نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

رله چیست؟ طرز کار رله

24283 بازدید

با عرض سلام و درود خدمت شما کاربران وفادار. ابتدا تشکر می کنیم بابت استقبال خوبی که از سایت “استادکارُ شاگرد” داشتید. سایت “استادکارُ شاگرد” در واقع  سایتی است که پیوند بین استادکارها و علاقه مندانی که می خواهند در یک زمینه کارآموزی یا به اصطلاح شاگردی کنند را برقرار می کند. بد نیست شما هم در گوگل کلمه “استادکار شاگرد” را سرچ کنید و سری هم به سایت جدید ما بزنید.
خب امروز می خواهیم در مورد طرز کار یک قطعه دوست داشتنی و بسیار پرکاربرد به نام رله صحبت کنیم. تعریف علمی که از رله بیان می شود این است:

رله چیست؟

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

از آنجایی که شاید شما هم مثل من از تعریف های علمی خوشتان نیاید یک تعریف ساده تر و خودمانی تر برای آن بیان می کنم که تا آخر عمر این تعریف از ذهنتان پاک نشود.

در واقع رله یک کلید تبدیل است، با این تفاوت که در کلید تبدیل به یک انسان نیاز است تا با دست خود، کلید تبدیل را فشار دهد. ولی در رله یک جریان برق این کلید را تغییر حالت می دهد. یعنی ما یک ولتاژ برق را به رله می دهیم و رله، کلیدِ تبدیلی را که در داخل آن تعبیه شده است، برای ما خاموش و روشن می کند.

در رله های الکترومکانیکی، این ولتاژی که ما به رله می دهیم تا رله فعال شود، معمولاً ولتاژ کوچکی است ولی کلیدی که در داخل رله تغییر حالت پیدا می کند، می تواند جریان بزرگی را برای ما قطع و وصل کند.

بعداً خواهید دید که از این خاصیت چه استفاده های زیادی در برق ساختمان، برق صنعتی و الکترونیک می توان کرد.

این مقاله را بصورت فیلم آموزشی هم آماده کرده‌ایم تا شما دوست عزیزی که حوصله مطالعه ندارید، این فیلم را تماشا کنید. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، و یوتیوب دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده است، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

اگر خاطرتان باشد در قسمت آموزش کلید تبدیل ، مدار داخلی یک کلید تبدیل را به صورت زیر طراحی کردیم. این مدار که نحوه عملکرد کلید تبدیل را نشان می دهد، در پایین نشان داده شده.

روش عملکرد کلید تبدیل

همان طور که می بینید. در کلید تبدیل، زمانی که کلید پایین است، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۲ در تماس است و وقتی کاربر کلید را تغییر حالت میدهد، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۱ تماس پیدا می کند.

خب حالا اگر ما دست کاربر را حذف کنیم و به جای آن یک بوبین قرار دهیم، در این حالت ما یک رله ساخته ایم. به طور خلاصه بوبین یک سیم پیچ است که وقتی به آن برق وصل می کنیم خاصیت آهنربایی پیدا می کند و یک تیغه را به سمت خود جذب می کند.

شماتیک رله
همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، زمانی که برق بوبین قطع است، پایه POLE که از این به بعد به آن COM می گوییم به پایه NC وصل است و وقتی به بوبین برق می دهیم، تیغه داخل رله جابجا شده و این بار پایه POLE به پایه NO وصل می شود.

حتماً می پرسید خب این رله به چه دردی می خورد؟ بد نیست به مدار فتوسل معکوس نگاهی بیندازید و یکی از کاربردهای این قطعه الکترونیکی را مشاهده کنید. این قطعه در داخل چشم راه پله، تایمر راه پله، ریموت کنترل ها و فتوسل ها استفاده می شود. اگر خاطرتان باشد در کتاب آموزش برق ساختمان هم از این قطعه در یکی از مدارات برق ساختمان استفاده کرده ایم.

رله های الکترومکانیکی در بازار به صورت مکعب های کوچکی ساخته می شوند که اندازه آنها حدوداً به بزرگی یک بند انگشت است. تعدادی از این رله ها را در پایین مشاهده می کنید.

