0
0

دستگاه دی وی آر (DVR) چیست؟

9432 بازدید

در این مقاله قصد داریم که بصورت کامل و با جزییات پنل پشت یک دستگاه دی وی آر (DVR) را با هم بررسی کنیم . این دستگاه میتواند آنالوگ ، AHD ، HDCVI ، HDTVI باشد .

پشت دستگاه دی وی آر

قسمت هایی را که در تصویر بالا شماره گذاری کرده ایم به ترتیب توضیح می دهیم.

 

۱- ورودی تصویر (video in) : این سوکت های bnc به عنوان کانال های ورودی تصویر هستند که دوربین مدار بسته از طریق کابل کواکسیال به این سوکت ها متصل میشود. تعداد این سوکت ها میتواند ۴ ، ۸ ، ۱۶ ، ۲۴ ،۳۲ ، ۶۴ تا باشد. پس سوکت هایی که به این ترمینالها وصل می شود، مادگی های BNC هستند که از دوربین ها می آیند مانند تصویر زیر:

ورودی تصویر دوربین مداربسته

 

۲- خروجی صدا (audio out) : این سوکت که به عنوان خروجی صدا می باشد، بعد از اتصال میکروفون به audio in (شماره ۳) با استفاده از کابل کواکسیال، صدا را به تجهیزی مانند اسپیکر یا مانیتوری که ورودی AV داشته باشد منتقل میکند. شما صدایی که میکروفون متصل شده به قسمت شماره ۳ تولید میکند را میتوانید از این خروجی بشنوید.برای مثال می خواهید هر وقت موشن دتکشن فعال شد ،آلارم دستگاه هم فعال شود .

خروجی صدا

 

۳- ورودی صدا (audio in) : میکروفون دارای دو کابل می باشد . یکی کابل برق ۱۲ ولت و دیگری کابلی که سیگنال صدا را منتقل می کند . این میکروفون در صورت نصب صحیح می تواند صدای محیط را به دستگاه ارسال کند و شما در بازبینی تصاویر (playback) صدا را روی کانالی که تنظیم کرده اید ،بشنوید .

 

میکروفون دستگاه دی وی آر

 

۴- خروجی HDMI : از طریق این کانکتور شما تصویر خروجی توسط دستگاه را میتوانید روی مانیتور خود ببینید. کابل های HDMI در متراژهای مختلفی از ۱ متر به بالا وجود دارد.کابل HDMI بر خلاف کابل VGA می تواند صدایی که در قسمت قبل گفته شد را روی مانتیور پخش کند .

کابل HDMI

 

۵-پورت شبکه (LAN) : این پورت برای اتصال کابل شبکه به دستگاه دی وی آر (DVR) میباشد . برای مثال برای انتقال تصویر نیاز است که این پورت توسط کابل شبکه به مودم وصل شود.

از طرفی شما می توانید با این کابل شبکه دستگاه خودتان را مستقیم به یک سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ وصل کنید و از طریق وارد کردن آدرس آی پی ذخیره ساز، به وب آن وصل شوید و تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید .

 

کابل شبکه

 

۶- پورت (USB) : این پورت برای اتصال موس به دستگاه یا اتصال فلش به دستگاه دی وی آر (DVR) کاربرد دارد. از فلش جهت تنظیمات منوی آن استفاده می شود. با  USB به جهت بک آپ گرفتن از تصاویر ذخیره شده یا آپدیت کردن دستگاه می توانید استفاده کنید.

موس دی وی آر

 

 

۷- ورودی های RS485 : این دو ورودی به عنوان ارتباط بین دو سیم دیتای دوربین های اسپید دام با دستگاه به جهت کنترل دوربین اسپیددام می باشد . که با A – B یا مثبت و منفی شناخته میشود. در صورتی که ترتیب اتصال این دو را برعکس بزنید دیتایی از دوربین به دستگاه منتقل نمی شود و در واقع دوربین اسپیددام شما نمی چرخد .

