نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

نقشه روشنایی برق ساختمان

9087 بازدید

با سلام. امروز می خواهیم نقشه روشنایی برق ساختمان یک منزل مسکونی دو خوابه را تجزیه و تحلیل کنیم.

نقشه روشنایی برق ساختمان

اگر نقشه بالا کوچک است می توانید روی آن کلیک کنید تا بزرگتر شود. همانطور که مشاهده می کنید نقشه یک واحد مسکونی ست که دو اتاق خواب، یک پذیرایی، و یک آشپزخانه دارد.

در تصویر بالا مسیر لوله های برگشتی، با خطوط صورتی رنگ و مسیر لوله های ارتباطی با خطوط آبی رنگ ترسیم شده است. به این خاطر از رنگ های مختلف استفاده کرده ایم تا خواندن نقشه راحت تر باشد و اِلا در نقشه های واقعی برای مسیر همه لوله ها از یک رنگ استفاده شده و شما به عنوان یک تکنسین برق خودتان باید تشخیص بدهید که کدام لوله ها ارتباطی و کدامشان برگشتی ست.

علائم اختصاری در نقشه روشنایی برق ساختمان :

قبل از خواندن این نقشه شما باید این علائم اختصاری را بلد باشید. اگر خاطرتان باشد در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق این علائم را کاملاً توضیح دادیم.

علائم اختصاری برق ساختمان

علائم اختصاری برق ساختمان

از اتاق خواب شماره یک شروع می کنیم. همان طور که مشاهده می کنید در این اتاق خواب یک مهتابی روی دیوار و یک چراغ در مرکز اتاق قرار گرفته است. برای چراغ از کلید دوپل و برای مهتابی از کلید یک پل استفاده شده است.

برای اتاق خواب شماره دو هم دقیقاً همین اتفاق افتاده است.

در حمام یک چراغ دیواری، پشت به پشت کلید یک پل نصب شده است.

در داخل پذیرایی دو عدد مهتابی دیواری و یک چراغ در مرکز اتاق قرار گرفته که مهتابی ها با یک کلید دوپل و چراغ مرکزی هم که یک لوستر است با یک کلید دوپل دیگر خاموش و روشن می شود.

در مرکز تراس یک چراغ سقفی نصب شده و برای کنترل آن یک کلید یک پل در داخل پذیرایی قرار گرفته است.

در بالای اُپن آشپزخانه سه عدد هالوژن قرار گرفته که با یک کلید دوپل کنترل می شوند. و یک چراغ هم در مرکز آشپزخانه نصب شده است که آن هم با یک کلید دوپل خاموش و روشن می شود.

برای توالت یک فن و یک چراغ دیواری نصب شده است. همان طور که مشاهده می کنید این چراغ دیواری دقیقاً بالای روشویی قرار گرفته است تا سایه شخصی که خودش را در آینه مشاهده می کند، داخل آینه نیفتد.

حالا برویم سراغ سرخط ها.
همان طور که نقشه روشنایی برق ساختمان این واحد مسکونی مشاهده کردید، کلیدهای برق اتاق خواب شماره یک و اتاق خواب شماره دو و حمام از طریق یک خط آبی رنگ ( منظور همان لوله های ارتباطی ست) به یکدیگر وصل شده اند. در این حالت اصطلاحاً می گوییم که سرخط روشنایی هر سه اینها مشترک است.
از هر سرخط یک فاز و یک نول جدا به جعبه فیوز می رود و در ابتدای سرخط روشنایی ها یک فیوز ۱۰ آمپر نصب می شود. پس سرخط شماره ۲ مربوط به روشنایی اتاق خواب ها و حمام است.

و با توجه به نقشه بالا، سرخط اول مربوط به کلیدهای پذیرایی، کلیدهای آشپزخانه، کلید سرویس بهداشتی و کلید تراس است. از ابتدای این سرخط نیز یک رشته سیم فاز و نول به جعبه فیوز می رود.

سرخط ها در نقشه روشنایی برق ساختمان بر چه معیاری انتخاب می شوند؟

در انتخاب سرخط ها ما باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم.

