0
0

نورپردازی

6101 بازدید

نورپردازی , اصول و روش های آن :

نورپردازی-نمای-ساختمان

 

نورپردازی-نمای-ساختمان

در چند سال اخیر معنای واژه نورپردازی آنقدر گسترش پیدا کرده است، تا حدی که دیگر باید آن را یک شاخه دیگر از علوم دانست و به آن علم نورپردازی گفت.

همان طور که از نگاه یک معمار، زیبایی و جذبه نمای یک ساختمان در طول روز اهمیت فراوانی دارد، زیرا در طول روز اولین فضای ارتباط دهنده ساختمان با محیط اطراف ، نمای ساختمان است. به همان اندازه در شب، نورپردازی آن ساختمان اهمیت پیدا می کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شب از کنار یک ساختمان بسیار با شکوه عبور کرده باشید و زیبایی آن ساختمان تا چند دقیقه تحسین شما را برانگیخته باشد، ولی در طول روز بارها از کنار همان ساختمان عبور کرده باشید و حتی متوجه وجود آن ساختمان هم نشده باشید. دلیلش تنها یک چیز است :

آن ساختمان توسط یک حرفه ای نورپردازی شده است.

نورپردازی در مکان های مختلف اصول و روش های خود را دارد. از نورپردازی در نمای ساختمان، داخل پذیرایی ، آشپزخانه و محوطه حیاط گرفته، تا جاهایی مثل هتل ها، بناهای تاریخی، موزه ها و نمایشگاه ها.

علم نورپردازی علاوه بر محل قرار گیری چراغ ها، به نوع آنها، شدت نوری که دارند و رنگی که تولید می کنند هم توجه دارد و سعی در ایجاد توازن بین محیط و منبع نوری دارد. همچنین یکی دیگر از مشکلات این زمینه عدم تداخل نورهای یک محیط با محیط های اطراف آن است. مثلاً نورپردازی نمای یک ساختمان نباید باعث آزار و اذیت ساکنان آن شود و باید به نحوی ورود نور به داخل ساختمان گرفته شود.

امروزه تنوع و توان نور دهی چراغ ها آنقدر زیاد شده که در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست. بلکه تنظیم منابع نوری برای ایجاد محیط مناسب مسئله اصلی ست.

 

چند نکته که می توان در نورپردازی از آنها بهره گرفت:

– برای تاکید روی بخش هایی خاص از یک محیط، از نورهای نقطه ای و متمرکز در آن ناحیه استفاده کنید، مثلاً اگر می خواهید شخصی با اولین ورود به اتاق شما توجهش به آکواریومی که در اتاقتان قرار دارد جلب شود، از چراغ های با نور متمرکز روی آن استفاده کنید.

 

نورپردازی-آکواریوم

 

 

– در نمایشگاه عکس هم از این روش برای تمرکز بیشتر روی تابلوها استفاده می شود. به چراغ های استفاده شده برای تمرکز روی تابلوها توجه کنید.

نورپردازی-نمایشگاه-عکس

 

– در پذیرایی و مکان هایی که برای مطالعه استفاده می کنید، بهتر است که از نورهای تک رنگ استفاده نکنید، ترکیبی از نورهای زرد و سفید همیشه بهترین گزینه است، که باعث جلوگیری از خستگی چشم ، راحتی و آسایش بیشتر است.

– نورپردازی می تواند در کوچک یا بزرگ نشان دادن یک اتاق هم تاثیر گذار باشد به این صورت که هر چه اتاق نور کمتری داشته باشد کوچکتر و هرچه نور بیشتری داشته باشد بزرگتر احساس می شود.

– در نورپردازی نمای ساختمان یا دیوارها، در صورتی که می خواهید ساختمان بلندتر از چیزی که هست به نظر بیاید، باید منابع نوری در زیر دیوارهای نمای ساختمان کار گذاشته شود و نور آن از پایین به بالا بتابد. از این روش برای بلندتر و زیباتر جلوه کردن مجسمه ها هم استفاده می شود. در اینگونه موارد منبع نور نباید به صورت مستقیم دیده شود، تا باعث آزار چشم بیننده نشود.

 

نورپردازی-مجسمه

 

– آمارها بر اساس سلیقه مشتریان، همواره حاکی از آن است که استفاده از منابع نوری با رنگ های سرد، بیشتر از رنگ های گرم بین مردم طرفدار دارد.

– در نور پردازی راه پله ها، برای اینکه در شب مشکلی برای قدم زدن نداشته باشید می توان از نورپردازی های سطحی در زیر پله ها استفاده کرد. در این مورد شیلنگ نورانی بهترین گزینه است.

