تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

نقشه روشنایی برق ساختمان

9037 بازدید

با سلام. امروز می خواهیم نقشه روشنایی برق ساختمان یک منزل مسکونی دو خوابه را تجزیه و تحلیل کنیم.

نقشه روشنایی برق ساختمان

اگر نقشه بالا کوچک است می توانید روی آن کلیک کنید تا بزرگتر شود. همانطور که مشاهده می کنید نقشه یک واحد مسکونی ست که دو اتاق خواب، یک پذیرایی، و یک آشپزخانه دارد.

در تصویر بالا مسیر لوله های برگشتی، با خطوط صورتی رنگ و مسیر لوله های ارتباطی با خطوط آبی رنگ ترسیم شده است. به این خاطر از رنگ های مختلف استفاده کرده ایم تا خواندن نقشه راحت تر باشد و اِلا در نقشه های واقعی برای مسیر همه لوله ها از یک رنگ استفاده شده و شما به عنوان یک تکنسین برق خودتان باید تشخیص بدهید که کدام لوله ها ارتباطی و کدامشان برگشتی ست.

علائم اختصاری در نقشه روشنایی برق ساختمان :

قبل از خواندن این نقشه شما باید این علائم اختصاری را بلد باشید. اگر خاطرتان باشد در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق این علائم را کاملاً توضیح دادیم.

علائم اختصاری برق ساختمان

علائم اختصاری برق ساختمان

از اتاق خواب شماره یک شروع می کنیم. همان طور که مشاهده می کنید در این اتاق خواب یک مهتابی روی دیوار و یک چراغ در مرکز اتاق قرار گرفته است. برای چراغ از کلید دوپل و برای مهتابی از کلید یک پل استفاده شده است.

برای اتاق خواب شماره دو هم دقیقاً همین اتفاق افتاده است.

در حمام یک چراغ دیواری، پشت به پشت کلید یک پل نصب شده است.

در داخل پذیرایی دو عدد مهتابی دیواری و یک چراغ در مرکز اتاق قرار گرفته که مهتابی ها با یک کلید دوپل و چراغ مرکزی هم که یک لوستر است با یک کلید دوپل دیگر خاموش و روشن می شود.

در مرکز تراس یک چراغ سقفی نصب شده و برای کنترل آن یک کلید یک پل در داخل پذیرایی قرار گرفته است.

در بالای اُپن آشپزخانه سه عدد هالوژن قرار گرفته که با یک کلید دوپل کنترل می شوند. و یک چراغ هم در مرکز آشپزخانه نصب شده است که آن هم با یک کلید دوپل خاموش و روشن می شود.

برای توالت یک فن و یک چراغ دیواری نصب شده است. همان طور که مشاهده می کنید این چراغ دیواری دقیقاً بالای روشویی قرار گرفته است تا سایه شخصی که خودش را در آینه مشاهده می کند، داخل آینه نیفتد.

حالا برویم سراغ سرخط ها.
همان طور که نقشه روشنایی برق ساختمان این واحد مسکونی مشاهده کردید، کلیدهای برق اتاق خواب شماره یک و اتاق خواب شماره دو و حمام از طریق یک خط آبی رنگ ( منظور همان لوله های ارتباطی ست) به یکدیگر وصل شده اند. در این حالت اصطلاحاً می گوییم که سرخط روشنایی هر سه اینها مشترک است.
از هر سرخط یک فاز و یک نول جدا به جعبه فیوز می رود و در ابتدای سرخط روشنایی ها یک فیوز ۱۰ آمپر نصب می شود. پس سرخط شماره ۲ مربوط به روشنایی اتاق خواب ها و حمام است.

و با توجه به نقشه بالا، سرخط اول مربوط به کلیدهای پذیرایی، کلیدهای آشپزخانه، کلید سرویس بهداشتی و کلید تراس است. از ابتدای این سرخط نیز یک رشته سیم فاز و نول به جعبه فیوز می رود.

