تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

تفاوت تایمر راه پله چهار سیم با سه سیم

10921 بازدید

با سلام. همانطور که می دانید تایمر های راه پله که در بازار موجودند به دو نوع ” تایمر راه پله سه سیم ” و ” تایمر راه پله چهار سیم ” تقسیم می شوند. یعنی بعضی از تایمرها ۳ پیچ – یا ۳ ترمینال- جهت اتصال به سیم های برق دارند و بعضی های دیگر ۴ پیچ. از آنجایی که امکان دارد به عنوان یک برقکار به جایی مراجعه کنید و بخواهید که یک تایمر قدیمی و خراب را با یک مدل دیگر جایگزین کنید، احتمال دارد که با هر ۲ نوع این تایمرها برخورد داشته باشید. در صورت یادگیری مدارهای زیر به راحتی می توانید آنها را جایگزین یکدیگر کنید.

پیشنیاز مطالعه این مطلب، مطالعه تایمر راه پله است، پس حتماً ابتدا این مطلب را مطالعه کنید.

نقشه تایمر راه پله سه سیمه:

خب ابتدا نقشه تایمر راه پله ۳ سیم را بررسی می کنیم. بیشتر تایمرهای راه پله که در بازار هستند از این مدل هستند.

نقشه تایمر راه پله سه سیم

به سیم قهوه ای رنگی که در بالا بین لامپ ها و شستی ها مشترک است، سیم “مشترک لامپ و شستی” گفته می شود، این را گفتیم چون در ادامه زیاد با این سیم سروکار داریم.

اگر خاطرتان باشد قبلاً در مورد این مدل تایمر -یعنی تایمر راه پله ۳ سیم- در مطلب تایمر راه پله صحبت کردیم. نقشه ای که در بالا مشاهده می کنید چیزیست که معمولاً روی بدنه تایمر ترسیم شده است تا نحوه اتصال سیم بندی تایمر را به شما نشان دهد. ولی نقشه ای که در عمل یک برقکار باید پیاده سازی کند، شبیه نقشه زیر است. ابتدا نقشه مسیر لوله گذاری را ترسیم می کنیم، در این نقشه خطوط قرمز رنگ مسیر لوله های برق را نشان می دهند.

 

روش لوله گذاری تایمر راه پله

 

در نقشه بالا قوطی کلیدی که در ارتفاع ۲۲۰ سانتی متری نصب شده است، محل نصب تایمر راه پله در طبقه همکف یا پارکینگ ساختمان را نشان می دهد و قوطی کلیدهای دیگر که در پاگرد هر کدام از طبقات و در ارتفاع ۱۲۰ سانتی قرار گرفته اند، محل نصب شستی ها را نشان می دهند.
همانطور که در نقشه بالا مشاهده می کنید، در پاگرد هر کدام از طبقات، در ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف، یک شستی -که شبیه شستی زنگ است- نصب شده است. آنگاه همه این شستی ها از طریق یک لوله برق به همدیگر متصل شده‌اند و در نهایت به محل تایمر راه پله که در طبقه همکف قرار گرفته است وصل شده‌اند.
لوله گذاری چراغ ها هم به این صورت انجام شده که به ترتیب از بالاترین پاگرد شروع شده و از هر چراغ به چراغ پاگرد پایینی، یک لوله برق قرار گرفته است و در نهایت سرخط همه آنها به محل نصب تایمر راه پله در طبقه همکف رفته است.
البته مدلهای دیگری هم برای لوله گذاری وجود دارد که گاهی اوقات و در بعضی از ساختمان ها می تواند سرعت کار شما را بالاتر ببرد، که قبلاً در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق در مورد مدلهای دیگر هم صحبت کرده‌ایم، پس در اینجا به توضیح همین یک مدل بسنده می کنیم.

و حالا نقشه سیمکشی داخل لوله های برق را ترسیم می کنیم.

 

سیم کشی تایمر راه پله

در نقشه بالا، سیم آبی رنگ نول، سیم قرمز رنگ فاز و سیم زرد رنگ به عنوان “سیم مشترک لامپ و شستی” در نظر گرفته شده است.

