نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آیا نصب لوله برق بصورت افقی ممنوع است؟

8377 بازدید

آیا نصب لوله برق بصورت افقی روی دیوارها مجاز است یا خیر؟  سلام و درود خدمت شما دوستان عزیزم، امیدوارم که حالتون عالی و اوضاع احوال بکام باشه. آیا برقکار می تونه لوله های برق رو بصورت افقی روی دیوارها نصب کنه؟. تویه سوالاتی که خیلی از شما دوستان در سایت آموزش برق مطرح می‌کنید این سوال خیلی تکراری هست و می‌پرسید که آیا در برقکشی ساختمان ما می تونیم لوله های برق رو بصورت افقی هم نصب کنیم یا نه؟

اگر مراجعه کنیم به مبحث ۱۳ می‌بینیم که در مقررات ملی فقط قید شده که نصب لوله های برق بصورت مورب ممنوع است، بخاطر اینکه احتمال داره در آینده کسی میخی روی دیوار بکوبه و اون میخ با سیم های داخل اون لوله برخورد کنه. همین جمله کوتاه بین خیلی از علما اختلاف نظر ایجاد کرده. بعضی ها میگن خب مبحث ۱۳ کلمه افقی رو قید نکرده و فقط گفته مورب ممنوع است، پس ما میتونیم افقی نصب کنیم و اگر افقی مشکلی داشت اون رو هم در مبحث ۱۳ قید می‌کردن. من نظرم برعکس این هست. یعنی من با اون عزیزانی موافقم که میگن نصب لوله های برق بصورت افقی روی دیوارها اشتباه است. دلایلی هم برای صحبتم دارم.

زمانی که منِ برقکار میخوام لوله ای رو بصورت افقی نصب کنم، خب باید قبلش روی دیوار شیار افقی ایجاد کنم تا بتونم لوله برق رو داخل کانال قرار بدم. درسته؟ خب آیا مهندسان عمران این اجازه رو به ما تاسیساتی ها میدن که شیار افقی روی دیواری ایجاد کنیم؟، قطعاً خیر. هر مهندس عمرانی ببینیه که شما شیار افقی روی دیواری ایجاد کردید اگر مهندس باسوادی باشه قطعاً با شما برخورد میکنه. به این تصویر پایین نگاه کنید.


فرض کنید روی این دیوار مقابل من می خوام ۲ تا پریز برق نصب کنم، ارتفاع نصب پریزهای برق هم ۴۰ سانتی متری از کف تمام شده است، خب حالا اگر من بخوام بین این دو تا پریز بصورت افقی لوله گذاری کنم، پس باید یک شیار افقی بین این دو پریز برق ایجاد کنم. اگر مهندس عمران با سواد و اهل مطالعه ای بیاد و این شیار افقی رو ببینیه از گوشتون میگیره و از پروژه میندازدتون بیرون، چون بیشتر فشار و وزن دیوار روی اون ارتفاع ۴۰ سانتی متری هست و شما هم در واقع پای اون دیوار رو با تیشه خالی کردین. یادتون هست در کارتون پت و مت یکی شون با تبر شروع میکرد به قطع کردن یک درخت، بعدش تا نصفه ها که درخت رو می‌برید، روشو برمی‌گردوند که عرقش رو پاک کنه و درخت می افتاد روش.

خب ما هم اگر شیار افقی روی دیواری ایجاد کنیم، کار پت و مت رو کردیم و امکان داره دیوار روی سرمون خراب بشه، خراب هم نشه به مقدار زیادی از استقامت اون دیوار کم میشه.

شاید دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان رو هم دیده باشید من تویه اون دوره آموزشی یک واحد مسکونی رو از صفر برقکشی کردم بدون اینکه لازم باشه لوله ای رو بصورت افقی نصب کنم یا شیاری بصورت افقی بزنم. برادر من، آخه چرا وقتی سری درد نمیکنه ما بیاییم دستمال ببندیم. چرا وقتی میشه بصورت افقی لوله ها رو نصب نکرد ما بیاییم بصورت افقی نصب کنیم و بعدش نگران این باشیم که مهندس عمران یا مهندس ناظر برق بیاد و از کارمون ایراد بگیره؟

دقت کنید دوستان لوله های برق فقط در سه حالت می تونن مسیر های افقی رو طی کنن. یا در کف اتاق، یا در بالای سقف کاذب و زیر سقف اصلی یا در کف طبقه بالایی. در این سه حالت برقکار مجازه که لوله رو بصورت افقی قرار بده.