سرخط ها در نقشه روشنایی برق ساختمان بر چه معیاری انتخاب می شوند؟

در انتخاب سرخط ها ما باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم.

  • اول اینکه انتخاب سرخط باید به گونه ای باشد که کمترین مقدار لوله و سیم برق مصرف شود. مثلاً در نقشه بالا این امکان وجود دارد که سرخط حمام را از سرخط اتاق خواب ها جدا کنیم ولی از آنجایی که کلید برق آن بسیار نزدیک به کلید برق اتاق خواب است، ما کلید حمام را روی سرخط اتاق خواب ها قرار داده ایم، در این صورت به مقدار زیادی در مصرف سیم برق صرفه جویی شده است. در غیر اینصورت باید یک لوله و سیم جدا از کلید حمام تا جعبه فیوز قرار می گرفت.
  • نکته دوم این جمله از مبحث ۱۳ مقررات اجرایی برق ساختمان است که می گوید” در یک اتاق با فضای مشخص، تمام کلیدهای روشنایی بایستی از یک سرخط تغذیه شوند“. به این خاطر که وقتی شخصی فیوز مربوط به یک اتاق را قطع می کند با تصویر اینکه همه کلیدهای آن اتاق برق ندارند، دچار برقگرفتگی نشود. در نقشه بالا این نکته در برق تراس رعایت شده است. یعنی شما نباید برای کلید تراس یک سرخط جدا تعریف کنید. زیرا این کلید در داخل فضای پذیرایی قرار گرفته و باید با کلیدهای پذیرایی روی یک سرخط باشد.
  • نکته سوم جمله ی دیگری از مبحث ۱۳ ساختمان است که می گوید، “هر سرخط حداکثر می تواند ۱۲ نقطه روشنایی را تغذیه کند“. که در نقشه بالا کاملا این نکته رعایت شده است بطوری که سرخط شماره ۱ تنها ۵ نقطه روشنایی و سرخط شماره ۲ تنها ۱۰ نقطه روشنایی را تغذیه می کند.

سوال: اینکه هواکش سرویس بهداشتی از سرخط روشنایی تغذیه می کند، از نظر مقررات اجرایی اشکالی ندارد؟
خیر، مشکلی ندارد. شما مجاز هستید که یک موتور (فن، پنکه) با حداکثر توان ۱۰۰ وات را از یک سرخط روشنایی تغذیه کنید.

توجه : کلیدهای برق تمام اتاق ها در داخل همان اتاق باید قرار گیرد. بجز حمام، سرویس بهداشتی و تراس که کلید آن در سمت بیرون نصب می شود.

نکته: جعبه فیوز در قسمت درب ورودی واحد نصب شده است تا به راحتی قابل دسترسی باشد.

نقشه پریزهای برق، تلفن و آنتن این واحد مسکونی را در درسهای بعدی آموزش خواهیم داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2573
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

125 نظر در مورد نقشه روشنایی برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پریز و کلید جز شعله حساب میشن.برای یک ساختمان روستای با دوتا اتاق خواب اشپزخانه سرویس بهداشتی وحال چند بگیری خوبه منصفانه است

    ۳

    1. سلام. بله جزو شعله حساب میشه.
      بسته به زیر بنای ساختمان داره. مثلاً اگر ساختمونش ۱۰۰ متر زیربنا داشته باشه. برای مناطق روستایی حدوداً ۵۰۰ هزار تومن منصفانه ست.

      ۲

  2. با سلام خدمت جناب آقای مهندس عزیز و صبور
    سوال: در یک اتاق که دارای یک عدد دیمر و پنکه ،چهار عدد پریز و یک عدد کلید دو پل هستش.میخواستم بدونم که چند شعله میشن؟
    ممنون

    ۴

    1. سلام.مرسی. می شماریم
      دیمر، ۴ تا پریز، ۱ عدد دوپل، و احتمالاً این کلید دوپل داره دو تا لامپ مجزا رو روشن میکنه، پس ۲ تا هم لامپ. پس در کل ۸ تا شعله میشه.
      ولی پنکه رو جزو شعله ها حساب نمی کنن چون هزینه نصب اون بالاتره مثلاً می تونید برای نصب پنکه ۳۰ هزار تومن در نظر بگیرید.

