تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

10043 بازدید

با سلام. ببخشید که این روزها کمتر برای ارائه مطالب جدید در سایت وقت می گذاشتیم. دو ماه بود که تمام تمرکزمان را روی نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان گذاشته بودیم، که به یاری خدا، بالاخره این کتاب تمام شد و هم اکنون نسخه چاپی و تمام رنگی این کتاب از بخش محصولات آموزشی قابل تهیه است.

امروز می خواهیم در مورد یکی از آرامش بخش ترین مکان های روی زمین، جایی که همیشه بزرگترین تصمیمات تاریخ بشر در آنجا گرفته می شود، با شما صحبت کنیم. بله سرویس بهداشتی یا توالت. قطعاً جایی به این مهمی نیاز به رعایت اصولی خاص برای برقکشی دارد. البته تا اینجا را به طنز گفتیم تا درد چکی را که یکسال است مشتری جای آن را پر نمی کند یا رکودی را که بیش از یکسال است بر تمام کسب و کارها، مخصوصاً برق ساختمان سایه افکنده فراموش کنید و لبخندی را گوشه لبتان بگذارید. پس اگر لبخند زده اید برویم سراغ آموزش امروز، یعنی مدار تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی .

 

خیلی پیش آمده که پس از خروج از سرویس بهداشتی، هواکش آن را روشن گذاشته ایم تا هوای داخل توالت تخلیه شود، اما به سبب فراموشی، هواکش برای مدت زمان زیادی روشن بوده و این باعث اتلاف انرژی شده است.

در واقع امروز می خواهیم برای سرویس بهداشتی مداری طراحی کنیم که بعد از خروج فرد از سرویس بهداشتی، فن هواکش برای یک مدت زمان قابل تنظیم روشن بماند و پس از چند دقیقه به صورت اتوماتیک خاموش شود. تا تهویه کامل صورت بگیرد و هوای داخل سرویس بهداشتی بطور کامل تخلیه شود.

معمولاً وقتی مشتری، چنین مداری را از برقکار درخواست می کند، برقکار اقدام به نصب چشم راه پله (سنسور حرکتی) می کنند. ولی حالا می خواهیم بررسی کنیم که این روش به تنهایی چه معایبی دارد و چگونه باید این معایب را رفع کرد.

 

مدار چراغ و فن هواکش برای سرویس بهداشتی :

اگر قبلاً کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید با این مدار آشنا هستید. ما در این کتاب گفتیم که مدار روشنایی و هواکش سرویس بهداشتی بصورت زیر است. اگر یادتان باشد گفتیم که برای سرویس بهداشتی یک کلید دوپل باید نصب شود که یک پل آن برای روشنایی و پلِ دیگر برای هواکش خواهد بود. پس یک بار دیگر مدار سیمکشی سرویس بهداشتی را رسم می کنیم.

 

نقشه سیمکشی سرویس بهداشتی

نقشه بالا، یک شمای کلی از مدار سیمکشی سرویس بهداشتی است. ولی در عمل، ما برقکارها این مدار را به صورت زیر اجرا می کنیم. یعنی ابتدا با استفاده از لوله خرطومی یا لوله پی وی سی لوله گذاری میکنیم، بعد سیم ها را از داخل لوله ها رد می کنیم و بعد اتصالات را مانند مدار بالا انجام میدهیم.

نقشه لوله گذاری سرویس بهداشتی

 

