تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان

12671 بازدید

در فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان می خواهیم در مورد روش نصب لوله های برق برای پریزها و روشنایی ها در سیمکشی ساختمان صحبت کنیم. این فیلم در واقع خلاصه ای از فصل لوله گذاری در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق است که امروز به صورت فیلم آموزشی تقدیم شما می گردد.

فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان

از آنجایی که شاید سرعت اینترنت بعضی از کاربران برای مشاهده این فیلم مناسب نباشد، ما مطالب این فیلم را در پایین آورده ایم تا بتوانید مطالعه کنید.

اگر برای شما هم پیش اومده باشه که به یک ساختمون در حال ساخت سرزده باشید حتماً دیدید که گاهی اوقات برقکارها لوله های برق رو در سقف اتاق و گاهی اوقات در کف اتاق ها نصب می کنن. حالا می خواییم بررسی کنیم که دلیل این انتخاب ها چیه و هر کدوم چه مزیت هایی نسبت به دیگری داره.ما به عنوان یک تکنسین برق ساختمان در زمان لوله گذاری بایستی سه مسئله رو مدنظر قرار بدیم و با توجه به ترتیب رعایت این سه مسئله کار لوله گذاری رو انجام بدیم

اولین مسئله اینه که چه ما کار رو بصورت کنتراتی و چه به صورت متر زیر بنا برداشتیم، کار با زحمت کمتر و سرعت بیشتری انجام بشه تا دستمزد بیشتری برای ما داشته باشه. البته با رعایت نکات ایمنی و حفاظت. نه اینکه ایمنی و حفاظت رو فدای دستمزد بیشتر کنیم. خب حالا ما چطور می تونیم در زمان نصب لوله های برق که  حالا می تونه لوله خرطومی باشه یا لوله پی وی سی یا هر نوع دیگه ای. کاری کنیم که کار با زحمت کمتر و سرعت بیشتری انجام بشه. اول اینکه لوله های برق رو در مسیر هایی نصب کنیم که نیاز به کمترین مقدار شیارزنی وجود داشته باشه. می دونید که شیار زنی از اون کارهای خیلی سخت و طاقت فرسا در سیمکشی ساختمان هستش. و افتادن به جون دیوار با تیشه یا هیلتی هم استقامت دیوارهای ساختمان رو کم می کنه هم شما رو خسته می کنه و سرعت کارتون رو میاره پایین پس اگر شما دو گزینه پیش رو داشتید که یکی نیاز به شیار زنی بیشتر و یکی نیاز به شیار زنی کمتر داشت. حتماً اون موردی که نیاز به شیار زنی کمتر داره رو انتخاب کنید.

دومین مسئله اینه که شما باید لوله های برقتون رو در جایی نصب کنید که احتمال می دید کمترین مقدار آسیب به لوله ها وارد بشه. منظور ما از آسیب، خرابی یا شکستگی هایی هستش که در زمان ساخت یک ساختمون احتمال داره که توسط سایر افراد و  استادکارهایی که اونجا کار می کنن به صورت ناخواسته به لوله های برق وارد بشه. مثلاً یک استاد کار گچ کار که در حال گچ کاری یک اتاق هستش، شاید حواسش نباشه و بشکه های زیر پاشو دقیقاً گذاشته روی لوله های برق، شما که بعد از نصب لوله های برق همیشه اونجا نیستید تا بگید “آخ آخ اوستا بشکتو بردار لوله مو شکستی”.

حتماً شما هم به یک ساختمون در حال ساخت سر زدید و این شلوغی های حین کار رو دیدید و چون در اون مرحله معمولاً محافظی نیست که از لوله های برق محافظت کنه، احتمال داره که به لوله های برق آسیب وارد بشه.
در یک جمله خلاصه. همیشه به لوله هایی که در سقف نصب میشن، کمتر احتمال آسیب رسیدن هست تا به لوله هایی که در کف نصب میشن. پس تا می تونید لوله های مربوط به روشنایی ها رو بالای سقف کاذب نصب کنید.

سومین مسئله این هستش که لوله گذاری رو به صورتی انجام بدیم که کمترین مقدار لوله و سیم برق مصرف بشه.