رله 5 ولتی

یک رله ۵ ولت دی سی

رله 9 ولت DC
یک رله ۹ ولت دی سی

رله 12 ولت دی سی
یک رله ۱۲ ولت دی سی

قیمت این رله ها بسیار پایین است و می توانید با ۲ یا ۳ هزار تومان یکی از آنها را تهیه کنید. تمام رله هایی که در بالا مشاهده کردید ۵ پایه دارند. دو تا از پایه ها مربوط به بوبین داخل رله است که باید به این دو پایه یک ولتاژ مثبت و منفی DC وصل شود. و سه پایه دیگر هم مربوط به NC و NO و COM است. برای اینکه بتوانید این پایه ها را تشخیص دهید به تصویر زیر نگاه کنید.

پایه های رله 12 ولت

تصویر یک رله ۵ پایه را در دست من مشاهده می کنید. همانطور که می بینید وقتی پشت رله را به سمت خود می‌گیرید بطوری که ۳ تا از پایه های آن به سمت پایین و ۲ تا پایه ها به سمت بالا باشد. از چپ به راست و از بالا به پایین، اولین پایه NO است. دومین پایه NC است. سومین پایه منفی بوبین است. چهارمین پایه COM است و پنجمین پایه مثبت بوبین است. البته در رله ها ترتیب پایه مثبت و منفی برای بوبین مهم نیست و اگر مثبت و منفی جابجا شوند مشکلی پیش نمی‌آید.

برد رله:

اگر حوصله لحیم کاری و اتصال سیم به پایه های این رله ها را ندارید می توانید از بردهای آماده استفاده کنید که برای هر کدام از پایه های آن یک ترمینال نصب شده و به راحتی می توانید سیم برق را به این ترمینال ها متصل کنید، در این صورت نیازی به لحیم کاری ندارید. یک نمونه از این برد رله ها را مشاهده می کنید.

رله 12 ولت dc

نکته: توان مصرفی بوبین این رله ها معمولا ۰.۲ تا ۰.۳ وات است. یعنی جریان بسیار کمی در حد ۲۰ تا ۵۰ میلی آمپر مصرف می کنند.

رله هایی که در بالا مشاهده کردید، به رله های تک کنتاکت الکترومکانیکی معروفند، چون عملکرد آنها از طریق یک عمل مکانیکی صورت می گیرد و یک تیغه فلزی در داخل این رله ها جابجا می شود. نوع دیگری از رله ها وجود دارند که به رله های الکترونیکی یا SSR معروفند. عملکرد این رله ها دقیقاً مانند رله های الکترومکانیکی ست با این تفاوت که در داخل آنها هیچ تیغه ای جابجا نمی شود یا اصطلاحاً هیچ قطعه مکانیکی در داخل آنها استفاده نشده است. به همین خاطر دارای طول عمر بالاتری نسبت به رله های قبلی هستند. تصویر یک رله SSR را در پایین مشاهده می کنید.

رله SSR

همانطور که روی این رله نوشته شده، این رله با یک ولتاژ ۳ الی ۳۲ ولت DC فعال می شود. برای فعال شدن آن هم کافیست که این ولتاژ به پایه های شماره ۳ (مثبت) و شماره ۴ (منفی) متصل شود. و وقتی که فعال شود پایه های شماره ۱ و ۲ را به همدیگر متصل می کند و می توانید جریانی تا ۲۵ آمپر را با آن قطع و وصل کنید.

رله ها در انواع دیگری مثل دو کنتاکت، سه کنتاکت، چهار کنتاکت و… هم ساخته می شود و موارد استفاده خود را دارند. وقتی گفته می شود که یک رله دو کنتاکت است. یعنی در داخل آن رله دو تیغه حرکت می کنند پس در کل یک رله دو کنتاکت یعنی دو رله معمولی که در داخل یک رله تعبیه شده است. مثلاً تصویر یک رله سه کنتاکت را در پایین مشاهده می کنید.