 

دلیل دوم برای عدم نصب لوله برق بصورت افقی:

به این خودکار دست من نگاه کنید. فرض کنید این لوله برق هستش، الان من اون رو در زاویه ۱۷۹ درجه تویه دستم قرار دادم ، خب ۱۷۹ درجه یعنی مورب پس مبحث ۱۳ گفته که من نمی تونم لوله برق رو به این صورت یعنی مورب نصب کنم، حالا من بیام یک درجه دیگه این رو بچرخونم تا بشه ۱۸۰ درجه، یعنی بشه افقی. آیا با همین یک درجه چرخش از مورب تبدیل شد به افقی و حالا من مجازم که اون رو به صورت افقی نصب کنم؟ بیاید خودمون رو گول نزنیم. افقی همون مورب هست فقط یک درجه بیشتر. همکار عزیزم می دونم دوست داری بعضی وقتها تویه مسیرهای کوتاه یا تویه مسیرهایی که بلوک های توخالی هست. از سوراخ داخل بلوک ها شیطنت کنی و لوله رو افقی نصب کنی. بین خودمون بمونه، من و بچه های تیمم هم از این شیطنت ها زیاد می‌کنیم. ولی دیگه نیا به مقرارت ملی ربطش نده، نگو در مبحث ۱۳ گفته که نصب لوله برق در حالت افقی مجازه.

 

فیلم نصب لوله برق بصورت افقی

متن مقاله بالا رو بصورت فیلم آموزشی هم آماده کرده‌ام تا شما دوست عزیزی که حوصله خواندن نداری، این فیلم رو تماشا کنید. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

 

اگر موفق به مشاهده این فیلم نشدید، می توانید این فیلم را از طریق لینک زیر در آپارات مشاهده کنید.

آیا نصب لوله برق بصورت افقی ممنوع است؟

در انتهای این فیلم مسابقه ای رو برگزار کردیم که برای شرکت در اون مسابقه باید مراجعه کنید به پیج اینستاگرام سایت آموزش برق و در اونجا نظرتون رو بگین تا در مسابقه شرکت داده بشین. حتماً عضو پیج اینستاگرام ما بشید تا بتونید از مقالات مخصوصی که در اون پیج منتشر میشه مطلع بشید.

دلیل سوم برای عدم نصب لوله برق بصورت افقی

فرض کنیم شما ساختمانی را در یک روستای برهوت و دور افتاده برقکشی میکنید و این ساختمان اصلاً مهندس عمران ندارد که بخواهد به شیار زدن افقی ایراد بگیرد. نیازی که گفتن نیست که در دیوارهای این ساختمان، لوله های بخاری، لوله های گاز و ستون های فلزی یا بتنی وجود دارند. آیا شما می توانید شیار افقی روی دیوار ایجاد کنید در صورتی که همه این ها داخل دیوار بصورت عمودی نصب شده اند؟ قضاوت با خودتان …

آیا می توانیم در برقکشی ساختمان لوله های برق را بصورت افقی نصب کنیم؟
مزایا و معایب لوله کشی برق ساختمان بصورت افقی و مورب چیست؟
از نظر مقررات ملی برق ساختمان و مبحث ۱۳ نصب لوله برق بصورت افقی و مورب مجاز است یا نه؟

نکته آخر اینکه: استثنائاً در آشپزخانه هایی که سقف کاذب ندارند، در ارتفاع ۱۰ سانتی متر زیر سقف اجازه داریم شیار افقی بزنیم.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=11018
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

86 نظر در مورد آیا نصب لوله برق بصورت افقی ممنوع است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهندس عزیز. افقی همون مورب نیست. با این استدلال شما پس عمودی هم موربه چون ۸۹ درج هم فقط یک درجه با عمودی تفاوت داره. الزامات مبحث ۱۳ برای اجرای لوله افقی محدودیتی نذاشته و اگر هم عمران محدودیتی گذاشته باید طبق مر قانون اجرا بشه. البته که بهتره افقی درون دیوار عبور نشه ولی من ناظر اشکال قانونی به این موضوع نمیتونم بگیرم…

    ۲

    1. سلام. مرسی که وقت میزارید و نظرتون رو اعلام میکنید، اگر دست من بود همون عمودی رو هم اجازه نمی دادم که شیار زنی انجام بشه، آخه در کشورهای پیشرفته حتی نمی بینیم که این شیارهای عمودی رو هم ایجاد کنن. و اونها یا بصورت پیش ساخته و از قبل لوله های برق رو داخل دیوارها پیش بینی می کنن یا اینکه دیوار کاذب ایجاد میکنن تا لازم نباشه شیارزنی و به دیوار آسیب برسونن.
      در کل در کشور ما، متوجه میشیم که یک ناهماهنگی در مقررات ملی هست. مهندسان برق میگن فلان کار رو بکنید عیب نداره، ولی مهندسان عمران اجازه انجام اون کار رو به برقکار نمیدن.