با توجه به این سه مسئله، با توجه به ترتیب این سه مسئله که گفتیم ۱- کار با زحمت کمتر و سرعت بیشتری انجام بشه ۲- آسیبی به لوله ها و سیم های برق وارد نشه تا در آینده برای استفاده کنندکان از اون خطری نداشته باشه ۳- کمترین مقدار لوله و سیم برق مصرف بشه. بریم ببینم که لوله گذاری به چند نوع انجام میشه.

لوله گذاری برای روشنایی ها :

ما این قسمت رو به دو بخش تقسیم می کنیم، چون در کل برای روشنایی ها به دو روش میشه لوله گذاری کرد. که نوع سقف یک ساختمون مشخص می کنه که در اون ساختمون لوله گذاری باید به کدوم یک از این دو روش انجام بشه.

الف : ساختمان هایی که سقف کاذب دارند.

ب: ساختمان هایی که سقف کاذب ندارند.

اول گزینه الف رو بررسی می کنیم.

لوله گذاری برای کلیدهای برق یا به اصطلاح برقکارها لوله گذاری برای روشنایی ها در ساختمون هایی که سقف کاذب دارند، حالا جنس سقف کاذب از هر چیزی که باشه فرقی نمی کنه، کناف باشه یا رابیتس کشی شده باشه و بعداً بخواد گچ بشه مهم نیست. مهم اینه که زیر سقف اصلی یک سقف دیگه به اسم سقف کاذب وجود داشته باشه. مثلاً به سقف این ساختمان در حال ساخت نگاه کنید،

سقف کاذب با راویز یا رابیتس

همون طور که می بینید سقف رو با استفاده از این میلگرد های آهنی شاسی کشی کردن، بعدش روی میلگردها رو رابیتس بستن تا بعدش روی رابیتس ها رو گچ کنن. خب این فضا، یعنی فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی، بهترین جا برای نصب لوله های برقه. پس اگر ساختمونی دارای یک مدل از سقف های کاذب بود، شما باید لوله های برق مربوط به روشنایی ها رو بالای سقف کاذب نصب کنید.

مثلاً به این صورت که اگر می خوایید یک لوله ارتباطی رو بین دو تا قوطی کلید برق قرار بدید. مثل این تصویر عمل کنید.

لوله گذاری برای روشنایی ها

همونطور که می بینید این تصویر یک اتاقه که ۲ تا قوطی کلید روی دیوارهای این اتاق نصب شده و این دو تا قوطی کلید از طریق یک لوله برق به همدیگه وصل شدن. به این صورت که لوله برق از قوطی کلید سمت چپ شروع میشه، به صورت عمودی از داخل شیاری که قبلاً ایجاد کرده بودین بالا میره، وقتی رسید به سقف کاذب، یک زانو می خوره، و لوله وارد بالای سقف کاذب میشه. بقیه مسیر رو به صورت افقی روی سقف کاذب طی می کنه، به بالای قوطی کلید دیگه که رسید دوباره زانو می خوره و به سمت پایین میاد و وارد اون قوطی کلید دیگه میشه.

یا مثلاً اگه قراره در مرکز یک اتاق یک چراغ نصب بشه. لوله گذاریش به این صورته.

روش نصب لوله برق برای چراغ
ب: لوله گذاری برای ساختمون هایی که سقف کاذب ندارند:

برای نصب لوله های مربوط به روشنایی در ساختمون هایی که سقف کاذب ندارند، مثل ساختمون هایی که سقفشون آجر ضربیه یا از جنس کرومته و در زیر سقف اصلی قرار نیست که سقف کاذبی قرار بگیره. لوله گذاری باید در کف طبقه بالاتر انجام بشه. حالا اگر ساختمونش چند طبقه باشه، لوله ها میره و از کف طبقه همسایه بالایی رد میشه و اگر ساختمون فقط یک طبقه داشته باشه، لوله های برق در کف پشت بام نصب میشه.

به این تصویر که یک مثال هست نگاه کنید.

