0
0

خم کردن لوله های PVC به روش دستی

11078 بازدید

با سلام. امروز می خواهیم یک فیلم آموزشی در مورد روش خم کردن لوله های برق که از جنس پی وی سی (PVC) یا پلی آمید هستند را به شما نشان دهیم. همان طور که می دانید، برای تغییر جهت دادن به لوله های برق در زاویه ۹۰ درجه از زانو استفاده می شود. در تصویر زیر دو نمونه از زانوهای آماده که در لوله گذاری برق ساختمان کاربرد دارد را مشاهده می کنید.

زانوی لوله برقزانوی آماده

زانوی اول یک زانوی معمولی و زانوی دوم یک زانوی عصایی است. قیمت زانوی عصایی اندکی بیشتر از زانوی معمولی ست ولی از آنجایی که فنر زنی و رد کردن سیم های برق در داخل آنها راحت تر صورت می گیرد، پیشنهاد می کنیم که همیشه از زانوی عصایی استفاده کنید.

ولی گاهی اوقات پیش می آید که مهندسین برق یک پروژه به شما اجازه استفاده از زانوهای آماده را نمی دهند و شما باید خودتان به صورت دستی لوله ها را خم کنید.

خم کردن لوله های PVC به روش دستی

زانوی دستی ساخته شده با حرارت

دلیل این کار این است که

  1. فنر زنی و سیمکشی در خم هایی که با دست ساخته می شود راحت‌تر است و بسیار کم پیش می‌آید که فنر سیمکشی در داخل زانوهای دستی گیر کند.
  2. دیگر نیازی به خرید زانوی آماده نیست.
  3. چون تعداد اتصالات نصف می شود، پس امکان جدا شدن لوله ها از یکدیگر و امکان ورود نم و رطوبت به داخل لوله ها هم کمتر خواهد شد.
  4. و مزیت چهارم اینکه برای استفاده از زانوی دستی نوار چسب کمتری مصرف خواهد شد.

در این صورت برقکار مجبور است توسط شعله و فنر لوله خم کن، لوله های برق را به صورت دستی خم بزند.

خم کردن لوله برق

 

روش خم کردن لوله برق

خم کردن لوله برق به صورت دستی به این صورت انجام می گیرد که ابتدا فنر لوله خم کن را در داخل لوله برق قرار می دهند و یک طرف از لوله برق را روی شعله حرارت می دهند، بهتر است این منبع حرارت یک پیک نیک یا یک مشعل کوچک ایزوگام کاری باشد. بسته به جنس لوله، بعد از شش الی هفت ثانیه، لوله را از روی شعله بر می دارند و آن را کمی بیشتر از ۹۰ درجه خم می کنند و به همان صورت در داخل ظرف آب قرار می دهند تا خنک شود. بعد از خنک شدن، لوله به همان صورت باقی می ماند و اکنون می توانید فنر لوله خم کن را از داخل لوله بیرون بکشید. اکنون این مراحل را به صورت تصویری در فیلم زیر مشاهده کنید. البته ما در نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق روش ساخت دستگاهی را به شما می آموزیم که از طریق آن می توانید خم هایی استاندارد و یک اندازه تولید کنید و سرعت خم زدن را حداقل دو برابر بیشتر کنید. پیشنهاد می کنیم برای دریافت این کتاب فوق العاده به بخش محصولات آموزشی مراجعه کنید یا روی لینک بالا کلیک کنید.

همکارم تمام این مراحل را در این فیلم آموزشی خدمت شما عرض می کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2388
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

83 نظر در مورد خم کردن لوله های PVC به روش دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام حسین جان، ما خودمون نداریم و ما در سایت آموزش برق فقط در زمینه آموزش فعالیت میکنیم، ولی بعضی الکتریکی ها دارن، و فنر سازی اگر برین سریع یه دونه واستون میزارن و بهتون میدن. حتماً وقتی برای خرید فنر مراجعه میکنید یک تکه لوله برق از اون پروژه رو با خودتون ببرید، چون سایزهاشون کمی فرق می کنه.

      ۷

    1. سلام. حدوداً ۳۰ تا ۳۵ هزارتومن. البته بستگی به طول فنر هم داره. شما برای خم کاری نیاز به یک فنر ۷۰ الی ۸۰ سانتی دارید.

