نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

فتوسل معکوس

12128 بازدید

همراهان همیشگی سلام. امیدوارم حالتان خوب باشد و همیشه تلاش کنید تا دنیا را جای بهتری برای زندگی کنید. ببخشید که چند روزی نبودیم و ببخشید که تعداد زیادی از سوالات ارسالی شما بی جواب ماند. چند روز قبل بزرگترین پشتوانه زندگی ام، پدرم، از دنیا رفت، و روحیه ای برایم نمانده بود که آموزش های جدیدی را برایتان آماده کنم. از شما می خواهم اگر هنوز نعمت پدر و مادر را در زندگیان دارید همین امروز به دیدن آنها بروید یا حداقل گوشی تلفن را بردارید و حال آنها را جویا شوید. من حالا می فهمم هر ثانیه از صدای پدر، حتی از پشت تلفن چقدر ارزش دارد. مثل من در آرزوی شنیدن صدای پدر نمانید و همین الان با او تماس بگیرید.
مرادی- مدیر سایت
.
آموزش امروز را پی می گیریم و اگر کاستی داشت لطفاً آن را از طریق فرم پایین صفحه به ما گوشزد کنید. در این آموزش هر جا که ما از کلمه فتوسل استفاده می کنیم، منظورمان فتوسل های نوری است که در برق ساختمان استفاده می شود.

فتوسل

فتوسل نوری مورد استفاده در برق ساختمان

چند روز قبل یکی از برقکارهای عضو سایت، تماسی با ما داشته و روش طراحی مداری را سوال فرمودند، مبنی بر این که می خواهند در یک اتاقک پرورش قارچ، یک فن را نصب کنند، به طوری که این فن روزها روشن و شب ها به صورت خودکار خاموش شود. قطعاً اولین چیزی که به ذهن هر برقکاری می رسد این است که باید از فتوسل استفاده کند. ولی اگر دوباره به سوال دقت کنید می بینید که قضیه کمی فرق می کند. چون فتوسل مدار ما را در طول روز خاموش و در طول شب روشن می کند، در صورتی که ایشان مداری را می خواستند که برعکس این عمل کند، یعنی در طول روز فن را روشن و در طول شب فن را خاموش کند. در این صورت شما نیاز به یک فتوسل معکوس دارید. ساخت این مدار فتوسل معکوس بسیار ساده بوده و هزینه پایینی دارد.

اگر قبلاً آموزش نصب فتوسل را مطالعه نکرده‌اید حتماً به این لینک سری بزنید.

 

 

وسایل لازم برای ساخت فتوسل معکوس

یک عدد منبع تغذیه ۱۲ ولت DC

یک رله ۱۲ ولت دی سی، ۱۰ آمپر

یک فتوسل نوری معمولی

در ادامه روش سیمکشی بین این قطعات را مشاهده می‌کنید. خطوط رنگی مسیر سیم های برق هستند.

مدار سیمکشی فتوسل معکوس

 

نقشه فتوسل معکوس

 

برای بزرگتر شدن نقشه می توانید روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

همان طور که مشاهده می کنید، فاز و نول به ترتیب به سیم های مشکی و سفید رنگ در فتوسل وصل شده اند. به این دو سیم (مشکی و سفید) ورودی‌های فتوسل گفته می شود (در برخی از فتوسل ها به جای سیم سفید از سیم آبی استفاده شده و به جای سیم مشکی از سیم قهوه ای). آنگاه از سیم قرمز رنگ که برگشتی فتوسل نام دارد، یک سیم به ورودی منبع تغذیه ۱۲ ولت وصل شده است. آنگاه از خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت به پایه های منفی و مثبت یک رله وصل شده است، بد نیست همین جا با رله هم آشنا شوید. رله یک قطعه الکترونیکی کوچک است که اگر به آن یک جریان کوچک بدهیم می توانیم با آن یک جریان بزرگتر را قطع و وصل کنیم. رله ای که ما در مدار بالا استفاده کرده ایم یک رله پنج پایه مخابراتی کوچک مانند تصویر زیر است. اندازه این رله به اندازه یک بند انگشت است که حتماً در مدارهای الکترونیکی مثل آن را زیاد دیده‌اید. در کتاب آموزش برق ساختمان زیاد در مورد رله صحبت کرده ایم.