لوله گذاری برق ساختمان در سقف تیرچه ضربی
قطعاً این مدل لوله گذاری سخت تر از لوله گذاری برای ساختمون های با سقف کاذبه. چون تو این مدل ساختمون ها شما مجبورید علاوه بر شیار زنی، دو بار سقف رو هم سوراخ کنید تا لوله وارد کف طبقه بالایی بشه. به همین خاطره که اجرت سیم کشی ساختمون هایی که سقف کاذب ندارند از ساختمون هایی که سقف کاذب دارند بیشتره، که ما در کتاب آموزش برق ساختمان در مورد اجرت سیمکشی ها هم زیاد صحبت کردیم. و وارد اون بحث نمیشیم.

حتماً این سوال براتون پیش اومده که چرا در  لوله گذاری برای ساختمون هایی که سقف کاذب ندارن ما لوله ها رو می بریم و در کف طبقه بالایی نصب می کنیم و چرا اصلاً لوله ها رو زیر سقف همون طبقه نصب نمی کنیم که نیازی به سوراخ کردن سقف نباشه. پاسخ اینه که قطر گچی که آقای گچ کار زیر سقف می کشه حدوداً ۱ یا ۲ سانتی متره و اگر شما لوله ها رو زیر سقف نصب کنید روی لوله های برق با استفاده از گچ پوشیده نمیشه. مگر اینکه آقای گچکار یک گچ به قطر ۳ سانتی متر بکشه که این هم یک جورایی غیر ممکنه.

در ضمن طبق مقررات اجرایی برق ساختمان و همونطور که در کتاب آموزش برق ساختمان تاکید کردیم، شیار زنی فقط باید روی دیوارها انجام بشه و شما هیچ وقت اجازه ندارین که زیر سقف یک ساختمون شیار بزنید تا لوله ها بره داخل شیارها قرار بگیره. اصلاً امکان پذیر نیست که شما بخوایین زیر یک سقف شیار بزنید. چون تویه سقف ها تیر آهن یا تیرچه های سیمانی هست که اگر بخوایین شیار بزنید با این تیرآهن ها برخورد می کنید.

فک می کنم خسته شدین. کمی به این تصویر نگاه کنید تا هم یک لبخند بزنید و هم خستگی تون در بره. این تصویر رو یکی از کاربران سایت برای ما ارسال کرده بود و پرسیده بود که آیا این مدل لوله گذاری درسته یا نه.

نصب غلط لوله برق

همون طور که می بینید متاسفانه این آقای برقکار اومده زیر سقف ساختمون رو شیار زده و تیرچه های سیمانی سقف رو با تیشه سوراخ کرده و آکاستیو رو هم کنده که بتونه لوله برق رو نصب کنه. فک می کنم که اگر به جای تیرچه ها، تویه سقف تیرآهن نصب میشد، این آقای برقکار فرز میاورد وبا فرز تیرآهن رو هم میبرید و سقف رو روی سر خودش خراب میکرد. پس لطفا شما این کار رو نکنید و طبق روشی که گفته شد لوله ها رو در کف طبقه بالایی نصب کنید.

لوله گذاری برای پریزهای برق :

لوله گذاری برای پریزهای برق رو هم به دو قسمت تقسیم می کنیم.

یکی لوله گذاری در کف و یکی لوله گذاری در سقف

اولش می خواییم بین لوله گذاری در کف و لوله گذاری در سقف یک مقایسه ای بکنیم و ببینیم که هر کدوم از اونها چه مزیتهایی نصب همدیگه دارن.

ابتدا به این تصویر که لوله گذاری در کف رو نشون میده توجه کنید.

لوله گذاری در کف برای پریز برق

همون طور که می دونید پریزهای برق در ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری از سطح زمین نصب میشن. و اگر ما بخواییم لوله ها رو در کف نصب کنیم به نسبت نصب لوله ها در سقف، لوله و سیم کمتری مصرف میشه. چون در حالت لوله گذاری در کف، لوله ها یک مسیر ۴۰ سانتی متری رو میان به سمت پایین تا به کف برسن بعدش بقیه مسیر رو روی کف میرن و باز دوباره یک مسیر ۴۰ سانتی رو میان به سمت بالا تا به پریز دیگه برسن. ولی اگر همین لوله گذاری رو می خواستیم در سقف انجام بدیم. باید لوله یک مسیر ۲.۵ متری رو به سمت بالا میرفت، بعدش یک مسیر افقی رو تویه سقف طی می کرد و باز بعدش دوباره یک مسیر ۲.۵ متری رو به سمت پایین می اومد تا به پریز دیگه برسه. مثل این تصویر

لوله گذاری در سقف برای پریز برق

پس به صلاحه که برای مصرف لوله و سیم کمتر ما لوله ها رو در کف نصب کنیم.

