تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

آموزش کار با مولتی متر

27892 بازدید

با سلام. تعدادی از دوستان پیام داده بودند که در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق، جای آموزش کار با مولتی متر خالیست، بنابراین تصمیم گرفتیم که این مطلب را در سایت آموزش برق منتشر کنیم، در ضمن این مقاله آموزشی برای تمام دوستانی هم که عضو خبرنامه سایت هستند هم ارسال خواهد شد. اگر به برق ساختمان علاقه مند هستید، حتما عضو خبرنامه شوید تا از این به بعد اولین نفری باشید که آموزش ها را دریافت می کنید. لینک عضویت در خبرنامه

خب برویم سراغ این آموزش. قبل از شروع لازم است یادآوری کنم که محتوای این مقاله در فیلم پایین هم قابل مشاهده هست و اگر از آن دسته افرادی هستید که با فیلم بهتر یاد می‌گیرید، پس فیلم آموزش مولتی متر را حتماً مشاهده کنید. از آنجایی که این فیلم در یوتیوب آپلود شده، و یوتیوب دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده، پس لازم است که از برنامه قندشکن استفاده کنید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

تعریف های خسته کننده و کتابی را هیچ وقت دوست ندارم. پس به زبان خودمانی می‌گویم:

مولتی متر همون دستگاهیه که باهاش، ولتاژ، آمپر، مقاومت و … رو اندازه گیری می کنن. والسلام

و البته کاربردهای دیگری مثل تست سلامت قطعات الکترونیکی یا تست برقراری اتصال و یا تست صحیح بودن عمل لحیم کاری، اندازه گیری دما و … را بررسی می‌کنند.
بعضی‌ها به این دستگاه ولت متر، بعضی‌ها اهم متر و بعضی‌ها آمپر متر هم می گویند. ولی از آنجایی که دستگاههای جدید پیشرفته‌تر شده‌اند و همه این قابلیت ها را با هم دارند، پس اسم مولتی متر برای این دستگاه صحیح تر است.

انواع مولتی متر از نظر ساختار

مولتی مترها در دو نوع آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال موجودند. که البته نوع آنالوگ آن در زمان دایناسورها و گذشته های دور استفاده میشد و ما هم در این آموزش در مورد مولتی مترهای آنالوگ صحبتی نخواهیم کرد.
مولتی مترهای دیجیتال خود به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم می شوند که مولتی مترهای اتوماتیک، قیمتی چند برابر مولتی مترهای معمولی دارند.
“مولتی مترهای دیجیتال اتوماتیک” امکان اندازه گیری موارد اضافه تری مثل، اندازه گیری جریان متناوب (AC)، تست فرکانس، اندازه گیری دما، تست خازن و… را دارند، در ضمن اُتو رنجAuto Range  هستند و نیازی به انتخاب رنج بصورت دستی ندارند. تصویر یک “مولتی متر دیجیتال اتوماتیک” را در پایین نشانتان می دهم. البته از آنجایی که قیمت این مولتی مترها بالاست، ما آموزشمان را بر مبنای مولتی مترهای ساده‌ی دستی پی میگیریم. ولی روش کلی کار با همه مولتی مترهای دیجیتال شبیه یکدیگر است.

مولتی متر اتوماتیک

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال دستی:

از آنجایی که قیمت “مولتی متر دیجیتال دستی” پایین است (چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان) و امکان تهیه آن برای بسیاری از دوستان امکان پذیر است، به آموزش کار با مولتی متر های دستی می پردازیم. در تصویر زیر یک مولتی متر دیجیتالی ساده (دستی) را مشاهده می کنید.

ابتدا به بررسی ترمینال های ورودی مولتی متر که محل اتصال پراب ها به مولتی متر هستند می پردازیم. معمولاً ۲ یا ۳ و گاهی ۴ ترمینال ورودی روی مولتی مترها قرار دارد. مثلاً در مولتی متر پایین ۳ ترمینال ورودی وجود دارد که با مقادیر VΩmA و COM و ۱۰A مشخص شده است.