اگر سیم های مدار بالا را دنبال کنید، می بینید که هر دو مدار بالا یکی هستند، تنها در مدار دوم، سیم ها داخل لوله های برق قرار گرفته اند. برای اینکه مدار بالا بهتر دیده شود ما کلید دوپل را از قوطی کلید خارج کرده ایم تا شما بتوانید سیم های پشت کلید دوپل (و داخل قوطی کلید برق) را هم مشاهده کنید.
در پشت کلید دوپل سه پیچ اتصال وجود دارد که دو تا از آنها نقره ای رنگ و یکی از پیچ ها طلایی رنگ است. در تصویر بالا، سیم های قهوه ای و مشکی به پیچ های نقره ای رنگ و سیم قرمز به پیچ طلایی رنگ وصل شده است. و سیم های آبی که نول هستند با نوار چسب به همدیگر وصل شده اند.
همان طور که مشاهده می کنید، سیم قهوه ای رنگ که فازِ هواکش را تامین می کند از کلید دو پل شروع شده و ابتدا به پشت چراغ آمده است، آنگاه بدون اینکه قطع شود یا انشعابی از آن گرفته شود، از آنجا دور زده و به سمت فن رفته است. هدف ما برقکارها از این مدل لوله گذاری این است که در مصرف لوله برق و مصرف سیم نول صرفه جویی شود.
سیم مشکی رنگ که فاز چراغ را تامین می کند از کلید دوپل شروع شده و از لوله برق رد شده است و به سرپیچ لامپ وصل شده است.
سیم نول (آبی) هم برای هر دو مصرف کننده، تا محل لامپ مشترک در نظر گرفته شده تا در مصرف سیم نول صرفه جویی شود.

خب اکنون که با مدار سیمکشی چراغ و فن توالت آشنا شدید، می خواهیم مدارهایی را که معمولاً بعضی از برقکارها در سرویس بهداشتی نصب می کنند را بررسی کنیم و ببینم که هر کدامشان چه معایبی دارند.

 

مدار چشم راه پله (سنسور حرکتی) برای هواکش سرویس بهداشتی :

در باب استفاده از سرویس بهداشتی حکایت های مختلفی برای اشخاص هست. بعضی ها آنقدر کارشان را سریع انجام میدهند که از زمان ورودشان به توالت تا خروجشان کمتر از یک دقیقه طول میکشد. ولی بعضی های دیگر نه، انگار که حتی حساب و کتاب هایشان را می برند و در آنجا حساب می کنند و گاهی هواسشان نیست که ۴۵ دقیقه است که در توالت نشسته اند. پس اگر ما بخواهیم که از چشم راه پله به تنهایی استفاده کنیم، شاید برای دسته اول مناسب باشد ولی برای دسته دوم که تمایل دارند زیاد در توالت بمانند مناسب نیست. زیرا حداکثر زمان قابل تنظیم روی چشم های راه پله ۱۰ دقیقه است و بعد از این ۱۰ دقیقه هواکش خاموش خواهد شد.
ولی در کل مدار آن را برای شما طراحی می کنیم، شاید بخواهید که این مدار را برای سرویس بهداشتی منزل خودتان اجرا کنید.

نقشه چشم راه پله برای فن سرویس بهداشتی

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید یک چشم راه پله قبل از فن نصب شده است.
در مدار قبلی سیم قهوه‌ای به یکی از پیچ های اتصال کلید وصل شده بود ولی در این مدار این سیم قهوه‌ای مستقیم با نوار چسب به سیم فاز (قرمز) متصل شده است.
در سمت دیگر سیم قهوه‌ای و آبی به ورودی های سنسور چشمی وصل شده‌اند و از سیم قرمز رنگ که خروجی سنسور است به فن هواکش وصل شده است. از سیم نول هم یک انشعاب گرفته شده و به فن وصل شده است. اگر مدار چشم راه پله را فراموش کرده اید از این لینک نگاهی به آن بیندازید.

با مدار بالا، شخص کلید روشنایی را فشار می دهد و چراغ روشن می شود. آنگاه وارد سرویس بهداشتی شده و چشم راه پله حرکت شخص را سنس می کند و فن را روشن می کند. بعد از اینکه شخص ماموریتش را انجام داد و از جایش بلند شد تا از سرویس بهداشتی خارج شود دوباره سنسور حرکت شخص را سنس می کند و برای ۱۰ دقیقه دیگر فن را روشن نگه می دارد. آنگاه شخص از سرویس بهداشتی خارج می شود و کلید برق را خاموش می کند. ولی فن برای ۱۰ دقیقه دیگر هم روشن خواهد ماند و سپس بصورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

تنها مشکلی که مدار بالا دارد این است که اگر شخص بیشتر از ۱۰ دقیقه در سرویس بهداشتی بماند، فن هواکش خاموش خواهد شد.