پس اولین مزیت لوله گذاری در کف این شد که لوله و سیم کمتری مصرف میشه.

دومین مزیت اینه که  در لوله گذاری در کف نیاز به شیار زنی کمتری هست، چون فقط باید یک مسیر ۴۰ سانتی متری رو روی دیوار شیار بزنید نه یک مسیر ۲.۵ متری.

سومین مزیت هم اینه که برای نصب لوله های برق در کف ساختمان، لازم نیست که آقای برقکار در ارتفاع و روی نردبان کار کنه بلکه همه کارشو روی زمین انجام میده و هی لازم نیست که از نردبون بالا بره. که این خودش کلی سرعت کار رو میبره بالا.

یک نمونه کار لوله گذاری در کف رو تویه این تصویر به شما نشون میدم . همون طور که می بینید این آقای برقکار خیلی منظم لوله های برق رو در کف نصب کرده و اونها رو منظم با ساپورت محکم کرده که تکون نخورن.

لوله گذاری در کف ساختمان

با توجه به سه تا مزیتی که گفتیم همیشه سعی کنید که لوله های برق پریزها رو در کف نصب کنید. و به محض تمام شدن لوله گذاری از کارفرما بخوایین که روی لوله های برق رو ماهیچه بکشه. یک نمونه ماهیچه کشی رو هم تویه این تصویر می بینید. اصطلاحا به اون دو سه سانت سیمانی که روی لوله های برق می ریزن تا از لوله ها محافظت کنه ماهیچه کشی می گن.

ماهیچه کشی روی لوله برق

از اونجایی که همیشه شرایط برای ما محیا نیست که لوله ها رو در کف نصب کنیم، پس موارد دیگه رو هم بررسی می کنیم. حتماً در مراحل ساخت به یک ساختمون نیمه کاره سر زدید و متوجه شلوغی و به هم ریختگی آنجا شدید. مثلاً دیدید که آقایون گچ کار در حین کار، بشه های آهنی که زیر پاشون می زارن رو این ور و اون ور پرت می کنن که احتمال داره با لوله های برقی که در کف نصب شده برخورد کنه. یا بعضی از کارگرهای ساختمونی روی زمین آتیش روشن میکن تا نهار ظهرشون رو گرم کنن که احتمال داره لوله های برق رو هم آتیش بزنن. یا خیلی از استادکارهای دیگه که تویه ساختمون کار می کنن فقط به فکر این هستن که کار خودشون رو زود تموم کنن و اصلاً براشون مهم نیست که یکسری لوله برق ضعیف در کف ساختمون نصب شده و احتمالش زیاده که در حین کار به لوله های برق نصب شده در کف ساختمون آسیب بزنن. در چنین مواردی وقتی برقکارها با یک ساختمون اصطلاحاً بی در و پیکر و بی نظم روبرو میشن، برای اینکه آسیبی به لوله های برق اونها وارد نشه همه اون سه تا مزیتی که در مورد لوله گذاری در کف ذکر کردیم رو میزارن کنار و لوله ها رو در سقف نصب می کنن، البته سقف هایی که سقف کاذب دارند. چون اگر سقف کاذب وجود نداشته باشه، نمیشه که لوله های برق پریزها رو در کف طبقه بالایی نصب کرد، چون باز بالاخره در طبقه بالایی لوله ها روی کف زمین قرار میگیره.

شاید بعضی از برقکارها بگن به ما که ربطی نداره ما لوله ها رو نصب می کنیم و تحویل کارفرما میدیم و میریم. آقای کارفرما خودش باید مراقب باشه که به لوله ها آسیب نرسه. ولی این دیدگاه غلطه چون اگر لوله ها بشکنن یا دولا بشن این آقای برقکاره که تویه مرحله سیم رد کردن داخل لوله های برق عذاب میبینه.

بعضی از مواقع هم هست که مثلاً کارفرما به برقکار میگه که فعلاً امکان کف سازی ساختمان وجود نداره و فعلاً لوله های برق رو روی کف زمین قرار نده ولی چون آقای برقکار می خواد سریع کارش رو تموم کنه که مثلاً سریعتر دستمزدش رو بگیره میاد و لوله های برق رو در سقف نصب می کنه.