RS485 Connector

 

۸- تغذیه ورودی ۱۲ ولت دستگاه : این سوکت به جهت اتصال آداپتور ۱۲ ولت به دستگاه کاربرد دارد.اکثر دستگاه های ضبط کننده ۱۲ ولت هستند .

آداپتور 12 ولت

 

۹- فن تهویه DVR : این فن به جهت تهویه هوای گرم داخل کیس رکوردر و خنک شدن آن کاربرد دارد. در صورتی‌که این فن از کار بیفتد و ضبط کننده داغ کند ،اصولا دستگاه هنگ می کند و فشار زیادی به CPU آن وارد می شود که هر چه زودتر و قبل از سوختگی باید اصلاح شود .

فن دی وی آر

 

 

۱۰- خروجی تصویر (video out)  : این سوکت به عنوان خروجی تصویر است که با استفاده از کابل کواکسیال به جهت نمایش تصویر روی مانیتورهایی که ورودی av دارند ، استفاده میشود.

فیش av

 

۱۱- خروجی تصویر (VGA) : این سوکت به عنوان خروجی تصویر است که با استفاده از کابل VGA به جهت نمایش تصویر روی مانیتور هایی که ورودی VGA دارند استفاده میشود.یکی از علت هایی که این کابل کمتر استفاده می شود ،کیفیت کمتر آن به نسبت کابل HDMI است .

خروجی تصویر VGA

 

 

۱۲- ورودی خروجی آلارم : این سوکت ها به عنوان ورودی خروجی های آلارم می باشند که می توانید آلارمی مانند موشن دتکشن را برای دستگاه تعریف کنید. از طریق خروجی های این قسمت صدا فعال شود.

 

۱۳-دکمه power : این دکمه به جهت خاموش روشن کردن استفاده میشود.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2780
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

106 نظر در مورد دستگاه دی وی آر (DVR) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ۱. باسلام وقتتون بخیر مهندس دستگاه dvr مشتری رو اوردن موس رو وصل میکنم چراغ موس روشن نمیشه ولامپهای روی دستگاه dvr که مربوط به ضبط الارم وپاور هست دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    ۶

    1. سلام و ادب.
      آیا صرفا چراغ ها روشن نمیشوند یا اینکه این موارد کار هم نمی کنند؟ یعنی موس کار می‌کند؟

      ۵

  2. سلام مهندس
    ۲۵۰ عدد دوربین HD میخوام برای یه بازار چه نصب کنم چه DVRبزارم که همه با هم مچ بشن از چه سویچی استفاده کنم خوتونم راهنمایی کنید که چه کاری بهتر ممنون

    ۵

  3. سلام…خسته نباشید…
    راجع به دوربین مدار بسته دیجیتال و دستگاه dvr
    در حال حاضر بنده کار برق ساختمان انجام میدم و بیشتر جاهایی که کار میکنم میگن دوربین هم تعبیه بشه…
    ۱…لوله گذاری توکار دوربین چطور انجام میشه برا ۸تا دوربین… یه توضیح بدید برا افراد مبتدی
    ۲…اگه دوربین توکار بخواهیم کار کنیم برقش رو چطور باید تامین کنیم از جعبه فیوز باید یه فیوز جدا قرار بدیم سیم برق شماره چند خوبه
    ۳…جعبه تقسیم مثل قوطی برق تو کار کار میشه…اگه بخواهیم تو کار…کار کنیم یه تابلو باید قرار بدیم برا ترانس ۱۰امپر
    ۴…کابل کواکسیال که توسط فیش BNC به دستگاه وصل میشه اگه تو کار کار کنیم اونا به چه شکلی هست…آیا مثل پریز برق…چیزی هست که کابل کواکسیال که از جعبه تقسیم میاد بهش وصل کنیم که اون همه سیم آزاد نباشه و بهم ریخته…