 

نقشه تایمر راه پله چهار سیم :

حالا به نقشه سربندی و اتصال سیم ها در تایمر راه پله ۴ سیم توجه کنید.

نقشه تایمر راه پله چهار سیم

با مقایسه نقشه تایمرهای ۳ سیم و ۴ سیم، متوجه خواهید شد که تفاوت این دو مدل تایمر در “سیم مشترک لامپ و شستی” است. به این صورت که در تایمر راه پله چهار سیم، دیگر سیمی به نام “مشترک لامپ و شستی” وجود ندارد و یک سیم مجزا برای لامپ ها و یک سیم دیگر هم برای شستی ها در نظر گرفته شده است.

 

جایگزین کردن تایمر راه پله ۳ سیم با تایمر راه پله ۴ سیم :

فرض کنید به ساختمانی مراجعه کرده اید و مدیر این ساختمان یک تایمر راه پله ۳ سیم خریده است و به شما می گوید که تایمر قبلی – که ۴ سیم بوده است- خراب شده و این تایمر را با تایمر قبلی جایگزین کن.

در اینصورت کافیست سیم لامپ ها و سیم شستی ها را از تایمر ۴ سیم قبلی خارج کنید و به همدیگر بتابانید تا تبدیل به یک سیم شود، آنگاه این سیم را به ترمینال “مشترک لامپ و شستی” در تایمر ۳ سیم وصل کنید. سیم فاز ورودی به تایمر و سیم نول ورودی به تایمر هم به ترمینال های متناظر خود وصل می شوند. به همین راحتی…

 

جایگزین کردن تایمر راه پله ۴ سیم با تایمر راه پله ۳ سیم :

حالا مسئله را برعکس می کنیم. فرض کنید به ساختمانی مراجعه کرده اید و مدیر این ساختمان یک تایمر راه پله ۴ سیم خریده است و به شما می گوید که تایمر قبلی – که ۳ سیم بوده است- خراب شده و این تایمر را با تایمر قبلی جایگزین کن.

در اینجا پاسخ با توجه به تنوع تایمرهای ۴ سیم کمی متفاوت است.

۱- در بعضی از تایمرهای ۴ سیم که در بازار موجودند شما می توانید ترمینال “لامپ ها” و ترمینال “شستی ها” را با یک سیم کوچک، اتصال کوتاه کنید و سیم “مشترک لامپ و شستی” را از تایمر قبلی خارج کنید و یه یکی از ترمینال های “شستی ها” یا ” لامپ ها” -فرقی نمی کند- وصل کنید. تایمر های چهار سیم با برند STRONG به این صورت عمل می کنند.

تایمر راه پله strong

 

 

۲- در بعضی برندهای دیگر مثل “فانوس سیستم”، باید سیم “مشترک لامپ و شستی” را از تایمر ۳ سیم قبلی خارج کنید و به ترمینال ” لامپ ها” در تایمر ۴ سیم فانوس سیستم وصل کنید. و ترمینال ” شستی ها” را اصلا در نظر نگیرید.

نقشه تایمر راه پله فانوس سیستم در حالت ۳ سیم

نقشه تایمر راه پله فانوس سیستم در حالت ۴ سیم

۳- یک تایمر راه پله چهار سیم دیگر با نام theben elpa8 در بازار است که شما نمیتوانید به دو روش گفته شده در بالا این تایمر را با یک تایمر ۳ سیم جایگزین کنید. پس نقشه نصب این تایمر ۴ ترمینالی را در حالت ۳ سیم و ۴ سیم برای شما ترسیم می کنیم.

نقشه تایمر راه پله theben در حالت ۳ سیم

نقشه تایمر راه پله theben در حالت ۴ سیم

 

تایمر theben elpa9 یک تایمر ۳ سیم است که بد نیست در همین جا با نقشه این مدل هم آشنا شوید.