یا بعضی از مواقع اصلاً شما مجاز نیسیتید که لوله ها رو در کف نصب کنید. مثلاً تویه آشپزخونه ها یا حموم و سرویس بهداشتی شما به هیچ عنوان نباید لوله های برق رو در کف قرار بدین چون طبق مبحث ۱۳ ساختمان نصب لوله های برق در کف مناطقی که احتمال داره شسته بشن. ممنوعه.

این فیلم آموزشی در واقع خلاصه شده مبحث لوله گذاری در کتاب آموزش جامع برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق بود که خدمتون ارائه شد. برای تهیه نسخه اصلی این کتاب می تونید به فروشگاه محصولات سایت آموزش برق مراجعه کنید و کتاب رو به صورت اینترنتی سفارش بدید.

از اونجایی که این کتاب با استقبال خوب شما دوستان روبرو شد و در کمتر از دو ماه، چاپ اول اون به فروش رفت، در چاپ دوم کتاب ما امکان سفارش پیامکی رو هم در نظر گرفتیم تا دوستانی که با خرید اینترنتی آشنا نیستند بتونن این کتاب رو پیامکی هم سفارش بدن. برای این منظور کافیه، نام و نام خانوادگی و آدرس دقیق پستی تون رو به شماره ۰۹۱۹۴۰۵۳۸۵۳ پیامک کنید و وقتی مامور اداره پست کتاب رو براتون آورد، هزینه کتاب رو که مبلغ ۵۴ هزار تومن بعلاوه ۹۸۰۰ تومن هزینه ارسال پستی میشه رو همون جا ازتون دریافت می کنه.

اگر تا به اینجا در مورد این فیلم سوالی براتون پیش اومده می تونید از طریق فرم زیر سوالتون رو مطرح بفرمایید و خیلی زود پاسختون رو از بچه های تیم آموزش برق دریافت کنید.

امیدوارم که از این ویدئو لذت برده باشید. مطمئنم که توی ویدئوهای بعد می بینمتون.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2619
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

198 نظر در مورد فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و عرض احترام و خسته نباشید.
    در مبحث۱۳بابت الزام نصب سیستم اعلام حریق اعلام شده که ۵طبقه و به بالا الزامی هستش.
    ابهام بنده این هستش که ۵طبقه بالای همکف یا خود همکف هم شامل طبقات میشه؟

    ۵

  2. سلام آقای مهندس
    یک سوال برام پیش اومده من دارم تو یک ساختمان نو ساز سیم کشی میکنم با توجه به اینکه تمام لوله های پکیچ از کف ساختمان رد میشه لوله ها مسیر آب گرم هستن من چطور میتونم لوله برق رو از روی این لوله آب گرم رد کنم این باعث ذوب شدن لوله برق وایرادات بعدی میشه راه حل چیه? ممنون درضمن کتاب آی‌فون‌ها های بود ممنون

    ۴

    1. سلام. اگر آقای لوله کش دور لوله های آب از فوم پلی اتیلن استفاده کنه، (که البته الان همه این کار رو می کنن.) نگران ذوب شدن لوله های برق نباشید.
      فوم پلی اتیلن
      ۲- ببخشید فرمودین کتاب آیفون ها های بود؟یعنی چی؟

      ۴

  3. سلام.لوله ی اصلی برق و تلفن و انتن هر واحد ار چه مسیری می تونه انتقال پیدا کنه تا کنار کنتور؟می شه از کنارداکت لوله ی فاضلاب بردشون.یا حتما لوله ها ی اصلی بیان از واحد بیرون و مستقیم از لاه پله برن تا کنتور؟

