تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

کابل شبکه | انواع مدل ها و روش سوکت زدن

3129 بازدید

همه چیز در مورد کابل شبکه دوربین مداربسته تحت شبکه، به صورت تصویری با زبانی ساده و توضیحاتی قابل فهم.

 

کابل شبکه
با سلام. در این مقاله در مورد انواع کابل شبکه ، نحوه سوکت زدن، آشنایی با مدل های مختلف و … با هم حرف می زنیم . در مقالات بعدی در مورد فیبرنوری و کابل کواکسیال هم مطالبی در سایت قرار خواهد گرفت.

 

کابل شبکه

کابل شبکه رابط بین دستگاه هایست که قابلیت شبکه شدن را دارند. در واقع کابل شبکه به عنوان محیط انتقال برای دریافت و ارسال اطلاعات بین این دستگاه هاست. ما برای ارتباط بین دو یا چند دستگاه در یک شبکه نیازمند به کابل کشی شبکه هستیم. مثلاً برای اتصال ۱۰ دوربین IP به یک دستگاه NVR از طریق سوییچ، نیاز به کابل شبکه در متراژهای مختلف داریم تا داده ها در این مسیر منتقل شوند. کابل شبکه می تواند انواع مختلفی از جنس فیبر نوری، زوج به هم تابیده و کواکسیال داشته باشد.

 

انواع کابل شبکه

 

کابل شبکه از نوع زوج به هم تابیده

در این مقاله ما در مورد کابل های شبکه ای که از جنس زوج به هم تابیده هستند صحبت می کنیم. این نوع کابل بالاترین استفاده را در بین کابل های دیگر دارد. و از ۸ رشته تشکیل شده که دوتا دوتا به دور همدیگر تابیده شده اند، به همین خاطر به آنها چهار زوج گفته می شود. جنس این کابل ها از مس بوده و هرچه درجه خلوص مس در انها بیشتر باشد دارای کیفیت بهتر و افت ولتاژ کمتری هستند. در تصویر زیر رنگ بندی این کابل ها را مشاهده می کنید.

رنگ بندی کابل شبکه

 

به رنگ های آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای، رنگهای کامل گفته می شود که منتقل کننده سینگالهای مثبت هستند. که دو تا از آنها ارسال کننده و دو تای دیگر دریافت کننده اند. و به سیم های سفید رنگ های فرعی گفته می شود که منتقل کننده سیگنال منفی هستند و نقش نویزگیری را دارند.

اسامی دیگر کابل شبکه
کابل تویستد پیر Tweisted pair: که به معنی زوج به هم تابیده هم میباشد.
کابل لن : کابل LAN که به معنی کابل شبکه می باشد .

 

انواع کابل شبکه

روکش کابل مانند یک محافظ از کابل شبکه در برابر تهدیدات خارجی، مانند تداخل الکتریکی، سیگنال های مزاحم، ضربات و کشش های احتمالی که به کابل وارد می شود محافظت می کند. این روکش شامل روکش پی وی سی، فویل آلومینیمی، شیلد مسی و نخ ابریشمی ست. بر این اساس می توان کابل شبکه را به انواعی تقسیم کرد که در پایین ملاحظه می کنید.

تفاوت کابل های شبکه

کابل استریت و کابل کراس

برای رنگ بندی سیم های دو سر کابل شبکه، دو نوع استاندارد وجود دارد. یکی نوع ۵۶۸A و یکی نوع ۵۶۸B . که ترتیب قرار گیری رنگ ها در هر کدام را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ترتیب رنگ ها در سوکت شبکه

 

تفاوت کابل استریت و کراس در چیست؟

در مدل استریت (straight) ترتیب رنگ های دو سر کابل یکیست. یعنی یا هر دو سر کابل از نوع ۵۶۸A و یا هر دو از نوع ۵۶۸B هستند. به همین خاطر اصطلاحاً به کابل های استریت کابل های AA یا BB هم گفته می شود. در شبکه های رایانه ای، کابل کشی های عادی و کابل کشی برای دوربین های مداربسته، و در حال حاضر با توجه به هوشمند شدن تجهیزات تحت شبکه ، از کابل های استریت نوع B استفاده می کنند. (در کل وقتی گفته می شود که فلان تجهیزات شبکه هوشمند هستند، یعنی فرقی نمی کند که برای آنها از کابل کراس استفاده کنید یا استریت نوع A یا استریت نوع B . ولی در حال حاضر استریت نوع B بیشترین استفاده را دارد)