  • اول اینکه انتخاب سرخط باید به گونه ای باشد که کمترین مقدار لوله و سیم برق مصرف شود. مثلاً در نقشه بالا این امکان وجود دارد که سرخط حمام را از سرخط اتاق خواب ها جدا کنیم ولی از آنجایی که کلید برق آن بسیار نزدیک به کلید برق اتاق خواب است، ما کلید حمام را روی سرخط اتاق خواب ها قرار داده ایم، در این صورت به مقدار زیادی در مصرف سیم برق صرفه جویی شده است. در غیر اینصورت باید یک لوله و سیم جدا از کلید حمام تا جعبه فیوز قرار می گرفت.
  • نکته دوم این جمله از مبحث ۱۳ مقررات اجرایی برق ساختمان است که می گوید” در یک اتاق با فضای مشخص، تمام کلیدهای روشنایی بایستی از یک سرخط تغذیه شوند“. به این خاطر که وقتی شخصی فیوز مربوط به یک اتاق را قطع می کند با تصویر اینکه همه کلیدهای آن اتاق برق ندارند، دچار برقگرفتگی نشود. در نقشه بالا این نکته در برق تراس رعایت شده است. یعنی شما نباید برای کلید تراس یک سرخط جدا تعریف کنید. زیرا این کلید در داخل فضای پذیرایی قرار گرفته و باید با کلیدهای پذیرایی روی یک سرخط باشد.
  • نکته سوم جمله ی دیگری از مبحث ۱۳ ساختمان است که می گوید، “هر سرخط حداکثر می تواند ۱۲ نقطه روشنایی را تغذیه کند“. که در نقشه بالا کاملا این نکته رعایت شده است بطوری که سرخط شماره ۱ تنها ۵ نقطه روشنایی و سرخط شماره ۲ تنها ۱۰ نقطه روشنایی را تغذیه می کند.

سوال: اینکه هواکش سرویس بهداشتی از سرخط روشنایی تغذیه می کند، از نظر مقررات اجرایی اشکالی ندارد؟
خیر، مشکلی ندارد. شما مجاز هستید که یک موتور (فن، پنکه) با حداکثر توان ۱۰۰ وات را از یک سرخط روشنایی تغذیه کنید.

توجه : کلیدهای برق تمام اتاق ها در داخل همان اتاق باید قرار گیرد. بجز حمام، سرویس بهداشتی و تراس که کلید آن در سمت بیرون نصب می شود.

نکته: جعبه فیوز در قسمت درب ورودی واحد نصب شده است تا به راحتی قابل دسترسی باشد.

نقشه پریزهای برق، تلفن و آنتن این واحد مسکونی را در درسهای بعدی آموزش خواهیم داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2573
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

125 نظر در مورد نقشه روشنایی برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام.اول اینکه باید سپاسگزار تلاشهای ارزنده شما در تهیه کتاب برق کشی ساختمان باشم که آنرا اینترنتی خریدم و خیلی ازش بهره بردم چون هم بسیار خوب و گویا نوشته شده و هم اینکه تصاویر بسیار آشکار و راهنمایی دارد واقعا دست مریزاد.
    دوم اینکه سوالهایم؛
    ۱-شما فرمودید برابر مبحث۱۳مقررات برق ساختمان برق کشی در کف جاهایی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی ممنوع است و لوله گذاری های پریزها را از ۳۰سانتی متر زیر سقف و به صورت افقی روی دیوار پیشنهاد کردید(در ساختمانهای با سقف غیرکاذب)می خواستم ببینم لوله گذاریهای روشناییها چگونه باید باشد چون در این باره گویا سکوت کردید و مال هر طبقه را از کف طبفه بالایی نوشته اید.
    ۲-لوله گذاری پریزهای مثلا طبقه۲ از کف همان طبقه و لوله گذاری روشنائیهای طبقه ۱ هم از کف طبقه۲،آیا کف ها را( بجز کف اول و سقف نهایی)پر از لوله نکرده وشلوغ نمی کند؟با این شلوغی چکار باید کرد؟
    ۳-امروزه که سیستم کف گرمایی در ساختمانها اجرا می شود،آیا سیستم برق کشی را تغییر نداده است؟اگر پاسخ خیر است،آیا لوله های آب این سیستم،از روی لوله های برق رد می شود؟یا به گونه دیگری است لطفا توضیح بدهید.با سپاس فراوان

