نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

10119 بازدید

با سلام. ببخشید که این روزها کمتر برای ارائه مطالب جدید در سایت وقت می گذاشتیم. دو ماه بود که تمام تمرکزمان را روی نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان گذاشته بودیم، که به یاری خدا، بالاخره این کتاب تمام شد و هم اکنون نسخه چاپی و تمام رنگی این کتاب از بخش محصولات آموزشی قابل تهیه است.

امروز می خواهیم در مورد یکی از آرامش بخش ترین مکان های روی زمین، جایی که همیشه بزرگترین تصمیمات تاریخ بشر در آنجا گرفته می شود، با شما صحبت کنیم. بله سرویس بهداشتی یا توالت. قطعاً جایی به این مهمی نیاز به رعایت اصولی خاص برای برقکشی دارد. البته تا اینجا را به طنز گفتیم تا درد چکی را که یکسال است مشتری جای آن را پر نمی کند یا رکودی را که بیش از یکسال است بر تمام کسب و کارها، مخصوصاً برق ساختمان سایه افکنده فراموش کنید و لبخندی را گوشه لبتان بگذارید. پس اگر لبخند زده اید برویم سراغ آموزش امروز، یعنی مدار تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی .

 

خیلی پیش آمده که پس از خروج از سرویس بهداشتی، هواکش آن را روشن گذاشته ایم تا هوای داخل توالت تخلیه شود، اما به سبب فراموشی، هواکش برای مدت زمان زیادی روشن بوده و این باعث اتلاف انرژی شده است.

در واقع امروز می خواهیم برای سرویس بهداشتی مداری طراحی کنیم که بعد از خروج فرد از سرویس بهداشتی، فن هواکش برای یک مدت زمان قابل تنظیم روشن بماند و پس از چند دقیقه به صورت اتوماتیک خاموش شود. تا تهویه کامل صورت بگیرد و هوای داخل سرویس بهداشتی بطور کامل تخلیه شود.

معمولاً وقتی مشتری، چنین مداری را از برقکار درخواست می کند، برقکار اقدام به نصب چشم راه پله (سنسور حرکتی) می کنند. ولی حالا می خواهیم بررسی کنیم که این روش به تنهایی چه معایبی دارد و چگونه باید این معایب را رفع کرد.

 

مدار چراغ و فن هواکش برای سرویس بهداشتی :

اگر قبلاً کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید با این مدار آشنا هستید. ما در این کتاب گفتیم که مدار روشنایی و هواکش سرویس بهداشتی بصورت زیر است. اگر یادتان باشد گفتیم که برای سرویس بهداشتی یک کلید دوپل باید نصب شود که یک پل آن برای روشنایی و پلِ دیگر برای هواکش خواهد بود. پس یک بار دیگر مدار سیمکشی سرویس بهداشتی را رسم می کنیم.

 

نقشه سیمکشی سرویس بهداشتی

نقشه بالا، یک شمای کلی از مدار سیمکشی سرویس بهداشتی است. ولی در عمل، ما برقکارها این مدار را به صورت زیر اجرا می کنیم. یعنی ابتدا با استفاده از لوله خرطومی یا لوله پی وی سی لوله گذاری میکنیم، بعد سیم ها را از داخل لوله ها رد می کنیم و بعد اتصالات را مانند مدار بالا انجام میدهیم.

نقشه لوله گذاری سرویس بهداشتی

 