رله سه کنتاکت فایندر

یک مدار ساده با استفاده از رله:

فرض کنید که یک دستگاه برش آبی طراحی کرده‌اید که برای برش سنگ های نما استفاده می‌شود. زمانی که اپراتور در کار حال با این دستگاه است، به خاطر پاشیده شدن قطرات آب، اپراتور کاملاً خیس خواهد شد. و از این می‌ترسید که وقتی اپراتور با دستان خیس کلید دستگاه را خاموش و روشن می کند دچار برقگرفتگی شود. و می دانید که اگر شخصی در یک محیط مرطوب دچار برقگرفتگی شود، بایستی باقی مانده آن مرحوم را با جارو و خاک انداز از روی زمین جمع کرد. بنابراین می توانید به جای اینکه برق ۲۲۰ ولت را مستقیم به کلید بیاورید، یک برق ۱۲ ولت DC ( که کاملاً بی خطر است) را ابتدا به کلید بدهید، آنگاه از کلید به یک رله وصل کنید، تا رله فعال شود و برق ۲۲۰ ولت را به دستگاه وصل کند. در این صورت این رله است که با برق ۲۲۰ ولت سروکار دارد نه خود اپراتور. البته نوع واقعی تر این مدار در برق صنعتی با کنتاکتور طراحی می شود.

یک مدار ساده دیگر را در پایین مشاهده می کنید که با رله دو کنتاکت طراحی شده. این مدار با هر بار تغییر حالت دادن کلید آن، جای مثبت و منفی را تغییر می دهد و جهت حرکت موتور را برعکس می کند.

چپگرد راستگرد موتور با رله

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2258
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

319 نظر در مورد رله چیست؟ طرز کار رله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام تشکراز مطالب خوبتون
    بنده میخواستم یک رله که با برق شهری کارمیکنه موقع قطع برق,برق باطری رو وصل کنه تا باوصل شدن برق شهری دوباره به حالت خودش برگرده ممنون میشم درانتخاب رله کمکم کنید که چه رله ی تهیه کنم

    ۱

    1. سلام. مرسی. بله رله هایی هستند که بوبین آنها با برق ۲۲۰ ولت شهری فعال میشه. فروشگاههایی که قطعات برق صنعتی می فروشن از این مدل رله ها دارن.

      ۱

  2. با سلام و احترام با توجه به اینکه روی ریموت درب بازکن جکی (مارک بی اف تی ) دکمه اضافه وجود دارد می توان از یکی از انها برای باز کردن درب ورودی که قفل برقی روی آن نصب است استفاده کرد.
    با تشکر

    ۳

  3. باسلام خدمت شما مهندس عزیز و گرامی ،سوالم این است اگر بخواهیم درب حیاطی که آیفون تصویری دارد با کنترل بهتا باز کنیم چیکار باید انجام دادبا تشکر از جنابعالی

    ۴

    1. سلام آقا عباس عزیز.فرض می کنیم که پنل کوماکس تصویری باشه. ۲ تا رشته سیم مشکی رنگ از پشت پنل کوماکس اومده بیرون. از اون ۲ رشته سیم انشعاب میگیرین و به یکی از رله های گیرنده ریموت بتا وصل می کنید.(منظورم به سیم های آبی و سبز رنگیه که از گیرنده برد ریموت خارج شده). و بعدش گیرنده رو روی حالت لحظه ای تنظیمش می‌کنید. یک برق ۱۲ ولت ac یا dc هم به گیرنده وصل کنید. در کل خیلی راحته.

      ۴

  4. سلام وقت بخیر
    من میخاستم به جای یکی از کلیدهای تبدیل یک رله با کنترل از راه دور قرار بدم یعنی چراغ هم با کلید خاموش و روشن بشه هم با کنترل.
    اولا این کار شدنی هست؟
    دوما سیم کشی چطور باید باشه؟
    اگر سیم های مشترک تبدیل رو به no و nc رله وصل کنم درست میشه؟
    باتشکر از شما

    ۳

    1. سلام آقا بهنام. بله شدنیه.
      فقط ریموت کنترل هایی که تویه بازار هست(مثل برد ریموت بتا) فقط از پایه no و com اونها سیم اومده بیرون. یا باید با الکترونیک آشنا باشی و خودت پشت دستگاه رو باز کنی و یک سیم به پایه nc لحیم کنی یا اینکه با همین دستگاه برد ریموت بتا یک رله ۵ پایه رو فعال کنی که بعدش بتونی از پایه های com و no و nc اون رله دومی استفاده کنی.

      اگر سیم های مشترک تبدیل رو به no و nc رله وصل کنم درست میشه؟پاسخ: اسم اون ۲ تا سیم مشترک نیست، غیر مشترکه. مبحث کلید تبدیل رو بخونید.
      پس این ۲ تا سیم غیر مشترک رو به no و nc وصل می کنی و فاز ورودی به کلید تبدیل رو هم به com وصل می کنی.