    ۶

    1. سلام محمد رضا جان. از لطفی که نسبت به ما دارید سپاسگذارم. از سوالاتتون مشخصه که کتاب رو عمیق مطالعه کردین. دم شما گرم.
      پاسخ سوال اول- اگر در ساختمانی بخواد که اصول ایمنی در برق ساختمان رعایت بشه، باید مهندس عمران اون پروژه برای آشپزخانه سقف کاذب -یا گچ بری هایی که بشه لوله های برق رو داخل اون مخفی کرد- در نظر بگیره. حالا اگر در بعضی از ساختمانها این اصل نادیده گرفته میشه بایستی در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر زیر سقف شیارهای افقی ایجاد کنید و لوله های پریزهای برق که باید مسیر افقی رو طی کنن در داخل این شیارها قرار بدید. (البته این رو هم مقررات برق ساختمان میگه ولی چون شیار زنی در ارتفاع بالا و بصورت افقی کار مشکلیه،خیلی کم می بینیم که برقکاری حتی این مورد رو هم رعایت کنه).
      تنها یک لوله است که در مرکز آشپزخانه برای روشنایی آشپزخانه قرار میگیره و راهی بجز قرار گرفتن این لوله در کف نیست و هیچ مهندس ناظری نمی تونه بابت نصب این لوله در کف به کار شما ایراد بگیره. حتماً برای این مسیر از سیم های یک تکه و یک دست استفاده کنید تا در صورت رسیدن رطوبت به سیم های برق مشکلی پیش نیاد.
      ۲- محمد رضا جان ما داریم میگیم که هیچ راهی، هیچ راهی برای نصب لوله ها در سقف های غیر کاذب نیست شما داری از شلوغ شدن میگی. برای یک برقکار منظم و با سلیقه هیچ فرقی نمیکنه که چند تا لوله باید تو کف نصب بشه. پس این برمیگرده به سلیقه برقکار.
      ۳- قبل از اینکه لوله های گرمایش از کف نصب بشه، برقکار، لوله کش آب، لوله کش گاز و هر کس دیگه ای که با کف ساختمون کار داره، باید لوله هاشون رو نصب کن. بعدش یک کف سازی موقت انجام میشه تا روی لوله ها پوشیده بشه، در این مرحله از کف سازی چهار پنج سانتی متر سیمان روی همه لوله ها میریزن. بعدش لوله های گرمایش از کف نصب میشه. و بعدش کف سازی نهایی انجام میشه.

      ۶

  2. سلام
    كليدهايي كه اول و آخر پله ميزارند و اسم اين كليدها را نميدونم ولي از دو جا لامپ راه پله روشن و خاموش ميشه اگر امكان داره نقشه سيم كشي اين كليدها و نقشه كار داخل كليد را توضيح دهيد ممنونم

    ۵

  3. سلام خسته نباشی
    چند سوال داشتم
    ۱- تو نقشه های برق چرا محل پنکه سقفی رو نشون نمیدن و اگه لازم باشه باید وسط اتاق یا پذیرایی باشه و دیگه نمیشه لوستر و وسط نصب کرد؟
    ۲- جدیدا برا پذیرایی و اتاق ها برای اینکه نور بیشتری باشه و همچنین پخش نور بهتر باشه و همچنین برای زیبایی کار چندین لامپ بصورت مستطیل اطراف کار نصب میکنن آیا اشکالی داره؟
    ۳- برای روشنایی پیلوت که قبلا بحث شد شما گفتی تعداد ده روشنایی زیاده مگه تعداد لامپ بستگی به وات و توان لامپ نداره ممکنه با وجود ده لامپ کم نور حتی نور کمی داشته باشیم؟
    ۴- اصلا کلا تعداد روشنایی قانون داره ؟

    ۴

    1. سلام. این روزها دیگه خیلی کم از پنکه های سقفی استفاده میکنن و در نقشه ها کولر گازی یا کولر آبی رو در نظر می گیرن.
      معمولاً پذیرایی ها بزرگه و داخلش دو تا لوستر نصب میشه، شما میتونید پنکه سقفی رو بین دو تا لوستر نصب کنید.
      ۲- خیر این کار اشکالی نداره.
      ۳- از نظر صرفه اقتصادی و نوع لامپ هایی که الان بیشتر تویه بازار عرفه و مقدار روشنایی مورد نیاز در پیلوت گفتیم که صلاح نیست این همه روشنایی در پیلوت قرار بگیره.
      ۴- قانون که نمیشه گفت. ولی مثلاً وقتی مقررات میگه برای یک اتاق مطالعه باید ۸۰۰ لوکس روشنایی داشته باشیم، حدوداً میشه حساب کرد با لامپ های موجود در بازار بهتره که ۲ نقظه روشنایی در نظر گرفته بشه.