      ۷

  1. باسلام
    میخام مطالب مفید خبرنامه برام ارسال بشه
    همچنین در خصوص قوطی گذاری خواستم بپرسم که فاصله از کف همه جا یک اندازه هست..مثلا۱۲۰سانت..

    ۸

    1. سلام. ایمیل شما عضو خبرنامه شد.
      فاصله قوطی کلیدها ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف تمام شده است و فاصله قوطی پریزها ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از کف تمام شده است.

      ۱۱

  2. سلام آقای مهندس
    من یک فنر گرفته ام که موقع خرید گفتند که برای لوله های ۱۳ برق مناسب است ولی نمی دانم چرا اصلا داخل لوله جا نمی شود. آیا لوله های برق غیر استاندارد هستند یا فنر خیلی بزرگ است. جدول استانداردی برای لوله ای برق وجود دارد که مثلا قطر داخلی آنها را نوشته باشد؟

    ۸

    1. سلام. بله لوله های پی وی سی در قطر داخلی اندکی با هم تفاوت دارند. برای همینه که میگیم وقتی می خوایید فنر بخرید یک تکه از لوله رو ببرید و اونجا امتحانش کنید.

      ۶

  3. سلام مهندس جان اگر این سه تا مبحث تصویری تو فیلم آموزش بدین بخدا نو علی نور و خیلی راحت تر یاد میگیرند
    طریقه کار با فنر خم کن و بوشن زدن و خم کردن لوله های فلزی برق رو

    ۷

    1. سلام. مرسی از شما. لوله هایی هست در بازار که لازم نیست برای خم کردن اونها رو گرم کنید. یعنی فنر رو میکنی داخلش و لوله رو دولا می کنی و بعدش لوله به همون صورت باقی می مونه. به این لوله ها میگن خم سرد. ولی انقدر گرون هستند که کسی ازشون استفاده نمی کنه.

      ۴

  4. سلام .مهندس از کجا میتونم فنر خم کن و تهیه کنم .اینجا هرچه سراغ گرفتم گیر نیوردم .اگه بتونین سایتی .فروشگاه اینترنتی معرفی کنید ممنون میشم

    ۴

    1. سلام. بله متاسفانه در شهرهای کوچیک پیدا نمیشه. ولی اگر یک سرچ تو گوگل بزنید آدرس مغازه های فنر سازی زیادی رو بهتون میده که بیشتر در مراکز استان هستند. مثلاً فنر سازی های مشهد بیشتر در چهارراه نخ ریسی هستند. و فنرسازی های تهران در خیابان امیرکبیر و خیابان پامنار هستند.
      شما نمی تونید این فنرها رو بصورت اینترنتی سفارش بدید. چون سایز لوله های برق یه خورده باهم فرق می کنن و شما باید یک تکه از لوله های اون پروژه رو ببرید به فنر سازی نشون بدید تا فنری همسایز با اون لوله براتون درست کنه. یا اینکه سه چهار تا فنر در سایز های مختلف بخرید که یکی شون به لوله های برق اون پروژه بخوره.

      ۶

    1. سلام. معمولاً لوله های آب پی وی سی، دو سه میلی متر کلفت تر از لوله های برق هستند. کافیه یک تکه لوله آب ۳۰ سانتی جدا کنید و سرش رو یکم با دستگاه فرز بسابید تا نازک تر(تیز تر) بشه. بعدش سر لوله برق رو کمی داغ می کنید و اون لوله آبی که ساختین رو فرو می کنید داخل لوله برق. به این صورت سر لوله برق گشاد میشه و می تونید یک لوله برقی دیگه رو فشار بدید به داخل بوشنی که ایجاد کردید.