اگر سیم های مدار بالا را دنبال کنید، می بینید که هر دو مدار بالا یکی هستند، تنها در مدار دوم، سیم ها داخل لوله های برق قرار گرفته اند. برای اینکه مدار بالا بهتر دیده شود ما کلید دوپل را از قوطی کلید خارج کرده ایم تا شما بتوانید سیم های پشت کلید دوپل (و داخل قوطی کلید برق) را هم مشاهده کنید.
در پشت کلید دوپل سه پیچ اتصال وجود دارد که دو تا از آنها نقره ای رنگ و یکی از پیچ ها طلایی رنگ است. در تصویر بالا، سیم های قهوه ای و مشکی به پیچ های نقره ای رنگ و سیم قرمز به پیچ طلایی رنگ وصل شده است. و سیم های آبی که نول هستند با نوار چسب به همدیگر وصل شده اند.
همان طور که مشاهده می کنید، سیم قهوه ای رنگ که فازِ هواکش را تامین می کند از کلید دو پل شروع شده و ابتدا به پشت چراغ آمده است، آنگاه بدون اینکه قطع شود یا انشعابی از آن گرفته شود، از آنجا دور زده و به سمت فن رفته است. هدف ما برقکارها از این مدل لوله گذاری این است که در مصرف لوله برق و مصرف سیم نول صرفه جویی شود.
سیم مشکی رنگ که فاز چراغ را تامین می کند از کلید دوپل شروع شده و از لوله برق رد شده است و به سرپیچ لامپ وصل شده است.
سیم نول (آبی) هم برای هر دو مصرف کننده، تا محل لامپ مشترک در نظر گرفته شده تا در مصرف سیم نول صرفه جویی شود.

خب اکنون که با مدار سیمکشی چراغ و فن توالت آشنا شدید، می خواهیم مدارهایی را که معمولاً بعضی از برقکارها در سرویس بهداشتی نصب می کنند را بررسی کنیم و ببینم که هر کدامشان چه معایبی دارند.

 

مدار چشم راه پله (سنسور حرکتی) برای هواکش سرویس بهداشتی :

در باب استفاده از سرویس بهداشتی حکایت های مختلفی برای اشخاص هست. بعضی ها آنقدر کارشان را سریع انجام میدهند که از زمان ورودشان به توالت تا خروجشان کمتر از یک دقیقه طول میکشد. ولی بعضی های دیگر نه، انگار که حتی حساب و کتاب هایشان را می برند و در آنجا حساب می کنند و گاهی هواسشان نیست که ۴۵ دقیقه است که در توالت نشسته اند. پس اگر ما بخواهیم که از چشم راه پله به تنهایی استفاده کنیم، شاید برای دسته اول مناسب باشد ولی برای دسته دوم که تمایل دارند زیاد در توالت بمانند مناسب نیست. زیرا حداکثر زمان قابل تنظیم روی چشم های راه پله ۱۰ دقیقه است و بعد از این ۱۰ دقیقه هواکش خاموش خواهد شد.
ولی در کل مدار آن را برای شما طراحی می کنیم، شاید بخواهید که این مدار را برای سرویس بهداشتی منزل خودتان اجرا کنید.

نقشه چشم راه پله برای فن سرویس بهداشتی

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید یک چشم راه پله قبل از فن نصب شده است.
در مدار قبلی سیم قهوه‌ای به یکی از پیچ های اتصال کلید وصل شده بود ولی در این مدار این سیم قهوه‌ای مستقیم با نوار چسب به سیم فاز (قرمز) متصل شده است.
در سمت دیگر سیم قهوه‌ای و آبی به ورودی های سنسور چشمی وصل شده‌اند و از سیم قرمز رنگ که خروجی سنسور است به فن هواکش وصل شده است. از سیم نول هم یک انشعاب گرفته شده و به فن وصل شده است. اگر مدار چشم راه پله را فراموش کرده اید از این لینک نگاهی به آن بیندازید.

با مدار بالا، شخص کلید روشنایی را فشار می دهد و چراغ روشن می شود. آنگاه وارد سرویس بهداشتی شده و چشم راه پله حرکت شخص را سنس می کند و فن را روشن می کند. بعد از اینکه شخص ماموریتش را انجام داد و از جایش بلند شد تا از سرویس بهداشتی خارج شود دوباره سنسور حرکت شخص را سنس می کند و برای ۱۰ دقیقه دیگر فن را روشن نگه می دارد. آنگاه شخص از سرویس بهداشتی خارج می شود و کلید برق را خاموش می کند. ولی فن برای ۱۰ دقیقه دیگر هم روشن خواهد ماند و سپس بصورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

تنها مشکلی که مدار بالا دارد این است که اگر شخص بیشتر از ۱۰ دقیقه در سرویس بهداشتی بماند، فن هواکش خاموش خواهد شد.

