تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

کلید بالابر

16118 بازدید

کلید بالابر ساختمان یکی از اجزای برقی بالابرهای ساختمانی ست که اپراتور به وسیله آن دستور چپگرد یا راستگرد را به الکتروموتور می دهد و الکتروموتور هم با چرخاندن یک گیربکس و یک قرقره بزرگ، عمل بالا یا پایین رفتن مصالح ساختمانی را انجام می دهد. از شما به عنوان یک تکنسین برق ساختمان انتظار میرود که با روش سیمکشی و نحوه عملکرد کلید بالابر و موتور آن آشنایی داشته باشید، زیرا مشتری‌های زیادی از شما می خواهند که بالابر آنها را تعمیر کنید. پس در این مقاله از آموزش برق ساختمان به توضیح آن خواهیم پرداخت.
۹۰ درصد موتورهای بالابر که در ساختمان های شهر می بینید از نوع تکفاز هستند، یعنی موتور آنها با برق ۲۲۰ ولت کار می کند. و تعداد کمی از بالابرها هم هستند که موتورهای آنها با برق ۳ فاز کار می کند.

بالابر ساختمان

موتورهای بالابر تکفاز معمولاً قدرت جابجایی ۲۵۰ کیلوگرم و موتورهای ۳ فاز، ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم مصالح ساختمانی را می توانند جابجا کنند.

و در ابتدای این آموزش از شما می خواهم اگر این آموزش کارتان را راه انداخت برای سلامتی امام زمان مان ۳ تا صلوات بفرستین.

 

آموزش نصب کلید بالابر

تصویر یک کلید بالابر را در پایین مشاهده می کنید. به این کلیدها، کلید غلطکی یا کلید اهرمی هم گفته می شود. روی این کلید یک اهرم مشکی رنگ قرار گرفته که ۳ حالت می تواند داشته باشد. حالت بالا که یعنی بالابر به سمت بالا حرکت کند. حالت وسط که یعنی بالابر خاموش شود. حالت پایین که یعنی بالابر به سمت پایین حرکت کند. قیمت این کلیدها بسته به کیفیت آن، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. و در نوع ۱۶ و ۲۵ آمپر در بازار موجودند.
پس در کل وظیفه کلید بالابر انتقال برق به الکتروموتور است به طوری که با تغییر وضعیت اهرم، الکتروموتور چپگرد و راستگرد (بالا-پایین) می شود. عکس یک کلید بالابر را در پایین مشاهده می کنید.

کلید بالابر ساختمان

اگر ۲ عدد پیچ قسمت جلوی این کلید را باز کنید و قاب روی آن را بردارید با ۸ عدد ترمینال که محل اتصال سیم های برق هستند روبرو می شوید. تعداد زیاد این ترمینال ها می تواند گیج کننده باشد. ولی بعد از مطالعه این مطلب متوجه می شوید که نصب آنها چقدر راحت است. در تصویر زیر ما این ۸ ترمینال را از چپ به راست با اعداد ۱ تا ۸ شماره گذاری کرده ایم که بتوانیم مستقیم به هر ترمینال اشاره کنیم.

کلید بالابر

 

زمانی که اهرم بالابر در حالت وسط -قطع- قرار دارد. هیچ کدام از پیچ های داخل آن با یکدیگر در تماس نیستند.
ولی وقتی اهرم را به سمت بالا می چرخانیم:

  • پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا می کند.
  • پیچ شماره ۲ با پیچ شماره ۵ تماس پیدا می کند.
  • پیچ شماره ۳ با پیچ شماره ۶ تماس پیدا می کند.

و وقتی اهرم را به سمت پایین می چرخانیم:

  • پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا می کند.
  • پیچ شماره ۵ با پیچ شماره ۷ تماس پیدا می کند.
  • پیچ شماره ۶ با پیچ شماره ۸ تماس پیدا می کند.

زمانی که شما یک کلید بالابر نو می خرید، با استفاده از ۲ تکه سیم -که در تصویر بالا قرمز و مشکی رنگ هستند-، پیچ شماره ۸ به ۲ و پیچ شماره ۷ به ۳ متصل شده است. این ۲ تکه سیم همیشه باید در آنجا قرار گرفته باشند، چه موتور تکفاز باشد چه سه فاز.