نقشه تایمر راه پله theben elpa9

توجه: در بعضی آموزش ها، به تایمر راه پله ۳ سیم، تایمر تک سیمه و به تایمر راه پله چهار سیم ، تایمر دو سیمه می گویند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2765
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

99 نظر در مورد تفاوت تایمر راه پله چهار سیم با سه سیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر ی تایمر راه پله خواستم وصل کنم کلید رو که باز کردم دوتا فاز پشت کلیده الان هر کدوم از فاز ها رو ب تایمر وصل میکنم تایمر وصل نمیشه یعنی شستی رو که میزنم بعد رها کردن شستی برق قطع میشه لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    ۱

    1. سلام. اینکه شستی رو که میزنید و بعد رها کردن شستی برق قطع میشه، یعنی سیمکشی شما درسته. پس یا فیوز تایمر سوخته یا خود تایمر خرابه یا سیم های تایمر رو درست متصل نکردین.

      ۱

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    اگر بخواهیم به ساختمانی که از قبل با کلید تبدیل روشنایی داشته تایمر ۳ سیم وصل کنیم چه باید کرد
    ممنون

    ۶

    1. سلام. اگر تعداد طبقات زیاد باشه و از کلید هر طبقه به کلید طبقه بعدی راه نداشته باشه، امکان پذیر نیست.
      پیشنهاد میکنم بیخیال تایمر بشین و سنسور حرکتی نصب کنید، در اینصورت همون سیم های قبلی هم جوابگو هستند.

      ۲

  3. سلام مهندس جان
    با یه مورد برخوردم که گیجم کرد
    یه ساختمان دارم که تایمر راه پله وصله روش
    لامپ طبقه وسط برعکس ۲ پا گرد دیگه عمل میکنه یعنی وقت شاسی رو فشار میدی پاگرد اول و سوم روشن میشن دوم خاموش. بعد از گذشت مدت زمان تایمر همون ۲ تا لامپ پاگرد یک وسه خاموش شده و پاگرد۲ روشن میشه😐

    ۸

    1. سلام. چیزی به ذهنم نمیرسه که بتونید مسئله رو اساسی حل کنید. ولی می تونید شستی پاگرد دوم و سوم رو باز کنید بعدش سیم های پشت شستی سوم رو تکون بدید و در پشت شستی پاگرد دوم اون سیم هایی که تکون میخوره رو پیدا کنید، بعدش فازی که از شستی طبقه سوم به لامپ طبقه سوم وصل شده رو به لامپ طبقه دوم هم وصل کنید.

      ۱۰

    2. سلام مهندس جان من یک تایمر چهار سیم دارم که خراب شد الا ن بعد از تعویض آ ن دوباره بعداز یک هفته الا ده روز دوباره خراب میشه هم از نوع خودشو عوض کردم هم یه مارک دیگه اگه میشه راهنمایی کنید

      ۱

  4. باسلام
    ضمن سپاس و تشکر از تمامی استادان و مهندسان عزیز
    تایمر راه پله ما که در طبقه دوم؛ دم درب یکی از واحد های آپارتمان قرار داشت به این صورت بود که ترکیبی از شستی و تایمر بود و واحد مربوطه شستی دیگری برای روشن نمودن چراغ راه پله نداشت اما چون تایمر خراب شد و مثل خودش هم گیرمان نیامد تایمر دیگری خریداری کرده این ولی چون فقط و فقط یک تایمر محض است و شستی روش نمودن چراغ ندارد حال چگونه می توانیم یک شستی در کنار این تایمر برایش نصب کنیم .
    در ضمن تایمر که اکنون تهیه نموده ایم ۴سیم است.
    با سپاس و تشکر از همگی شما
    شاد، پیروز و سربلند باشید

    ۱

    1. سلام جناب روشندل، احتمالش هست که شما تایمر رو اشتباهی خریده باشید، و باید میگفتین تایمر راه پله بهتون بدن. چون تایمری که با شستی تحریک نشه که به درد راه پله نمی خوره.