    ۳

  4. با سلام خسته نباشید لطفا” توضیح دهید برای روشنایی اشپزخانه و مکانهای مرطوب بدون سقف کاذب با توجه به اینکه لوله گذاری از کف اشپزخانه سقف بالا مجاز نمی باشد به چه نحو میباشد و همچنین چرا نمی توان دوتا پریز در اشپزخانه که در فاصله کمی مثلا” نیم متری یکدیگر هستند را نمی توان افقی وصل نمود در صورتیکه با انجام اینکار صرفه جویی در زمان،لوله گذاری، سیمکشی، هزینه های اجرایی خواهد شد و علت ممنوعیت ان با توجه به اینکه در مبحث ۱۳ صراحتی به ان نشده است چیست؟ و اصولا وقتی قرار است افقی نست شود چه فرقی در ۲۰ سانتی متری زیر سقف و همسطح بودن میباشد. در صورتیکه مورب بودن لوله ها بدلیل نامشخص بودن مسیر وجلوگیری از اتفاقات ناخواسته مانند کوبیدن میخ و یا سوراخ کردن دیوار با دریل مجاز نمی باشد. با تشکر

    ۵

    1. سلام.مرسی. ۱-ببینید، اگر مهندس معماری بخواد در ساختمانش این استاندارد رو رعایت کنه، حتماً باید برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی سقف کاذب در نظر بگیره تا برقکار بتونه لوله های برق روشنایی رو در داخل سقف کاذب نصب کنه. ولی متاسفانه اندکی از مهندسین که دارن نقشه طراحی ساختمان رو طراحی می کنن این مسئله رو نمی دونن و سقف کاذب هم در نظر نمی گیرن. در این صورت تنها راهی که برای برقکار باقی می مونه اینه که لوله برق روشنایی طبقه پایین (تاکید می کنم، فقط لوله روشنایی) رو از کف آشپزخانه طبقه بالای عبور بده. اگر هم سقف تیرچه ای باشه و دارای حفره های خالی باشه، بعضی از برقکارها لوله برق رو از داخل اون حفره ها عبور میدن. که البته هر دو روش هم طبق استاندارد ایراد داره. ولی دیگه چاره ای نیست.
      ۲- استاندارد میگه که هیچ وقت در هیچ کجا نمی شه لوله های برق رو افقی یا مورب نصب کرد. چون احتمال داره که روی اون میخ کوبیده بشه. البته بین خودمون بمونه، اگر فاصله نیم متر باشه، من یکی که این استاندارد رو رعایت نمیکنم. چون خیلی زور داره. بخوایی لوله رو ببری از نزدیک سقف بچرخونی بیاری تو پریز

      ۶

  5. یه سوال لوله کشی برای ساختمان های با سقف و ستون بتونی که بر فرض ۴۰ الی ۵۰ سانت ستون میخوره حاشیه سقف نحوه لوله کشی چطوریه برا شعله ها یا جعبه تقسیم اگه میشه جواب بدین

    ۶

    1. سلام.لطفاً فیلم بالا رو یک بار دیگه نگاه کنید. ما گفتیم که برای سقف های بتنی که سقف کاذب ندارند باید لوله ها در کف طبقه بالایی نصب بشن و بعدش در بالای کلیدها و چراغ سقف سوراخ بشه و لوله ها به سمت واحد پایینی امتداد پیدا کنه. ولی جاهایی که ستون بتنی هستش رو شما نمی تونید شیار بزنید. در کل باید کلیدها یا پریزها رو کمی جابجا کنید که روی ستون ها نیفته ولی اگر مجبور به این کار شدید، دیگه لازم نیست که شیار بزنید و باید لوله ها رو روکار نصب کنید. بعدش اقای گچ کار باید روی لوله ها رو گچ کنه.

      ۴

  6. سلام خسته نباشید ممنون وتشکر از راهنمایی هاتون ایا مجاز هستیم سیم نول یک اتاق برای اتاق دیگر برد یعنی می توانیم هال و پذیرایی وواتاق خواب از یک خط نول باشد

    ۵

  7. آقای مهندس شما گفتین برقکشی ساختمان نباید افقی باشد
    باید سیم کشی برق ساختمان عمودی باشدولی نظام مهتدسی میگه نیاید مورب ( کج )باشه و عمودی وافقی مشکلی نداره
    و تازه برقکشی آشپزخانه نباید از کف لوله هاش بکشیم چون رطوبت خرابشون میکنه سیم کشی رو پس سیم کشی از بقل انجام میشه وافقی انجام میشود درست یانه ؟

    ۷

    1. سلام. ببخشید ولی اشتباه می کنید. از نظر نظام مهندسی مورب هم مشکل داره. افقی روی دیوار هم مشکل داره. فقط لوله های برق مسیرهای افقی رو باید در سقف یا کف اتاق ها طی کنن.
      ۲- تنها در آشپزخانه که لوله گذاری در کف ممنوع هستش. یا باید لوله ها در داخل سقف کاذب قرار بگیرین یا اگر سقف کاذب وجود نداره شما مجاز هستید که در ارتفاع ۲۰ سانتی متر زیر سقف، روی دیوارهای آشپزخانه شیار های افقی ایجاد کنید و لوله ها رو بصورت افقی نصب کنید.

