0
0

چشم راه پله و کلید برق

9203 بازدید

ابتدا تشکر می کنم از استقبال خوب شما کاربران و همراهان دوست داشتنی سایت آموزش برق ساختمان، بابت حمایت های شما از سایت استادکار شاگرد . تا کنون ثبت نام کنندگان در سایت استادکار شاگرد به بالای ۱۰۰ نفر رسیده اند و از بیشتر شهرهای کشور کارآموزان و استادکارانی ثبت نام کرده اند. به امید روزی که این سایت مرجع بزرگی شود برای همه استادکارها و کارآموزان جهت پیدا کردن یک همکار. و در اینجا دوباره از شما استادکاران عزیز درخواست می کنم که از کارآموزانِ ثبت نام کرده استفاده کنید تا رونق سایت بیشتر و بیشتر شود.

امروز می خواهیم در پاسخ به سوال یکی از کاربران مطلبی بنویسیم. سوال ایشان این بود که:

“چطور می توانیم چراغی داشته باشیم که با سنسور حرکتی (چشم راه پله) روشن و خاموش می شود، ولی بتوان از طریق یک کلید یک پل هم آن را بصورت دائم روشن کرد؟”.

این مدار می تواند برای مکانهایی مثل انباری ها یا خرپشته و پشت بام مناسب باشد. مثلاً چراغ های پشت بام شما با چشم راه پله (سنسور حرکتی) کار می کنند ولی گاهی اوقات می خواهید برای چند ساعت در پشت بام کار انجام دهید و نیاز دارید که چراغ های پشت بام به صورت دائم روشن بمانند. در این صورت می توانید با قرار دادن یک کلید یک پل در مدار چشم راه پله، برای مواقعی که لازم دارید چراغ ها را در حالت دائم روشن قرار دهید.

یا مثلاً ما در زیرزمین منزلمان یک اتاق داریم که هم از آن به عنوان انباری استفاده می کنیم و هم برای مواقعی که سروصدا در منزل زیاد است، از این اتاق، به عنوان محل مطالعه استفاده می کنیم. در این صورت می توانید با اجرای این مدار، برای مواقعی که در حال مطالعه هستید روشنایی این اتاق را در حالت دائم و در سایر مواقع روی حالت چشمی قرار دهید تا فقط با سنس کردن حرکت افراد، چراغ روشن شود و زمانی که کسی در اتاق نیست چراغ ها خاموش باشند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

حتی اجرای این مدار در راه پله هم می تواند کارایی خوبی داشته باشد. از آنجایی که چشمی ها دستگاهای برقی هستند و احتمال خرابی در آنها زیاد است، می توانید با نصب این مدار، برای مواقعی که چشم راه پله خراب شده یا از کار افتاده، تا زمانی که به یک برقکار خبر می دهید تا برای تعمیر مراجعه کند، می توانید از کلید یک پل جهت روشن و خاموش کردن چراغ استفاده کنید. در این صورت هیچگاه راه پله منزل شما تاریک نخواهد ماند.

مدار چشم راه پله و کلید برق

چشم راه پله و کلید برق

 

توجه: در تصویر بالا کلید یک پل را شفافتر ترسیم کرده ایم تا بتوانید دو عدد پیچ اتصالی را که در پشت کلید قرار گرفته مشاهده کنید. چون در حالت عادی این پیچ های اتصال (ترمینال های ورودی به کلید) در پشت کلید هستند و دیده نمی شوند.

همانطور که مشاهده می کنید در مدار بالا یک کلید یک پل قرار گرفته است که وقتی این کلید در حالت خاموش قرار دارد، چراغ، فرمان روشن و خاموش شدن را از چشم راه پله دریافت می کند و وقتی کلید یک پل در حالت روشن قرار بگیرد دیگر فرقی نمی کند که چشم راه پله حرکتی را سنس بکند یا خیر، و در این حالت چراغ همیشه روشن است.

 

برای تکمیل تر شدن این مطلب بد نیست که مداری دیگر را هم در ادامه این آموزش قرار دهیم. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد.

“چطور می توانیم چراغی داشته باشیم که با سنسور حرکتی (چشم راه پله) روشن و خاموش می شود، ولی بتوان از طریق یک کلید یک پل هم آن را بصورت دائم خاموش کرد؟”.