      ۳

      1. بله درسته پیچ غیر مشترک!
        کنترلی که من دارم ۱۲ تا کانال داره که هر کانال com و no و nc جداگانه و قابل دسترس داره
        ممنون از راهنمایی شما

        ۱

  5. سلام جناب مهندس با عرض تشکر و خسته نباشی از راهنمایی
    میخواستم بپرسم اگه رله ۵ پایه ۱۲ ولت دی سی رو بخواهیم مگنت آن با تاخیر چند ثانیه ای مثلا ۳ ثانیه ای انجام بشه باید چکا کرد؟ آیا با قراردادن مقاومت مسیر بوبین میتوان سرعت مگنت رو تغییر داد ؟ اگه میشه با مقاومت چند اهم امکان پذیره پیشاپش سپاسگزارم

    ۳

        1. سلام. می تونید از یک تایمر مدل میکرو استفاده کنید. روی تایمر یک ولم هست که می تونید تنظیم کنید که بعد از چند ثانیه برق رو به بوبین بفرسته.

          ۱

          1. سلام مهندس . ممنون از آموزش های مفیدتون . خونه ما یه آیفون صوتی الکتروپیک داره که چون صداش کمه و گوشهای پدر و مادرم ضعیف . واسه همین میخواستم یه زنگ بلبلی ۲۲۰ بهش وصل کنم . راه پیشنهادی شما چیه؟

            ۳

          2. سلام محمود جان، ممنونم از شما، این موردی که گفتین برای آیفون های صوتی امکانپذیر نیست ولی اگر آیفون شما تصویری می بود میشد کاریش کرد، در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری این رو کامل توضیح دادیم.

            ۱

  6. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم زمانی که از کامپیوتر صدای بوق پخش شد، همزمان یک چراغ در اتاق دیگه روشن بشه.
    یه دونه اسپیکر با مشخصات زیر هم دارم
    ۳۲w(rms) -360w(p.m.p.o)
    لطف کنید اگر میشه با رله این کار رو انجام بدیم راهنمایی بفرمایید.

    ۱

    1. سلام. مرسی. میشه با رله کاری کرد که هر وقت اسپیکر روشن شد، در اتاق دیگه یک چراغ روشن بشه، ولی همزمان با پخش شدن بوق امکان پذیر نیست.

      ۱

  7. سلام
    اول تشکر بابت توضیحات عالی
    دوم اینکه از چه رله ای استفاده کنم که سیم پیچ یا کویلش با ولتاژ ۲۲۰ ولت تحریک بشه و خروجی کنتاکش هم تا ۵ امپر جواب بده
    ممنون از وقتی که میزارید

    ۱

    1. سلام. ممنونم از شما. اگر می خوایید کویلش با ۲۲۰ تحریک بشه، از کنتاکتور هم می تونید استفاده کنید که راحت تو هر مغازه ای پیدا میشه. البته رله های هم هست تو بازار که شکلشون مثل تصویر پایینه، البته با ۲۲۰ ولت تحریک میشن.
      رله سه کنتاکت فایندر

      ۳

  8. سلام و خسته نباشید خدمت جناب مهندس ، من می خواستم یک لامپ رو با فشار کلیدهای پنل آیفون تصویری ۶ واحده تا زمانی که چراغ خود پنل در شب روشن هست روشن کنم و وقتی چراغ خود پنل خاموش شد این لامپ نیز خاموش شود.

    ۱

    1. سلام. از سیم های شماره ۲ و ۳ پشت پنل انشعاب بگیرین و بوبین یک رله ۱۲ ولت رو باهاش فعال کنید. این دو تا سیم تا وقتی که چراغ های خود پنل فعال هستند، رله رو فعال نگه میداره. بعدش از COM و NO رله استفاده کنید و لامپ رو روشن کنید.

      ۲

        1. سلام. از برد شستی ها ۴ رشته سیم به رنگ های ،قرمز آبی زرد سفید میره به برد اصلی پنل. به سیم های ۲ و ۳ (آبی و زرد) این ۴ رشته باید وصل کنید.

