0
0

فتوسل معکوس

12277 بازدید

همراهان همیشگی سلام. امیدوارم حالتان خوب باشد و همیشه تلاش کنید تا دنیا را جای بهتری برای زندگی کنید. ببخشید که چند روزی نبودیم و ببخشید که تعداد زیادی از سوالات ارسالی شما بی جواب ماند. چند روز قبل بزرگترین پشتوانه زندگی ام، پدرم، از دنیا رفت، و روحیه ای برایم نمانده بود که آموزش های جدیدی را برایتان آماده کنم. از شما می خواهم اگر هنوز نعمت پدر و مادر را در زندگیان دارید همین امروز به دیدن آنها بروید یا حداقل گوشی تلفن را بردارید و حال آنها را جویا شوید. من حالا می فهمم هر ثانیه از صدای پدر، حتی از پشت تلفن چقدر ارزش دارد. مثل من در آرزوی شنیدن صدای پدر نمانید و همین الان با او تماس بگیرید.
مرادی- مدیر سایت
.
آموزش امروز را پی می گیریم و اگر کاستی داشت لطفاً آن را از طریق فرم پایین صفحه به ما گوشزد کنید. در این آموزش هر جا که ما از کلمه فتوسل استفاده می کنیم، منظورمان فتوسل های نوری است که در برق ساختمان استفاده می شود.

فتوسل

فتوسل نوری مورد استفاده در برق ساختمان

چند روز قبل یکی از برقکارهای عضو سایت، تماسی با ما داشته و روش طراحی مداری را سوال فرمودند، مبنی بر این که می خواهند در یک اتاقک پرورش قارچ، یک فن را نصب کنند، به طوری که این فن روزها روشن و شب ها به صورت خودکار خاموش شود. قطعاً اولین چیزی که به ذهن هر برقکاری می رسد این است که باید از فتوسل استفاده کند. ولی اگر دوباره به سوال دقت کنید می بینید که قضیه کمی فرق می کند. چون فتوسل مدار ما را در طول روز خاموش و در طول شب روشن می کند، در صورتی که ایشان مداری را می خواستند که برعکس این عمل کند، یعنی در طول روز فن را روشن و در طول شب فن را خاموش کند. در این صورت شما نیاز به یک فتوسل معکوس دارید. ساخت این مدار فتوسل معکوس بسیار ساده بوده و هزینه پایینی دارد.

اگر قبلاً آموزش نصب فتوسل را مطالعه نکرده‌اید حتماً به این لینک سری بزنید.

 

 

وسایل لازم برای ساخت فتوسل معکوس

یک عدد منبع تغذیه ۱۲ ولت DC

یک رله ۱۲ ولت دی سی، ۱۰ آمپر

یک فتوسل نوری معمولی

در ادامه روش سیمکشی بین این قطعات را مشاهده می‌کنید. خطوط رنگی مسیر سیم های برق هستند.

مدار سیمکشی فتوسل معکوس

 

نقشه فتوسل معکوس

 

برای بزرگتر شدن نقشه می توانید روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

همان طور که مشاهده می کنید، فاز و نول به ترتیب به سیم های مشکی و سفید رنگ در فتوسل وصل شده اند. به این دو سیم (مشکی و سفید) ورودی‌های فتوسل گفته می شود (در برخی از فتوسل ها به جای سیم سفید از سیم آبی استفاده شده و به جای سیم مشکی از سیم قهوه ای). آنگاه از سیم قرمز رنگ که برگشتی فتوسل نام دارد، یک سیم به ورودی منبع تغذیه ۱۲ ولت وصل شده است. آنگاه از خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت به پایه های منفی و مثبت یک رله وصل شده است، بد نیست همین جا با رله هم آشنا شوید. رله یک قطعه الکترونیکی کوچک است که اگر به آن یک جریان کوچک بدهیم می توانیم با آن یک جریان بزرگتر را قطع و وصل کنیم. رله ای که ما در مدار بالا استفاده کرده ایم یک رله پنج پایه مخابراتی کوچک مانند تصویر زیر است. اندازه این رله به اندازه یک بند انگشت است که حتماً در مدارهای الکترونیکی مثل آن را زیاد دیده‌اید. در کتاب آموزش برق ساختمان زیاد در مورد رله صحبت کرده ایم.