      ۲

  2. با سلام میشه در اتاق ها برای کوتاهی مسیر هوایی از پریز به پریز رو از کف یا همون زمینی لوله بکشیم وایا برق زمینی برای اشپز خانه مجاز نیست چون اکثر پریز ها ۶۰سانتی متر از کف میباشند و مسیر خوبی برای صرف جویی در سیم است

    ۴

    1. با سلام و وقت بخیر
      واسه اتاق ایرادی نداره تازه بهترم هست ، واسه آشپزخانه و سایر محیط های مرطوب ایراد داره و نباید انجام داد چون واقعا به ریسکش نمی ارزه ، بهتره اگه سقف کاذبه سیم ها رو از پشت سقف کاذب و اگه معمولیه از طریق یه شیار افقی در فاصله ۲۰ سانتی متری از سقف روی دیوار ببرید (واسه سقف های معمولی چونکه بالای سقف میشه کف آشپزخانه طبقه بالایی و مجددا ایراد داره باید شیار افقی در بالای دیوار زد)
      با آرزوی موفقیت و شادکامی

      ۲

  3. سلام و خسته نباشی
    بطور خلاصه لوله کشی برق از کف آشپزخانه مجاز هست یا خیر و اگه لوله کشی از کف آشپزخانه انجام شده باشد مهندس ناظر میتونه گیر بده و اون موقع باید چیکار کرد
    ممنون

    ۲

    1. سلام. مرسی. در مقررات ملی ساختمان دقیقاً روی آشپزخانه اشاره نشده، و همین باعث ایجاد اختلاف نظر بین خیلی از دوستان شده. ۸۰ درصد اونها میگن که این کار غیرمجاز هست و ۲۰ درصدشون هم میگن این کار مجازه. بنده با اون ۸۰ درصد موافقم و میگم که وقتی میشه در کف آشپزخانه نصب نکرد چرا باید نصب کنیم و بعدش نگران این باشیم که مشکلی پیش نیاد.

      ۲

  4. جناب مهندس مرادی،
    عبور لوله ها در دیوار به صورت افقی بین هر دو تجهیز ، هم در استاندارد انگلیسی BS7671 و هم در استاندارد آلمانی DIN1805-3 هست و مشکلی ندارد. رجوع کنید به منابع زیر که به صورت تصویری نمایش داده:
    BS7671 On-Site Guide(2018) page 82
    DIN1805-3 Installationzonen im Wohnraum gemäß

    با تشکر

    لایک

    1. سلام آقا وحید، ممنونم از اینکه در بهتر شدن این مطلب مشارکت میکنید. ما این مقاله رو در اینستاگرام سایت آموزش برق هم قرار دادیم و دوستان در کامنت ها دلایل دیگری رو هم ذکر کردن که از دلایل خود من قانع کننده تر بود. پیشنهاد میکنم این کامنت ها رو بخونید.
      در کل مطمئن شدم که این یک ناهماهنگی بین قسمت های مختلف مقررات ملیست، مهندسان عمران میگویند که برقکارها و تاسیساتی ها اجازه ایجاد شیار افقی روی دیوارها رو ندارن، ولی در مقابل بعضی از مهندسان برق هم به این دو استانداردی که شما فرمودین ارجاع میدن و میگن که خیر، برقکار مجازه که لوله ها رو افقی ببره. در کل بنده نظر خودم رو گفتم و گفتم حالا که ناهماهنگی هست بین این دو طرف، من طرف مهندسان عمران رو میگیرم و با نصب لوله های برق بصورت افقی مخالفم.

      ۲

    1. علیکم السلام آقا سعید عزیز. بله می تونید. برای انباری ها در مقررات نیومده که لوله گذاری در کف غیر مجازه. ولی اگر خودتون فکر میکنید که کف انباری شسته میشه یا مقدار نم و رطوبت زیاده لوله ها رو از سقف ببرید بهتره.