          ۳

  9. لازم به ذکره که رله و خازن رو بسته بودم. ولی یخچال استارت نکرد. بخاطر همین فکر میکنم شاید سیمهارو جابجا میزنم؟
    رله رو اهمتر زدم. همه ورودی و خروجی ها به همدیگه اتصال داشتن و بوق میزد.
    ۲به۳ – ۲به۵ – ۲به۶ – ۳به۵ – ۳به۶
    آیا طبیعیه؟

    ۵

  10. سلام مهندس جان، ممنون که وقت میذاری.
    یخچال فریزر سامسونگ دارم. یعد خاموش شدن ، ری استارت نمیکرد، ازبرق میکشدم مجدد میزدم، استارت میکرد.
    ۳ماهه بی یخچالم. تعمیرکار زیاد آوردم درست نشد. مجبور شدم خودم دست بکار بشم و با اهمتر افتادم به جونش و متوجه شدم المنتش کار نمیکنه، تعویضش کردم.
    مشکلم اینجاست که رله و خازنشم باز کرده بودم و الان سیمهای ورودی رله خازن رو قاطی کردم نمیدونم کدوم به کدومه. میترسم اشتباه بزنم بسوزه.
    اعداد ورودی ۲ و ۳
    اعداد خروجی به کمپرسور ۵ و ۶ که جاشون مشخصه و مشکلی نیست.
    قطعه اورلود هم سوار میشه بالای رله.
    مشکلم ۲ و ۳ و دو سر خازنه؟ از خازن به ۲ باید سری بشه یا ۳؟ و آیا خازن سراش جابجا بشه فرقی داره؟

    خیلی ممنون از لطفت

    ۱

  11. سلام مهندس جان با تشكر از كانال خوبتون
    من عكس رله شبشه بالا بر ماشينو براتون إيميل كردم ممنون ميسم به سوالاتم پاسخ بدين

    ۳

  12. سلام ممنون از سایت خوبتون
    سوال من اینه رله ای هست که همیشه فعال باشه و فقط با فشردن کلید قطع بشه شما حساب کنید یه چراغ داریم که میخوایم همیشه روشن باشه ولی یه کنترل از راه دور داریم که فقط وقتی دکمه شو فشار میدید یه ولتاژ کمی رو ارسال میکنه میخوام وقتی فقط این دکمه فشار داده میشه چراغ خاموش بشه و وقتی دکمه رها شد چراغ دوباره روشن بشه اگر هست اسمشو رو به من بگین ممنون میشم فقط این موضوع که هم برق ورودی چراغ ۱۲ ولت هست هم برقی که کلید ارسال میکنه

    ۴

    1. سلام. مرسی. بله. همه رله های معمولی به این صورت هستند که وقتی به بوبینشون برق میرسه مسیر com و no رو وصل می کنن و مسیر com و nc رو قطع می کنن.ولی در حالتی که برق به بوبین رله وصل نیست com به NC وصله. پس می تونید مسیر com به NC رو در مسیر فاز ورودی به چراغ قرار بدین تا لامپ همیشه روشن باشه.
      یک رله شیشه ای ۱۲ ولت دی سی ، ۵ یا ۱۰ آمپر کارتون رو راه میندازه.

      ۱

  13. سلام مهندس جان
    من يه كاديلاك srxدارم شيشه بالابرش كار نميكنه وقتي درو باز كردم با زدن كليد شيشه هيچ اتفاقي نميفته كه احتمالا رله خراب شده اين رله با اين مشخصات گير نمياد بايد چكار كنم مرسي

    ۲

  14. باسلام و عرض ادب و احترام خدمت شما.سوالی داشتم در خصوص راه اندازی نصب دوربین دنده عقب و جلو خودرو.هم اکنون یک دوربین در سپر عقبم نصب هست ولی میخواستم یک دوربین در سپر جلو ماشینم هم نصب کنم همانطور که میدونید دوربین عقب از برق چراغ دنده عقب گرفته می شود حالا سوال من این هست که آیا با نصب سنسور حسگر روی سپر جلو می شود از برق خروجی آن برای روشن شدن دوربین جلو استفاده کرد و سوال دومم این هست که اگر در فضای کوچکی قرار بگیرم که حسگر جلو فعال شود که دوربین جلو روشن شود و همان موقع بخواهم دنده عقب زده بشه و دوربین عقب هم روشن شود باعث تداخل در تصویر می شود در این زمان چه راه حلی وجود دارد که موقعی که دنده عقب زده شد برق دوربین جلو قطع شود آیا با نصب رله می شود اینکار را انجام داد اگر می شود چگونه باید مدارش رو وصل کنم؟متشکرم ببخشید سوالم طولانی شد

