نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

چشم راه پله و کلید برق

9083 بازدید

ابتدا تشکر می کنم از استقبال خوب شما کاربران و همراهان دوست داشتنی سایت آموزش برق ساختمان، بابت حمایت های شما از سایت استادکار شاگرد . تا کنون ثبت نام کنندگان در سایت استادکار شاگرد به بالای ۱۰۰ نفر رسیده اند و از بیشتر شهرهای کشور کارآموزان و استادکارانی ثبت نام کرده اند. به امید روزی که این سایت مرجع بزرگی شود برای همه استادکارها و کارآموزان جهت پیدا کردن یک همکار. و در اینجا دوباره از شما استادکاران عزیز درخواست می کنم که از کارآموزانِ ثبت نام کرده استفاده کنید تا رونق سایت بیشتر و بیشتر شود.

امروز می خواهیم در پاسخ به سوال یکی از کاربران مطلبی بنویسیم. سوال ایشان این بود که:

“چطور می توانیم چراغی داشته باشیم که با سنسور حرکتی (چشم راه پله) روشن و خاموش می شود، ولی بتوان از طریق یک کلید یک پل هم آن را بصورت دائم روشن کرد؟”.

این مدار می تواند برای مکانهایی مثل انباری ها یا خرپشته و پشت بام مناسب باشد. مثلاً چراغ های پشت بام شما با چشم راه پله (سنسور حرکتی) کار می کنند ولی گاهی اوقات می خواهید برای چند ساعت در پشت بام کار انجام دهید و نیاز دارید که چراغ های پشت بام به صورت دائم روشن بمانند. در این صورت می توانید با قرار دادن یک کلید یک پل در مدار چشم راه پله، برای مواقعی که لازم دارید چراغ ها را در حالت دائم روشن قرار دهید.

یا مثلاً ما در زیرزمین منزلمان یک اتاق داریم که هم از آن به عنوان انباری استفاده می کنیم و هم برای مواقعی که سروصدا در منزل زیاد است، از این اتاق، به عنوان محل مطالعه استفاده می کنیم. در این صورت می توانید با اجرای این مدار، برای مواقعی که در حال مطالعه هستید روشنایی این اتاق را در حالت دائم و در سایر مواقع روی حالت چشمی قرار دهید تا فقط با سنس کردن حرکت افراد، چراغ روشن شود و زمانی که کسی در اتاق نیست چراغ ها خاموش باشند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

حتی اجرای این مدار در راه پله هم می تواند کارایی خوبی داشته باشد. از آنجایی که چشمی ها دستگاهای برقی هستند و احتمال خرابی در آنها زیاد است، می توانید با نصب این مدار، برای مواقعی که چشم راه پله خراب شده یا از کار افتاده، تا زمانی که به یک برقکار خبر می دهید تا برای تعمیر مراجعه کند، می توانید از کلید یک پل جهت روشن و خاموش کردن چراغ استفاده کنید. در این صورت هیچگاه راه پله منزل شما تاریک نخواهد ماند.

مدار چشم راه پله و کلید برق

چشم راه پله و کلید برق

 

توجه: در تصویر بالا کلید یک پل را شفافتر ترسیم کرده ایم تا بتوانید دو عدد پیچ اتصالی را که در پشت کلید قرار گرفته مشاهده کنید. چون در حالت عادی این پیچ های اتصال (ترمینال های ورودی به کلید) در پشت کلید هستند و دیده نمی شوند.

همانطور که مشاهده می کنید در مدار بالا یک کلید یک پل قرار گرفته است که وقتی این کلید در حالت خاموش قرار دارد، چراغ، فرمان روشن و خاموش شدن را از چشم راه پله دریافت می کند و وقتی کلید یک پل در حالت روشن قرار بگیرد دیگر فرقی نمی کند که چشم راه پله حرکتی را سنس بکند یا خیر، و در این حالت چراغ همیشه روشن است.

 

برای تکمیل تر شدن این مطلب بد نیست که مداری دیگر را هم در ادامه این آموزش قرار دهیم. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد.

“چطور می توانیم چراغی داشته باشیم که با سنسور حرکتی (چشم راه پله) روشن و خاموش می شود، ولی بتوان از طریق یک کلید یک پل هم آن را بصورت دائم خاموش کرد؟”.

پاسخ این سوال در مدار پایین ترسیم شده است. لابد می پرسید این مدار برای کجاها مناسب است؟. فرض کنید یک سنسور حرکتی را در یک حیاط نصب کرده اید، و گاهی اوقات وزش شدید باد باعث تکان خوردن اشیا محیط می شود و سنسور چراغ ها را روشن می کند. در اینصورت می توانید با نصب یک کلید یک پل در این مدار، سنسور را بصورت دائم قطع کنید.