      ۲

  5. سلام جناب مهندس ،در مورد دیوار ایوان یا دیوار ی که قراره سنگ نما یا آجر نما بشه میتوان شیار افقی برای لوله کشی برق ایجاد کرد؟

    ۲

    1. سلام از نظر مقررات خیر. ولی اگر مسیر کوتاهه و مزاحم دوغاب ریزی آقای سنگ کار نیست می تونید روکار نصب کنید، شیار زدن پیشنهاد نمیشه و باید روکار باشه.

      ۲

  6. با سلام و عرض ادب
    تو نظرات یکی از دوستان نوشته بودن ساختمانهایی که نیاز به شیارزنی ندارند خواستم بپرسم چه ساختمانهایی نیاز به شیار زنی برای لوله کشی ندارند؟یعنی میشه بدون شیار روی لوله رو گچ کاری کرد؟

    ۲

    1. سلام.مرسی. تمام دیوارها نیاز به شیارزنی داره (البته شیار عمودی منظورمه) ولی اگر قطر دیواری ۵ سانت باشه و بدونید که با شیارزنی دیوار فرو میریزه، می تونید روکار نصب کنید و شیار نزنید. روی دیوارهای برشی و پودر بتن ها هم که اصلاً مجاز به شیار زنی نیستید و باید روکار نصب کنید. جاهایی هم که مثلاً رایزر دارید و تعداد زیادی لوله در کنار هم قرار میگیره، بهتره شیار نزنید و روکار نصب کنید، و بعدش روی اون رو رابیتس میبندن و گچ میکنن.

      ۲

  7. با سلام مهندس مرادی اگه لوله رو نمیشه افقی برد پس چجوری برای آشپزخانه لوله گذاری کرد چون عبور لوله از کف آشپزخونه و جاهایی که رطوبت هست ممنوعه راهی جز روکار اوردن از دیوار آشپزخونه هست؟ یا از داخل سوراخ های بلوک رد کنیم؟در ثانی برق ورودی آشپزخونه هم باید از جایی بیاد چون از کف نمیشه یا باید افقی بیاد یا از پشت دیوار؟ تجربتون رو در مورد لوله گذاری آشپزخونه یا جاهایی که رطوبت هست بیان کنید

    لایک

    1. سلام جناب نصیری. این مورد رو ما کامل در دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان باز کردیم. ولی اگر بخوام کلی بگم: بله در آشپزخانه شما می تونید روی دیوارها، لوله ها رو روکار ببرید، ولی بصورت عمودی نه افقی. چون در حالت افقی مزاحم کاشی کار هست و نمیزاره که دوغاب کاشی بره پایین. در آشپزخانه ها در ۸۰ درصد موارد ما سقف کاذب داریم، چون مالک مجبوره برای پوشیده شدن روی لوله های فاضلاب در آشپزخانه سقف کاذب بزنه. ولی اگر سقف کاذب هم نداشت برقکار مجازه که پانزده سانتی زیر سقف، روی دیوارها شیار بزنه و مسیرهای افقی رو داخل این شیارها ببره.

      لایک

    2. سلام.در آشپزخانه شما گفتید برقکار مجازه اگه سقف کاذب نبود ۱۵ سانتی متر زیر سقف شیار بزنه، خب طبق مقررات مبحث ۱۳ ، فقط حمام جزو مکان های مرطوب محسوب میشه، وقتی آشپزخانه جزو محیط های خشک محسوب میشه بازم نمیشه از کف برد؟

      ۴

      1. سلام محمد جان، در این قضیه هم هنوز بین علما اختلاف نظر هست. ۳۰ درصدشون میگن در آشپزخانه مجازید که از کف ببرید و ۷۰ درصدشون میگن نه. در کل من با اون ۷۰ درصده موافقم، و میگم دور از شتر بخواب و خواب آشفته نبین. چرا وقتی میشه در کف نصب نکرد، ببریم در کف آشپزخانه نصب کنیم و بعدش نگران آینده باشیم؟

        ۳

    1. سلام. من خودم دستگاه های شیارزن رو پیشنهاد نمی کنم، چون صفحه شون کوچیکه و زود میسوزه، پیشنهاد میکنم دستگاه سنگ فرز بزرگ بخرید.
      ولی اگر مجبور بودید که حتماً شیارزن بخرید، رونیکس و ماکیتا رو پیشنهاد میکنم.