کابل استریت مدل 568A

 

کابل استریت مدل 568b

 

در مدل کراس (cross) رنگ بندی دو سرکابل با هم تفاوت دارد و یکی از سوکت ها ۵۶۸A و سوکت دیگر ۵۶۸B است. به همین خاطر اصطلاحاً به کابل های کراس کابل های AB یا BA هم گفته می شود. موارد استفاده از کابل کراس خیلی کم است و برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر یا دو سوئیچ به یکدیگر از این کابل استفاده می شود.

کابل شبکه کراس

 

سوکت زدن کابل شبکه دوربین مداربسته تحت شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه نیاز به یکسری ابزارها داریم، که در قسمت پایین آمده است.

ابزارهای لازم برای سوکت زدن کابل شبکه

 

اما استریپر چیست ؟
اگه خیلی با کلاس باشید و نخواهید از کاتر برای بریدن روکش کابل شبکه استفاده کنید، استریپر انصافا ابزار کار راه اندازیست و به سادگی و تمیز روکش کابل شبکه را از رشته های کابل جدا می کند.

آچار شبکه یا کریمپر ؟
آچار شبکه یا کریمپر، ابزاری ضروری برای پرس کردن سوکت شبکه روی کابل شبکه است. بد نیست اشاره ای هم بکنیم که یک برند خوب برای آچار شبکه، برند proskit  است.

تستر شبکه چیست و چگونه کار می کند؟
همانطور که از نام این دستگاه پیداست برای تست عملکرد صحیح کابل های شبکه از این وسیله استفاده می شود. زیرا پس از اینکه دو سر کابل شبکه را سوکت زدیم نیاز است تا برای اطمینان از کار خود آن کابل را تست کنید. این دستگاه ها معمولا به شکل دو تکه ساخته می شوند و هر تکه از دستگاه به یک سمت کابل وصل می شود. روش کار این دستگاه را در فیلم زیر می بینید.

 

و در فیلم زیر می توانید فیلم آموزش سوکت زدن کابل شبکه را مشاهده نمایید.

 

 

و در قسمت پایین دو نمونه سوکت زدن اشتباه را مشاهده می کنید.

 

سوکت زدن کابل شبکه به روش غلط

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1805
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

18 نظر در مورد کابل شبکه | انواع مدل ها و روش سوکت زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اما نحوه تصویر برداریش متاسفانه اشتباهه که استفاده از اون رو مشکل میکنه من اینوبا توجه به تجربیات خودم عرض میکنم اگه دوست داشته باشین میتونم در تهیه ویدئوهای اموزشی به مجموعه تون کمک کنم بنده کارگردان تلویزیون هستم وبدلیل علاقه ام به دوربین های مداربسته کتابتون رو خریدم

    ۵

  2. سلام کتابتون رو دارم میخونم (دوربین مداربسته) بعضی جاها اسامی لاتین رو به فارسی نوشتین ولی لاتینش رو نذاشتین ضمنا در کتابتون بعضی عکسها بسیار کوچک هست و اطلاعات داخلش قابل دیدن نیست ضمنا ویدئوی آموزش سوکت زدن رو دیدم خیلی خوب و روان بود.

    ۶

    1. سلام. کابل cat6 اندکی کلفت تر از cat5 هستش
      افت ولتاژ در کابل cat6 کمتره.
      بنابراین برای مسافت های طولانی cat6 بهتره جواب میده.
      سرعت انتقال اطلاعات در cat6 حدوداً ۱۰ برابر cat5 هستش.

      ۵

      1. سلام مهندس سوالی که داشتم اینه ایا به جای سیم cat6 میشه از کابل ۴*۲*۰/۶ فویلدار که برای نصب ایفون استفاده میشه استفاده کرد؟؟

        ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853