تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

روش اجرای نورمخفی در راه پله

6701 بازدید

با سلام. به درخواست تعدادی از کاربران امروز می خواهیم روش اجرای نورمخفی در راه پله را آموزش دهیم. این مدل نورپردازی با استفاده از smd های خطی تخت که تصویر آنها را در پایین مشاهده می کنید، اجرا خواهد شد. البته از مدل های دیگر شیلنگ نورانی که در تصویر دوم میبینید هم می توان برای این منظور استفاده کرد.

 

smd خطی تخت

 

نور مخفی

 

در این روش اینکه جنس پله از سنگ باشد یا چوب مهم نیست. ولی محل قرار گیری smd ها باید از قبل تعبیه شده باشد و شیار مورد نظر ایجاد شده باشد. در مورد نحوه قرارگیری smd ها و نحوه سیم کشی و محل جاسازی و نصب منبع تغذیه برای smd ها، نقشه زیر گویای همه چیز است. برای مشاهده بهتر روی تصویر زیر کلیک کنید تا نقشه زوم شود.

 

نورمخفی در راه پله

همان طور که مشاهده می کنید، یک باکس فلزی توکار در ابعاد حدوداً ۱۵ در ۲۰ سانتی متر در بالای راه پله و در هر پاگرد نصب می شود. آنگاه یک برق ۲۲۰ ولت شهری وارد باکس می شود و بعد از گذشتن از منبع تغذیه به برق ۱۲ ولت DC تبدیل شده و از طریق دو رشته سیم به SMD ها می رسد. کلید خاموش و روشن کردن SMD ها می تواند در داخل همین باکس نصب شود. در زیر و لبه هر کدام از پله ها شیاری به عمق یک سانتی متر و عرض ۱۴ میلیمتر ایجاد شده است تا SMD در داخل آنها مخفی شود. وجود این شیار زیبایی خاصی به کار میدهد و از آنجایی که SMD ها به صورت مستقیم دیده نمی شود باعث آزار چشم ببیننده نشده و محیط دلنشین تری را ایجاد می کند.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید. برای قسمت هندریل (دستگیره راه پله) هم، SMD تعبیه شده است. که برای هندریل های چوبی به دلیل امکان ایجاد شیار و مخفی کردن SMD ها، زیبایی کار دو چندان می شود.

 

مراحل اجرای نورمخفی در راه پله

مرحله سیم کشی :

مرحله لوله گذاری و نصب سیم ها بهتر است که قبل از گچ کاری دیوار ها و نصب پله ها صورت گیرد. ولی بعداً هم امکان نصب سیم ها با استفاده از چسب های یک دو سه وجود دارد. ولی قطعاً زیبایی آن به مانند سیم های توکار نیست. اگر تعداد پله ها کمتر از ۱۰ پله است، از سیم دو رشته سفید شماره یک استفاده کنید. (ما فرض کرده ایم که عرض هر پله یک متر است) ولی برای تعداد پله های بیشتر از سیم شماره ۱/۵ استفاده کنید.

مرحله نصب smd ها

گفتیم که اگر قسمت لبه زیرین پله ها دارای شیار باشد، به زیبایی کار افزوده می شود ولی در صورتی که چنین شیاری تعبیه نشده باشد. می توانید از هیت سینک های کشویی که در تصویر زیر مشاهده می کنید استفاده کنید.

 

هیت-سینک-smd

 

این هیت سینک ها از جنس آلومینیوم هستند و انواع مختلفی از آنها در بازار موجود است. هیت سینکی که تهیه می کنید باید با عرض smd شما یکی باشد تا smd ها به صورت کشویی در داخل آن قرار گیرند.
روش نصب هم به این صورت است که ابتدا باید یک تکه سیم ۳۰ سانتی متری را به انتهای هر smd وصل کنید. (معمولاً خودشان یک تکه سیم دارند). آنگاه smd ها را در داخل هیت سینک قرار داده و هیت سینک را در زیر پله ها نصب کنید. اگر پله ها چوبی هستند می توانید با استفاده از پیچ گوشی برقی و پیچ MDF سه سانتی متری این کار را انجام دهید ولی اگر جنس پله ها سنگی است ، امکان سوراخ کاری وجود ندارد، زیرا باعث پریدن لبه پله ها خواهد شد. در این صورت بهتر است که با استفاده از چسب های ۱ ۲ ۳، اقدام به نصب هیت سینک ها کنید.

طول SMD ها یک متر است، ولی اگر طول پله ها بیشتر از یک متر و تا ۱۲۰ سانتی متر بود. باز هم پیشنهاد می کنیم که از SMD های یک متری استفاده کنید. در این صورت از هر طرف ۱۰ سانتی متر خالی می ماند، که حتی این مدل هم زیبایی خودش را دارد.