      ۴

  3. سلام مهندس.من فایل کتاب دوربین مدار بسته رو خریداری کردم.مفید بود برام عزیز.ممنونم
    لطفا اگه امکان پذیره در مورد چاه ارت اطلاعات کاربردی و دقیق خودتونو بذارین.متشکرم.چون آشفتگی اجرای کار خیلی زیاد شده تو بازار.

    ۳

  4. سلام باتشکرازارسال پاسخ شما درموردمشکل تلویزیون دراین برق کشی فازمربوط به هرقسمت(اتاق -هال-…) جدا می باشد(فازروشنایی وپریزها مشترک است) ونول مشترک برای اتاق وتلویزیون حالا باید چکارکرد اگرنول اتاق که پنکه درآن است ازهال جداکنیم مشکل حل می شود ؟ممنون

    ۴

    1. سلام. بله علاوه بر اینکه نول رو جدا می کنید باید فاز روشنایی و پریزها رو که میگید مشترک هستش رو هم جدا کنید. در این صورت مشکل حل میشه.

      ۴

  5. با سلام میخاستم بدونم اگر بخام برق رو از صفر شروع ب یاد گیری کنم باید از کجا شروع کنم ایا از برق کشی ساختمان

    ۲

    1. سلام. کلاً برق شاخه های گسترده ای داره که برق ساختمان یکی از اونهاست. در ضمن میشه گفت که برقکشی ساختمان یکی از ساده ترین هاست، برای همین خیلی ها برای شروع از برق ساختمان شروع می کنن.

      ۳

  6. با عرض سلام خدمت شما مهندس عزیز
    نماز و روزه هاتون قبول درگاه احدییت

    جناب مهندس میخواستم بدونم دستمزد برقکار به صورت شعله ای و به صورت زیربنایی در روستا چقدر هستش؟

    ۳

    1. سلام حسین جان. نماز و روزه های شما هم قبول.
      نرخ دستمزد عادلانه برای هر شعله در مناطق روستایی حدوداً ۶ تا ۷ هزار تومن هستش.
      البته باز هم می تونید به انجمن ها یا صنف های برقکاری در شهرتون مراجعه کنید و نرخ نامه رو از اونها بگیرید.

      ۴

  7. سلام مهندس خسته نباشی دوتا سوال داشتم
    ۱_نول کابل ورودی سه فاز به تابلوی اصلی در پیلوت را باید به شینه ارت وصل کنم بعد شین ارت رو به نول وصل کنم و از اونجا به بعد مجزا بشن؟اگه به هم وصل نشن مشکلی پیش میاد؟
    ۲_توی تابلوی واحدها اول کلیدمینیاتوری ۲۵ بزارم بعد محافظ جان و بعد فیوز سرخط ها درسته؟
    باتشکر

    ۲

    1. سلام.مرسی
      ۱- این وظیفه شما نیست که ارت و نول رو به هم وصل کنید. خود اداره برق به تشخیص خودش و با توجه به منطقه این کار رو انجام میده
      ۲- بله درسته.

      ۳

  8. سلام مهندس.
    لطفا مجسم کنین تو ذهنتون…یه باغ هست که دیوارای دورشو با تعدادی باکس طراحی کردن و سنگ آنتیک سطح داخلی باکس دیواری رو پوشونده..
    حالا چنتا سوال:به نظرتون حاشیه داخلی بالای باکس رو فقط نورمخفی بدم یا کنارای داخلیشم نور بدم؟
    سوال دوم:به نظرتون ریسه های ژله ای ال ایدی که با ۲۲۰ کار میکنن استفاده بکنم یا ۱۲ ولت؟نورش میخوام خوب باشه.
    سوال سوم:خواسه باشم روی هر جعبه تقسیم چراغ دیواری نصب بکنم به نظرتون چه مدل چراغی هم قشنگه و هم روی جعبه تقسیم ۱۰*۱۰ رو میپوشونه
    علت اینکه مجبور شدم جعبه تقسم ۱۰*۱۰ بذارم اضطراری بود که هم تو کشیدن دو تا لوله ۲.۵ دورتادور باغ رو داشتم برا سیم کشیش و هم انشعاب گرفتن تو محل باکس ها.