      ۲

  8. سلام اقای مهندس مرادی
    اقای مرادی
    اگه لوله پریز های پایینی که در ارتفاع ۴۰سانتی دراشپز خانه به صورت افقی نصب کنیم مشکل داره

    ۱۳

    1. سلام. در آشپزخانه حداقل پریزها باید در ارتفاع ۶۰ سانتی متری نصب بشن. ولی در هر صورت نصب لوله ها بصورت افقی غیرمجازه، چون هم مانع از رفتن دوغاب به پایین کاشی میشه و مزاحم کاشی کار هست و اینکه احتمال داره نصاب کابینت روی لوله های برق رو با دریل سوراخ کنه.

      ۱۳

  9. درود بر جناب مهندس مرادی گرامی
    بنده در زمینه معماری و ساختمان فعالیت و تحصیل کردم ولی به مسایل برق علاقمندم
    در مباحث ملی ساختمان لوله کشی مورب رو ممنوع اعلام شده به دلایلی که شما فرمودید
    اما اگر افقی باشه با توجه به اینکه در ساختمان های جدید تیر و ستون نقش باربری ساختمان رو به عهده دارند و دیوار ها صرفا نقش پرکننده و جداکننده را خواهند داشت و جز وزن خودشون وزن دیگری رو قرار نیست تحمل کنه اگر هم به صورت افقی سفال شکافته بشه غیر از نقاطی که با گچ لوله یا خرطومی نگاه داشته میشه باقی محل به وسیله ملات ماسه سیمان (پلاستر) کاملا پر خواهد شد مسلما مقاومت اون ملات نسبت به اون سفال که با یک تیشه به راحتی شکسته میشه بسیار بالاتره، البته مشروط بر اون که سفال یا بلوک کامل تخریب نشه و فقط در حد عبور یک یا دو خرطومی باشه. سپاس از اطلاعات مفیدتون موفق باشید

    ۴

    1. سلام بهمن جان، مرسی که وقت میزاری و نظرت رو میگی. من یک دلیل دیگه میارم شاید این قانع کننده تر باشه. ما در داخل خیلی از دیوارها ستون فلزی یا بتنی یا لوله بخاری داریم درسته؟ خب حالا فرضا لوله رو بصورت افقی نصب کردیم، بعدش که به ستون ها رسیدیم چیکار باید بکنیم؟ مبحث سیزده میگه که همه لوله گذاری ها در یک واحد مسکونی باید همشکل باشن، یعنی نمیشه مثلاً شما ۸ مورد رو افقی ببری و دو مورد رو که به ستون یا لوله بخاری برخورد میکنی از کف ببری، یعنی با این کار یک بند دیگه از مبحث ۱۳ رو نقض میکنید.

      ۱۵

      1. جناب مهندس منظور بنده فقط در قسمت های محدود بود درحد همون تصویر دو پریزی که قرار دادید.
        طبیعتاً در کل کار به واسطه محدودیت های موجود از قبیل ستون و… این کار عملی نخواهد بود.
        موفق باشید.

        ۱۳

  10. سلام مهندس مرادی بزرگوار ایشالا همیشه شما و تیمتون در کارهاتون موفق باشین.
    والا منم با نظرتون موافقم فقط ولی در آشپزخانه که از آجر ملایر استفاده شده میتونیم ازهمون شیطنت ها که در بعضی موارد انجام میشه دیوار رو کمی شیار بزنیم و از لوله خرطومی استفاده کنیم ولی اگر از آجر سفال استفاده شده میتونیم از داخل آن آجر لوله رو رد کنیم.
    بسیار ممنونم بابت مطالب و آموزش های خوبی که در ساییتتون قرار دادید موفق باشین

    ۱۱

    1. سلام کامبیز جان. ممنونم ازتون. در آشپزخانه معمولاً روکار نصب میکنن، چون در پشت کاشی ها ما فضای دوغاب خوره داریم که لوله برق می تونه در اون فضا قرار بگیره. و لوله خرطومی هم از نظر استاندارد رد شده است. ولی از سوراخ داخل سفال ها اگر مسیر کوتاه باشه، می تونید شیطنت کنید.