در تصاویر زیر چند نمونه از اجرای این اس ام دی ها در راه پله را مشاهده می کنید.

 

نورپردازی در راه پله
نورپردازی-راه-پله

 

 

از چه منبع تغذیه ای استفاده کنیم؟

ابتدا شما باید تعداد پله ها را شمارش کرده و در طول هر کدام از شاخه های SMD استفاده شده ضرب کنید. مثلاً شما ۱۰ پله دارید که در هر پله یک شاخه SMD یک متری نصب شده است. از آنجایی که توان مصرفی هر کدام از شاخه ها حدوداً ۱۰ وات است (البته تنوع این SMD ها در بازار زیاد است که شما می توانید توان مصرفی مدلی را که خرید می کنید از فروشنده سوال کنید) پس در کل ۱۰۰ وات برق نیاز داریم. حال با استفاده از فرمول P=V*I حساب می کنیم که نیاز به یک منبع تغذیه چند آمپری داریم:

I * 12V = 100W

که پاسخ می شود ۸/۳۳ آمپر. ولی بهتر است که ۲۰ درصد هم برای گرمای تلف شده و مقاومت سیم ها در نظر بگیرید. پس ما نیاز به یک منبع تغذیه ۱۰ آمپر ۱۲ ولتی داریم. تصویر یک مدل از این منبع تغذیه ها را تصویر پایین مشاهده می کنید.

 

منبع تغذیه استیل

 

توجه داشته باشید که اگر از منابع تغذیه با آمپر بالاتر (توجه کنید آمپر بالاتر نه ولتاژ بالاتر) استفاده کنید، مشکلی پیش نمی آید ولی اگر از منبع تغذیه با آمپر پایین استفاده کنید، نور SMD ها به همان میزان کمتر خواهد شد و در طول عمر SMD ها تاثیر منفی دارد.

 

چند نکته در زمان اجرای نورمخفی در راه پله

نکته : می توانید برای خاموش و روشن کردن SMD ها، یک کلید در ارتفاع ۱۱۰ سانتی متری و بالای باکس فلزی (که منبع تغذیه در داخل آن است) نصب کنید. پس برای این منظور نیاز به نصب یک لوله خرطومی و یک قوطی کلید در بالای باکس فلزی دارید.

نکته: اگر می خواهید بیشتر با شیلنگ های نورانی و نورپردازی آشنا شوید به این لینک هم سری بزنید. روش اجرای نور مخفی و نورپردازی

نکته: اگر این آموزش برایتان دلنشین بود و احساس می کنید که به برق ساختمان علاقه مند شده اید. کتاب آموزش برق ساختمان می تواند علاقه شما را به مهارتی پولساز برایتان تبدیل کند.

نکته: اگر پله ها سنگی باشند معمولاً در مرحله لوله گذاری نیازی به شیار زنی وجود ندارد. کافیست لوله های خود را در کنار راه پله نصب کنید و از آقای سنگ کار بخواهید که در مرحله دوغاب ریزی، لوله های برق را در پشت سنگ های حاشیه پله قرار دهد. معمولاً سنگ های حاشیه دارای چند سانتی متر فضا برای دوغاب ریزی هستند که روی لوله های برق را می پوشانند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2037
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

59 نظر در مورد روش اجرای نورمخفی در راه پله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ۱. سلام
    ریسه smd 220v
    دارای روکش پلاستیکی شکننده هست
    برا عایقکاری چه روشی رو پیشنهاد میکنید
    یا تو محیطی که آب میخوره به پله چه چیزی رو پیشنهاد میکنید ؟

    ۱۱

    1. سلام و ادب
      از شیلنگ های پلاستیکی شفاف میتونید استفاده کنید ، البته این یه موردی بود که در مغازه یکی از دوستام دیدم ، ایشون واسه تعبیه smd داخل چوب لباسی ها از لوله سیفون سرویس بهداشتی استفاده کرده بود که محکم و شفاف هستش و بار سنگین رو نگه میداره

      ۶

  2. ۱. سلام ممنون از توضیحات خوب
    خرطوم گذاری برای اینکار باید چطور انجام بشه تا دقیقا در قسمت پایین پله قرار بگیره ؟ با توجه به اینکه پله از جنس چوب هست و از ابتدای کار ساختمان نصب نبوده. نیاز به همکاری مشترک برقکار ونصاب پله هست؟

    ۶

    1. سلام ممنون جناب امین
      سیم کشی رو در چنین شرایطی باید از روی کار و ترجیحا از محلی که توی چشم نباشه ( که باعث اختلال در زیبایی کار یا آسیب دیدن سیم بر اثر عوامل مختلف میشود) عبور بدین ، اگه تعداد پله ها و در پی اون تعداد smd ها بیشتر از ۱۰ تا بود از سیم ۱.۵ و در غیر اینصورت از همون سیم های جفت و سفید رنگ نمره ۱ استفاده کنین ، در هنگام شیار زنی و تعبیه محل نصب smd ها هم اگه میدونید نیازه و نمیتونید به تنهایی این کار رو انجام بدین از نصاب پله کمک بگیرین تا واستون محل نصب smd ها رو تعبیه کنه
      موفق باشید

      ۷

    1. سلام. بله میشه. با همین سنسورهای معمولی راه پله هم میشه چنین کاری انجام داد. کافیه چشم ها به ترتیب پشت سرهم دیگه نصب بشن تا به ترتیب حرکت یک شخص رو سنس کنن و روشن بشن.