    در کل مهندس جان یه توضیح کاملی بدید…که اگه بخواهیم یه کار اصولی انجام بدیم باید چیکار کنیم…که چند سال بعد هم اگه بخواهیم تغییراتی بدیم دیگه مجبور نشیم چیزی رو از رو کار ببریم…

    ممنون🙏

    ۱

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی.
      ۱.از لوله فلکسی و داکت اصولا استفاده می‌شود.
      ۲.برق دوربین را از آداپتور کنار دوربین که می‌تواند یک یا ۲ آمپر باشد، بگیرید.
      ۳.نیاز به تو کار نیست و برق را از یک نقطه بگیرید.
      ۴.بصورت مجزا می آید.
      مطمئنا جواب سوالات شما در اینجا نمی‌توان بصورت کامل گفت چون ساعت ها می توان در موردش حرف زد.
      اگر دغدغه کار اصولی دارید دو پیشنهاد برای شما دارم. یکی به عنوان یک وردست با یک نصاب دوربین حداقل یک کار انجام دهید و دوم اینکه کتاب و فیلم های دوربین را تهیه کنید و ببینید.
      این ها پیشنهاد من هست و جسارتی به شما نباشد. با تشکر

      ۵

  4. با سلام در یک روز بارانی دی وی آر ما سوخت، در بی ان سی پشت دستگاه برق وجود داشت ، اگر احتمال دهیم لوله از آب باران پر شده، میتواند برق تغذیه دوربین در مسیر لوله به کابل تصویر منتقل یابد؟؟

    ۹

  5. سلام وقتتون بخیر بنده دی وی اری دارم ک خروجی rs485و نداره و ی دوربین ptzدارم ک الان موندم چطور وصلش کنم تبدیلی چیزی داره ؟؟ یا اینکه راه حلی هس؟؟

    ۵

  6. سلام
    میخواستم اگه بخواهیم تصویر رو از دستگاه دی وی ار به نمایشگر در فاصله دورحدود ۸۰ تا ۹۰ متر انتقال بدیم میتونیم از کابل کواسیال کمک بگیریم؟
    اگه امکان نداره چطور این تصویر رو انتقال بدیم؟!

    ۷

    1. سلام. اینکه بتونید از کابل کواکسیال استفاده کنید یا خیر، بسته به جنس کابل و نوع دستگاه شما و.. داره. در حالت کلی امکان داره ولی من پیشنهاد نمیکنم. چرا که شاید به cpu دستگاه آسیب بزند. البته که باید دستگاه شما خروجی آب داشته باشد.
      اما اینکه چطور انتقال بدین، اگر امکانش هست که از خروجی lanدستگاه استفاده کنید. اگر که نمیشه باید آنتن بزنید.

      ۹

  7. سلام مهندس یه مشکل داشتم یه دستگاه نصب کرده یه تلویزیون قدیمی دستگاه و هرکاری میکنم با کابل انتن وصل نمیشه از این نمایشگر قدیمی ها است

    ۱۲

    1. سلام خدمت شما. اگر منظورتون رو درست متوجه شده باشم، رزولوشن نمایشگر شما پایین هست و از رزولوشن دستگاه پشتیبانی نمی‌کند. یا باید نمایشگر را عوض کرد یا اینکه رزولوشن دستگاه را پایین آورد.
      موفق باشید

      ۱۲

  8. سلام ، وقت بخیر ،ممنون از سایت پر بهای شما. ۱۰ عدد دوربین برای نصب دارم ، فاصله دوربینها تا اتاق کنترل ۱۰۰ متر هستش ، اگه بخوام DVR رو داخل اتاق بزارم ، ۱۰۰۰ متر کابل نیاز دارم ، اگه DVR رو نزدیک دوربینها نصب کنم ، چطور میتونم تصاویر رو داخل اتاق کنترل ببینم ؟از VGA & htmi نمیشه استفاده کرد ، آیا از خروجی آنالوگ میشه تو این فاصله استفاده کرد؟ از قسمت سوکت شبکه چطور ؟داخل سایت از ارتباط این سوکت به لپ تاپ اشاره شده