 

نورپردازی-راه-پله

 

شما می توانید با استفاده از نورپردازی یک محیط خسته کننده را به محیط آرامش بخش تبدیل کنید.

 

این مطلب در حال تکمیل شدن است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1099
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

53 نظر در مورد نورپردازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام.من در امتحان برقکار ساختمان فنی حرفه ای شرکت کردم میخواستم اینو بپرسم که حدودا چه نوع سوالاتی تو این امتحان میاد.آیا فقط اون سوالاتی که تو کتاب شما هست رو بخونیم کفایت میکته یا نه؟

    ۲۲

  2. لطفا در مورد BMS هم مطلب بگذارید . چون سایر مطالبی که گذاشتید خیلی قابل فهم هست. سپاسگذارم. اگر رفرنس خوبی هم میشناسید لطفا معرفی بفرمایید . تشکر

    ۲

  3. سلام مهندس
    بنده یه محوطه رو با استفاده از تیرک های ایستاده روشناییش رو تامین کردم، ولی الان دو مرتبه هست که بیشتر لامپ ها(از سی لامپ ۲۴ عددش سوخته) که کم مصرف هستند بعد یه ماه استفاده میسوزه،صاحب کار فعلا برق موقت گرفته،به نظرتون خرابی لامپ ها از چی میتونه باشه؟ و برای رفع این مشکل چه پیشنهادی دارید
    با تشکر

    ۴

    1. سلام. همه ۳۰ تا لامپ از یک سرخط تغذیه میشن؟ از کابل با نمره چند استفاده کردین؟ لامپ ها چند وات هستند؟ با کلید روشن و خاموش میشن یا با فتوسل؟ همشون یک کلید دارن یا نه؟ طول کابل کشی که استفاده کردین چقدره؟

      ۲

  4. سلام مهندس ،میخوام بدونم به هر پاور ۱۲ولت چند تا سرخط لامپ وصل کرد،یه جا کار میکنم سیم هاش خیلی زیاده تو نما البته همه به دو رنگ زرد و قهوه ای هست که مثبت منفیه چطور لامپ ها رو تست کنم با تشکر

    ۳

  5. با سلام و خسته نباشید.
    برای نور پردازی نمای بیرونی یک ساختمان استفاده از ال ای دی های شیلنگی که مستقیما با ۲۲۰ ولت روشن میشن بهتره یا ریسه های ۱۲ ولتی؟؟؟؟ از نظر طول عمر ،زیبایی و شدت روشنایی
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    ۴

    1. smd های موجود در بازار به دو نوع تک چیپ و سه چیپ تقسیم میشن که نوع سه چیپ نور بیشتری داره و در مقابل گرون تر هم هست. هر دو نوع ۱۲ ولت و ۲۲۰ ولت این مدل سه چیپ رو دارن.
      از نظر طول عمر هم فرق زیادی با هم ندارن.
      ولی در کل پیشنهاد ما برای نمای ساختمان استفاده از ریسه های ۲۲۰ ولت هستش که طول بیشتری دارن. چون هر چه تعداد اتصالات کمتر بشه، احتمال خرابی در آینده کمتره.

      ۴

  6. سلام.
    با تشکر از سایت بی نظیرتون… واقعا استفاده کردم.
    تقاضا دارم درصورت امکان مطلب مربوط به نور پردازی رو تکمیل کنین

    ۳

  7. با عرض سلام وخسته نباشيد .من جديدا يه كار روشنايي نماي ساختماني رو گرفتم،متاسفانه اين ساختمان بعد از زدن نما سنگ به فكر نور پردازي افتاده.البته گوشه هاي ستونهاي هر طبقه رو يه چراغ تعبيه كرده،خاستم ببينم شما چ پيشنهادي داريد بابت انجام نورپردازي اين ساختمان.با تشكر

    ۴

    1. سلام دوست عزیز. تا کار دیده نشه، نمیشه درست نظر داد.
      ولی قطعا نباید از داکت کشی استفاده کرد و مجبورید هر جا که می خواد چراغی نصب بشه، کابل ها رو از لبه سنگ های نما یا زیر پنجره ها رد کنید، که به زیبایی نما صدمه ای وارد نشه. رنگ کابل ها رو هم هماهنگ با رنگ سنگ های نما انتخاب کنید.

      ۴

    1. سلام آقا مهدی. خیر من تا به حال ندیدم در فنی و حرفه ای یا آموزشگاهی، آموزش نورپردازی ساختمان داده بشه. فقط یک کتابی هست نوشته مهندس ایمان سریری، کتاب خوبیه.