 

کلید برق سر راه سنسور حرکتی

 

سوال: چگونه امکان پذیر است که مداری داشته باشیم که گاهی اوقات در حالت خاموش دائم، گاهی اوقات در حالت روشن دائم و گاهی اوقات در حالت چشمی کار کند؟؟؟ این مدار به سادگی توسط یک کلید دوپل و یک چشم راه پله قابل پیاده سازیست. و یا می توان این مدار را از ترکیب یک چشم راه پله و یک تایمر راه پله ایجاد کرد. به این صورت که در مدار تایمر راه پله به جای شستی ها، چشم راه پله قرار می گیرد و این چشم راه پله است که فرمان شروع را به تایمر راه پله می دهد. و بعد از اینکه تایمر راه پله فعال شد، پس از طی شدن مدت زمان تنظیم شده روی تایمر، چراغ ها خاموش می شوند. روی تایمرهای راه پله یک کلید وجود دارد که شما می توانید مدار را در حالت دائم روشن، یا دائم خاموش و یا حالت چشمی قرار دهید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2571
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

106 نظر در مورد چشم راه پله و کلید برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با عرض سلام و ادب و احترام : روز مهندس و مرد را به تمام مردان نیک روزگار بویژه مهندسین عزیز ،سایت آموزشی برق و سیستم های حفاظتی تبریک میگم . خدمت صادقانه به همنوعان در هر زمینه ای هم قابل تحسینه و هم قابل ستایش ، من هم به نوبه خودم از سایت بسیار خوب و آموزنده شما مهندسین عزیز بی نهایت سپاسگزارم. مهرتان پایدار و شادیهایتان مستدام. نیکنام- م، از فارس . ش.ر

    ۲

    1. سلام جناب نیکنام عزیز. ممنونم از شما و بنده هم روز مهندس و روز مرد رو بهتون تبریک میگم و بابت انرژی مثبتی که ارسال کردید بی نهایت سپاسگذارم. برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی دارم.

      ۱

  2. درود
    سنسور تشخیص حرکت نصب شده در کنار یک عدد چراغ سقفی راه‌پله (که قبلا توسط یک جفت کلید تبدیل کنترل می‌شد) در ساعت‌های تاریکی یه صورت دائمی قطع و وصل شده و چراغ را روشن و خاموش می‌کند. سنسور رو یا سنسور جای دیگه که این مشکل رو نداره عوض کردم بازهم مشکل حل نشد. به نظر شما می‌تونه اشتباه سربندی باعث بروز این مشکل بشه؟ الان که کلیدهای تبدیل رو تغییر حالت می‌دم فقط یه لحظه جراغ خاموش و دوباره بلافاصله روشن میشه

    ۳

    1. سلام آقا رضا باید به الکتریکی ها و یا فروشگاه ها و تعمیرگاه های لوازم الکترونیکی مراجعه کنین نمیدونم اون سنسور پیدا بشه یا نه ولی احتمالا بتونین به صورت یدک همچین چیزی رو پیدا کنین اگه هم دستگاهتون گارانتی داره میتونین با خدمات پس از فروشش تماس بگیرین

      ۳

    2. همین مشکله رو منم دارم در روز کار می‌کنه ولی تا که شب میشه خود بخود سنسور در هر ۲۰ ثانیه روشن و خاموش می‌کنه ، سنسور ها رو هم تعویض کردم ولی درست نشد.

      ۱

      1. سلام جناب نوروزی، برای یکی از دوستان بنده هم چنین مشکلی پیش اومده بود، مراجعه کردم دیدم سنسوری که ایشون نصب کرده بودند هیچ مارکی نداشت و بی نام و نشان بود. متاسفانه اینها مارک های فیک هستند و این مشکلات رو هم دارن، پیشنهاد بنده استفاده از سنسورهای مارک تایمران یا شیله هست.

        ۳

    1. سلام. اگر تعداد لامپ هایی که به یک سنسور وصل میکنید از هفت هشت تا بیشتر بشه طول عمر این سنسورها کم میشه. این مورد رو رعایت کردین؟
      مورد دوم هم استفاده از سنسورهای بی کیفیت هست. از مارک های تایمایران، شیوا امواج و شیله استفاده کنید.