 

مدار تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

حالا ما می خواهیم مشکل مدار بالا را حل کنیم. یعنی شخص هر چقدر که در داخل سرویس بهداشتی بماند، فن خاموش نشود و بعد از اینکه شخص از توالت خارج شد. فن ۱۰ دقیقه یا هر مدت زمانی که شخص تمایل دارد روشن بماند و سپس خاموش شود. ما این مدار را در پایین ترسیم کرده ایم.

 

نقشه تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

همان طور که مشاهده می کنید یک سیم صورتی رنگ را هم به سیم های قبلی اضافه کرده ایم. یعنی اکنون در لوله برگشتی بالا، چهار سیم وجود دارد. قهوه ای، مشکی، صورتی و آبی
این سیم صورتی رنگ مستقیم با نوار چسب به سیم فاز (قرمز) وصل شده است. و از پشت چراغ دور زده و به فاز ورودیِ چشم راه پله وصل شده است.
سیم قهوه‌ای رنگ هم از یکی از پیچ های نقره ای رنگ کلید دوپل شروع شده و مثل سیم صورتی از زیر چراغ دور زده و به فاز خروجی چشم راه پله (که بعضی ها به آن برگشتی چشم راه پله می گویند) وصل شده است.

این مدار تمام مشکلات مدار قبلی را حل می کند.
به این صورت که شخص ابتدا هر دو کلید را فشار می دهد. آنگاه فن و چراغ روشن می شود و شخص وارد سرویس بهداشتی می شود. در هنگام ورود، چشم راه پله هم ورود شخص را سنس می کند، ولی چون قبلاً شخص کلید را زده و فن را روشن کرده، این سنس کردن هیچ تاثیری در مدار ندارد.
آنگاه شخص می نشیند و با خیال راحت تا ساعت ها غرق در افکارش می شود، چون می داند که دیگر فن و چراغ توالت خاموش نخواهد شد. بعد از ۴۵ دقیقه که بلند می شود تا از سرویس بهداشتی خارج شود، دوباره چشم راه پله حرکت شخص را تشخیص می دهد. و تا ۱۰ دقیقه دیگر ( یا هر زمانی که شما روی چشم راه پله تنظیم کرده باشید) فن را روشن نگه می دارد. سپس شخص از سرویس بهداشتی خارج شده و هر دو کلید را خاموش می کند. ولی چون قبل از خروج، سنسور حرکت او را سنس کرده بود، حتی وقتی کلیدها را خاموش کند، فن هواکش برای ۱۰ دقیقه دیگر روشن می ماند و سپس به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

در واقع در مدار بالا، فن هم از کلید و هم از چشم راه پله تغذیه می کند. وقتی از کلید تغذیه کند، دیگر برایش فرقی نمی کند که سنسور تحریک بشود یا نشود. ولی وقتی کلید قطع باشد، فقط با تحریک چشم راه پله روشن می شود.

 

روش دوم برای تایمر هواکش سرویس بهداشتی

روش بعدی، استفاده از کلیدهای تایمر‌دار است. این کلیدها امروزه در ساختمان های هوشمند استفاده می شود. و به این صورت کار می کنند که یک ولوم تنظیم زمان دارند که می توانید با تنظیم این ولوم مدت زمان روشن ماندن فن را تنظیم کنید. البته این کلیدها به راحتی پیدا نمی شود و چون تازه به بازار آمده اند، قیمتی چند برابر چشم راه پله دارند.

 

ببخشید اگر در میان این آموزش شوخی هایی کردم. از آنجایی که دو ماه بود تمام تمرکزم روی ویرایش نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان بود و محتوای یک کتاب آموزشی جایی برای شوخی کردن ندارد و باید کاملاً جدی بود. دلم برای یک نوشتن دوستانه و صمیمی، همراه با کمی شوخی کردن تنگ شده بود، امیدواریم کسی بابت این شوخی ها دلخوری از ما به دل نگرفته باشد.