    ۴

    1. سلام.
      ۱- منظورتون از حاشیه داخلی و کنارای داخلی رو متوجه نشدم که چه فرقی با هم دارن. ولی اگر در مرحله ساخت این باکس در قسمت بالا از هالوژن هم استفاده می کردین جلوه زیبا تری داشت.
      ۲- ۲۲۰ ولت نورش بیشتره. و قیمتش پایین تر
      ۳- از این مدل چراغ ها زیاده. اگر تهران هستین برین لاله زار حتماً پیدا می کنید.

      ۵

  9. با سلام و خسته نباشید.کتابتون واقعا عالیه چندتا سوال دارم
    ۱-بنظرتون بهتر نیس بجای اینکه یک کابل۳۲ زوج از همکف تا هرچند طبقه ک داشته باشیم بره بالا.عوضش از طبقات بالا هر کدوم یک کابل۴زوج بیاد همکف بره داخل باکس و از اونجا تا دم در یا جایی که مخابرات کابل رو میاره یک کابل ۳۲ بکشیم برای ایفون هم همینطور
    ۲-لطفا اعلام حریق ادرس پذیر رو هم بزارید تو سایت

    ۳

  10. سلام
    اجرای لوله های پریز در کف ساختمانی که لوله های پکیج هم در کف اجرا شده مشکلی نداره ؟ آیا گرمای لوله های پکیج باعث ذوب شدن لوله های برق نمیشه ؟ راهکار اجراییش چیه؟
    با سپاس ار مدیر محترم سایت

    ۴

  11. سلام دوستان
    کتاب رو دانلود کردم الته هنوز کامل نخوندم
    سوالی داشتم.در توضیحات گفته شد که از کف اشپزخانه و حمام و توالت سیمی عبور نمیکنه به خاطر رطوبت خب در اپارتمانهایی که نقشه ها یکی هستند و شما برای روشنایی باید لوله را از کف طبقه بالا عبور دهید در قسمت هایی مثل اشپزخانه و غیره چه باید کرد

    ۳

    1. سلام علی جان. در این گونه ساختمون ها باید برای آشپزخانه سقف کاذب نصب بشه. مطمئن باشید که اگر ساختمون طبق اصول نظام مهندسی ساخته شده باشه حتماً مهندسین ساختمان، برای آشپزخانه سقف کاذب در نظر می گیرن.

      ۲

      1. ممنون
        پس در صورت نبودن سقف کاذب ناچاریم از کف اشپزخانه بالا عبور بدیم.
        مورد دیگه اینکه توی مطالب چیز زیادی برای سیستم ارت گفته نشد
        مثلا برای ساختمات ۴-۵ طبقه از چه روشی استفاده کنیم برای سیستم زمین؟

        ۳

        1. سلام. خیر شما مجاز نیستید که در آشپزخانه لوله ها رو در کف نصب کنید. مهندسین عمران ساختمان این مورد رو می دونن و همیشه برای آشپزخانه سقف کاذب در نظر می گیرن.
          انشاا… در یک مطلب مجزا در مورد ارت هم صحبت خواهیم کرد.

          ۵

    1. سلام محمد جان. این نرم افزار با اتوکد طراحی شده. اگر در آپارات جمله “طراحی نقشه های برق ساختمان با اتوکد” رو سرچ کنید، جواب سوالتون رو پیدا می کنید.
      البته بعضی ها با فتوشاپ هم طراحی رو انجام میدن.

      ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853