 

راستی، کانال یوتیوب سایت آموزش برق هم مدت زیادی است که راه اندازی شده، و فیلم هایی را آنجا می بینید که در هیچ کجای دیگر منتشر نشده‌اند. پس حتماً عضو کانال شوید تا جزو اولین نفراتی باشید که از مطالب جدید مطلع می شوید. کانال یوتیوب سایت آموزش برق

 

روش نصب کلید بالابر برای موتور تکفاز

 

شما با استفاده از یک مولتی متر می توانید سیم های اصلی و کمکی را از همدیگر تشخیص دهید. به این صورت که مولتی متر را در حالت بیزر قرار دهید و تست کنید که کدام ۲ سیم به یکدیگر راه دارند و بیزر بوق می زند. این ۲ سیم همان سیم های سیم پیچ اصلی هستند. ولی سیم های سیم پیچ کمکی چون به یکدیگر راه ندارند، بیزر روی آنها بوق نمی زند. روش دوم هم اینکه قاب روی تخته کلم را بردارید، در خیلی از الکتروموتورها روی ترمینال های تخته کلم باعلامت اختصاری مشخص کرده که هر سیم مربوط به چه چیزی است. روش سوم هم با آزمون و خطاست. یعنی ۲ تا از سیم های همرنگ را اصلی و ۲ تا را فرعی در نظر بگیرد، اگر خوش شانس باشید که در اولین مرحله موتور روشن خواهد شد، در غیر اینصورت باید چند بار سیم ها را جابجا کنید.
در موتورهای تکفاز برای تغییر جهت چرخش موتور -یعنی چپگرد و راستگرد کردن موتور- کافیست که ترتیب فاز و نول روی سیم پیچ کمکی جابجا شود. و کلید بالابر هم دقیقاً همین کار را برای ما می کند.

از این به بعد به ۲ رشته سیم های سیم پیچ اصلی U1 و U2 می گوییم و به ۲ رشته سیم های سیم پیچ کمکی Z1 و Z2 می گوییم.

در حالتی که کلید را برای یک موتور تکفاز نصب می کنید، ۲ رشته سیم فاز و نول از برق شهری وارد کلید می شود. و همانطور که شرح دادیم ۴ رشته سیم هم از الکتروموتور تکفاز به کلید وصل می شوند. پس در کل تعداد رشته سیم هایی که وارد کلید می شوند ۶ رشته است.
حالا ۲ روش متفاوت برای اتصال این ۶ رشته سیم به کلید بالابر را در پایین برای شما ترسیم می کنیم.

روش نصب کلید بالابر

آموزش نصب کلید بالابر

 

در هر دو نقشه بالا اگر جای U1 و U2 جابجا شود مشکلی پیش نمی‌آید. اگر جای Z1 و Z2 هم جابجا شود مشکلی پیش نمی‌آید. ولی حتماً دقت کنید که جای فاز و نول جابجا نشود، چون در صورتی که جابجا بسته شوند، زمانی که کلید در حالت قطع است و بالابر خاموش است، فاز به موتور می رود و این می تواند برای افرادی که آنجا کار می کنند خطرساز باشد.

همانطور که می بینید در روش اول:

  • U1 به پیچ شماره ۱
  • U2 و نول به پیچ شماره ۶
  • Z1 به پیچ شماره ۷
  • Z2 به پیچ شماره ۸
  • و فاز به پیچ شماره ۵
  • و با یک تکه سیم، پیچ شماره ۴ و ۵ اتصال کوتاه شده اند.

و در روش دوم:

  • Z1 به پیچ شماره ۷
  • Z2 به پیچ شماره ۸
  • U1 به پیچ شماره ۴
  • U2 و نول به پیچ شماره ۵
  • فاز به پیچ شماره ۱
  • و با یک تکه سیم، پیچ شماره ۴ و ۶ اتصال کوتاه شده‌اند.

هر دو روش بالا برای سربندی کلید قابل اجراست و هیچ کدام برتری نسبت به دیگری ندارد. احتمالاً روش ها و مدلهای دیگری هم برای اتصال سیم ها به کلید وجود دارد که از شما دوستان می خواهیم اگر بلد هستید آن را از قسمت پایین برای ما ارسال کنید تا به اسم شما در سایت قرار دهیم.

 

توجه: اگر اولین بار است که به سایت آموزش برق سر می‌زنید و قبلاً عضو خبرنامه سایت نبوده‌اید، حتما عضو شوید تا از این به بعد آموزش‌های جدیدی که مرتبط با برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در سایت قرار می گیرد به ایمیل شما هم ارسال شود، و جزو اولین نفراتی باشید که از مطالب جدید باخبر می‌شوید. لینک عضویت در خبرنامه

 

روش نصب کلید بالابر برای موتور سه فاز

روش کار در الکتروموتورهای سه فاز بسیار راحت‌تر از الکتروموتورهای تکفاز است. زیرا در الکتروموتورهای ۳ فاز برای اینکه جهت چرخش موتور را عوض کنید کافیست که جای دو فاز را عوض کنید. یعنی از ۳ رشته سیمی که به الکتروموتور وصل شده است، اگر جای ۲ تا از فازها جابجا شود جهت چرخش الکتروموتور هم عوض می شود.