      ۶

  5. سلام تایمر راه پله سه سیم داریم معلوم نیست ک تایمر رو قبلا حا وصل کرده بودن ولی الان از ی جای دیوار سه تا سیم بیرون ک یکیش برق داره بقیه ندارن کیلد ها رو میزنی چراغا روشن میشه ولی وقتی دستتو ورمیداری از رو کلید قطع میشه ایا سه تا سیمی ک بیرون هستن میتونن همون سه سیم مدنظر باشن.؟ منظورم اینکه با این ک به تایمر وصل نیستن میشه چراغا روشن شن

    ۸

    1. سلام. بله با احتمال زیاد همون سه تا سیم باید باشن.
      اگر تایمر هم نباشه شستی ها به همون صورتی که گفتین هم عمل میکنن.

      ۸

  6. راه اندازی سرویس راه پله چهار طبقه باکلید تبدیل و صلیبی و راه اندازی با تایمر راه پله با پایه تحریک فاز رو لطفا توضیح بدید

    ۹

  7. سلام مهندس، در مورد این ریموت کنترل هایی که برای روشنایی استفاده میشه.میخواستم بدونم که ایا اینا بصورت کلید تبدیل عمل میکنه با کلید یانه،یعنی وقتی با کلید روشن میکنیم با اینا میشه خاموش کرد یا نه‌؟یا کلا بصورت مجزا کار میکنن که وقتی با ریموت روشن میکنیم فقط باید با ریموت خاموش شه
    یا وقتی با کلید روشن میکنیم حتما با کلید خاموش بشن.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    ۶

    1. سلام. اگر برق ورودی به گیرنده ریموت رو از یک کلید یک پل تامین کنید، با اون کلید یک پل می تونید روشن کنید و با ریموت هم خاموش کنید.

      ۱۰

  8. سلام مهندس من میخوام سقفی سنسوردارنصب کنم برای اینکار اگه سیم مشترک وفاز رااز تایمردربیارم وادغام کنم کافیه یاباید یکی از کلیدهاروهم بازکنم وسیم هارو ادغام کنم ؟؟

    ۲

    1. سلام جناب موحد، سوال شما واضح نیست. توضیح بدید که الان سیستم روشنایی تون تایمر هست یا کلیدی؟ و چند تا سنسور می خوایید نصب کنید؟

      ۱

      1. مهندس جان ساختمان ۴ طبقه دارم الان مجهز به تایمرهست میخوام تایمررو ازمدارخارج کنم کلیدهارو هم غیرفعال که وقتی سقفی سنسورداررونصب میکنم دیگه نیازی به کلید نیست دیگه .خوب بنابراین از کجا شروع کنم شما بفرمایید ۸ تا سقفی دارم

        ۹

        1. اوکی. خب اگر شما سیم مشترک لامپ و شستی و سیم فاز رو از تایمر جدا کنید و ادغام کنید همه لامپ های شما همزمان روشن میشن، بعدش همه چراغ های قبلی رو باز کنید و چراغ های سنسور سرخود رو نصب کنید. نیازی هم نیست که تغییری در کلیدها ایجاد کنید.

          ۴

          1. سه تا سیم رو نه، فقط دو تا سیم که نوشته مشترک لامپ شستی و سیم فاز رو با همدیگه ادغام کنید.

            ۸

  9. باسلام ضمن سپاس و تشکر از شما
    بنده برای مجتمع مون که دارای ۵ واحد است یک تایمر ۴ سیمه خریداری کردند چون تایمر قبلی سوخته بود و خراب شده بود ولی در هنگام نصب و استفاده از آن به مشکل برخوردیم اینکه در تایمر قبلی کلید خاموش و روشن کردن لامپ و تایمر در یک پک تعبیه شده بود اما این تایم فقط و فقط تایمر است و دیگر توانایی خاموش و روشن کردن کلید را ندارد حال چگونه این تایمر رانصب کنم که کلید خاموش و روشن کردن لامپ هم در سیستم قرار گیرد چون تنها واحد من این مشکل را دارد که برای روشن کردن لامپهای راه پله من باید از تایمر برای روشن سدن استفاده کنم و آن لحظه دیگر لامپها خاموش نمیشوند تا دوباره تایمر را فعال کنیم چون کلید خاموش و روشن کرد لامپ راه پله داحد مسکونی من از مدار خارج است

    ۹

  10. سلام
    آیا تایمری هست که شستی اول فشرده شد و چراغها روشن شد و بعد از یک دقیقه شستی دوم فشرده شود زمان محاسبه تایمر از اول شروع شود . یعنی زمان خاموشی ریست شود دوباره شروع به محاسبه گردد . (یعنی با هر فشار هر کدام از شستی ها زمان از اول محاسبه گردد . )
    با تشکر و خسته نباشید سایت خوبی دارید .