رله 12 ولت دی سی

رله ۱۲ ولت دی سی

این رله ها پنج پایه دارند که اگر پشت یک رله را به سمت خود بگیرید، شماره پایه های آن مانند تصویر زیر است.

 

پایه های رله 12 ولت

اگر حوصله لحیم کاری ندارید می توانید از رله هایی استفاده کنید که روی بردهای آماده نصب شده اند و پین های آن با ترمینال به سیم های برق وصل می شود. چیزی شبیه تصویر زیر:

رله 12 ولت dc
در این رله ها کافیست خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت را به دو ترمینال سمت راست وصل کنید (که در تصویر بالا با علامت دی سی مثبت و دی سی منفی برچسب گذاری شده اند) و ، پایه های Com، NO، NC هم که روی ترمینال سمت راست برچسب گذاری شده اند. حتماً مطلب رله چیست را در سایت مطالعه کنید تا بیشتر با رله آشنا شوید.

 

بعد از بستن نقشه بالا، مدار شما آمادست، و می توانید به جای فن، هر وسیله دیگری را در این مدار قرار دهید. این مدار فتوسل معکوس به این صورت عمل می کند که در طول روز وقتی فتوسل غیر فعال است، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم غیر فعال است. و هیچ برقی به بوبین های رله نمی رسد، در این صورت پایه COM رله با پایه NC رله در ارتباط است و فن همیشه روشن است.
و در طول شب که فتوسل فعال می شود، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم فعال می شود و برق ۱۲ ولت را به بوبین های رله می فرستد. در این صورت رله فعال شده و پایه COM را به پایه NO وصل می کند، پس فاز ورودی به فن قطع شده و فن خاموش می شود.

 

چند نکته:

اینکه چرا ما از رله ۱۲ ولت استفاده کردیم، به این خاطر است که این رله قیمت پایینی دارد و در تمام مغازه های فروش قطعات الکترونیک یافت می شود. و اِلا رله هایی در بازار هستند که با برق ۲۲۰ ولت AC تحریک می شوند و شما مستقیم می توانید برق خروجی فتوسل را به آنها وصل کنید و منبع تغذیه ۱۲ ولت را حذف کنید. یا اینکه کلاً بجای رله از تیغه کمکی کنتاکتور استفاده کنید.

 

روش دوم برای ساخت فتوسلی که برعکس فتوسل های معمولی کار کند.

اگر داخل یک فتوسل معمولی را باز کنید خواهید دید که رله ای شبیه تصویر بالا، روی برد آن قرار دارد. اگر با الکترونیک آشنایی جزئی داشته باشید می توانید پایه NC این رله را پیدا کنید. این پایه روی برد به پایه COM وصل شده است، کافیست با یک تیغ تیز، روی برد را خراش داده و این پایه را از پایه COM جدا کنید. آنگاه به پایه NC یک سیم لحیم کنید. این سیم خروجی در واقع کار همان فتوسل معکوس را انجام می دهد. یعنی در طول روز این سیم برقدار شده و در طول شب برق آن قطع میشود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2118
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

148 نظر در مورد فتوسل معکوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام.
    خدمت تون عرض کنم من با bti 139 و فتوریزستور و یک مقاومت اینکارو انجام میدم که نیازی به رله و منبع تغذیه ۱۲ ولا و اونهمه هزینه حتی نداشته باشه ..روز فعال و بمحض تاریک شدن غیر فعال میشه” جناب مهندس😊✋🙏

    ۳

    1. سلام جناب قاسمی. این عالیه. اگر مدارش رو روی کاغذ بکشید و ارسال کنید، میزاریم روی سایت که همه بتونن استفاده کنن.

      ۳

  2. سلام
    اداپتور که استفاده شده چند امپر است؟
    میشود رله ۳ شاخه استفاده نمود؟

    سوال اصلی حساب کنیم فتوسل ۱۰ امپر است. که ۲۰ عدد مثال فن کار میندازد.