آموزش کار با مولتی متر

  • یکی از ترمینال ها (پایین ترین ترمینال) که با علامت COM مشخص شده، به معنای پایه مشترک (منفی) است و در همه اندازه گیری ها باید پراب مشکی رنگ به این ترمینال متصل باشد.
  • ترمینال بعدی (ترمینال وسط) که با علامت VΩmA مشخص شده و وقتی می خواهید، ولتاژ، اهم (مقاومت) و جریان های کوچک در حد میلی آمپر را اندازه گیری کنید، باید پراب قرمز رنگ را به این ترمینال متصل کنید.
  • ترمینال سوم با علامت ۱۰A مشخص شده است. وقتی میخواهید جریان های نسبتاً بزرگی در حد ۵۰۰ میلی آمپر تا ۱۰ آمپر را اندازه گیری کنید، باید پراب قرمز رنگ را از ترمینال VΩmA جدا کنید و به ترمینال سوم یعنی ۱۰A وصل کنید. توجه داشته باشید که مولتی متر بالا فقط قابلیت اندازه گیری، جریان DC (مستقیم) را دارد و نمی تواند جریان های متناوب AC را اندازه گیری کند.
    حداکثر جریانی که مولتی متر بالا می تواند اندازه گیری کند، ۱۰ آمپر است و اگر جریانی بیشتر از دستگاه عبور کند، دستگاه خواهد سوخت.

 

قسمت های مختلف کلید سلکتوری:

اکنون به معرفی قسمت های مختلف کلید سلکتوری می پردازیم.
به ماس ماسکی که در وسط مولتی متر قرار گرفته و قابلیت چرخش دارد، کلید سلکتوری می گوییم. با چرخاندن این کلید سلکتوری می توانید انتخاب کنید که قصد اندازه گیری چه کمیتی را دارید. در تصویر زیر، رنج کمیت های مختلف مشخص شده است.

روش کار با ولت متر

البته اگر دستگاه شما با مولتی متر بالا فرق دارد، کافیست این علائم اختصاری را بدانید تا بتوانید با هر مولتی متری کار کنید.

علامت اختصاری ولتاژ ثابت متناوب

سوال: فرق ولتاژ ثابت و ولتاژ متغییر چیست؟ ولتاژی که باتری ها تولید می کنند ولتاژ ثابت و ولتاژ برق شهر که از پریزهای برق گرفته می شود، ولتاژ متناوب است.

روش اندازه گیری ولتاژ ثابت با ولت متر:

کلید سلکتوری روی مولتی متر را آنقدر بچرخانید که روی محدوده ولتاژ ثابت قرار گیرد. از آنجایی که قصد داریم تا ولتاژ یک باتری کوچک را اندازه گیری کنیم پس باید کلید سلکتوری روی مقدار ۲۰ قرار گیرد (البته می توانید کلید سلکتوری را روی ۲۰۰۰m هم قرار دهید.)

روش کار با ولت متر

همانطور که می بینید پراب قرمز رنگ به ترمینال VΩmA و پراب مشکی به ترمینال COM وصل شده. آنگاه در سمت دیگر پراب قرمز رنگ را به قطب مثبت باتری و پراب مشکی رنگ را به قطب منفی وصل کرده ایم و عدد ۱.۵ روی نمایشگر مولتی متر نشان داده شده است. اگر جای پراب قرمز و مشکی را در دو سر باتری جابجا وصل کنید، عدد ۱.۵- (منفی) نمایش داده می شود. که این علامت منفی نشان دهنده این است شما جای پراب مثبت و منفی را جابجا متصل کرده‌اید.

نکته: جهت اندازه گیری ولتاژ همیشه بایستی ولت متر را به صورت موازی در مدار قرار دهید. فرضاً اگر قصد دارید ولتاژ دو سر یک مقاومت الکترونیکی را اندازه گیری کنید، کافیست در حالتی که برق به آن مدار وصل است، پروب های ولت متر را روی ۲ پایه مقاومت الکترونیکی قرار دهید تا ولتاژ روی مقاومت به شما نشان داده شود.

توجه: حتماً زمانی که دارید ولتاژ یک عنصر الکترونیکی را روی یک مدار اندازه گیری می کنید، بایستی برق آن مدار وصل باشد.

روش اندازه گیری جریان با آمپر متر:

فرض کنید که در مدار زیر، قصد داریم که جریان عبوری از این ال ای دی های خطی را اندازه گیری کنیم. فرضاً در این مدار ۳ ال ای دی خطی تختِ یک متری قرار گرفته است.