اگر سیم های برق سه فاز را R و S و T بنامیم. حالا به نحوه سربندی سیم ها به کلید بالابر نگاه کنید.

کلید بالابر سه فاز

 

توجه: در نقشه بالا اگر بین ترمینال های R و S و T جابجایی صورت گیرد و یا جای ۳ رشته سیمی که به موتور می رود جابجا شود، مشکلی پیش نمی آید. ولی اگر بعد از نصب کلید متوجه شدید که جهت حرکت بالابر برعکس شده بود، کافیست جای ۲ تا از فازها را جابجا کنید.

روش تست سلامت کلید بالابر
زمانی که کلید بالابر خیلی کار کند و مستهلک شود، کنتاکت های متحرکی که در داخل کلید هستند از اهرم جدا می شوند و دیگر هیچ حرکتی نمی کنند. یا اگر فشار زیادی به موتور بیاید و جریان زیادی از کلید عبور کند، کنتاکت های داخل کلید جوش می خورد و دیگر آن عملکرد درست قبلی را ندارند. تنها روشی که با آن می توانید تست کنید که کلید بالابر سالم است یا نه، این است که اهرم کلید را به حالت بالا و پایین حرکت دهید. اگر وقتی کلید بالابر را به سمت بالا چرخانید:
  • پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا کرد.
  • و پیچ شماره ۲ با پیچ شماره ۵ تماس پیدا کرد.
  • و پیچ شماره ۳ با پیچ شماره ۶ تماس پیدا کرد.

و وقتی اهرم را به سمت پایین چرخاندید.

  • پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا کرد
  • و پیچ شماره ۵ با پیچ شماره ۷ تماس پیدا کرد
  • و پیچ شماره ۶ با پیچ شماره ۸ تماس پیدا کرد

یعنی اینکه کلید شما سالم است.

 و در پایان یک درخواست:
استادکارهای عزیز، بنده مدیر این سایت هستم و از بابت آموزش های رایگانی که در سایت قرار می دهم از شما یک درخواست دارم.
ما به تازگی سایتی راه انداختیم تحت عنوان سایت ” استادکار شاگرد “. جوان هایی که تازه می خوان برقکاری رو شروع کنن (یا رشته های دیگه) میان تو این سایت و مشخصاتشون رو وارد می کنن و دنبال یک استادکار می گردن که برن پیشش کار کنن و کار رو بصورت عملی یاد بگیرن. لطفاً این جوان ها رو ببرید پیش خودتون و بهشون کار یاد بدید. می دونم که اوضاع کار تو این دو سه سال اخیر خوب نیست، ولی حتی شده برای چند روز و چند هفته. اگر از درآمدتون راضی نیستین دست یک جوان رو بگیرین و ببینید که چطور خدا هم دست شما رو میگیره، دیدم که میگم…
کوچیک همه شما کاربرای وفادار
مهندس مرادی، بهمن ۱۳۹۶

 

پیوست:
در انتهای این آموزش به شما پیشنهاد می کنم که کتاب راه اندازی موتورهای تکفاز و سه فاز -انتشارات فنی و حرفه ای- را جهت تکمیل این مبحث مطالعه کنید.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2763
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

184 نظر در مورد کلید بالابر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام جناب آقای مهندس مرادی اینجانب کاظم صالحی ارادتمند شما و شاگرد کوچک جنابعالی از شیراز هستم. انشاالله که خداوند به شما سلامتی و عاقبت بخیری عنایت فرماید وپدر مادرتان را در پناه خداوند عاقبت بخیری باشند که چنین فرزندی را خداوند به ایشان عنایت فرموده. متشکرم از راهنمایی های بسیار اموزنده جنابعالی بسیار عالی و قابل فهم برای همه کمال تشکر را از شما دارم و ارزوی سلامتی و موفقیت برای شما و خانواده محترمتان را از خداوند بزرگ خواهانم. ارادتمند و دست بوس شما صالحی از شیراز ۰۹۱۷۱۱۳۰۸۵۸

    ۶

    1. سلام جناب صالحی عزیز، باعث خوشحالیه که دوستانی مثل شما داریم. با دعای خیرتون ما روخجالت زده کردید. بنده هم برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری دارم.