رله 12 ولت دی سی

رله ۱۲ ولت دی سی

این رله ها پنج پایه دارند که اگر پشت یک رله را به سمت خود بگیرید، شماره پایه های آن مانند تصویر زیر است.

 

پایه های رله 12 ولت

اگر حوصله لحیم کاری ندارید می توانید از رله هایی استفاده کنید که روی بردهای آماده نصب شده اند و پین های آن با ترمینال به سیم های برق وصل می شود. چیزی شبیه تصویر زیر:

رله 12 ولت dc
در این رله ها کافیست خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت را به دو ترمینال سمت راست وصل کنید (که در تصویر بالا با علامت دی سی مثبت و دی سی منفی برچسب گذاری شده اند) و ، پایه های Com، NO، NC هم که روی ترمینال سمت راست برچسب گذاری شده اند. حتماً مطلب رله چیست را در سایت مطالعه کنید تا بیشتر با رله آشنا شوید.

 

بعد از بستن نقشه بالا، مدار شما آمادست، و می توانید به جای فن، هر وسیله دیگری را در این مدار قرار دهید. این مدار فتوسل معکوس به این صورت عمل می کند که در طول روز وقتی فتوسل غیر فعال است، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم غیر فعال است. و هیچ برقی به بوبین های رله نمی رسد، در این صورت پایه COM رله با پایه NC رله در ارتباط است و فن همیشه روشن است.
و در طول شب که فتوسل فعال می شود، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم فعال می شود و برق ۱۲ ولت را به بوبین های رله می فرستد. در این صورت رله فعال شده و پایه COM را به پایه NO وصل می کند، پس فاز ورودی به فن قطع شده و فن خاموش می شود.

 

چند نکته:

اینکه چرا ما از رله ۱۲ ولت استفاده کردیم، به این خاطر است که این رله قیمت پایینی دارد و در تمام مغازه های فروش قطعات الکترونیک یافت می شود. و اِلا رله هایی در بازار هستند که با برق ۲۲۰ ولت AC تحریک می شوند و شما مستقیم می توانید برق خروجی فتوسل را به آنها وصل کنید و منبع تغذیه ۱۲ ولت را حذف کنید. یا اینکه کلاً بجای رله از تیغه کمکی کنتاکتور استفاده کنید.

 

روش دوم برای ساخت فتوسلی که برعکس فتوسل های معمولی کار کند.

اگر داخل یک فتوسل معمولی را باز کنید خواهید دید که رله ای شبیه تصویر بالا، روی برد آن قرار دارد. اگر با الکترونیک آشنایی جزئی داشته باشید می توانید پایه NC این رله را پیدا کنید. این پایه روی برد به پایه COM وصل شده است، کافیست با یک تیغ تیز، روی برد را خراش داده و این پایه را از پایه COM جدا کنید. آنگاه به پایه NC یک سیم لحیم کنید. این سیم خروجی در واقع کار همان فتوسل معکوس را انجام می دهد. یعنی در طول روز این سیم برقدار شده و در طول شب برق آن قطع میشود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2118
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

148 نظر در مورد فتوسل معکوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام جناب مهندس مرادی عزیز درگذشت پدر گرامیتان را به شما و خانواده شما تسلیت عرض میکنم . ممنون از مطالب زیبا و آموزنده تان اگه میشه توضیح کاملی درباره ی انواع رله های ششه ای بدهید باتشکر

    ۳

    1. سلام دوست عزیز. ممنونم از لطف شما. بنده هم آرزوی سعادت برای شما و خانواده گرامی دارم.
      چشم. تا چند روز آینده یک مطلب کامل در مورد انواع رله ها در سایت قرار میدیم.

      ۲

  2. سلام ضمن عرض تسلیت از خداوند متعال برای ان مرحوم رحمت الهی وبرای بازماندگا ن صبر مسئلت می نمایم . چند سئوال فنی دارم ۱- این ساعت فرمان چه هست ودر چه فروشگاهی باید خرید (لوازم الکتریکی یا فروشگاه قطعات رقی خودرو )۲-ایا میشود در چراغ های معابر لاک پشتی روی تیر های برق شبکه فشارضعیف قرار دارند لامپ های کم مصرف مثلا ۵۰یا ۷۰ وات نصب کرد ۳- ایا میشود با تغییر سایز سیم ها ولتاژ ارسالی به یک مصرف کننده را تعیین وتنظیم کرد مثالی بزنید . از پاسخ شما ممنون