      ۶

  4. سلام خدمت مهندس محترم تو صفحه ۱۰۵ کتاب توضیح دادین که اگه مثلا تعداد پریزهای پذیرایی بیشتراز ۱۲ تا بود برای هر دوازده تا پریز یه سرخط مجزا بیادبعدتوجعبه فیوزسیم فازپریزها رابه یک فیوزوصل کنیم خب فرضا اگ پذیرایی بقدری بزرگ باشه که ۲۰ تا پریز توش نصب بشه دوتا سرخط باید بکشیم که یکی ۱۲تا پریز و اون یکی هشت تا پریزرو بهم متصل کنه بعد دوتا سرخط رو تو جعبه فیوز به یه فیوز بدیم خب اونموقع که در واقع یه فیوز مربوط به بیست تا پریز هست این روش استاندارده؟

    ۲

    1. سلام. اولاً این رو خدمتتون عرض کنم که این فقط فرضیه ست و تو این چند ساله، به پذیرایی بر نخوردیم که انقدر بزرگ باشه که ۲۰ یا حتی ۱۲ تا پریز برق در اون نصب بشه. ولی در کل اگر با چنین موردی برخورد کردین اشکالی نداره که هر دو سرخط رو به یک فیوز وصل کنید. چون در استاندارد های اجرایی برق ساختمان اومده که همه پریزهای یک اتاق باید از یک فیوز تغذیه بشن.

      ۳

      1. سلام
        اقای مهندس من هم همین سوال رو دارم ولی مسئله اینه که یک سمت پذیرایی رو با اتاق نزدیک به اون سر خط پریزاش رو بردم به جعبه و اتاق دیگر رو با سمت دیگر – البته در اون سمت فقط یک پریز پذیرایی هست که برای شیار زنی کمتر مجبور شدم از پریز اتاق برقش رو بگیرم

        ۳

        1. سلام دوست عزیز. درسته که شما این کار رو برای صرفه جویی در مصرف سیم و لوله برق انجام دادین تا کمکی به مالک کرده باشین. ولی این کار از نظر قوانین اجرایی کاملاً اشتباهه و خطرناک. چون یک فرد امکان داره به خیال اینکه فیوز پریزهای پذیرایی رو قطع کرده و پریزها دیگه برق ندارن به اون پریز دیگه که از اتاق کناری تغذیه می کنه دست بزنه یا اون رو دست کاری کنه که در اینصورت دچار برقگرفتگی میشه.

          ۴

  5. عذر میخوام یک سوال دیگه اینکه آیا میتونیم برق روشنایی ها رو از پریز زیر اونها بگیریم؟ تا تعداد سیم کمتری رد کنیم؟ در اینصورت در استفاده از فیوز برای روشنایی و پریزهای یک اتاق استفاده کنیم مشکلی نداره؟!
    با تشکر از شما

    ۲

    1. خیر نمی تونید. این مورد هم طبق مقررات مبحث ۱۳ ساختمان اشکال داره و سرخط روشنایی ها باید از سرخط پریزها جدا باشه.

      ۴

      1. با سلام
        متشکرم-آیا باید لوله های روشنایی و پریز ها هم جدا باشه؟ یا میتونیم سیم های های روشنایی و پریز ها رو از داخل یک لوله رد کنیم؟

        ۳

  6. سلام مهندس خوبید نه ما طوری وانمود کردیم که غرورش اذیت نشه تشکر
    -. نصب تابلو برق اصلی کنتورهای برق کار برقکاره یا اداره برق؟

    ۴

  7. سلام مهندس بسیاربسیار ممنون بابت زحمت و قتی که بهم لطف میکنید.
    امروز رفتیم نظام مهندسی قسمت نظارت بر تاسیسات برقی سوالات و مشکلاتمونو گفتیم و فهمیدیم این مهندسمون مقداری کم تجربه و کم اطلاعه. تونستیم یه مقدار باهاش کنار بیایم. بازم تشکر میکنم از شما.
    فعلا خداحافظ.