      ۳

  3. سلام،
    در پارکینگ ما هر پنل مهتابی سنسور مستقلی دارد. پنلهای وسط پارکینگ روشن میشوند اما پنلهای طرفین روشن نمیشدند. من یکی از لامپهای مهتابی دوقلوی پنل وسط را باز کردم و به پنل جانبی انداختم. الان سنسور پنل وسط که عمل میکند، چراغش روشن میشود اما پس از آن وقتی سنسور پنل جانبی هم عمل میکند، چراغش چند ثانیه روشن میشود و بعد هر دو پنل وسط و جانبی خاموش میشوند. علت از چه چیز میتواند باشد؟ سپاس

    ۱

  4. سلام ببخشید من یک لامپ سقفی باسنسورمجزا نصب کردم بعدازچندسال لامپش سوخت لامپش عوض کردم حالا داعم چه روز چه شب روشن هست خاموش نمیشود مشکل ازکجاس

    ۱

    1. سلام. برق ورودی به سنسور رو یکبار قطع و وصل کنید و چند تا ضربه کوچیک هم روی رله سنسور بزنید، اگر درست نشد، رله رو تعویض کنید. و اگر با تعویض رله هم مشکل حل نشه باید همه سنسور رو تعویض کنید.

      ۲۶

  5. سلام من یه سنسور جدا وصل کردم به چهار تا هالوژن ولی طول خروجی سنسور که وصل میشه به هالوژن بیست متری میشه ولی وقتی سنسور عمل میکنه هالوژن ها فقط چشمک میزنن به نظر شما چاره چیه

    ۲۲

  6. سلام گفتید چگونه امکان پذیر است که مداری داشته باشیم که گاهی اوقات در حالت خاموش دائم، گاهی اوقات در حالت روشن دائم و گاهی اوقات در حالت چشمی کار کند؟؟؟ این مدار به سادگی توسط یک کلید دوپل و یک چشم راه پله قابل پیاده سازیست نقشه سیم کشی به چه صورت است

    ۲۵

  7. سلام مهندس میخواستم از چند چشمی یک دستگاه آژیر وصل کنم برق AC باید به DC تبدیل شود آدابتور را در کجای کار قرار دهیم متشکر

    ۳

    1. سلام. مقاله آموزش ساخت دزدگیر اماکن ساده رو در سایت مطالعه کنید.
      آداپتور باید قبل از آژیر نصب بشه و یک دونه کفایت میکنه.

      ۳

  8. سلام
    چراغ سنسور دار برا راهرو نصب کردیم یه سره روشن میمونه چیکار کنم
    تنظیماتشم دستکاری میکنم یه بار خاموش میشه بعدش دوباره کلا روشن میمونه

    ۱۶

  9. باسلام ۴ چراغ که سنسور دار تو راپله نصب کردم ولی دیر به دیر خود به خود شبا عمل می کنن و روشن خاموش می شوند لطفا راهنمایی کتید دوتا چراغ جدا جدا سنسورگرد ۳۶۰ درجه دارن دوتای دیگه دیوارین

    ۲۴

  10. سلام و احترام
    ۲ تا از چراغ های سقفی دارای سنسور حرکتی در راهرو آپارتمان ما از ساعت ۱۱ شب به بعد روشن میشه و قبل از اون علیرغم حرکت از زیرش اصلا روشن نمیشه. در صورت امکان راهنمایی فرمایید چیکار باید کرد . سایر چراغ های راهرو سالمند و قبل یکیشون دایما بدون اینکه از زیرش رد بشیم روشن و خاموش می شد و الان دیگه کلا قطع شده، یک نور سبز کوچک زیر قسمت سنسور هر دو مورد که عرض شد (هم اون دو تایی که بعد از ۱۱ شب به بعد روشن می شوند و هم این مورد که کلا قطع شد) همیشه روشنه
    در صورت امکان راهنمایی فرمایید چیکار باید کرد
    متشکرم

    ۲۱

  11. با عرض سلام و خسته نباشيد.در اين پست و پست مربوط به هواكش دستشويي زماني كه كليد روشن ميشود يك باز ديگر وارد سنسور ميشود.يعني همزمان دوفاز.آيا مشكل ساز نيست.البته اين رو هم ميدونم كه در اين سنسور ها از رله استفاده ميشه ولي ميخواستم بدونم چطور؟اگه ممكنه كامل توضيح بديد ممنون ميشم.

    ۲۴

    1. سلام. مرسی. خیر مشکل ساز نیست. جوابش هم خیلی راحته. مگر وقتی شما ۲ تا سیم فاز رو به همدیگه وصل میکنید مشکل ساز میشه؟ (پاسخ :خیر)
      البته ۲ تا فازی که از یک کنتور اومده باشن. و از یک نوع باشن. نه فازهای برق سه فاز.