روش سری کردن ال ای دی خطی تخت

کلید سلکتوری را آنقدر بچرخانید تا به محدوده جریان ثابت برسد. فرض می کنیم که نمی دانیم این مدار چه جریانی می کشد، پس کلید سلکتوری را روی بالاترین مقدار یعنی ۱۰ قرار می دهیم و پراب قرمز رنگ را به ترمینال ۱۰A متصل می کنیم در صورتی که اعداد نامفهومی (مثل ۱ یا ۰) در صفحه نمایش ظاهر شود، یعنی رنج جریان را بیش از حد بالا در نظر گرفته‌اید، آنگاه باید کلید سلکتوری را روی گزینه های دیگری مثل ۲۰۰m یا ۲۰m قرار دهید و پراب قرمز رنگ را هم جابجا کنید و به ترمینال ورودی VΩmA وصل کنید.
از آنجایی که آمپرمتر بصورت سری در مدار قرار می گیرد، پس سیم مثبت ورودی به مصرف کننده ها را قطع می کنیم و آمپرمتر را با ال ای دی ها سری می کنیم، مانند تصویر زیر:

روش کار با آمپرمتر

نکته: آمپر متر همیشه بصورت سری در مدار قرار می گیرد.

توجه: اگر اشتباهی کلید سلکتوری را روی جریان های پایین قرار دهید ولی جریان بالایی را اندازه گیری کنید، بایستی با مولتی متر خود خداحافظی کنید. من چندین مولتی متر دارم که به خاطر همین اشتباه کوچک آنها را دور انداخته ام و مجبور شده ام مولتی متری نو بخرم.

توجه : در صورتی که مولتی متر بصورت صحیح در مدار گیرد، ال ای دی های خطی در مدار بالا روشن می شوند. و مقدار جریان عبوری در صفحه نمایش نشان داده می شود.

توجه: مولتی متری که در تصویر بالا می بینید قابلیت اندازه گیری جریان برق شهری (AC) را ندارد. پیشنهاد می کنم اگر قصد اندازه گیری جریان AC دارید از کلمپ متر استفاده کنید، زیرا مولتی مترهای غیرکلمپی در برابر نوسان جریان بسیار زود می سوزند.

توجه: بیش از ۵ ثانیه از آمپرمتر این مولتی‌مترها استفاده نکنید، چرا که اگر مدت زمان زیادی جریان از این دستگاه عبور کند، دستگاه شما خراب می شود.

روش اندازه گیری مقاومت با اهم متر:

این بار قصد اندازه گیری مقدار یک مقاومت را داریم. پس پراب قرمز رنگ را از ترمینال قبلی خارج می کنیم و به ترمینال VΩmA متصل می کنیم. پراب مشکی رنگ هم طبق صحبت های قبلی همیشه باید به ترمینال COM متصل باشد. آنگاه کلید سلکتوری را آنقدر بچرخانید تا به محدوده اندازه گیری مقاومت برسد. از آنجایی که نمی دانیم اندازه این مقاومت چند اهم است، پس از بالاترین مقدار شروع می کنیم، در صورتی که اعداد نامفهومی در صفحه نمایش نشان داده شد، کلید سلکتوری را روی مقادیر کمتر قرار می دهیم.

سپس پراب های مشکی و قرمز رنگ را به دو سر مقاومت وصل کنید. مانند تصویر زیر

روش کار با اهم متر

ھنگام خواندن مقدار مقاومت به نكات زیر توجه كنید:
در مولتی متر ۳ حرف اختصاری وجود دارد که عبارتند از m , K , M
m معنای میلی است یعنی عدد نمایش داده شده باید در ۰/۰۰۱ ضرب شود.
K به معنای کیلو است یعنی عدد نمایش داده شده باید در ۱۰۰۰ ضرب شود.
M به معنای مگا است یعنی عدد نمایش داده شده باید در ۱۰۰۰۰۰۰ ضرب شود.