 

مدار تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

حالا ما می خواهیم مشکل مدار بالا را حل کنیم. یعنی شخص هر چقدر که در داخل سرویس بهداشتی بماند، فن خاموش نشود و بعد از اینکه شخص از توالت خارج شد. فن ۱۰ دقیقه یا هر مدت زمانی که شخص تمایل دارد روشن بماند و سپس خاموش شود. ما این مدار را در پایین ترسیم کرده ایم.

 

نقشه تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

همان طور که مشاهده می کنید یک سیم صورتی رنگ را هم به سیم های قبلی اضافه کرده ایم. یعنی اکنون در لوله برگشتی بالا، چهار سیم وجود دارد. قهوه ای، مشکی، صورتی و آبی
این سیم صورتی رنگ مستقیم با نوار چسب به سیم فاز (قرمز) وصل شده است. و از پشت چراغ دور زده و به فاز ورودیِ چشم راه پله وصل شده است.
سیم قهوه‌ای رنگ هم از یکی از پیچ های نقره ای رنگ کلید دوپل شروع شده و مثل سیم صورتی از زیر چراغ دور زده و به فاز خروجی چشم راه پله (که بعضی ها به آن برگشتی چشم راه پله می گویند) وصل شده است.

این مدار تمام مشکلات مدار قبلی را حل می کند.
به این صورت که شخص ابتدا هر دو کلید را فشار می دهد. آنگاه فن و چراغ روشن می شود و شخص وارد سرویس بهداشتی می شود. در هنگام ورود، چشم راه پله هم ورود شخص را سنس می کند، ولی چون قبلاً شخص کلید را زده و فن را روشن کرده، این سنس کردن هیچ تاثیری در مدار ندارد.
آنگاه شخص می نشیند و با خیال راحت تا ساعت ها غرق در افکارش می شود، چون می داند که دیگر فن و چراغ توالت خاموش نخواهد شد. بعد از ۴۵ دقیقه که بلند می شود تا از سرویس بهداشتی خارج شود، دوباره چشم راه پله حرکت شخص را تشخیص می دهد. و تا ۱۰ دقیقه دیگر ( یا هر زمانی که شما روی چشم راه پله تنظیم کرده باشید) فن را روشن نگه می دارد. سپس شخص از سرویس بهداشتی خارج شده و هر دو کلید را خاموش می کند. ولی چون قبل از خروج، سنسور حرکت او را سنس کرده بود، حتی وقتی کلیدها را خاموش کند، فن هواکش برای ۱۰ دقیقه دیگر روشن می ماند و سپس به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

در واقع در مدار بالا، فن هم از کلید و هم از چشم راه پله تغذیه می کند. وقتی از کلید تغذیه کند، دیگر برایش فرقی نمی کند که سنسور تحریک بشود یا نشود. ولی وقتی کلید قطع باشد، فقط با تحریک چشم راه پله روشن می شود.

 

روش دوم برای تایمر هواکش سرویس بهداشتی

روش بعدی، استفاده از کلیدهای تایمر‌دار است. این کلیدها امروزه در ساختمان های هوشمند استفاده می شود. و به این صورت کار می کنند که یک ولوم تنظیم زمان دارند که می توانید با تنظیم این ولوم مدت زمان روشن ماندن فن را تنظیم کنید. البته این کلیدها به راحتی پیدا نمی شود و چون تازه به بازار آمده اند، قیمتی چند برابر چشم راه پله دارند.

 

ببخشید اگر در میان این آموزش شوخی هایی کردم. از آنجایی که دو ماه بود تمام تمرکزم روی ویرایش نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان بود و محتوای یک کتاب آموزشی جایی برای شوخی کردن ندارد و باید کاملاً جدی بود. دلم برای یک نوشتن دوستانه و صمیمی، همراه با کمی شوخی کردن تنگ شده بود، امیدواریم کسی بابت این شوخی ها دلخوری از ما به دل نگرفته باشد.