پاسخ این سوال در مدار پایین ترسیم شده است. لابد می پرسید این مدار برای کجاها مناسب است؟. فرض کنید یک سنسور حرکتی را در یک حیاط نصب کرده اید، و گاهی اوقات وزش شدید باد باعث تکان خوردن اشیا محیط می شود و سنسور چراغ ها را روشن می کند. در اینصورت می توانید با نصب یک کلید یک پل در این مدار، سنسور را بصورت دائم قطع کنید.

 

کلید برق سر راه سنسور حرکتی

 

سوال: چگونه امکان پذیر است که مداری داشته باشیم که گاهی اوقات در حالت خاموش دائم، گاهی اوقات در حالت روشن دائم و گاهی اوقات در حالت چشمی کار کند؟؟؟ این مدار به سادگی توسط یک کلید دوپل و یک چشم راه پله قابل پیاده سازیست. و یا می توان این مدار را از ترکیب یک چشم راه پله و یک تایمر راه پله ایجاد کرد. به این صورت که در مدار تایمر راه پله به جای شستی ها، چشم راه پله قرار می گیرد و این چشم راه پله است که فرمان شروع را به تایمر راه پله می دهد. و بعد از اینکه تایمر راه پله فعال شد، پس از طی شدن مدت زمان تنظیم شده روی تایمر، چراغ ها خاموش می شوند. روی تایمرهای راه پله یک کلید وجود دارد که شما می توانید مدار را در حالت دائم روشن، یا دائم خاموش و یا حالت چشمی قرار دهید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2571
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

106 نظر در مورد چشم راه پله و کلید برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آقای مهندس خدا قوت
    من عین این مدار ترکیبی چشم و کلید رو بستم ولی بازم کلید به تنهایی نمیتونه لامپ رو روشن کنه…
    البته فک کنم چون نول هم میره توی چشم و فاز و نول با تحریک چشم فعال میشن بنابراین فاز برگشتی کلید نمیتونه به تنهایی لامپ رو روشن کنه و اصلا این مدار بندی غلط باشه، یا حداقل برای سنسوری که من بستم کار نمیکنه!!

    ۳

    1. سلام آقا سجاد. ما این مدار رو با چشم راه پله تایمیران تست کردیم و جواب داده.
      من فکر می کنم شما به اشتباه سیم قرمز رنگی که از کلید خارج میشه رو به سیم ورودی سنسور وصل کردین.

      ۳

  2. سلام خسته نباشید من چطوری میتونم برق ساختمان بخونم از طریق دانشگاه یا آزاد یا از طریق اینترنت به نظر خودم ازطریق اینترنت وکتاب بهتر باشه لطفا راهنمایی کنید در حدی که بتونم یه آپارتان رو برق کشی کنم حتما بگید
    ممنون

    ۱

  3. سلام مهندس جان ممنون از زحمات شماسؤال اینکه
    ۱چه مارک ازسنسورهابهتره۲درکل دست مزد تعمیرات چقدره بازم تشکر ته نمای خوب تون

    ۳

  4. با سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم . من چندین ساله در بخش صنعت و ساختمان مشغول به کارم . امشب اتفاقی سایتتون رو دیدم و مطالعه کردم . جا داره به نوبه خودم از شما عزیز گرانقدر تشکر کنم که چنین فضایی ایجاد کردین و براش وقت میذارین .واقعا کمک و لطف بزرگی به عزیزانی که نیاز به کمک و راهنمایی دارند می کنید . انشالله همیشه پر انرژی و موفق باشید. سپاس

    ۳

  5. سلام اگر در راه پله از دو کلید تبدیل استفاده شود آیا میتوان آن را به چشم راه پله تبدیل نمود .لطفا جواب دهید

    ۳

    1. سلام.بله. هر دو کلید رو باز کنید، سیم های پشت کلیدها رو آزاد کنید، سرشون رو لخت کنید و مستقیم به هم وصل کنید. با این کار چراغ ها دائم روشن میشن. حالا چراغ های قبلی رو باز کنید و چراغ سنسوردار نصب کنید.

      ۱

  6. با سلام بشما استاد محترم ک باصبروشکیبای تمام سوالات راجواب میدهید من دردومرحله از شما کمک خواستم وجواب مرا دادید وبسوالم رسیدم موفق هم شم سوال دیگر اینکه لامپ و سنسور و کلید رانصب کردم ودرست هم عمل کرد ولی هر چقدر تلاش کردم نتوانستم زمان سنسور را تنظیم کنم یا مدام روشن میماند ویا هفت یاهشت ثانیه روشن وخاموش میشود یعنی اینکه وقتی روش میشود زود خاموش میشود

    ۱

        1. سلام. متاسفانه اون مدل سنسور همشون این مشکل رو دارن ولی چون گارانتی دارن می تونید ببرید پس بدید. تاکید میکنم پس بدید نه تعویض کنید، چون همشون مشکل دارن.