    ۳

  8. سلام مهندس بسیار ممنون و سپاسگذارم. پس فعلا چند تا سؤال:
    ایا نصب انتن مرکزی برای ساختمون سه طبقه ۶ واحد اجباریه یا انتن معمولی هم میتونیم کار کنیم؟
    اعلام حریق اجباریه؟ در خصوص برق کولر گازی و تعدادش مهندس برق میتونه اجبار کنه که تو اتاقها هم حتما کولر گازی باید باشه؟ برای پیلوت ۲۰۰ متری ۱۰ تا روشنایی سقفی و ۸ تا دیوارکوب زیاد نیست تعدادشو ما میتونیم کم کنیم؟
    راستی کتابی هست که مطالعه کنم و جواب همه سوالهای دیگه رو داشته باشم؟
    تشکر و شب بخیر

    ۳

    1. سلام.مرسی
      ۱- نصب آنتن مرکزی و اعلان حریق برای ساختمان های مسکونی ۵ طبقه و بیشتر الزامی است. برای ساختمان های اداری، تجاری، خدماتی هم مهم نیست که چند طبقه باشند در هر صورت سیستم اعلان حریق باید اجرا بشه. پس در اون ساختمانی که شما فرمودین، الزامی نیست.
      ۲- در خصوص برق کولر گازی، بله.مهندس برق هر جایی بگه شما بایستی در اون قسمت برق کولر گازی ها رو در نظر بگیرید.
      ۳- بله برای پیلوت این مقدار روشنایی زیاده. ولی در صورتی که مهندس برق طراحی کرده باید اجرا بشه.
      ۴- کتابی که جواب همه سوالات رو داشته باشه که وجود نداره. ولی کتاب هندبوک نظارت تاسیسات برقی نوشته ایمان سریری آجیلی، کتاب خوبیه.

      ۳

  9. سلام مهندس خوبید. بابت جواب سؤالم که دادید سپاسگذارم. من قبلا برقکاری ساختمونای ویلایی و روستایی انجام میدادم البته گواهینامه برق ساختمان درجه۱و۲ و دیپلم برق دارم.تازه یه خونه سه طبقه تو شهر برداشتم. یه مهندس تازه کارتر از خودم گیرمون افتاده که خیلی ببخشید یه دنده و به نظرم ناشیه و اذیتم میکنه و حرفشو قاطع میگه منم حوصله بحث ندارم و یا باید کاری که گفته رو انجام بدم و یا اینکه از زندگی و کار ناامید میشم..
    من میتونم شمارتونو داشته باشم؟ میخوام باهاتون هر موقع که حوصله داشتید صحبت کنم.
    ممنون میشم مهندس.
    تشکر

    ۳

    1. سلام بهزاد جان. باید سعی کنید با این جور مهندسا کنار بیاید، چون علاوه بر پروژه های برقی، تویه همه جنبه های زندگی از این مهندسا زیاده.
      من بیشتر اوقات سرکارم و نمی تونم تلفن همراهم رو جواب بدم، ولی شبها حتماً برای پاسخگویی به کامنتها وقت میزارم، هر سوالی بود تویه سایت مطرح کنید.

      ۴

  10. سلام مهندس خوبید. من تازه وارد سایت شما شدم. سؤال: ایا برای اتاق خواب۹ متری یه روشنایی سقفی و یک مهتابی کافیه؟ ایا به غیر از پریزهای برق ارتفاع۳۰ سانت که بصورت مجزا به یک فیوز وصل میشن گذاشتن پریز برق اضافه چسبیده به کلیدهای روشنایی و وصلشون به خط اصلی روشنایی اشکالی نداره؟

    ۴

    1. سلام. باعث افتخاره. بله کافیه. البته می تونید دقیقاً زیر مهتابی یک چراغ خواب دیواری هم درنظر بگیرید.
      ۲- گذاشتین یک پریز برق اضافه چسبیده به کلیدهای روشنایی خیلی اشکال داره و مقررات جدید برق ساختمان اصلاً این رو نمی پذیره.

      ۲

  11. سلام خدمت مهندس عزیز
    سوال:اگه خونه ای که سیمکشی آن توسط یه برقکار دیگه انجام گرفته ،بخوایم کلید و پریزهاشو نصب کنیم هزینه نصب هر کلید و پریز چقدر اگه باشه منصفانه است؟

    ۵

    1. سلام حسین جان. اگر تمام سیمکشی ها به صورت صحیح انجام شده باشن و شما فقط کلید و پریزها رو ببندید. نصب هر کلید با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان منصفانست.