    رله ما ۵ امپر ۱۲ فرمودید.
    اداپتورم ۱۲ ولت ۵ امپر

    با این سیم کشی. امپر فتوسل معکوس چقدر خروجی میدهد؟
    رو کدام از این ۳ امپر حساب میشود؟ فتوسل؟
    رله؟
    یا اداپتور؟

    ۸

    1. سلام، آداپتور ۱ آمپر هم جواب میده.
      تمام جریان این مدار از داخل پایه های رله عبور میکنه. پس مهم نیست که فتوسل شما چند آمپر باشه، بلکه رله باید توانایی روشن کردن اون همه وسیله رو داشته باشه.

      ۸

  3. سلام . قبل همه خدا رفتگان شما و همه رحمت کند.
    طبیعتا با این اموزش ها هر شخص یک خدا پدرت و رحمت کند میفرستد و ثواب رفتگان تان میگردد .

    ۸

  4. سلام خداقوت.
    یه پیشنهاد دارم بنظرم میشه از تیغه no هم برای روشنایی محیط برق گرفت که وقتی فتوسل فعال میشه و فن قطع میشه چون com به no وصل میشه روشنایی محیط فعال بشه.

    ۸

  5. باسلام عرض ادب احترام خدمت شما (تسلیت عرض میکنم) غم آخر تان باشد.
    _بابت فتوسل معکوس هم ممنون
    ۱ سوال داشتم با یک کلید تبدیل، و یک سنسور حرکتی
    و هر مصرف کننده دیگر ( لامپ) یک سنسور هوشمند حرکتی درست کرد.
    (به ۲ حالت در بیاد ۱دستی،۲ هوشمند)

    ۱۰

    1. سلام محمد جان، متشکرم از شما. بله میشه، مقاله چشم راه پله و کلید برق رو در سایت ما مطالعه کنید متوجه میشید.

      ۷

  6. همه ما از خداییم و به سوی او باز میگردیم، جناب مرادی عزیز من هم الان متوجه شدم که بار سنگین بی پدری برروی دوشتون افتاده واین مصیبت بسی جانکاه برسرتون سایه افکنده من همان موقع برای زحمات وفداکاری وپیشانی به عرق خیس شده پدر والامقامتون دربه ثمررساندن شماخوبان اشک ریختم که کتاب آموزش جامع رو خوندم که چقدر زیباو مخلصانه ومودبانه به مرحوم پدرتون تقدیم کرده بودین/ ازپرودگار متعال برای شماوخانواده ارجمندتون صبروشکیبایی وبرای پدر عزیزو گرامیتون عفوو گذشت وپاداش بیکران وبهشت اعلا خواهانم، مارو دراین مصیبت عظمی شریک بدانید.

    ۱۲

    1. سلام جناب پناهی، ممنونم از شما، خداوند همه رفتگان رو بیامرزه. و اگر پدر و مادرتون زنده هستند سایه شون همیشه بالا سرتون باشه.
      بنده هم برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی و آرامش روز افزون دارم. خداروشکر که از کتاب راضی بودید.

      ۹

  7. سلام جناب مهندس مرادی عزیز من این پست را امروز خواندم یعنی در همین لحظه متوجه درگذشت پدر گرامیتان شدم الله تعالی رحمتش کند وبرای شمای عزیز هم صبر دهد ارادتمند شما مجید ترکمن

    ۸

  8. سلام مهندس برای نورپردازی نمای ساختمان از فتوسل استفاده کنیم یا کلید و روش این نوع سیم کشی یه مختصری توضیح بدین ممنونم

    ۸

    1. سلام. صد در صد از فتوسل، چون اگر فراموش کنن ریسه های نما رو در طول روز خاموش کنن، می سوزه. پس لازمه که فتوسل نصب کنید تا اتوماتیک در طول روز خاموش بشن. مقاله روش نصب فتوسل رو در سایت ما مطالعه کنید، روش نصبش بسیار سادست.