          ۳

    1. سلام آقا ابوالفضل. متوجه سوالتون نشدم.
      منظور شما اینه که سایت ما کانال تلگرامی داره یا نه؟؟؟ پاسخ: ایشاا.. دو سه روز آینده کانال رو راه میندازیم و لینک کانال رو در سایت میزاریم.

      ۳

    1. سلام. اگر چشم راه پله تنها رو میخوایید نصب کنید که هیچ چیز دیگه ای لازم نیست، نه کلید یک پل و نه کلید زنگی.
      ولی اگر می خوایید مدار بالا رو پیاده کنید، بایستی فنر داخل کلید زنگی رو دربیارید تا تبدیل به یک کلید یک پل بشه.

      ۱

  7. سلام.خسته نباشید
    در مورد درآمد یک برقکار میخواستم بگم که واقعا کمه.مثلا برای یه خونه هشتاد نود متری حداکثر هفتصد هشتصد تومن میشه که حدود ده روز به صورت نیمه وقت نیمه وقت کار میبره.واقعا دستمزد یک برقکار کمه ولی حساسیت کار بالاست.ولی به عنوان مثال کار لوله و تاسیسات دستمزدش خوبه بد نیست.البته من خودم برقکارم فقط میخواستم این نکته رو بگم که چرا باید این شکلی باشه

    ۳

    1. سلام.مرسی، شما خسته نباشید. اولین دلیلش اینه که خود ما برقکارها برای کارمون ارزش قائل نیستیم. مخصوصاً عزیزانی که تازه وارد این کار میشن و فکر می کنن با پایین آوردن قیمت می تونن یک پروژه رو دست بگیرن. دوم اینکه تصور عامه جایگاه برقکار رو در حد یک کارگر ساده میاره پایین. خیلی ها با خودشون فکر می کنن خب یک کارگر ساده که از صبح تا شب مصالح رو میزاره رو کولش و میبره بالا، ولی برقکار فقط یک سیم چین و یک فازمتر دست می گیره. پس چون برقکار انرژی کمتری مصرف می کنه باید مزدش هم از یک کارگر کمتر باشه. و این وسط مهارت و تخصص یک برقکار که در وجودشه نادیده گرفته میشه. در کشورهای دیگه مردم به دید یک متخصص و تکنسین به یک برقکار نگاه کنند ولی در کشور ما به دید یک کارگر
      و…

      ۴

  8. سلام خوبین؟
    برای اینکه کلید فن و لامپ را در دستشویی جدا کنم چطور باید کابل مربوط به فن رو پیدا کنم؟
    آیا دوباره باید با فنر از کلید به فن کابل بکشم؟

    ۱

    1. سلام. مرسی.
      خیر نیازی نیست از کلید به فن کابل بکشید.
      از فن به لامپ سیمکشی شده. فقط باید از لامپ به کلید یک رشته سیم دیگه رد کنید تا به عنوان فاز برای فن استفاده بشه.

      ۳

  9. در مورد نحوه سیم کشی در مشاعات ساختمان مثل راه پله ها و پشت بام و پارکینگ و … یه راهنمایی بفرمایید که سیم اینها باید از کنتور جداگانه ای کشیده بشود یا از یکی از کنتورها به صورت مشترک استفاده میشود
    لطفا مطلبی هم در این مورد بنویسید

    ۳

    1. سلام. معمولاً هر مجتمع مسکونی یک کنتور مجزا به نام کنتور مشاعات داره که برق قسمت مشاعات ساختمان از اونجا تامین میشه و همه اهالی ساختمان در پرداخت هزینه های اون شریک هستند.

      ۱

  10. کاش این مدار ترکیبی تایمر راه پله و چشم راه پله وکلید پریز رو هم به صورت عکس برای ما نمایش میدادید
    ممنون از سایت خوبتون

    ۱

  11. ﺳﻼﻡ ﺧﺪا ﻗﻮﺕ ﻣﻦ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻣﻲ ﺧﻮاﻡ ﻻﻣﭗ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﻭ ﻋﻮﺽ ﻛﻨﻢ ﻻﻣﭗ ﺭﺷﺘﻪ اﻱ ﻛﻪ ﻣﻴﻨﺪاﺯﻡ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻗﺎﻃﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻪ و ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻳﻪ ﺑﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻴﺸﻪ و ﻻﻣﭗ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻪ ﻣﻴﻨﺪاﺯﻡ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻴﺸﻪ ﻣﺸﻜﻞ اﺯ ﭼﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﻪ?