    ۳

    1. سلام. سپاسگذارم از شما دوست عزیز.
      در این مطلب در مورد ساعت فرمان صحبت شده، که می تونید مطالعه کنید. فتوسل
      معمولاً خیلی از الکتریکی ها دارن، مارک شیوا امواج هم مارک خوبیه.۲- منظورتون چراغ های شرکت برقه که روی تیر های برق نصب میشن یا چراغ های روی “پایه چراغ های پارکی”؟ اگه منظورتون پایه چراغ های پارکی هستش بله می تونید. ولی برای چراغ های شرکت برق نه نمی تونید.۳- نه ولتاژ رو به این صورت تنظیم نمی کنن. از یک دیمر استفاده کنید.

      ۸

  3. سلام
    درگذشت پدربزرگوارتان را ازصمیم قلب تسلیت میگم,خداوندبه شماوخانواده محترم صبرعنایت فرماید.واقعاپدرومادرعزیزانی هستندکه به هیچ عنوان جایگزین ندارند.
    امیدوارم با ابرارمحشورشوندان شاءالله.

    ۵

  4. با سلام
    میخواستم بدانم چگونه می توان با استفاده از
    دو عدد رله تایمر دوزمانه خاموش و روشن ککننده ساخت؟
    مثلا تایمر یک دقیقه فرمان خاموش بدهد وو ده دقیقه فرمان روشن

    ۴

    1. سلام. این چیزی که شما می فرمایید ساخت مدارش خیلی ساده نیست ولی شدنیه و دوستان چینی قبلاً این مدار رو ساختن و با قیمت خیلی پایین الان تویه بازار هست. به این مطلب سری بزنید تا کاملاً متوجه بشید. پریز های تایمردار

      ۴

    2. دوست عزیز، من همچین تایمری رو لازم داشتم و در نهایت از موسسه معتبر مهران کیت با نام تایمر دو زمانه تهیه کردم.. مدار ساده ایه با دو تا آی سی ۵۵۵ و الان هم مدتهاست که برای من کار میکنه ولی مثل تایمر های پیشرفته تر و صد البته گرونتر، خیلی دقیق نیست، مثلا من خودم طوری تنظیم کردم که چهل دقیقه روشن باشه، سی چهل ثانیه خاموش، چهل دقیقه ایه خوبه با خطای کم، ولی تایم خاموشش یه از چهل ثانیه تا یک و نیم دقیقه متغیره و امکان دقیق تنظیم کردنش هم وجود نداره. شاید بتونه کار شما رو هم راه بندازه.

      ۵۴

  5. مهندس یه سوال حالا اگه مصرف کننده آمپر بالایی بکشه،رله هایی با آمپر بالا تو بازار موجوده بعد اینکه منبع تغذیه رو هم باید عوض کرد یا نه؟

    ۷

  6. سلام جناب استاد مرادی عزیز درگذشت پدر گرامیتان را به شما و خانواده شما تسلیت عرض میکنم . ممنون از مطالب زیبا و آموزنده تان

    ۴

  7. سلام
    جناب مرادی عزیز درگذشت پدر گرامیتان را به شما و خانواده محترم تسلیت میگویم . و از برنامه خوب و آموزشی شما نهایت تشکر را دارم . رضا

    ۵

  8. عرض تسلیت و ارزوی شادی روح تازه در گذشته ..برای فرمان به فن احتیاجی به فتوسل نیست و باید از یک ساعت فرمان استفاده بشه که هم فراونه و قیمتی هم نداره

    ۲

    1. سلام مسعود جان. ممنون از لطفتون.
      برقکاری که این سوال رو مطرح کرده بودند، تاکیدشون این بود که حتماً از فتوسل نوری معمولی استفاده کنن.
      و اینکه قیمت ساعت فرمان ۶۵ تومنه و قیمتش از مدار بالا بیشتره.

      ۷

    1. من در همین جا از تمام دوستانی که ابراز همدردی می کنن تشکر می کنم. انشاا… تن همتون سالم باشه و با خوشحالی کنار خانوادتون زندگی کنید.

      ۴

    1. سلام علی جان. ممنون بابت وقتی که می زارید و در بحث ها و گفتگوهای سایت شرکت می کنید.
      بله این روش هم امکان پذیره ولی نیاز هستش که فرد کمی با الکترونیک آشنایی داشته باشه، انشاا… دو سه روز دیگه این روش رو هم آموزش می دیم.

      ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853