      ۶

    1. نه امکان ندارد با سری یا موازی کردن به این خواسته رسید.
      اگر می توانید از nc رله داخل فتوسل استفاده کنید در غیر اینصورت از یک رله کمک بگیرید

      ۸

  9. خداوند پدر بزگوارتان وهمه‌ی اموات درگذشته را ببخشد وبیامرزد.
    روحشان شاد، که چنین فرزندی پرورش داده‌اند تا علمشان را به دیگران نشر دهند.
    خدابه شما وهمه عزیزانتان صبر عنایت کند.

    ۸

      1. سلام.مهندس جان ممنون از راهنماییتان واینکه من روی برد را با تیغ کاملا جدا کردم و بلافاصله پس از قطع رله از تیغه بسته به روی باز مجددا رله به حالت روز برمیگرده وچراغ خاموش نمیشه ورله هم به فاصله یکی دو ثانیه فقط عمل میکنه
        با احترام و سپاس ..

        ۳

  10. سلام مهندس جان.ببخشید در روش اول نگفتید که به پایه comرله چه سیمی وصل میشود البته در عکس معلومه

    ولی در توضیحات چیزی بیان نکردید

    ۹

  11. با عرض سلام و خدا قوت
    و عرض تبریک به خاطر سایت خوبتون
    بنده پرورش دهنده ماهی زینتی هستمو البته کارم را تازه کلید زدم و هزینه تایمر های بازار کمی برایم سنگین است.
    و برای هوا دهی آب ماهی ها این فتوسل معکوس بسیار مناسبه اما نیاز به یه تایمر یا چیزی شبیه به آن دارم که صبح با در مدار قرار گرفتنش بوسیله فتوسل معکوس پمپ هوا را حدودا هر دو یا یک ساعت خاموش و روشن کند یعنی دو ساعت خاموش و دوساعت روشن یا یکساعته
    میتوانید راهنماییم کنید؟؟
    با تشکر فراوان

    ۸

      1. جناب مهندس یه سوال دیگه از خدمتتون داشتم
        ۱)اگر تایمر بخوام استفاده کنم فتوسل هم نیازه؟؟
        ۲)پریز تایمردار رو که معرفی کردید قابلیت قطع و وصل مکرر در طول روز را داره؟؟
        با تشکر فراوان🙏🏻🙏🏻🙏🏻

        ۶

  12. سلام وقت بخیر و خداقوت
    روش دوم اگر اجرایی باشه بهتره
    چون هم وقت کمتری میبره و هم هزینه کمتر
    فقط ای کاش این روش خراش ایجاد کردن روی کیت فتوسل را تصویری توضیح داده بودید

    ۷

  13. با سلام و ارزوی سلامتی و خوبی و شادی برای حضرتعالی. ایا رله این مدار که تقریبا حدود ۱۲ ساعت روشن و پایه اون وصل است اسیب نمی بیند و رله نمی سوزد؟

    ۸

    1. سلام دوباره جناب مهندس
      خدا قوت ، وقت بخیر ، طاعات مقبول درگاه حق

      در مورد روش دوم که فرمودید قطع کردن روی برد اتصال nc به com
      فتوسلی که بنده خریدم اصلا نقطه nc اش اتصال نداره
      عکس مدار را هم اگر لازمه ارسال کنم که راهنماییم کنید

      ۸

      1. سلام، طاعات و عبادات شما هم قبول.
        احتمالاً مدار داخلی همه فتوسل ها شبیه هم نیست. حالا خودتون با مولتی متر تست کنید که وقتی فتوسل خاموشه، آیا پایه nc برق داره یا نه؟ اگر برق داشته باشه، این پایه میشه همون فتوسل معکوس

        ۵

  14. سلام مهندس عزیز خسته نباشید میخوام با استفاده از فتوسل و کنتاکتور جریان مدار رو معکوس کنم، کنتاکتور مدل۹A-SPمارک SHILIRAN هستش ممنون میشم کمکم کنید و نحوه اتصال مدار رو برام توضیح بدین و در صورت امکان عکس مدار رو برام ارسال کنید

    ۹

    1. سلام جناب برخورداری، ما دو تا مقاله در سایت داریم، یکی همین مقاله بالا که فتوسل معکوس رو آموزش دادیم و یکی هم مقاله آموزش نصب کنتاکتور که در اونجا روش نصب کنتاکتور در مدار فتوسل رو آموزش دادیم، با ترکیب این دو مدار اون چیزی که شما میخوایید ساخته میشه.