با تشکر: مرادی، مدیر سایت آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2188
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

147 نظر در مورد تایمر برای هواکش سرویس بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. وقت بخیر مهندسين گرامی… طرح بالا رو در یک واحد اجرا کردیم، ابتدا لازم است عرض کنم سنسور را بالای درب سرويس ( داخل) نصب شد، با مشکلی که مواجه شدیم اینست که اگر درب را باز کنیم بدون اینکه کلید را بزنیم چشم بکار می افتد و فن روشن می‌شود… به نطر شما باید جای سنسور را عوض کنم…

    ۶

  2. وقت بخیر… یه مدار بفرمایید که با زدن کلید فن و لامپ بعداز خارج شدن فرد ماکزیمم خارج شدن ۲۰دقیقه، بدون خاموش کردن روشنایی روشنایی خاموش و فن بعداز زمان تعیین شده خاموش بشه متشکر

    ۹

    1. سلام. فکر نکنم بشه چنین مداری رو بدون کمک گرفتن از الکترونیک پیاده کرد. الان در دیجی کالا یک برد الکترونیکی هست که این کار رو میکنه و می تونید از دیجی کالا خرید کنید.

      ۷

  3. سلام مهندس مرادی عزیز- مهندس جان گاها خروجی سنسور ها فرمان غیر رله ای هست و با توجه به ساختمان فن و نمودار جریانش نسبت به لامپ -سنسور برقراری جریان رو در لحظه شروع کار و در کم ترین حد ممکن ثبت میکنه و ترانزیستور های داخلی در حالت اشباع قرارمیگیرند که در ذراز مدت با جریان کشی های کم و در کوتاه مدت با جریان کشی های زیاد (بسته به نوع فن-حتی در لامپ های مهتابی قدیمی به ظرفیت سلفی و لامپ های کم مصرف با عمر زیاد یا خرابی در خازن) سنسور از کار خواهد افتاد.
    بهترین عملکرد سنسور برای مصارف خطی هست مثل لامپ های رشته ای و پاسخ خوب و سریعی نیز به لامپ های ال ای دی داره/
    اما برای استفاده آن برای سنس فن بهتر است ورودی فن را با یک خازن موازی کنند تا اثر سلفی را خنثی کند (۵uf -400v)
    این خارن تقریبا برای بیشتر فن ها کاربرد دارد.
    ویا در صورت در دسترس نبودن خازن- فن را با یک لامپ یخچالی و یا یک ال ای دی هالوژن ۳ واتی حتی میتوان موازی کرد

    ۷

  4. با سلام و احترام
    بنده احتیاج به سیستمی دارم که فن انبار رو برای دو الی سه دقیقه در هر ساعت روشن کنه.
    شما میتونید کمکم کنید؟
    با تشکر

    ۹

  5. ممنون مهندس جان. عیبو پیدا کردیم. مینویسم اینجا تا اگه کس دیگری به این مشکل برخورد فکری نشه. عیب از سنسور پارس شهاب بود که وقتی بردمش پیش فروشنده براش عجیب شد کنجکاو شد و با سنسور دیگه هم که امتحان کرد دید بله سنسور پارس شهاب تهویه رو راه نمیندازه اما لامپ رو روشن میکنه. اگه بخوای تهویه رو روشن کنه باید یک لامپ با تهویه موازی ببندی تا همزمان هم لامپ و هم تهویه با هم روشن بشن اینجوری کار راه میوفته که من چون اونجوری دوست نداشتم سنسور رو پس دادم پولمو گرفتم که برم از جای دیگه مارک شیله پیدا کنم بخرم. ضمنا یک نکته هم در مورد مارکها بگم که مارک تایمیران کارایی و حساسیت کافی رو نداره توصیه میکنم نخرید‌ ضمن اینکه بعد از یک مدت کوتاه سوخت بردمش واسه تعویض اما گارانتی رو قبول نکرد و نصف پول یک سنسور نو ازم گرفت تا واسم عوض کنه. پارس شهابم که اینطوری از کار درآمد. ایندفعه میخوام شیله بخرم ببینم کیفیت و دوام و خدمات گارانتیش چجوریه.