      ۵

  12. سلام مهندس.وققتون بخیر.به نظرتون میشه از یه کابل چند زوج مثلا ۱۰ زوج برای گرفتن چند خط تلفن و آیفون استفاده کرد؟استاندارد گیر نمیده یا بعدا نویزی بوجود نمیاد؟
    ممنونم از وقتتی که برا جواب سوال ها در نظر میگیرین

    ۵

    1. سلام.خیر اجازه این کار رو ندارید. هم از نظر استاندارد اشتباهه و هم از نظر ایجاد نویز. هر کدوم باید در یک کابل جدا باشن.
      خواهش می کنم

      ۲

  13. سلام خوبین؟
    در کتاب ص ۱۶۱ (شکلی که روش نوشتین گام دهم:…..) از کلید دو پل یه کابل قرمز به داخل لوله برگشته. آیا این کابل ارتباطی هست یعنی مثلا برای کابل فاز کلید بعدی را تامین میکنه؟

    ۳

  14. سلام خوب هستین؟ من کتاب رو خریدم دارم میخونمش دوتا سوال داشتم
    ۱- آیا سرخط پریزها باید از روشنایی ها جدا باشه؟ یعنی همه روشنایی ها جدا سرخط داشته باشن پریزها جدا؟
    ۲- آیا کابلهای برق و تلفن از یه لوله انتقال داده میشن یا لوله جدا باید داشته باشن برای نویز میگم در مورد آنتن چی؟

    ۵

    1. سلام.۱- بله همیشه باید سرخط پریزها از سرخط روشنایی ها جدا باشه. و برای هر سرخط یک فیوز جدا در جعبه فیوز نصب بشه.
      ۲- حتماً بایستی از لوله های جدا برای تلفن، آنتن و آیفون استفاده کنید.

      ۵

        1. سلام. نه. برای هر کدوم یک لوله جدا. در کل ۴ تا لوله . یکی برای آیفون، یکی برای برق، یکی برای تلفن و یکی برای آنتن

          ۵

  15. باسلام شماواسه چراغ اتاق شماره۱ کلیددوپل قراردادیددرصورتیکه یک چراغ واسه روشنایی بوددلیلش رواگه ممکنه بگید

    ۴

    1. سلام. بله. از اونجایی که احتمال داده شده که در آینده در مرکز اتاق شماره یک، لوستر یا آباژور نصب بشه و اونها معمولاً دو پل هستند برای همین از کلید دوپل استفاده شده.

      ۶

  16. آقای مهندس عزیز سلام کتاب برق ساختمان خریدم واقعا عالی و مفید بود و خیلی خیلی ازتون متشکرم و ببخشید که سوالم مربوط به بحث نیست ولی خواهشا این بار لطف کنید و جواب بدهید۱_ کتابی که در مورد ایفون تصویری در حال نوشتن بودید کی اماده میشه؟۲_کسانی که کتاب برق ساختمان خریدن اگه شما مطالبو به روز رسانی کنید برای ما ارسال میشه؟ ۳_من که تازه دارم وارد این حرفه میشم و با ساختن تابلوبرق ساختمانها اشنای ندارم به مشکل بر نمیخورم و اگه شما جزوه در مورد تابلو برق ساختمان ها دارید معرفی میکنید واقعامعذرت میخوام بابت سوالات زیادم شرمنده ام

    ۶

    1. سلام آقا کیوان. از لطف شما سپاسگذارم.
      کتاب آیفون نصفش نوشته شد ولی یکسری کارهای اجرایی واسمون پیش اومد که فعلاً نمی تونیم روی اون وقت بزاریم
      ۲- بله.اگر عضو خبرنامه سایت باشید براتون ارسال میشه.
      ۳- اگر منظورتون از تابلو برق ساختمان همون تابلو کنتورهاست، باید خدمتتون عرض کنم که این وظیفه برقکار نیست که اون تابلوها رو بسازه. اون تابلوها آماده تویه بازار هست یا بسته به نیاز باید به تابلو سازی ها سفارش بدید تا واستون بسازن. برقکار فقط اونها رو نصب می کنه و سیم های همه طبقات رو در ترمینال های مشخص شده قرار میده، به همین راحتی.
      جزوه ای در مورد ساخت تابلوها نداریم.

      ۴

    1. سلام. مرسی. دوباره به نقشه دقت کنید. یک لوله ارتباطی وارد و یک لوله ارتباطی خارج شده. یک لوله برگشتی هم به لامپ رفته. پس نقشه مشکلی نداره.

      ۵

  17. سلام مهندس
    میخوام بدونم آیا رد کردن لوله های پریز از سقف یعنی داخل تیرچه درست هست چون من از همچین سبکی استفاده میکنم

    ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853