    ۳

    1. سلام. ۱- پاسخ سوال اول رو باید از یک برقکار خودرو سوال کنید.
      ۲- بله با رله میشه کاری کرد که تداخل تصویر به وجود نیاد. به این صورت که در حالت عادی-یعنی وقتی که دنده عقب زده نشده- سیم مثبت تصویر دوربین جلو رو از NC وارد و از COM خارج کنید و به نمایشگر ببرید. بعدش از همون برق چراغ دنده عقب که برق دوربین عقب ازش گرفته میشه به پایه های مثبت و منفی رله وصل کنید. و سیم مثبت تصویر دوربین عقب رو هم به پایه NO رله وصل کنید. در این صورت وقتی دنده عقب گرفته بشه، رله هم فعال میشه و تیغه های داخل رله پایه های COM و NO رو به هم متصل می کنن و به این صورت تصویر دوربین عقب به مانیتور میره. سیم های منفی تصویر هر دو دوربین هم باید همیشه به صورت مستقیم به مانیتور وصل باشن.

      ۳

  15. سلام خدا قوت خسته نباشید
    پیرو سوال قبلی در مورد اضافه کردن رله برای فعال کردن زنگ اخبار برای بلند شدن صدای زنگ آیفون میخواستم بدونم از چه نوع رله ای باید استفاده کنم و آیا مادامی که صفحه مانیتور روشن هست زنگ اخبار صدا میکنه یا به محض برداشتن دست از روی شستی دم درب صدا قطع میشه؟آیفون مورد نظرم کالیز هست آیا رنگ سیمهای +و-فرق میکنه؟
    با تشکر

    ۴

    1. سلام. مرسی. از یک رله شیشه ای ۱۲ ولت استفاده کنید.
      بله در این حالت تا زمانی که صفحه مانیتور روشنه ، زنگ اخبار هم فعاله. و متاسفانه راه حلی براش نیست.
      اگر نقشه ای از آیفون کالیوز دارید برای ما ارسال کنید تا بهتون بگم کدوم مثبت و کدوم منفیه.

      ۳

  16. سلام خسته نباشید دو تا سوال از حضورتون دارم.
    ۱-آیا میشه با آیفون یک در برقی که به صورت عمودی بالا وپایین میره(درب مغازه) رو باز و بسته کرد یعنی با زدن شاسی آیفون در بالا و پایین میره؟یا حتما همون ریموت در باید باشه.
    ۲-چطور میشه توی یک محیط پر سر و صدا وقتی زنگ آیفون رو میزنند صدای زنگ بلند پخش بشه با تشکر.

    ۱

    1. سلام. مرسی. ۱- درب برقی در تخصص ما نیست. ولی در جایی دیدم که یک نصاب درب برقی چنین کاری انجام داده بود. ولی یک شستی اضافی در کنار گوشی نصب کرده بود که کار بسته شدن درب رو انجام میداد، پس شدنش میشه، ولی باید با یک متخصص در زمینه درب برقی مشورت کنید.

      ۲- این امکان فقط برای آیفون های تصویری جواب میده. کافیه در کنار گوشی آیفون -در داخل واحد- یک رله نصب کنید و با سیم های شماره ۲ -منفی- و شماره ۳- مثبت- که در پشت گوشی هستند یک رله رو فعال کنید، بعدش با فعال شدن رله می تونید هر مدار دیگه ای مثل یک چراغ چشمک زن بزرگ یا یک آژیر دزدگیر رو فعال کنید تا به راحتی صدای اون شنیده بشه.

      ۳

  17. سلام.من یه مشکل داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید.
    من یه مدار دارم تو ماشین که کارش انتقال برق از دینام به یه باطری ۷۰ امپری ۱۲ ولت و از اونجا به مصرف کننده ها.تو مسیر انتقال برق ۳ رله ۱۲ ولتی به کار گرفته شده.مشکل من اینه که برق به میزان ۱۳ ولت تا زیر پایه رله میاد ولی روی باطری نمیاد رله ها هم چک کردم به نظرم سالم اگر میشه راهنمایی میاد

    ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853