از آنجایی که در تصویر بالا، کلید سلکتوری روی مقدار ۲۰۰۰k قرار گرفته است و حرف اختصاری k، مخفف کیلو است، پس عدد نمایش داده شده (۳۹۰) را باید در ۱۰۰۰ ضرب کنیم. در این صورت مقدار ۳۹۰۰۰۰ بدست می آید. یعنی این مقاومت ۳۹۰ هزار اهم است.

 

نکته: مقاومت بصورت موازی در مدار قرار می گیرد و قبل از اندازه گیری مقاومت یک عنصر باید برق مدار را قطع کنید تا نتیجه بدست آمده صحیح باشد.

 

رنج بازر (بیزر):

از آنجایی که دانستن این بخش خیلی به درد یک برقکار می خورد، بد نیست که این مورد را هم یاد بگیرید. زیرا برای پیدا کردن سیم های تلفن و آیفون در برق ساختمان خیلی به کارتان می آید.
روی بیشتر مولتی مترها گزینه ای هست که علامت یک زنگ یا یک بلندگوی درج شده که در تصویر بالا آن را با محدوده رنج بازر مشخص کرده ایم.
فرض کنید که داخل یک لوله برق ۱۰ رشته سیم وجود دارد که همه آنها همرنگ هستند، و شما می خواهید از بین این ۱۰ رشته سیم، ۲ تا از آنها را مشخص کنید، کاری که می کنید این است که از یک سمت، سر آن دو سیم را لخت می کنید و به هم اتصال می دهید و از سمت دیگر مولتی متر را روی حالت تست بازر قرار می‌دهید و پراب ها را به صورت ۲ به ۲ و تصادفی روی تمام سیم ها تست می کنید. هر جا که مولتی متر به صدا درآمد، یعنی آن دو رشته سیم همان دو رشته سیمی هستند که از سمت دیگر به هم متصل شده اند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2691
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

327 نظر در مورد آموزش کار با مولتی متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و خداقوت
    من یه دستگاه مولتی متر ساده دارم شبیه همون عکس خودتون.چندتا سوال دارم خدمتتون
    ۱- آیا با این دستگاه میشه آمپر و ولتاژ برق شهری رو اندازه گرفت ؟ یعنی به برق شهری وصل بشه نمیسوزه؟
    ۲- یدونه موتور کوچیک دارم نمیدونم برا چی بوده،یعنی شبیه موتور خردکن میمونه ولی میخوام ببینم سالمه یا نه و نمیدونم چه ولتاژی بش وصل کنم، چجور ولتاژشو متوجه شم ؟؟
    ۳- دستگاه مولتی متر من بیزر یا همان زنگ ندارد ممکنه خراب شده یا از اول نداشته؟ نو خریدم صدای زنگی ازش نشنیدم.
    ۴- یک برد الکتریکی دارم که برای اسپیکره، چجور میشه فهمید که چه قطعه ای از اون برد سوخته؟ ایا با همین مولتی متر میشه فهمید؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    ۵

    1. سلام. مرسی.۱- بله میشه. ولی جریان بیشتر از ۱۰ آمپر رو اندازه گیری نکنید چون مولتی متر می سوزه.
      ۲- روی پلاک موتور رو بخونید.
      ۳-تا جایی که من دیدم همه مولتی متر ها تست بیزر دارن، احتمالاً مال شما خراب شده.
      ۴-بله میشه، ولی باید تک تک قطعات تست بشه.

      ۴

  2. سلام خسته نباشید با ارز معذرت می خواستم بدونم چطوری با محدوده ترانزیستور کار کنیم در ولتمتر و اون چیز بای پایین کلید
    🙂

    ۱

    1. سلام. اون گردی آبی رنگی که روی مولتی متر هست برای تست ترانزیستوره، در گوگل کلمه تست ترانزیستور رو سرچ کنید و فیلمش رو نگاه کنید.

      ۴

  3. ضمن عرض ادب خدمت استاد گرامی ،و با عرض پورش از مزاحمت مجدد سوالی که فراموش شد در پرسش قبلی مطرح کنم عبارت است از اینکه:قسمت آبی رنگی که در پایین سلکتور سمت چپ آن وجود دارد چیست و معنای حروفی که دور آن نوشته شده و در دو بخش NPN و PNP میباشد چیست؟ با تشکر از زحمات جنابعالی.