    ۲

  6. سلام آقای مهندس. وقتتون بخیر. اول تشکر میکنم از سایت خوبتون. و بعدش یک سوال دارم:
    مدار تهویه توالت رو با چشم راه پله مطابق نقشه شما پیاده کردم اما تهویه با چشم کار نمیکنه. یعنی وقتی کلید تهویه رو میزنی تهویه درست روشن میشه اما وقتی کلیدو خاموش میکنی و خودتو به چشم نشون میدی تهویه به جای روشن شدن فقط صدای گیز گیز میده. دو تا اقدام کردم. اول چشم رو باز کردم و با یک لامپ ۱۰۰ امتحانش کردم دیدم چشم سالمه. اقدام دوم اینکه سیم صورتی که وارد چشم میشه رو به سیم قرمز که به تهویه میره وصل کردم دیدم تهویه روشن شد فهمیدم که در سیم کشی جایی رو اشتباه نکردم.
    حالا به نظر شما چیکار کنم؟ چرا تهویه به جای روشن شدن فقط گیز گیز میکنه؟ حتی وقتی کلید سنسور که روش نوشته on off pir رو در حالت on قرار میدم بازم تهویه بجای روشن شدن گیز گیز میکنه. لطفا منو راهنمایی کنین. ممنون میشم.

    ۸

    1. سلام امین جان، ممنونم از شما. چشمی رو باز کنید و روی یک میز کار، با سیم های کوتاه، یکبار به یک لامپ وصلش کنید و یکبار هم به فن تهویه، اینطوری مشکل بهتر خودش رو نشون میده،

      ۲

  7. یه مشکل بزرگ داره
    یه هدف اصلی تایمر اینه که اگه شخص یادش رفت
    کلید خاموش کنه فن خودش بعد چند دقیقه خاموش بشه و مصرف برق کاهش پیدا کنه ولی اگه تو این مدار یادت بره کلید خاموش کنی فن روشن خواهد ماند

    ۲

    1. سلام. بله این مشکل هست و در توضیحات هم این رو گفتیم، ولی هر چه باشه باز بهتر از اینه که شخص فن رو روشن بزاره و با خودش بعداً بر میگردم و خاموش میکنم و یادش بره.

      ۲

  8. سلام خسته نباشید و ممنون از توضیحاتتون
    میخواستم بپرسم این نقشه ها رو با چه نرم افزاری کشیدید؟ مختص خودتونه؟ یا نرم افزاری هست که بشه باهاش اینجوری نقشه کشید؟

    ۴

  9. سلام . من می خواستم داخل پارکینگ تهویه نصب کنم . وقتی ریموت در رو میزنم که ماشین رو ببرم داخل پارکینگ یا بلعکس فن به مدت ۳دقیقه کار کنه و بعد خودش خودکار خاموش شود. لطفا راهنمایی کنید.

    ۶

  10. با سلام و قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان
    نیاز به یک تایمر دارم برتی پمپ آب کولر مثلا هر ۱۵ دقیقه یا هر ۲۰دقیه ، ۵ دقیه خاموش شود .( این کار را برای کاهش رطوبت می خواهم انجام دهم) آیا کیت یا بُرد آماده این قبیل تایمر موجود است؟!

    ۳

    1. چند راهی هوشمند Y1104
      یک ساعت هوشمند مجهز به وای فای داخلی و رزولیشن یک دقیقه میباشد، با قابلیت کنترل با اینترنت و گوشی

      ۲

  11. با سلام
    سوال؛آیا می شود تهویه خانه را جوری طراحی کرد که روزانه یک ساعت روشن شود و بصورت خودکار خاموش شود؟ بنده اپارتمانی در شمال دارم که لازم است وقتی حضور نداریم روزانه یک ساعت تهویه بصورت خودکار روشن و سپس خاموش شود. ممنون از راهنمایی که می فرمایین

    ۲

  12. با سلام
    میخوام یک تهویه توی توالت نصب کنم: سئوال اینجا هست که ایا میشه روی پنجره نصب کرد ؟
    پنجره کوچک هست و توری داره : میخوام نصف توری را برش بدم و تهویه را نصب کنم: از نظر مکش و گردش هوا و.. به مشکل برنمیخوره دستگاه ؟؟
    سپاس

    ۳

    1. سلام. خیر مشکلی نداره و می تونید نصب کنید. فقط اگر توالت دارای سقف کاذب هست، حتماً سیم ها رو از بالای سقف کاذب رد کنید تا در دسترس نباشن. در غیر اینصورت اصول ایمنی رو رعایت کنید.