      ۴

  8. ممنون از راهنمایی هایتون خیلی متشکر
    بعد ببخشید طریقه صحیح لوله گذاری برق اشپز خانه وسرویس که سقف کاذب ندارند باید چگونه کشیده شود

    ۶

    1. خواهش می کنم. در آشپزخانه لوله های پریزها از روی دیوار برده میشه و شما مجازید که ۲۰ سانتی متر زیر سقف، در روی دیوارها شیار افقی ایجاد کنید.

      ۶

  9. سلام خسته نباشید میشود توضیح دهید طریقه فیوز گذاری یک ساختمان ۱۵۰متری که شامل ۲اتاق خواب و آشپزخانه و سرویس و هال خصوصی و پذیرایی و کولر و سایر موارد چگونه می باشد
    میشه برای هر کدام یک فیوز در نظر گرفت من در قسمت فیوزگذاری روشنایی مشکل دارم باید با همین اتاق ها با هم باشند یا هر قسمت فیوز جداگانه داشته باشد و اگر جداگانه باشد برای روشنایی این واحد ساختمان چند فیوز مناسب می باشد لطفا توضیح دهید

    ۷

    1. با سلام. شما باید دوخط با دو فیوز ۱۶ آمپر برای آشپزخانه درنظر بگیرید(روی هر خط نهایت ۴ پریز. البته باید تقسیم بار را درست انجام دهید. یعنی تعادل بین پربار و کم بار بر روی هر خط را رعایت کنید.). پریزهای حال روی یک خط ۱۶ آمپر و پذیرایی نیز روی یک خط ۱۶ امپر.(نهایت ۵ پریز). پریزهای هر اتاق خواب بر روی یک خط(۱۶ امپر). روشنایی حال بر روی یک خط(فیوز ۱۰ آمپر) و روشنایی پذیرایی بر روی یک خط(۱۰ آمپر). کولر بر روی یک خط (۱۶ آمپر). روشنایی هر اتاق نیز بر روی یک خط(فیوز ۱۰ آمپر). کل واحد یک عدد سه فاز ۲۵ آمپر. روشنایی سرویس را می توانید بر روی حال قرار دهید.

      ۹

    1. با سلام. در آشپزخانه باید دو خط مجزا اجرا کنید. تعادل بین بارهای زیاد و کم باید برای هر دو خط رعایت شود. روشنایی سرویس را می توانید از حال یا اتاق بگیرید. ولی پریز سرویس باید از پریزها گرفته شود.

      ۸

  10. سلام مهندس وقتتون بخیر
    تو سقف کاذب واسه پارکینگ یا دور تا دور پذیرایی که هالوژن زیاد نصب میشه و فاصله نصب کلا بستگی به سلیقه مشتری هنگام نصب هالوژن ها داره لوله گذاری رو چه جوری انجام بدیم بهتره مثلا با چه فاصله ای؟
    بعد اصلا نباید سیم بدون لوله باشه بالای سقف کاذب ؟چون نمیشه دقیقا بالای هالوژنی که قراره به سلیقه مشتری نصب بشه لوله گذاشت!

    ۶

    1. سلام. به نظر بنده بهترین فاصله از نظر زیبایی ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متره. البته به قول شما این یک چیزه سلیقه ای هستش.
      ۲- بله سیم ها هیچ وقت نباید بدون لوله باشه
      ۳- شما یک لوله خرطومی رو دور تا دور سقف پذیرایی ببرید و بعدش هر جا رو که لازمه هالوژن نصب بشه، لوله رو با کاتر میبرید و از سیم های اون قسمت انشعاب می گیرید.