      ۱۲

  11. سلام مهندس مرادی بزرگوار.مزاحم همیشگی شما.مسلم هستم.دوتا سوال داشتم خدمتتون

    ۱.ایا در ساختمان هایی که برای لوله گذاری نیاز به شیار زدن نیست.باز هم نمیشه لوله رو از کلید به صورت عمودی به سمت ۳۰ سانتی متر زیر سقف برد و بعد مسیر رو افقی بره و بعد به صورت عمودی به سمت کلید بعدی بره؟(امیدوارم متوجه ادبیات ناقصم شده باشید.ومنظورو رسونده باشم)
    ۲.من باتوجه به وضعیت مالی متوسطم.نمیتونم پیچگوشتی شارژی خیلی گران بخرم
    ایا پیچگوشتی شارژی ادون.یا گریتک.یا محک و یا پی ام.برای بستن حدودا۱۰۰کلیدو ریز در روز که از قبل سربندی شده جوابگو هست؟منظور اینه که زود خراب نمیشه.فقط هم برای بستن کلید و پریز میخوام استفاده کنم.قیمت هر کدوم با باتری اضافه حدودا۷۰۰تا۸۰۰هزار تومان هست

    ۲

    1. سلام مسلم جان. خواهش میکنم، ۱- مسیرهای عمودی درسته ولی چرا حالا ۳۰ سانتی متر زیر سقف ببرید و قسمت افقی رو مثلاً کاملاً به سقف نچسبونید؟ وقتی میشه کاملاً به سقف چسبوند بهتره این کار رو بکنید.
      ۲- این مدلهایی که میگین رو من استفاده نکردم. ولی فعلاً صبر کنید و یکم پس انداز کنید و همون پیچ گوشتی شارژی رو بخرید که در کتاب آموزش برق ساختمان و دوره آموزش عملی معرفی کردم.

      ۴

  12. سلام مهندس .به نظرمن شما صحیح میفرمایید با صحبتهاتون موافقم.ولی در بعضی جاها طبق گفته ها در کتاب حالا یا اشپزخانه یا جایی دیگر هیچ راهی نداریم یعنی سقف کاذب نداریم .وسقف طبقه بالایی هم دور تادور کلافه بتنی هست در اشپز خانه تنها راهش سی سانت زیرسقف شیار بزنیم.چون از کف به دلیل رطوبت ممنوعه.ودرجاهای دیگرمثل حال وخواب اگر ازکف یا سقف مشکلی نداریم عبور دهیم .اگر به هرصورتی نتوانیم باید همان سی سانت زیر سقف شیار بزنیم.والا در حالتهای دیگر مانند عبور دادن از داخل سوراخ اجر یا ارتفاعهای دیگر چیز جز تنبلی خودمان برای راحتی کارمان نیست.من خودمم همیشه سعی میکنم طبق استاندارد پیش برم تا راه را برای کسی که ایراد میگیره رو ببندم.با تشکر

    ۲

  13. مهندس من بصورت نظری دیدم که برقکار ها در فاصله بیست سانتی از سقف و یا بین پریزها در فاصله سی الی چهل سانتی از کف بصورت افقی لوله می کشند.
    نظرشون هم اینه که در این ارتفاع معمولا میخی کوبیده نمیشه.
    ممنون می‌شم روش علمی رو تشریح کنید.

    ۱۴

    1. سلام سیروس جان، سوالتون واضح نیست. فرمودین (در فاصله سی الی چهل سانتی از کف ).خب این درسته دیگه، گفتیم که تویه کف و سقف شما می تونید هر چقدر دلتون خواست افقی ببرید و اونجا مشکلی نداره، ولی روی دیوارها مجاز نیستید.
      ولی اگر منظورتون این بوده که در فاصله سی الی چهل سانتی متر بالاتر از کف و روی دیوار این کار رو میکنن این اشتباهه و نباید انجام بشه. البته در مسیرهای کوتاه و جاهایی که آجر سفال سوراخ دار هست، خیلی ها از داخل سوراخ آجرها رد میکنن.

      ۴

  14. با سلام
    منظور از افقی بین جعبه های کلید پریز نیس و اکثرا میدونن که این کار اشتباهه
    افقی فقط برای روشنایی هس و اون مبحث هم دقیقا به همین اشاره داره
    که مثلا شما داخل اتاق یه شب خواب گذاشتی سیم اون باید از کلید تا سی سانت زیر سقف عمودی بره و بعد به صورت افقی به چراغ برسه یعنی همون ال شکل اینجا مبحث ۱۳ میگه که لوله مورب از کلید به چراغ روی دیوار ممنوع ولی افقی آزاده

    ۲

    1. سلام جناب روستا. مرسی که وقت میزارید و نظرتون رو میگین. فرمایش شما متین است ولی من نظر متفاوتی دارم. وقتی میشه کلاً افقی نصب نکرد، چرا باید افقی نصب کنیم.
      دوستان دیگه هم لطفاً نظرشون رو بگن.

      ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853