      ۲

  13. با سلام و خسته نباشید
    من میخوام برای توالت یک تهویه بزارم و میخوام زمانیکه شخصی وارد توالت شد تهویه روشن بشود و زمانیکه از توالت طرف خارج شد تهویه خاموش بشود ! یعنی در دستشویی را بست تهویه خاموش بشه !
    ایا سنسور pir این خواسته را من را اجرا می کنه؟
    pir چند درجه خوب هست برای توالت؟ ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه؟ در ضمن من میخوام برق را مستقیم از جعبه تقسیم بگیرم !! و کلید یک پل یا دو پل نزارم چون روکار می شود و نما بد در می آید !! ایا مشکلی پیش می آید که کلید نزارم برای pir ؟

    سپاس

    ۳

    1. سلام. اولاً اینکه از سنسور ۳۶۰ درجه استفاده کنید.
      اگر کلید نزارید و فقط از چشمی استفاده کنید. به محض خروج از توالت تهویه خاموش نمیشه و باید تایم روی سنسور بگذره تا سنسور قطع کنه. یک بار دیگه کامل مطلب بالا رو مطالعه بفرمایید.

      ۳

    2. ممنون از راهنمایی تان: والا من هر چی در مورد سنسور میخونم بیشتر قاتی می کنم !! چند ابهام الان وجود دارد !
      فرض کنید ما سنسور ۳۶۰ درجه توی توالت نصب کردیم: ابهام اصلی اینجا هست
      ۱. برای اولین بار که طرف وارد توالت میشه مگر نباید سنسور با دیدن طرف فعال بشه و تهویه کار کند؟ مثلا به مدت ۱۰ دقیقه: مثلا تا حداقل زمانیکه طرف توی توالت هست ؟؟؟
      ۲. شما میگید وقتی که طرف کار اش تمام میشه و میخواد از توالت خارج بشه سنسور آن را می بینید و بعد خروج طرف از توالت تهویه تا ۱۰ دقیقه روشن می ماند؟ الان سنسور کلا ۲ بار فعال شده !!! با توجه به اینکه سنسور سقفی و ۳۶۰ درجه هست و دائم بالا سر طرف هست و دارد می بیند اش !! چه لزومی داره که بعد از خروج طرف از توالت روشن بشه؟
      من میخوام زمانیکه طرف وارد توالت شد تهویه اتومات حالا به مدت ۱۰ دقیقا یا کمتر یا بیشتر روشن باشد !! آیا pir اینکار می تونه انجام بده؟ خروج طرف از توالت مهم نیست !
      لطفا راهنمایی کنید !
      سپاس

      ۱

      1. خواهش می کنم. بنده پاسخ گوی تمام ابهامات شما هستم.خیالتون راحت.
        ۱- چرا همین طوره که می فرمایید.
        ۲- بله بعد از خروج طرف از توالت تهویه ۱۰ دقیقه دیگر هم روشن می ماند. چون آخرین حرکتی که سنسور سنس کرده واسش مهمه.
        بله ۲ بار فعال شده.
        درسته که سنسور بالا سر طرفه، ولی شاید طرف اصلاً تکون نخوره که سنسور رو فعال نگه داره (یعنی مثل مجسمه ثابت بشینه و به فکر فرو بره) .و اگر تکون نخوره، سنسور اون حرکت اولی که طرف وارد توالت شده رو در نظر می گیره و بعد از اون حرکت ۱۰ دقیقه هواکش رو روشن نگه می داره. بعدش که طرف از جاش بلند بشه و بخواد از سرویس خارج بشه دوباره سنسور حرکت شخص رو سنس می کنه و دوباره از نو ۱۰ دقیقه زمان میگیره.