    ۳

  12. سلام … یه سوال داشتم از خدمتتون
    سیم تلفن ما درحین تخریب دیوار برای کاشیکاری قطع شد و مجبورا سیم رو از جای قطعی با لنت به هم متصل کردیم … از اون روز به بعد ping سرویس adsl ام کلا خیلی کند شده و تو مکالمات تلفن هم گاهی وسط مکالمه خود به خود قطع میشه .. در ضمن جایی که سیم تلفن رو متصل کردیم یه قوطی شلوغ هست که سیم برق زیادی توش قرار داره !
    می خواستم ببینم بهترین راه برای اینکه این مشکل رو حل کنم همین اتصال هست یا راهکار دیگری هست ؟؟

    ۱

    1. سلام محمد جان. بله به احتمال زیاد مشکل از همون محل اتصال و لنت کاری باشه. لنت ها رو باز کنید و اتصالات رو با استفاده از وارنیش حرارتی انجام بدید. در ضمن کاری کنید که هیچ وقت نم و رطوبت به اون قسمت نرسه.

      ۱

  13. سلام … من دانش آموخته نرم افزار هستم و از برق مسائل دوران دانش آموزی و چند واحد الکتریک دانشگاهی رو می دونستم . چون کلا تا حالا سیم کشی نکرده بودم وزیاد به مسائل برقی سر و کار اخیرا به دلیل تعمیراتی که تو خونمون داشتیم گاهگداری نیاز به دانش برق ساختمان پیدا می کردم که امروز بر حسب اتفاق کتاب شما رو دیدم !
    همون یک فصلی که خوندم خیلی جذاب بود و اطلاعات خیلی خوبی بهم داد و احتمال زیاد در روزهای آینده فقط برای بالا بردن اطلاعات و توان فنیم تو کار برق کاملش رو هم خریداری کنم خواستم تشکر کنم بابت کتابی که نوشتید و پشتیبانی که دارید ازش انجام می دید 🙂

    ۴

    1. سلام علی جان. از لطفی که نسبت به ما و سایت آموزش برق ساختمان دارید سپاسگذارم.
      پشتیبانی سایت همیشه در کنار شما هست، هر راهنمایی که خواستید ما در خدمتیم.

      ۳

    1. سلام. ولی در توضیحات بعد از نقشه ها اومده. باز هم اگر جایی سوالی پیش اومده بفرمایید تا راهنمایی تون کنم.

      ۳

    1. سلام.قطعا کاملترین نرم افزار اتوکده. ولی اگر یک نرم افزار سبک و سریع می خوایین. می تونید از نرم افزار proficad هم استفاده کنید.

      ۱

      1. منظورم فقط نقشه نیستا. منظورم اینه که مثلا با شبیه سازی کابل ها و کلیدها بتونیم توی نرم افزار لامپ را روشن کنیم
        چنین نرم افزاری وجود داره؟

        ۱

  14. سلام بر مهندس عزیز و متشکر از زحماتتون.
    من دانش آموز سال اول رشته برق هستم و رشته برق خیلی رشته جذابیه و خیلی متشکر از مطالب بسیار عالیتون خیلی کارتون درسته و خیلی برای من یکی مفید بوده مطالبتون.
    و فقط خواستم تشکر کنم و کتابتونم فصل اولشو خوندم و خیلی برام جذاب بود میخوام ایندفعه تهیش کنم
    واقعا وقتی کتاب رو فصل اولشو تمام کردم
    واقعا فهمیدم مبلغی که بابت خواندن کتاب میپردازم به مراتب پایین تر از هزینه ایه که در آینده بابت نخوندنش میپردازم.
    دمتون گرم

    ۳

    1. سید ابوالفضل عزیز سلام. بنده هم از لطفی که نسبت به ما و سایت آموزش برق ساختمان دارید تشکر می کنم.
      تعریف و تمجدید های شما دوستان باعث میشه که با انگیزه بیشتری به کارمون ادامه بدیم.
      موفق باشید.

      ۳

  15. باسلام ضمن تقدیر و تشکر از سایت شما به خاطر مطالب مفیدتان.اگه امکان داره مطالبی در مورد رسم فنی برق نقشه کشی ونقشه خوانی ساختمان (شمای حقیقی شمای فنی)مطالبی بزارید ممنون میشم

    ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853