با تشکر: مرادی، مدیر سایت آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2188
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

147 نظر در مورد تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام ، و ممنون از مطالبتون ،یه سوال در مورد این مدار بعد از زدن کلید بیرون سرویس تا چه مدت طول میکشه تا خود سنسور کار کلید را برای فن بر عهده بگیره وسنس کنه جوابش آیا بعد از اینکه خاموش شدن فن می باشد

    ۳

  2. خیلی ممنون بابت آموزش. نکته‌ای به ذهنم رسید، این که ما می‌تونیم از کلید یک‌پل استفاده کنیم که هم چراغ رو روشن کنه هم هواکش رو.
    نظرتون چیه؟

    ۲

    1. سلام. ولی شاید کسی بخواد بعد از خروج از سرویس بهداشتی، چند دقیقه ای فن رو روشن نگه داره. نمی شه که لامپ هم روشن باشه.

      ۱

      1. سلام و ممنون از این سایت آموزشی فوق العاده.
        در جواب این دوستمون و شما، میخواستم بگم که امکانش هست با حفظ همین ویژگی از کلید تک پل و سیم کمتر استفاده کرد.
        کافیه سیم فاز زرد که یک سرش به خروجی سنسور وصله رو در محل سرپیچ به سیم فاز مشکی لامپ وصل کنیم. در این صورت:
        کلید تک پل میشود
        سبم کمتر مصرف میشود
        تا موقعی که چراغ روشن است، فن هم روشن میماند و وقتی چراغ خامپش شد، سنسور هم ده دقیقه فن را روشن نگه میدارد.

        این کار ایرادی ندارد؟

        ۴

        1. سلام. مشکل این روش اینه که وقتی فرد وارد سرویس بهداشتی بشه، فن هواکش ۱۰ دقیقه روشن میشه و اگه فرد حرکت نکنه دوباره فن خاموش میشه.

          ۳

  3. سلام خیلی ممنونم که پیگیری می‌کنید اما باید خدمتتون عرضکنم این آیفون که گفتم گوشی داخل سر جاش هم باشه صداش درحدی بلند که انگار کسی از بیرون دستش گذاشته رو شستی زنگ البته با اهم متر برق شو کنترل کردم ۱۴acو۱۶ولت dc میده آیا ربط داره یا نه؟

    ۳

  4. سلام وقت بخیر و خداقوت مهندس ببخشید آیفون صوتی نصب کردیم داخل همش داره بوق ممتد میزنه و کلید زنگ هم از بیرون فشار می‌دهیم هیچ تاثیری نداره سیم کشی هم صحیح انجام شده آیفون صوتی یک طبقه tamerهستش لطفا راهنمایی فرمائید ایراد کار کجاست؟ ممنون

    ۳

    1. سلام امین جان. دو سه مدل از آیفون های صوتی هستن که این مشکل رو دارن و وقتی گوشی آیفون رو که برمی داری یک صدای زنگ خیلی ضعیف از داخل گوشی شنیده میشه. این مشکل به خاطر طراحی و مدل این آیفون هاست و کاریش هم نمیشه کرد.

      ۱

  5. سلام وقت بخیر خیلی خیلی از راهنمایی شما سپاسگزارم لطفا بنده راراهنمایی کنید بعد از اینکه ما برگشتی کلید را به برگشتی سنسور حرکتی فن وصل کردیم برای خاموش شدن فن اگه شخص یادش رفت کلید را خاموش کنه تا سنسور بعد از تایم مشخص شده فن خاموش شه چاره چیست؟ سوال بعدی آینه اسپیلیت بعضی از روزها از زیر بار خارج و بعد از چند ثانیه دوباره می ره زیربار البته از محافظ هم برایش استفاده میکنیم که حداقل برق ۱۷۵وولتاژبالا۲۴۵ آیا مشکل آن از نوسانات برق یا دلیل دیگری دارد ممنون ازسما

    ۱

    1. سلام. خواهش می کنم.
      اگر شخص یادش بره که کلید رو خاموش کنه، فن برای همیشه روشن می مونه.
      ۲- این مورد رو با یک متخصص کولر گازی مشورت کنید.