      ۵

  8. سلام مهندس جان
    برای اجرای نورپردازی نما چند سوال داشتم:
    ۱. چه کابلی و چه لوله ای رو باید استفاده کرد؟
    ۲.برای روشن شدن نما از فوتو سل استفاده میکنن یا ساعت نجومی؟ معمولا چند امپر باید باشن؟
    اگه لطف کنین توضیح بیشتری راجع به اجرای نورپردازی نورپردازی نما بدین ممنون میشم
    از زحماتیکه میکشین مهندس جان بی نهایت سپاسگزارم

    ۶

    1. سلام. از اونجایی که خیلی از چراغ های نما فلزی هستند وارت دارند، پس باید از کابل ۳ در ۱/۵ یا ۳ در ۲.۵ استفاده کنید(بسته به تعداد چراغ ها). اگر سیم هم به جای کابل استفاده کنید مشکلی نداره.
      از لوله برق شماره ۲ استفاده کنید.
      ۲. از فتوسل
      ۳. به تعداد چراغ ها بستگی داره. ولی یک فتوسل ۱۶ یا ۲۵ آمپر ظرفیت روشن کردن چراغ های خیلی زیادی رو داره و مناسب این کاره.
      ۴. چشم مطلب نورپردازی رو در سایت کاملتر می کنیم.
      ۵. ممنون. لطف دارید.

      ۴

  9. سلام بر شما اساتید گرامی و دلسوز
    اینجانب برقکار هستم و تازه نور پردازی نما رو شروع کردم۰ میشه لطفی بکنید مراحل کار از خرطوم گذاشتن و اینکه چه چیزهایی نیاز هست را اموزش بهم بدین۰ ممنون میشم اگر کمکم کنید چون یه کاری گرفتم نور پردازی داره

    ۲

    1. سلام دوست عزیز. نحوه کار لوله گذاری بسیار ساده است. بین تمام قسمت هایی که فکر می کنید بعداً باید چراغ نصب بشه، یک لوله برق با دو رشته سیم به صورت سری قرار بدید. نیازی به شیار زنی هم نیست. می تونید لوله ها رو با بست کمربندی یا سیم رابیتس هر جور که راحتین روی نما قرار بدین. چون معمولاً نما سنگ کاری میشه و روی لوله های برق شما رو می پوشونه. بعدش از سرخط این لوله به داخل یک کلید پل وصل کنید تا بشه تمام چراغ های نما رو با یک کلید کنترل کرد. این به سلیقه شما بستگی داره که کلید چند پل نصب کنید.
      می تونید برای روشن و خاموش شدن چراغ های نما، از فتوسل هم استفاده کنید.
      برای اینکه بدونید چه مدل چراغ هایی نصب کنید، می تونید از ساختمون های اطراف ایده بگیرید.

      ۲

  10. سلام و ممنون بابت اطلاعات مفیدتون.بنده برقکاری یک ساختمان را در دست دارم.اولین ساختمونم هستش و در رابطه با نورپردازی داخل و بیرون ساختمان هیچ ایده خاصی ندارم.آیا برای نورپردازی بنده باید ایده بدم یا نماکار ساختمان مشخص کنه که کجاها نور قرار بگیره و چه نوری.
    ممنون میشم اگه در مورد نورپردازی نمای ساختمان بیشتر توضیح بدین.

    ۲

    1. سلام.ممنون از لطف شما. شما می تونید برای هر قسمتی که احتمال میدید بعد از نما کاری قراره اونجا چراغی نصب بشه، یک سیم رزرو قرار بدید. تا بعداً هر ایده ای به ذهنتون اومد بتونید عملی کنید. برای این کار می تونید از آقای نماکار هم مشورت بگیرید.
      به ساختمون های اطراف و اونهایی که نورپردازی خوبی دارند نگاه کنید و ایده بگیرید.

      ۲

  11. با سلام خدمت مدیر محترم سایت…اگر امکان داره یک فایل دقیق در مورد آیفون های صوتی و تصویری در اختیارم قرار بدین …با تشکر

    ۴

    1. سلام. مشغول نوشتن کتاب “نصب عیب یابی و تعمیر آیفون های صوتی و تصویری هستیم. انشاا… آماده شد، بهتون ایمیل میزنیم و اطلاع میدیم.