      ۳

    1. سلام. سیم هایی که به کلیدها وصل شدن رو دربیارید و مستقیم به همدیگه وصل کنید تا لامپها بصورت دائم روشن بشن. بعدش لامپهای قبلی رو باز کنید و بجاش چراغ های سنسوردار نصب کنید.

      ۲۱

        1. سلام. کار خاصی نداره. کلید رو در بیارید و همه سیم هایی که به ترمینال های کلید متصل شده رو مستقیم به همدیگه وصل کنید. در اینصورت چراغ ها بصورت دائم روشن میشن. بعدش چراغ قبلی رو باز کنید و بجاش یک چراغ سنسور سرخود نصب کنید.

          ۱

    1. سلام. ولی آخه در دانشگاه مطالب تئوری بهتون آموزش میدن و چیزی که به برقکشی ربطی داشته باشه آموزش نمی دن. تابستان ها که دانشگاه نمیرین، یا برین فنی و حرفه ای و یا برین پیش یک برقکار شاگردی کنید.

      ۳

  12. با عرض سلام وخسته نباشید.ببخشید یه سوال داشتم میخوام از یه جا برق بردارم و به جعبه تقسیم ببرم تو جعبه تقسیم یه لوله اومده پایین برای کلید و یه لوله دیگه تو جعبه تقسیم رفته بالا برای لامپ حالا باید اینجا چیکار کنم که لامپ روشن بشه بی زحمت اگر میشه برام توضیح بدین

    ۳

    1. سلام.مرسی. شما باید از داخل همون جعبه تقسیم یک نول پیدا کنید و به لامپ بدین بعدش یک فاز رو بیارید داخل کلید و دوباره از کلید یک فاز (به اسم فاز برگشتی) رو ببرین داخل لامپ.

      ۳

  13. سلام مهندس مرسی از سایت خوبتون اگه امکانش هست نحوه نصب دزدگیر اماکن واقعی رو هم با جزئیاتش تو سایت قرار بدید و و عرض دیگه ای که داشتم اینکه ایا دستگاه اعلان حریق با دزدگیر یکی هستش یا فرق داره اگه میشه در مورد اونم توضیح بفرمایید سپاس.

    ۳

    1. سلام. ممنونم از شما. واقعیتش این روزها سرکارم ولی از مهندس مهربانی این درخواست رو می کنم.
      دستگاه اعلان حریق کاملاً با دستگاه دزدگیر اماکن فرق می کنه. البته دستگاههای دزدگیری در بازار هست که می تونید یک سنسور اعلان حریق بهش متصل کنید. البته این سنسور فقط جهت کار راه اندازیه و برای پروژه های بزرگ نمیشه از اون استفاده کرد و حتماً باید از دستگاه اعلان حریق استفاده بشه.

      ۱

        1. سلام. مرسی. شاید طول بکشه. پس فعلاً به این صفحه برید و بخش اول رو دانلود کنید تا کارتون راه بیفته.
          http://chap.sch.ir/books/1889

          ۳

  14. سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون و همچنین کتابهای خوبتون ببخشیداز این سنسورهای حرکتی برای فضای باز وجود دارد و آیا میشود آنها را برای فضای که دوربین مداربسته وجود دارد استفاده کرد بدین ترتیب که وقتی حرکت انجام شد لامپ روشن و کیفیت دوربین در شب بهبود یابد من یک بار با سنسورهای سقفی ودیواری مارک شیله امتحان کردم جواب نداد چون گاهی سنسور دیر عمل میکردو……..راهی هست که بتوان سنسورهای حرکتی را برای فضای باز استفاده کرد جهت بهتر کردن تصویر دوربین در شب ….ممنونم

    ۱

    1. سلام آقای نستانی.ممنونم از شما. همین کاری رو که شما می فرمایید ما در بعضی از پروژه هامون انجام میدم و مشکلی هم نداره. چون این سنسورها برای فضای باز هم کاربرد داره فقط باید در جای مناسبی نصب بشه. و بهترین مارکی که ما به شما پیشنهاد میکنیم مارک تایم ایران هستش و نوع دیواری اون رو می تونید در کنار دوربین مداربسته روی دیوار نصب کنید. برد مستقیم این سنسورها ۷ تا ۸ هستش.
      و اینکه می فرمایید سنسور دیر عمل می کنه، همه سنسورها معمولاً با یک ثانیه تاخیر عمل می کنن.

      ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853