      ۱۰

  15. سلام مهندس خسته نباشید فتوسل روشن که میشه دیگه خاموش نمیشه چه قطعه ای خراب شده با مشخصات یا عکس میگید ممنون

    ۷

    1. سلام
      مدار الکترونیکی یا رله آسیب دیده
      حالا با جناب مهندس مرادی صحبت میکنم یه عکس پیدا می کنم اون قطعات رو نشان میدم به شما

      ۱۰

  16. با سلام.بنده میخوام خود فتوسل رو مستقیم با ۱۲ روشن کنم و خروجی بده بهم..ورودی ۱۲ رو به دو سر خازن وصل کردم و فتوسل فعال میشه زمانی که نور نیست.ولی خروجی ندارم🤦‍♂️
    میشه راهنمایی کنید🙋‍♂️

    ۲

    1. سلام
      از کجا می فهمید که فعال میشه ؟؟؟؟؟
      آیا صدای تق رله رو می شنوید در اون لحظه ؟؟؟؟؟؟؟
      فکر نمی کنم این فتوسل ها با ۱۲ ولت فعال بشن و حتما باید برق ۲۲۰ ولت بهشون اعمال بشه

      ۷

    1. سلام ممنون
      نمیدونم باید از فروشگاه های لوازم الکترونیک سوال کنین اما خودتون هم میتونین با خرید یه رله ساده از همین فروشگاه ها فتوسل تون رو تبدیل به فتوسل معکوس کنین

      ۱۳

  17. باسلام‌وعرض‌ادب‌ممنون‌میشوم‌درصورت‌امکان‌طریقه‌تنظیم‌فوتسل‌رایکباردیگرتوضیح‌بفرماییدچون‌،حیاط‌مجتمع مایه‌این‌سیستم‌وصل‌میباشدلامپهای‌دیوارکوبش،وتامدتی‌قبل‌درست‌زمانی‌که‌هوادرشرف‌تاریک‌شدن‌‌بودلامپهاراروشن‌میکردووقتی‌صبح‌درشرف‌روشن‌شدن‌بودهواخاموش‌میکردلامپهاراولی‌همانطورکه‌عرض‌کردم‌الان‌مدتی‌هست‌زودروشن‌میشودلامپهاوصبحهاهم‌تاحدودساعت‌۹صبح‌روشن‌میباشندلامپها،باسپاس‌

    ۵

    1. با سلام وحید جان
      اگه این اتفاق به صورت خود به خودی و بدون تغییر شرایط خاص در محل نصب دستگاه یا مجموعه سیستم یا … رخ داده این مشکل به احتمال خیلی زیاد مربوط به اون سنسور حساس به نور (مقاومت LDR) داخل فتوسله که خراب شده و دیگه حساسیتش مثل قبل نیست بنابرین در چنین شرایطی اگه یه تعمیرکار الکترونیک واسه شما اون سنسور رو عوض کنه مشکل حل میشه اگه هم نشد سایر قطعات الکترونیکی باید بررسی شه

      ۷

      1. علاوه بر توضیحات خوب مهندس کفایتی عزیز، این مورد رو هم تست کنید. یک پتانسیومتر کوچیک داخل فتوسل هست. اون رو با یک پیچ گوشتی چهار سوی کوچک، کمی به سمت چپ بچرخونید اگر تنظیمش به هم خورده باشه یا حساسیتش کم شده باشه احتمالاً درست میشه.

        ۱۳

        1. سلام مهندس خوبید من یک سوال راجع به سیستم صوتی در منازل داشتم،لطفا کمی راجع به نحوه سیم کشی و تجهیزاتش در سایت توضیح بدهید

          ۹

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853