      ۳

  12. سلام
    با تشکر از بابت تمام مطالب خوب و مفیدتون
    میشه لطف کنید یه توضیح کامل در مورد تفاوت پخش نور چراغهای LED, SMD, COB بدید و اینکه هر کدومش مناسب برای چه منظوریه

    ۴

    1. سلام علی جان. ممنونم
      فناوری چراغ های SMD بعد از LED وارد بازار شد و بعد از همه اینها COB اومد. درسته که تمرکز نور COB ها و SMD ها کمی بیشتر از LED هاست. ولی کلاً تمرکز یا پخش نور به نوع ساخت منعکس کننده و قالب اون چراغ بستگی داره.
      مثلاً همون طور که می بینید، با تعویض عدسی هایی که روی وال واشرها نصب میکنن. می تونن تمرکز یا پخش شدن نور رو در این چراغ ها کم یا زیاد کنن. در صورتی که در تمام این وال واشر ها از SMD های پاور استفاده شده.
      معمولاً برای جاهایی که لازمه نور مسافت زیادی رو طی کنه، مثلاً برای جلوی نمای یک ساختمان بلند، از چراغ هایی استفاده می کنن که نور رو به صورت خطی و متمرکز ایجاد می کنه ولی برای جاهایی که می خوان یک فضای وسیعی رو روشن کنن (مثلاً داخل پارک ها) از چراغ هایی با نور پخش شده استفاده می کنن.

      ۳

  13. با سلام و خسته نباشید خدمت مدیر و تشکر بابت سایت خوبتون،میخواستم ببینم علت چشمک زدن مداوم نور مخفی (ریسه شلنگي ) تو ارتفاع چهار طبقه چی میتونه باشه؟آيا مشکل از ترانسشه یا به خاطر اینکه چون انشعاب برقشو از راه پله گرفتم امکان داره واسه افت ولتاژ باشه،ممنون

    ۲

    1. مجید جان سلام. ممنون از لطفتون. اینکه برقشو از راه پله گرفتین نمی تونه این مشکل رو ایجاد کرده باشه.
      حالا چند تا سوال. این چشمک زدن چطوریه؟ آیا به صورت سریع و مداوم و یه جورایی شبیه لرزش نور هستش؟ یا منظور تون اینه که در حالت خاموش یک نور ضعیفی چشمک میزنه؟

      ۲

        1. سلام. خب اگه در حالت روشن، نور ریسه لرزش داره. ترانس رو عوض کنید، درست میشه.
          اگه در حالت خاموش شلنگ دارای یک نور ضعیف هستش. یا از کلیدهای چراغ دار استفاده کردید، که باید چراغ داخل کلید رو در بیارید. یا به جای فاز، نول رو بردین داخل کلید که باید جای فاز و نول رو عوض کنید. البته بعضی از مدل ریسه ها یک نور خیلی ضعیفی در حالت خاموش ایجاد می کنن که اگر خیلی دقت کنید اون نور رو می بینید.

          ۶

      1. سلام مهندس شبتون بخیر،مهندس ميخاستم ببینم برای یازده تا چراغ FBL 60*60 سیم ۱.۵ کافیه، یا نولشو قوي تر بزنم مثلا ۲.۵ بزنم ،ممنونم….

        ۴

  14. سلام.
    با تشکر از سایت بی نظیرتون… واقعا استفاده کردم.
    تقاضا دارم درصورت امکان مطلب مربوط به نور پردازی رو تکمیل کنین… چند هفته است ک منتظرم و واقعا بهش نیاز دارم…
    ممنون

    ۶

    1. سلام دوست عزیز. بسیار سپاسگذاریم.
      شرمنده بابت اینکه این روزها وقت کمتری برای سایت می گذاریم. چون مشغول نوشتن کتاب آیفون های صوتی و تصویری هستیم.
      پس قول نمی دیم، ولی کامل کردن مطلب نورپردازی رو در اولویت سایر کارها میزاریم.

      ۲

  15. سلام
    میشه نور پردازی راه پله طوری باشه که با پا گذاشتن بروی هر پله نور مخفی همون پله روشن بشه
    یا به صورت رقص نور راه پل روشن شه

    ۱

    1. سلام. ما تا به حال این کار رو نکردیم. ولی اگه یکم وقت بزارین می تونی با سنسور تشخیص حرکت نوری این کار رو انجام بدی. به طوری که وقتی پای فرد روی یک پله قرار گرفت ارتباط نوری بین دو سنسور که در دو طرف راه پله هستند قطع بشه و مدار روشنایی فعال بشه. مثل سنسورهایی که برای جک های برقی در دو طرف درب پارکینگ ها نصب میشه.

      ۱

    2. سلام (با اجازه از مدیر سایت) من این کارو کردم فقط باید با سنگ کار هماهنگ باشی برا گذاشتن سنسور ها و نقشه سیم کشیش هم تقریبا تقریبا مثل اموزش سیم کشی (نورپردازی پله) هستش که مهندس زحمتشو کشیدن و داخل سایت قرار دادن . ولی اول با صاحب خونه قرارداد کن چون ما یه جایی اینکارو کردیم که اون خونواده سگ و گربه داشتن و خانم صاحب خونه شاکی شده بود ک نصف شب چراغا روشن میشه و کلی درگیرش شده بودیم تا فهمیدیم کار گربه طرفه خخخ

      ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853