      ۸

  2. سلام تشکر از آموزش- در برق تکفاز، ما کلید اهرمی رو سه رشته (فاز+نول+حفاظتی) و در سه فاز هم چهار رشته (سه فاز+حفاظتی) تغذیه می کنیم،که در آموزش بالا، مشخص شد که فاز و نول و یا سه فاز به کدوم شماره و ترمینال ها در کلید اهرمی میرن،فقط هادی حفاظتی (ارت) مشخص نشده،این هادی به ترمینال ارت در ترمینال (تخته کلم) موتور میره دیگه؟ در ترمینالی از کلید اهرمی که نمیره؟ و سوالم دیگم اینه،در تکفاز،دو مدل سیم بندی ارایه شده؟ چرا ذکر شده تفاوتی نیست؟ چرا فرق نیست وقتی که فاز و نول به یک و پنج بره نسبت به اینکه به پنج و شش بره و یا اتصال کوتاه بین چهار و پنج،نسبت به بینِ چهار و شش چرا فرقی نیست.مرسی

    ۸

    1. سلام، متشکرم، بله درسته، ارت به الکتروموتور متصل میشه.
      ۲- در موتورهای تکفاز کافیست که ترتیب فاز و نول روی سیم پیچ کمکی جابجا شود تا جهت چرخش موتور جابجا شود. و دو مدل سیمبندی که ارائه کردیم هر دو ما رو به این خواسته میرسونه، به همین خاطر گفتیم فرقی نداره از کدوم مدل استفاده کنید.

      ۷

  3. سلام وقت بخير
    من يه وينچ برقي تك فاز گرفتم و در نظر داشتم يك كليد يدك براي طبقه هم كف بزارم تا كليد خودش آويزان نباشه ولي در نصبش به مشكل خوردم ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد
    سيمي كه از موتور خارج شده ۴ عدد سيم هست ولي كليد يدكي كه گرفتم دو شاسي هست و وقتي بازش كردم متوجه شدم داخلش جاي ۳ عدد سيم هست يعني يكي براي فاز ورودي يكي براي شاسي بالا و ديگري براي شاسي پايين الان نميدوم سيم چهارمي كه از موتور آمده را بايد كجا نصب كنم

    ۹

  4. سلام ..سوالی داشتم ..از یک کلید چپ گرد راست گرد هم زمان میشه برای دو الکتروموتور گیربکس دار استفاده کرد…

    ۱۰

    1. سلام.اگر منظورتون این هست که هر دو موتور همزمان به راست بچرخن و با تغییر وضعیت کلید هر دو همزمان به چپ بچرخن، بله میشه.
      فقط کلید باید جریان عبوری از هر دو موتور رو تحمل کنه.

      ۱۰

    1. این مدل نصب یک ایراد خیلی بزرگ داره .اونم اینه که به هر دلیلی جای فاز و نول عوض بشه موتور دارای برق میشه که می‌تونه خطر ناک باشه . حالتی نمیشه با این کلید طراحی کرد که کاملا در زمان قطع ایزوله بشه ؟؟

      ۵

  5. سلام.وقت بخیر.در مرحله نصب اگر متوجه شدیم ک موتور برعکس می‌چرخه چیکار کنیم؟یعنی وقتی کلید بالا میزنیم ب سمت پایین حرکت کنه و برعکس

    ۵

    1. سلام، مرسی، اگر سیمکشی رو دقیقاً طبق نقشه بالا انجام داده باشید باید درست کار کنه، در غیر اینصورت کلید رو برعکس نصب کردین.

      ۸

  6. سلام خداوند به شما توفیق دهد صدقه کارما آموزش دادن به دیگران است سعی کردیم درمدت عمرمان که گذشت هرچه آموخته بودیم بدون مزدومنت در اختیار جوانان خوب این دیار قرار دهیم

    ۱۰

  7. سلام آقای مهندس وتشکر از توضیحات کامل شما
    ما یک بالابر داریم که هنگام بالارفتن دکمه را که میزنیم باید چند ثانیه صبر کنیم و بعد دکمه قطع را زده سپس دکمه بالا را بزنیم تا بالا برود ساختمان دارای برق تک فاز است که به وسیله خازن تبدیل به ۳ فاز شده

    ۸

  8. سلام مهندس من میخوام بالابر تک فاز را از طریق ریموت کنترل از دور قطع و وصل کنم لطفا راهنمایی کنید نحوه سیم کشی از کنتاکتور ها به موتور را بفرمایید

    ۱۰

    1. سلام. نقشه سیمکشی این موردی که میفرمایید الان دم دست نیست که براتون ارسال کنم، ولی شما نیاز به یک دستگاه گیرنده ریموت و ۲ عدد کنتاکتور دارید. مدل های آماده ای هم هست که خودشون همه سیمکشی های لازم رو انجام دادن، می تونید خودتون رو درگیر ساخت نکنید و یکی آمادش رو بخرید.

      ۱۰

1 3 4 5
شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853