    ۳

    1. سلام رضا جان متوجه منظورتون شدم. تمام تایمرهایی که من دیدم به این صورت هستند یعنی با هر بار فشار دادن شستی ها زمان از اول محاسبه میشه.

      ۲

    2. سلام ممنون از پاسخی الان مدلی که ما استفاده می کنیم strong هست با فشردن شستی تایمر ریست نمی شود . یه مدل پیشنهاد بدهید من تعویض کنم . ممنون

      ۷

  11. سلام مهندس
    برق راه پله ما کلا رفته از فیوز نیست از مینیاتوری مربوط به راه پله هم نیست………..
    راهکاره شما چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    کلا باید تعویض بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ۷

    1. سلام. خیر کلاً لازم نیست چیزی تعویض بشه، فقط یک برقکار بیاد و از نزدیک چک کنه، شاید اتصالی رخ داده باشه و سیم ها در جایی قطع شده باشه.

      ۲

  12. سلام.ساختمان ما ۷ طبقه هر طبقه ۳لامپ و دو شاستی ضلع شمال و جنوبی و تایمر در پارکینگ است چطور میشه کاری کرد که هرطبقه مجزا با سنسور در صورت نیاز یا حضور روشن شود متشکرم

    ۴

    1. سلام. در اینصورت باید برای هر طبقه از یک تایمر راه پله مجزا استفاده کنید. البته نظرم این هست که تایمر کم کم قدیمی شده و بیشتر از چشم راه پله استفاده میکنن. کلاً سیستم تایمر راه پله رو به چشم راه پله تغییر بدید.

      ۲

  13. با سلام خدمت شما من یک تایمر راه پله مدلtheben elpa8دارم که به صورت سه سیم وصل است من میخوام بجای شاسی از سانسور pir استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید

    ۱۱

  14. سلام
    آیا برقی که داخل کلیدهای هر طبقه هست مقطعیه یعنی قطعو وصل میشه
    فرض مثال به جای کلید اگه پریز قرار بدیم و دستگاهی رو بهش وصل کنیم ایا قابل استفاده هست یا خیر
    و اینکه اگه مقطعیه چطور میشه یه سرش کرد؟

    ۳

  15. با درود و وقت بخیر !
    جناب آقای مهندس آیا توان خروجی رله تایمر هم در تعیین تعداد لامپ ها نیز دخالت دارد؟ یعنی یک تایمر ۵۰۰ وات به اندازه حداکثر ۱۰ لامپ ۵۰ وات را جواب میدهد. آیا اینگونه حساب می کنند ؟

    ۴

  16. سلام خدمت اساتید
    در تایمر راه پله ۳ سیم به برگشتی هر کلید فقط یک لامپ میتوان وصل کرد ؟
    یعنی برای هر لامپ یک کلید نیاز است ؟

    ۲

  17. سلام جناب مهندس خسته نباشید یه سرویس پله هست که اصلا تایمر نداشته حالا طرف میخاد تایمر بذاره بفرمایید چه شکلی ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    ۶

    1. سلام.اگر قبلاً اصلاً تایمر نداشته. شاید نشه دیگه براش تایمر نصب کرد. البته بستگی به مدل لوله گذاریش داره. شما باید بگین یک برقکار ماهر بیاد و چک کنه که لوله گذاری قبلی اجازه میده یا نه.
      ولی اگر از چشم راه پله استفاده کنید دیگه این دردسرها رو ندارید و برای هر مدل لوله گذاری میشه چشم راه پله قابل اجراست.

      ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853