      ۳

  6. با عرض سلام و خدا قوت خدمت مدیر سایت،ترفند جالبی بود،بقول بزرگی؛رشد گرفتم،آرزومند پیشرفت و سربلندی روزافزونتان

    ۲

  7. باسلام وخسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتان
    سوال اقا میثم سوال بنده هم هستش.بنده در جایی خوانده بودم که اگه فاز را اشتباها به برگشتی(خروجی)چشمی وصل کنیم. چشمی میسوزد حالا شما میفرمایید که اینطور نیست.میشه لطف کرده توضیح کامل بدهید.

    ۳

    1. سلام مرسی. خیر
      اگر جای فاز و نول ورودی به سنسور راه پله رو جابجا وصل کنید، چشمی می سوزه ولی اگر جای فاز با فاز برگشتی جابجا بشه مشکلی پیش نمیاد.

      ۳

  8. سلام بزرگوار . از اموزشهای شما بی نهایت ممنون خیلی لطف میکنید اجر شما سپاس هم در دنیا هم در اخرت . حق نگهدارتان باد

    ۳

  9. من تازه کار هستم ویه سوال دارم اگه چشم بیرون از دستشویی که هست اونوقت چشم زودتر از کلید فرمان میده و فن روشن میشه ودر واقع ما فن مستقیم به کلید هم وصل کردیم .
    حال اکه شخص بعد از ورود که چشم هم عمل کرده و کلید هم زده شده بعد از ۲ دقیقه بخواد بیرون بره و کلید رو بزنه چی میشه؟
    ایا فن تا پایان زمان تایمر چشم روشن میمونه ا پس از خروج شخص هم دوباره نمیتونه روشن بشه چون از قبل روشن بوده یا مجدد سنس میکنه و زمان تایمر اضافه میشه؟
    با تشکر

    ۳

    1. سلام. چشم باید در داخل سرویس بهداشتی نصب شود.
      بله فن تا پایان زمان تایمر بعد از خروج فرد از سرویس بهداشتی روشن خواهد بود.
      پس از خروج فرد هم دوباره می تونه روشن بشه. چون این چشمی ها از آخرین باری که سنس می کنن زمان تایمر اضافه میشه.

      ۳

  10. سلام ایشاله خداوند به شما وخانواده محترمتون سلامتی بدهد.درپناه حق سالم وتن درست وسالم باشید.ازمطالب سایت لذت بردیم….

    ۳

  11. سلام
    ممنون بابت آموزش های مفیدتون
    چندوقت پیش وارد خونه شدم دیدم برق قطع شده(دوتا فیوز پریده بود)
    .متوجه شدم کلید هواکش سرویس بهداشتی، کنتاکت چسبونده و دلیلش هم گیرپاچ کردن آرمیچر بود.خواستم فقط این تجربه رو در اختیار شما مدیر گرامی برای تشکر و دوستان عزیز دیگه قرار بدم شاید مفید باشه.

    ۳

    1. سلام. بسیار عالی. با خراب شدن و گیر کردن فن هواکش، جریان خیلی زیادی از سیم کشیده شده و باعث شده که کنتاکت های کلید هواکش به هم جوش بخوره.

      ۳

  12. سلام مهندس
    بازم سپاس از مطالب آموزنده
    اکر امکانش هست در مورد چاه ارت و اینکه برای چه ساختمون هایی چه نوع ارتی اجرا بشه با توجه به آمپراژ کنتورشون ممنون میشم
    اما سوال خودم اینه که یه ساختمون سه طبقه با آسانسور اجرای چاه ارت میله ای کفایت میکنه یا باید صفحه ای اجرا بشه
    سپاس

    لایک

  13. سلام.ممنون از لطف و زحمات شما.دیدم یکی از دوستان در مورد آیفون تصویری سوال کرده بودن.بنده نصاب این سیستمها هستم و مختصر اطلاعاتی دارم.(البته شما خودتون استاد هستید)اگه برای آموزش و مطالب مربوطه نیاز به همکاری داشتید بنده در خدمت خواهمبود

    ۱

    1. سلام. مرسی. از آشنایی با شما بسیار خرسندیم.
      ایمیل شما رو ذخیره می کنیم و حتماً از اطلاعات شما استفاده می کنیم.