    ۳

  4. با عرض سلام خدمت استاد عزیز ،سوالی دارم و اینکه آیا با استفاده از این وسیله میشود صحت یک مدار را کنترل کرد؟به عبارتی اگر یک وسیله مثلا تبدیل میکرو یو اس بی به اچ دی ام ای قطعی داشته باشد با استفاده از این وسیله میتوان قطعی مربوطه را مشخص کرد ؟در صورت پاسخ مثبت نحوه عمل چگونه است؟با تشکر

    ۳

  5. سلام خدمت جناب مهندس عزیز
    آمپر برق شهری رو چگونه اندازه گیری کنیم ؟، برای جاهایی که ۲۲۰ ولت رو داریم ولی برق ضعیفه . باید بدانیم از کجا آمپر کشیده میشه که وسایل تو خونه کم میاره، و خاموش میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۱

    1. سلام. چون ای سی همیشه کم و زیاد میشه ولی دی سی همیشه ثابت است، مثل اینه که یک نفر شیر آب رو هی باز کنه و ببنده، خب قطعاً فشار آب میاد پایین.

      ۷

  6. سلام مهندس من یک باتری خورشیدی دارم که ولتاژ ۱۸ ولت و آمپر ۰.۹ رو میده با یک ماژول می خوام ولتاژ رو به ۵ و آمپر رو به سه تبدیل کنم واسه ولتاژ که متوجه شدم دستگاه رو حالت ولت سیم قرمز به مثبت و سیم مشکی به منفی وصل میشه ولی واسه اینکه خروجی آمپر ماژول رو به دست بیارم باید چیکار کنم ؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    ۱

          1. درود مهندس عزیز ممنون از جواب هاتون یعنی نمی تونیم ولتاژ ۱۸ و آمپر ۰.۹ رو به ولتاژ ۵ و آمپر ۳ تبدیل کنیم ؟ ماژولی که من گرفتم گفتند همچین قابلیتی داره ! ممنون میشم اینم جواب بدین

            ۱

          2. سلام. مرسی. شما می تونید فقط ولتاژ ۱۸ رو به ۵ تبدیل کنید، بعدش اون دستگاه خودش به اندازه ای که لازم داره از ماژول میکشه. البته در صورتی که ماژول هم بتونه اون ۳ آمپر رو تامین کنه.

            ۲

  7. سلام یک باطری موبایل دارم که ۶ تا خروجی داره دوتا قرمز -یک سفید-یک سبز-دوتا سیاه

    اول اینکه چجوری شارژش کنم؟
    دوم اینکه میخام بدونم که در حال حاضر چقدر شارژ داره؟ (۳.۸ ولت و ۲۶۰۰ میلی امپر هست)
    ممنون میشم همینجا راهنمایی کامل کنید

    ۱

    1. آقا باید ولتی مترتو رو حالت برق باتری قرار بدی و هی کد آزمون و خطا بری تا یک ولتاژ مینویسه یعنی آن دو سری الکتریستش است برایه شارژ کردنشم باید آدابتور با ولتاژ مناسب به آن دو سر وصل کنی

      ۱

  8. سلام
    سوالی داشتم با این وسیله میشود مقدار ولتاژ لوله ی آبی که برق دار شده را بدست آورد؟ فازمتر چیزی رو نشان نمیدهد ولی با تماس دست دچار برق گرفتگی میشوم

    ۳

  9. با درود و وقت بخیر
    جناب مهندس یک سوال برایم مطرح شده است لطفا پاسخ مرا بدهید !
    اگر یک مولتی متر را در وضعیت ولتمتر به فاز پریز برق و دیوار متصل کنیم, این ولتمتر نقش فازمتر را ایفا کرده است یا خیر ؟

    ۱

    1. سلام. خیر ولتمتر نمی تونه نقش فازمتر رو ایفا کنه. و حتماً باید پراب های مولتی متر همزمان به فاز و نول وصل بشن.

      ۱

    2. خیر ولی میتوانی یک بند ببندی ته فاز متر و سر دیگه بند به پشت مولتی مترت بعد مثل یکی از قابلیت های مولتی متر میشود.