      ۸

  5. سلام بچه هاااا ،بهترین برای خم کردن لوله های گرم پی وی سی،با استفاده از فنر خم کن لوله هس ،با اب جوش،ب این صورت ک فنر رو بکنین توی لوله ،بعد قسمت مورد نظر ک میخوایین خم کنین بکن توی اب جوش ،راحت خم میشه ،با استفاده از پیکنیک و حرارت خوب نمیشه و وقت میبره ولی اینجوری هر ۴ثانیه میشه یکی درست کنی. موفق باشین

    ۵

  6. سلام خسته نباشید
    ببخشید ب ما گفتن زانو نزدید ،گرم کنید لوله هاا ،شما میفرمایید ما تا زیر سقف لوله رو ببریم اونجا گرمش کنیم حالت یه زانو درست شه بعد قسمت بوش دارش رو بزنیم بهش ،آخه ما لوله ۶متری رو ک ۲مترش رو خم کردیم بعد میخواستیم لوله رو رد کنیم ب اون قسمت قوطی دیگه فشار میومد روش میشکست
    چیکار کنیم؟
    از سشوار هم میشه لوله رو خم کرد؟
    مرسی

    ۶

    1. سلام. مرسی. نه ببینید، شما بایستی برای روشنایی ها، یکسری لوله آماده بصورت عصا درست کنید، یعنی یکطرفش بلند باشه (حدوداً ۱.۵ متر) و یک طرفش کوتاه باشه (حدوداً ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر). به اینصورت که قسمت بلند عصا از کلید تا زیر سقف قرار میگیره و دسته عصا که حدوداً باید ۲۰ سانتی متر طولش باشه از زیر سقف خم میخوره و میره زیر سقف کاذب. بعدش روی اون سر کوتاه، بوشن میزنید و هر مقدار لوله که خواستین بهش اضافه میکنید.
      پس اصلاً لازم نیست که شما فنر و سشوار رو ببرید و زیر سقف خم بزنید. و در پایین و روی میزکار تعداد زیادی خم عصایی شکل آماده کنید و برای همه روشنایی ها از اونها استفاده کنید.
      برای پریزها هم بایستی زانوهایی درست کنید که یک طرفش ۴۰ سانتی متر باشه تا از زیر قوطی کلید تا کف اتاق قرار بگیره و یک طرفش هم ۲۰ سانتی متر باشه و سرش هم بوشن بزنید تا بتونید بهش لوله اضافه کنید.

      ۱۰

    1. سلام. اگر طول فنر از ۶۰ سانت بیشتر بشه دیگه کار کردن باهاش راحت نیست.شاید بشه گفت غیر ممکنه.
      پس بایستی فاصله قسمتی از لوله که خم می خوره با سر لوله کمتر از ۶۰ سانت باشه بعدش که خم زدید سر لوله رو بوشن بزنید و حالا هر چقدر که دوست دارین بهش لوله مستقیم اضافه کنید.

      ۵

  7. ببخشید مهندس .منظورم سه چهارم اینچ یا تقریبا میشه گفت دو سانت میشه قطر لوله.بعضیام به عنوان رابط یا بوش بین دو لوله لاستفاده میکنن .بخاطر موقعیت جغرافیایی مون ازش واسه سیم کولر استفاده میکنیم

    ۵

  8. با سلام . آیا ما مجبوریم که از خم کردن دستی استفاده کنیم ؟ یعنی نمیتونیم همون خم کردن رو از طریق زانو انجام بدیم ؟

    ۵

    1. سلام. ما همیشه فنر هامون رو ۶۰ سانتی درست می کنیم.
      یک تکه از لوله های برق اون پروژه رو ببرید فنر سازی و بگید که واستون یک فنر متناسب با قطر همون لوله- البته یک میلیمتر کوچکتر، تا به راحتی وارد لوله بشه- بسازه.

      ۶

  9. سلام جناب مهندس خسته نباشی,خواستم اطلاعاتی درباره ناظربرق بهم بدی اینکه نقشه برق ساختمان رو من بایدازناظربگیرم یاخودم بایدطراحیش کنم؟ناظرچه موقع واردساختمان میشه و معرف ناظراداره برق هست یاکارفرما؟واینکه میخواستم اگه امکانش هست نقشه سیستم اعلام حریق روبرام بفرستین نحوه آژیر وپنل وشستی و دتکتور,

    ۸

    1. سلام. بله نقشه برق رو باید از مهندس ناظر نظام مهندسی تحویل بگیرید.
      ناظر برق نظام مهندسی هم در میانه کار و هم در انتهای کار به پروژه سر میزنه این مهندس ربطی به اداره برق نداره.
      نقشه سیستم اعلان حریق در کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق اومده.

      ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853