      ۳

  14. سلام ممنون از این آموزش عالی بود.
    چطور میتونم از مطالب بیشتری استفاده کنم آموزشهای
    بیشتری رو دنبال کنم.تشکر

    ۳

    1. سلام آقای شمسی. خوشحالیم که مورد توجه واقع شد. در کتاب آموزش جامع برق ساختمان مطالب به مراتب کاربردی تر هست. در ضمن با وارد کردن ایمیلتون در قسمت خبرنامه سایت ، همیشه آموزشهای جدید واستون ارسال میشه.

      ۳

  15. سلام.خیلی ممنون .از بابت آموزش این مدار.خیلی وقت بود دنبال این مدار میگشتم.براتون از خداوند منان طلب سلامت و سعادت و موفقیت دارم.فقط اگه محبت کنید رنگ سیم صورتی تصویر سوم بالای لامپ رو اصلاح بفرمائید بهتر خواهد شد.( رنگ قهوه ای صحیح است.)در ضمن استفاده از مزاح جالب بود رفع خستگی کرد و لبخندی به لبمون اومد.ممنون

    ۱

    1. سلام. از لطف شما سپاسگذارم. به این خاطر از رنگ صورتی استفاده شده که تمایزی بین رنگ قهوه ای و صورتی ایجاد شده باشه. و بیننده به راحتی بتونه مفهوم نقشه رو بفهمه.
      خوشحالیم که مورد توجه واقع شد.

      ۱

  16. سلام خسته نباشید.ممنون بابت مطالب مفیدتون.اگر اجازه بدید دوتا انتقاد داشتم که امیدوارم یازنده باشه ۱.در هیچ یک از تصاویر و نوشته‌های شما حرفی از سیم ارت نیست در حالی که ما ملزم به اجرای ارت هستیم حتی اگر مثلا در چراغ استفاده نشود لاید اجرا و سربندی و رها شود ۲.استفاده از چسب برق برای سربندی ممنوع است و به جای آن باید از ترمینال پیچی استفاده کرد
    ممنون

    ۳

    1. سلام. مرسی. ممنون بابت وقتی که گذاشتید و این کامنت رو ارسال کردید. ما در کتاب آموزش برق ساختمان دقیقاً به این دو نکته ای که شما فرمودید اشاره کردیم و سعی کردیم که آموزش ها و تصاویر این کتاب با رعایت این نکات ارائه بشه. ولی به خاطر جلوگیری از شلوغ شدن نقشه های سایت معمولاً سیم ارت رو ترسیم نمی کنیم. ولی بابت چسب برق حق با شماست. از این به بعد از ترمینال پیچی استفاده می کنیم.
      ولی خانم شفیعی من فکر می کنم که شما مهندس برق باشین که به این چیزا گیر میدین. چون در کشور ما، در ساختمان هایی که مهندس ناظر برق ندارن، نه سیم ارت رد میشه و نه از ترمینال پیچی استفاده میشه. البته اینها دلیل بر این نمیشه که ما در آموزش هامون اونها رو نیاریم.

      ۳

      1. سلام.ممنون بابت پاسختون.بله حق با شماست و امیدوارم با تلاش های مفید شما این موارد هم برای برق کارهای محترم بدیهی و لازم الاجرا بشه.

        ۱

  17. با سلام و خسته نباشید
    در قسمت تایمر دستشویی که دائم روشن باشد تا وقتی که بیرون بیاییم آیا اگر کلید هواکش را خاموش نکنیم هواکش روشن خواهد ماند یا خیر .

    ۳

    1. سلام. مرسی. بله اگر کلید هواکش رو خاموش نکنید. فن به صورت دائم روشن خواهد ماند. حتی اگر شخص هیچ حرکتی نکند.

      ۳

      1. سلام وقتتون بخیر

        در مدار آخری با وصل شدن فاز به خروجی چشم (بعد از وصل کلید هواکش) مشکلی برای چشم به وجود نمی آید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!چرا؟؟؟؟

        ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853