      ۵

  10. سلام جناب مهندس
    مولتی متر من از همین مدل ساده بالاست، الآن که ولتاژ ۲۲۰ رو اندازه میگیرم ۱۰۶ نشون میده و باطری ۱/۵ولت نو رو۰/۷۳ نشون میده
    فکر می کنید مشکل کجاست؟

    ۱

    1. باید پیچای مولتی مترتونو وا کنید توش یه پیچ تنظیم داره انقدر بچرخونید که عدد ۲۲۰ ولت رو تو صفحه نمایش ببینین

      ۱

  11. سلام جناب مهندس.خسته نباشید.عذر میخوام سوال من شاید خیلی ساده باشه اما راستش از سوختن دستگاهم میترسم.مولتی مترمن victor vc97 هست که تصویرش در آموزش شما هست.پراب ها رو بدرستی وصل میکنم سلکتور رو روی ولتاز متناوب میذارم وبه پریز برق شهر میزنم. اما ولتاژ رو اعشاری ودر حد چندهزارم نشون میده.البته وقتی پرابها رو جابجا میکنم عدد خیلی تغییر میکنه ولی باز هم اعشاری در حد چند هزارم هست.نمیدونم مشکل کجاست.ببخشید که مزاحم شدم.عذرخواهی میکنم.

    ۱۵

    1. سلام آقای حسینی، متاسفانه فکر میکنم که شما قبلاً کلید گردان مولتی متر رو در حالت اشتباه قرار دادین و به ولتاژ بالا وصلش کردین و باعث شده که مولتی متر شما بسوزه. ببرید پیش تعمیرکارهای الکترونیک شاید بتونن مولتی متر شما رو تعمیر کنن.

      ۱

  12. با سلام من یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید وقتی ما یه قطعه الکترونیکی مثلا یه وسیله الکترونیکی بسازیم دستگاهی هست که به ما بگه این دستگاه چقدر ولتاژ آمپر … اینا میخواد که متناسب با اون براش باطری بزاریم

    ۳

    1. سلام. برای ولتاژ باید نگاه کنید ببینید چه ترانسی برای اون دستگاه استفاده شده، مثلاً اگر ترانسش ۱۲ ولت بود پس باید بهش ۱۲ ولت وصل کنید. بعدش که اون رو به یک ترانس ۱۲ ولت وصل کردین و دیدید که دستگاه داره به درستی کار میکنه، در اون لحظه با مولتی متر اندازه گیری می کنید که داره چند آمپر میکشه. اگر آمپر اولیه ای که به دستگاه میدین زیاد باشه دستگاه نمیسوزه ولی اگر ولتاژ زیاد باشه آسیب میبینه.

      ۲

  13. سلام،با تشکر ودرود بر شما،ازخدابهترینهارابرای شمااستادبزرگوارآرزو دارم،یه سوال،یه مقاومت که روی یه برد،سوخته ورنگهاش مشخص نیست،چگونه بفهمیم که چه مقاومتی با چه شماره ای جایگزین کنیم،ممنون میشم اگه جواب بدید.

    ۱

    1. سلام. ممنونم از شما. این کار به راحتی امکانپذیر نیست. اسم دستگاه رو در گوگل سرچ کنید شاید مدار دستگاه رو پیدا کنید، و یا برد یک دستگاه سالم رو پیدا کنید و باهاش مقایسه کنید.
      یا اگر اون مقاومت روی مدار تغذیه قرار گرفته، می تونید ببرید پیش تعمیرگاهای لوازم الکترونیکی به خاطر تشابه با سایر بردها، میتونن حدس بزنن که اون مقاومت چند اهم هست.

      ۱

  14. با سلام و احترام

    جناب مهندس با مولتی متر امکان اندازه گیری سیگنال آنتن هوایی جهت آنتن مرکزی را هست یا خیر

    متشکرم

    ۴

  15. دمتون گـــــــــــــرم خیلی واضح و روشن بود مرسی از راهنمایاتون
    فقط درمورد اندازه گیری ولتاژ و جریان قطعات موبایلم اگه امکانش هست مطلب بزارید..
    مرســـــــــــــی خسته هم نباشـــید

    ۱

  16. سلام برای عیب یابی تلویزیون ازکجابایستی شروع کردوسلکتورروی کدامیک ازقسمتهاقرارگیرد.
    باتشکرفراوان

    ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853