        من میخوام زمانیکه طرف وارد توالت شد تهویه اتومات حالا به مدت ۱۰ دقیقا یا کمتر یا بیشتر روشن باشد !! آیا pir اینکار می تونه انجام بده؟پاسخ: بله می تونه

        ۲

        1. ممنون از راهنمایی تان مهندس:چند سئوال دیگه:
          ۱.کیفیت این سنسور ها چطوری هست؟ یعنی آیا زود خراب می شوند یا نه؟ در صورت خراب شدن قابل تعمیر هستند؟
          ۲.روی سنسور چند تا پتانسیومتر وجود داره؟ ۲ تا یا بیشتر ؟ یکی که تایمر هست و یکی lux این لوکس معنی اش چی هست؟ ایا همان تنظیم مقدار حساسیت سنسور به بدن است؟

          سپاس

          ۲

          1. خواهش می کنم. از مدل تایمیران استفاده کنید، کیفیت خوبی داره و دو سه سال رو کار میده. قابل تعمیر نیستن.
            بعضی ها ۲ تا پتاسیومتر داره و بعضی ها ۳ تا
            بخش چشم راه پله رو مطالعه بفرمایید.

            ۴

          2. ممنون از راهنمایی تان:
            والا یک عدد چشمی راه پله خریدم: که داخل اش هم سنسور pir داره و هم ldr و دو تا ولوم داره به نام time و lux : من روی اش لامپ نصب کردم ولی اصلا خوشم نیامد از عملکرد اش !!! ولوم lux را اگر به طرف ماه ببریم یعنی منفی : سنسور فقط طرف را در شب و تاریکی حس می کنه و لامپ را روشن می کنه و اگر به سمت خورشید یعنی مثبت ولوم را بچرخانیم توی روز فقط لامپ را روشن می کند !! با توجه به اینکه حد متوسطی نداره و به فتوسل وابسته است این pir :اصلا خوب جواب نمیده !! الان چاره چی هست؟ که وابستگی اش به فتوسل را از بین ببریم ؟ یعنی سنسور به شب و روز کار نداشته باشد و فقط بر اساس گرمای بدن لامپ یا تهویه را روشن بکند؟ در کنار سنسور pir :سنسور :LDR قرار داره آیا با قطع کردن یا در آوردن فتوسل مشکل ما حل می شود؟
            اصلا سنسور pir ای داریم که ldr کنارش نباشد و فقط بر اساس pir و گرمای بدن کار کند؟ و به فتوسل وابسته نباشد؟
            سپاس

            ۲

          3. سلام. ۱- ” در کنار سنسور pir :سنسور :LDR قرار داره آیا با قطع کردن یا در آوردن فتوسل مشکل ما حل می شود؟” . خیر مشکل حل نمیشه.
            ۲- “اصلا سنسور pir ای داریم که ldr کنارش نباشد و فقط بر اساس pir و گرمای بدن کار کند؟ ” خیر نیست. شاید هم من ندیده باشم.

            خب ولوم لوکس رو بزارید روی حالت خورشید، یعنی تا جایی که جا داره ببرید به سمت مثبت. اینطوری دیگه شب و روز واسش مهم نیست. یعنی هم شب سنس می کنه و هم روز.
            در کل فکر میکنم یا سنسور رو جای خوبی نصب نکردین یا مارک خوبی نخریدید، واسه همون راضی نیستین.

            ۴

          4. ممنونم: چراغ سقفی سنسور دار مارک اش شیله هست .
            در مورد اینکه ولوم را به سمت خورشید بچرخانم بگم که اینکار را کردم ولی سنسور قاتی کرد و هی خاموش روشن می شد : چند ثانیه: چند ثانیه !!!
            البته زیر نور مهتابی بود و توی روز نبود!! که این تست را انجام دادم !
            سپاس

            ۲

  14. در ضمن برای اولین بار می خواستم یک مقاله رو برای یکی نفر دیگه هم به اشتراک بذارم.ولی دکمه به اشتراک گذاری تو سایتتون ندارید.

    ۲

  15. سلام. الان مگه تو مبحث ۱۳ استفاده از چسب برق ممنوع نیست؟ لطفا در مورد جایگزین های اون یک مقاله و اموزش تهیه کنید.

    ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853