      ۱۰

  3. با عرض سلام و خسته نباشيد
    ممنونم بابت توضیح مفید شما و همچنین وبلاگ خوبتون
    ببخشید یک سوال داشتم نور بالای پله که از بالا به پله میخوره داخل چی تعبیه شده؟

    ۳۰

    1. سلام. مرسی. هم می تونید داخل هندریل (دستگیره راه پله) یک تیغه اس ام دی قرار بدید. و هم اینکه در سقف از چراغ های سقفی سنسوردار استفاده کنید.

      ۲۶

  4. سلام مهندس عزیزوگرامی.نورمخفی هایی که زیرراه پله اجرا میشه چطوروش میشن (روش برق رسانیشونو میگم)؟یعنی ریسه ها ازاول تاآخرین پله به بهم پیوستگی دارن وقطع نمیشن؟مثلا روشنایی ۱۰پله چطو اجرا شده؟یعنی نورمخفی ها ازاول پله به وسیله یک سوکت وترانس بهم وصلن تاآخرپله؟

    ۲۷

    1. سلام. خیر به همدیگه پیوستگی ندارن.زیر هر پله یک تکه ریسه ( به اندازه طول پله) نصب میشه و انتهای سیم های اون میاد بغل پله و به سیم های اصلی وصل میشه.

      ۲۳

    1. سلام.بستگی به بردی که می خوایین نور بتابه داره. یک چراغ رو دستتون بگیرید و روشنش کنید و ببینید که در چه فاصله ای به اون برد دلخواه شما میرسه.

      ۹

  5. سلام
    چراغ های دفنی چه قدر از پای دیوار فاصله داشته باشد؟ سربندی زیر چراغ های دفنی مانند دیگر چراغ هاست از لحاظ آببندی و ملاحظات دیگر چگونه است
    آیا عکس یا فیلم میتوانید برایم بفرستید در مورد چراغ های دفنی و دیگر چراغ های نورپردازی؟ و چگونگی نصبشون
    یا منبعی میشناسید برای این مورد؟

    ۲۴

    1. سلام.۱-استاندارد خاصی برای فاصله وجود نداره و بسته به سلیقه خودتون داره.
      ۲- بله سربندی شون مثل چراغ های دیگست.
      ۳- متاسفانه عکس و فیلم در دسترس نیست.

      ۲۸

  6. باسلام خدمدت استاد گرامی.نور پردازی نمای یک ساختمان رو انجام دادم . شامل لوله کشی pvc وکابل سه در یک ونیم از تابلوی مشاعات تا چراغهاکه ۱۳ عدد بود رو انجام دادم از محل هر چراغ یک کابل وارد ویک کابل جهت برق رسا نی به چراغ بعدی خارج شد چون چراغها پای دار وروکا رنصب می شد مجبور به سرهبندی سیمها روی کار شدم وپس اتصال نولها و فازها یک دور کامل روی کا بل چسب برق کشیدم وروی چسب برق چسب اپارات کشیم وروی ان هم مجدادا چسب برق کشیدم وهر چراغی حدودا ۲۰سانت کابل در فضای ازاد قرار گرفت مالک ساختمان مدیی بود کار من نادرست است ومیگفت چراغها نمای بدی پیداکرد باتوجه که من سعی بر این داشتم که همه یک شکل ومرتب باشه حتی با چسب اکواریوم هم با ظرافت محل ورود وخرو ج کابل ها ابندی کردم حتی از چند تا برق کار هم سوال کردم گفت کارت درست بوده میخواستم بدونم چکاری دیگه ایی باید انجام میدادم ونمی شد که کل لامپها وباز کنم وکابل ها ازداخل یک روکش فلکسیبل ردکنم لطفا مرا راهنمایی کنید با سپاس فراوان

    ۷

    1. سلام آقا سعید. توضیحاتتون کامل بود، ولی تا کار دیده نشه نمیشه در موردش نظر داد. اگر مالک نظرش اینه که می تونه کار نادرست رو از درست تشخیص بده ازش سوال کنید حالا کار درست چیه و عمل درست رو روی یکی از چراغ ها انجام بده.

      ۷

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853