید، بگید که آیا این چراغ هم چشمک میزنه یا نه؟

      ۱

        1. نگفتید از کدوم مدل هستش؟
          یعنی بدون ساعت فرمان هم چشمک میزنه؟
          یعنی لامپ رشته ای معمولی هم بستین چشمک میزنه؟

          ۷

          1. لامپ ال ای دیه ،ریسه شلنگی نیس،در هر دو موردم که گفتین چشمک میزنه من فک کنم مشکل برقي باشه.

            ۲

          2. اینجا دیگه باید گفت جل الخالق.
            فکر می کنم برد تغذیه یکی از این ۱۰ تا لامپی که میفرمایید خراب باشه و روی بقیه هم تاثیر گذاشته. باید دونه دونه لامپ ها رو از مدار جدا کنید تا تشخیص بدید که اون لامپ خراب کدومه.
            البته قبلش فیوز سرخط مدار رو هم چک کنید که سالم باشه.

            ۴

  11. سلام در الکتروموتور ۳ فاز که شکلش موجود است یک ورودی فاز و نول که سر راهش یک کلید یک پل گذاشته شده و از طرفی یک برق سه رشته ۳ فاز وارد الکتروموتور وارد شده و از طرف دیگه خارج شده به الکتروموتور آخه آن برق کلید تک پل از کجا آمده و آیا میشه از یک طزف برق یک فاز به کنتاکتور وصل کرد و از طرف دیگه برق ۳ فاز ؟

    ۵

    1. سلام دوباره. اون برق تکفاز هر جایی می تونه اومده باشه، چه از یک کنتور دیگه یا از یک پریز برق. ولی می تونید از یکی از فازهای برق ۳ فاز -مثلاً R یا S یا T – یک انشعاب بگیرین و برای فاز ورودی به بوبین از اون استفاده کنید.چون اختلاف ولتاژ هر کدوم از فازهای برق ۳فاز با سیم نول، ۲۲۰ ولت هستش و مشکلی پیش نمیاد.

      ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853