      ۴

        1. خواهش می کنم. چرا اگر ساختمان مهندس ناظر داشته باشه ایراد میگیره. و باید از لوله پی وی سی استفاده کنید.

          ۴

  11. سلام آقای مهندس یک کمک خیلی واجب احتیاج دارم تو لوله گذاری آیفون تصویری دو طبقه گیر کردم تو کتاب شما هم که دارم جواب من توش نبود هر کسی یک روش لوله میذاره لطف کنید روش درست شو بگید برام واجبه متشکر مهندس

    ۶

    1. سلام آقای پرویزی. بله در داخل کتاب آموزش برق ساختمان هیچ صحبتی در مورد آیفون ها نشده. ولی کتاب آیفون ها تا یکی دو هفته دیگه آماده میشه.
      از مانیتور طبقه دوم به طبقه اول و از طبقه اول به پنل لوله گذاری کنید. بعدش یک کابل ۶ زوج یا ۸ زوج از داخل این لوله رد کنید. از این ۸ زوج، ۲ زوج میشه برای مانیتور ۱، ۲ زوج میشه برای مانیتور ۲ و ۴ زوج هم برای ذخیره باشه.
      البته اگر نقشه ساختمان طوری هست که اگر از هر مانیتور یک لوله جدا تا پنل نصب کنید براتون راحت تره، پس این کار رو هم می تونید بکنید.
      در نهایت از پنل تا تابلوی کنتورها یک لوله قرار بدین و از داخلش ۴ رشته سیم یا یک کابل آیفون ۴ رشته ای رد کنید برای ترانس.
      از پنل تا پشت درب، در راستای قفل بازکن هم یک لوله خرطومی قرار بدین برای قفل بازکن و از داخلش ۲ رشته سیم افشان نمره ۱ رد کنید.

      ۵

  12. ضمن خسته نباشید قول دادید که کتا ب آموزش نصب آیفون را بعداز چاپ برای فرئش در سایت قرار دهید ولی متاسفانه به وعده خود عمل نکردید.ببخشید که رک حرفم رازدم.

    ۶

    1. سلام آقای شیر محمدی. ممنونم از شما. واقعیتش بنده آدم سخت گیری هستم. یکبار که کتاب آموزش آیفون ها رو نوشتم و خودم مطالعه کردم، دیدم که بهترین کتاب آیفون ایران نشده، بنابراین پارش کردم و دوباره نوشتم. چون نظرم اینه که یا باید بهترین باشه یا اگر قراره که متوسط باشه بهتره که اصلاً نباشه. کتاب الان آماده شده و دارم با همکارم ویرایش نهایی رو روی کتاب انجام میدیم. اگه خدا بخواد تا آخر ماه رمضان آماده میشه.

      ۵

  13. سلام عارف الله هستم ازکابل
    احتراما خواهش میکنم اګه کدام مواد در باره چګونګي طرحریزي برق برای یک ساختمان داریند لطفا همرای ما شریک سازید تا جاییکه ما بتوانیم که نقشه و محاسبات برق برای یک تعمیر رهایشی طر ح کنیم
    ممنون

    ۶

    1. سلام عارف جان. نمی دونم منظور سوالتون رو درست متوجه شدم یا نه.ولی نقشه های برق ساختمان یک چند تایی تویه سایت هست اونها رو مطالعه کنید.

      ۴

  14. سلام با تشکر از مطالب مفیدتون ما داریم خونه قدیمی ویلایی را بازسازی میکنیم و الان دیوارها به آجر رسیدیم ایا حتما باید برای دیوار و سقف از لوله پی وی سی استفاده کنیم یا از لوله خرطومی هم میشود استفاده کرد خواستم راهنماییم کنید ممنون

    ۵

    1. سلام. استاندارد دیگه اجازه استفاده از لوله خرطومی رو نمیده. ولی با این وجود در ساختمان هایی که مهندس ناظر برق ندارند برقکارها هنوز از لوله خرطومی استفاده می کنن.

      ۵

    1. سلام. بله گفتیم که نباید به صورت افقی شیار بزنید و باز هم روی این نکته تاکید می کنیم. ولی این شیاری که گفتیم به صورت افقی بزنید در ارتفاع ۱۰ سانتی متر زیر سقف و آسیبی به دیوار نمیزنه.

      ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853