    ۱۰

    1. سلام بر شما. از لطفتون ممنونم.
      برای فاصله ۱۰۰ متری، استفاده از VGA و HDMI امکان پذیر نیست.
      من نمی‌دانم محیط آنجا به چه شکل هست ولی اگر از کابل شبکه استفاده کردید، حتما از کابل CAT6 استفاده کنید که این مورد باید بررسی بیشتر شود.
      یک راه حل دیگر هم استفاده از آنتن های وایرلس می باشد که در مبدا و مقصد باید نصب گردد.

      ۱۲

  9. سلام، دستگاهdvrمدل AHDمن ورودی AVمشکل پیدا کرده و دیگه تلویزیون خونه تصاویر دوربینو نشون نمیده. یه نفر گفت یه تبدیل بگیر، از خروجی دیگش تصویر بگیر. البته خروجی VGAهم به مانیتور مغازم وصله. اسم تبدیلش چیه؟ ممنون

    ۲

    1. سلام خدمت شما.
      این طور که من متوجه شدم دستگاه شما خروجی های AVو VGAدارد. که الان AV کار نمی‌کند. خروجی VGAهم به مغازه شما وصل هست. با این فرضیات دوست شما گفته است که مبدلی به VGAبزنید که در دو نقطه تصویر داشته باشید. بر فرض اینکه چنین مبدلی هم در بازار باشد، من اصلا پیشنهاد نمیکنم که شما چنین کاری را انجام دهید. چون به دستگاه فشار می آید و دستگاه شما می‌سوزد.
      اگر دستگاه شما HDMI ندارد، به نظرم از خروجی LANدستگاه استفاده کنید و تصویر را روی لپ تاپ یاکامپیوتر مشاهده کنید.

      ۹

  10. سلام
    خداقوت
    باتوجه به اینکه اکثردستگاه های xvrدیگه ترمینال آلارم خروجی رو ندارند سوال من اینه که برای اتصال آژیر به آلارم خروجی چه باید کرد؟؟ وچرا تنظیمات مربوط به آلارم خروجی درمنو دستگاه است اماخبری ازترمینالش نیست!
    آیا میشود ازترمینال A/B که مربوط به rs 485 است برای این منظور استفاده کرد؟
    ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید

    ۱۱

    1. سلام خدمت شما.
      مکمل سیستم دوربین، دزدگیر می باشد که پیشنهاد میکنم از آن استفاده کنید.
      یکی از دلایل نبود آلارم پشت دستگاه، کاهش قیمت نهایی دستگاه برای کمپانی‌ها می باشد.
      اما در مورد سوال آخرتون جواب شما خیر می باشد

      ۱۰

  11. سلام من یک دستگاه xvr خریدم میخواستم انتقال تصویر انجام دهم
    من هر کاری میکنم نمیتونم اتقال تصویر دهم ممنون میشم راهنمایم کنید

    ۹

  12. سلام
    خسته نباشید ببخشید من میخواستم تا ۶۰۰هزینه کنم واسه ۴تا دوربین و یک dvrبه نظررتون چی خوبه ؟؟؟
    چه مار مناسب تره ؟؟؟
    ممنون

    ۵

      1. با سلام. میخواستم بپرسم با اتصال دستگاه دی وی آر به لپ تاپ میشه فیلمی که در کامپیوتر در حال پخش هست را با دستگاه dvr ظبط کرد؟

        ۸

        1. سلام و ادب خدمت شما
          هاردی که روی دستگاه dvr شما قرار دارد وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. شما از لپ تاپ ظاهرا صرفا برای مشاهده تصاویر استفاده می کنید. این دو مجزا هستند.

          ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853