0
0

جعبه فیوزی با ۲ کلید محافظ جان

11568 بازدید

جعبه-فیوزی-با-2-محافظ-جان

برق ، یک کلمه سه حرفیست که من عاشقش هستم. شاید به این خاطر که پدرم ما را با پول برقکشی بزرگ کرد. پس از کودکی برای ما برق مساوی بود با نان. ببخشید که شیرجه رفتم داخل این مقاله و سلام را فراموش کردم، سلام بر همراهان عزیز سایت آموزش برق. وقتی مقاله جدیدی در مورد برق می نویسم خیلی هیجان زده هستم، چون میدانم که قرار است چیزهای جدیدتری یاد بگیرم و آن را با شما دوستان به اشتراک بگذارم. این روزها چون درگیر دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان هستم، تمام تمرکزم روی این دوره است که یک دوره آموزشی خوب از آب در بیاید. به همین خاطر کمتر وقت می کنم در سایت آموزش برق مقاله ای بنویسم. ولی همیشه در قسمت کامنت ها پاسخگوی دوستانی که این دوره جدید را تهیه کرده‌اند هستم. خب من اسم این مقاله امروز را گذاشته ام جعبه فیوزی با ۲ کلید محافظ جان

ملا نقطی ها می گویند، نگویید جعبه فیوز، بگویید تابلو برق انتهایی. یا نگویید محافظ جان، بگویید کلید جریان باقیمانده (residual-current device). ولی می ترسم بروید الکتریکی سر کوچه تان و بگویید کلید جریان باقیمانده می خواهم، او هم با تصور اینکه قطعه‌ای از بال فضاپیماست، آدرس دکان ایلان ماسک را به شما بدهد. پس فعلاً من آن را همان کلید محافظ جان صدا میزنم تا فروشندگان ما کم کم به اسم درست آن عادت کنند. ولی در این مقاله، مهم من و شماییم که زبان همدیگر را می فهمیم. ما برقکارها مجبوریم که گاهی در داخل جعبه فیوز یا همان تابلو برق انتهایی ۲ عدد کلید محافظ جان نصب کنیم. به این خاطر که مهندسان طراح، جدیداً در بعضی از نقشه های برق ساختمان ۲ کلید محافظ جان طراحی می کنند تا محافظ جان سمت پریزها از محافظ جان سمت روشنایی ها جدا باشد. یا بعضی از مهندسان طراح برای برق حمام یا جکوزی کلاً یک محافظ جان مجزا طراحی میکنند. گاهی هم یک محافظ جان جواب نمیدهد و ما مجبور می شویم که ۲ محافظ جان نصب کنیم. در ادامه به شما خواهم گفت که چه چیزی ما را مجبور به این کار میکند.

نقشه سیمکشی جعبه فیوز با ۲ کلید محافظ جان

من کار نهایی که قرار است انجام شود را در این تصویر پایین به شما نشان میدهم. و بعد به سراغ توضیحات بیشتر میروم.

جعبه-فیوزی-با-2-کلید-محافظ-جان

چیزی که در نقشه بالا در نگاه اول باعث تعجب بیننده خواهد شد، وجود ۲ عدد شینه نول در داخل این جعبه فیوز است. ولی همانطور که می بینید برای ارت تنها یک شینه نصب شده است. دلیل آن هم این است که عملکرد هر محافظ جان به سیستم ارت بستگی ندارد و چه ساختمان ارت داشته باشد و چه نداشته باشد محافظ جان ها کارشان را انجام می دهند. و طبق مقاله قبلی که توضیح دادیم اساس کار یک کلید محافظ جان به این صورت است که جریان خروجی از سیم فاز را با جریان ورودی از سیم نول مقایسه می‌کند و اگر این دو مقدار با هم برابر نباشند محافظ جان متوجه می‌شود که جریان برق در قسمتی از مسیر نشتی پیدا کرده است، و اگر این جریان نشتی بیشتر از حساسیت کلید محافظ جان (معمولاً ۳۰ میلی آمپر) باشد، کلید عمل می کند و مدار را قطع می کند. پس به این خاطر ما برای هر محافظ جان یک شینه نول جدا قرار داده ایم تا جریان خروجی از هر فاز با جریان برگشتی به سیم نول خودش مقایسه شود. و اگر ما تنها یک شینه نول قرار دهیم، در صورت ایجاد نشتی در هر مسیری، هر دو محافظ جان همزمان قطع میکنند و این خواسته مطلوب ما نیست. مثلاً ما می خواهیم اگر در سرخط یکی از پریزها نشتی یا برقگرفتگی اتفاق افتاد، تنها بخش پریزها قطع شود و محافظ جان سمت روشنایی ها عمل نکند و روشنایی ها همچنان برقرار باشند.

در تصویر بالا سیم های نولی که از هر سرخط وارد جعبه فیوز می شوند را ترسیم نکرده ام تا زیاد شلوغ نشود. ولی چون سیم فاز سرخط همه روشنایی ها از محافظ جان سمت راست برق می گیرد، پس سیم نول این سرخط روشنایی ها هم باید به شینه نول سمت راستی وصل شود. و چون سیم فاز سرخط همه پریزها و کولر آبی از محافظ جان سمت چپ برق میگیرد، پس سیم نول سرخط همه پریزها و کولر آبی هم باید به شینه نول سمت چپ وصل شود.

همه سیم های ارت که از سرخط روشنایی ها و پریزها و کولر آبی می آید هم به شینه ارت بالایی وصل میشود.

نکاتی در مورد کلید محافظ جان

نکته ۱:  در نقشه بالا به تعداد هر کلید محافظ جان یک شینه نول مجزا نیاز داریم. یعنی اگر در جعبه فیوز شما ۳ کلید محافظ جان نصب میشد، بایستی ۳ شینه نول مجزا هم قرار دهید.

نکته ۲: در جمله بالا گفتیم که عملکرد هر محافظ جان به سیستم ارت بستگی ندارد و چه ساختمان ارت داشته باشد و چه نداشته باشد محافظ جان ها کارشان را انجام می دهند. ولی اگر به مبحث ۱۳ مراجعه کنید در آنجا ما میخوانیم که برای ساختمان هایی که ارت ندارند نباید محافظ جان نصب کرد. دلیل تناقض بین این دو جمله چیست؟ جمله اول اشتباه است یا جمله مبحث ۱۳؟

هیچ کدامشان اشتباه نیست. نظر من این است که مبحث ۱۳ به این خاطر این جمله را گفته چون نمی خواسته که ما فکر کنیم سیستم ارت یک چیز اختیاریست و اگر نباشد هم مشکلی ایجاد نمی‌شود. ولی در صورتی که نصب سیستم ارت بر نصب محافظ جان ارجحیت دارد، پس حفاظت اصلی بر عهده ارت است و کلید محافظ جان نقش حفاظت تکمیلی را دارد و نمی تواند حفاظت اصلی باشد. یعنی اگر برای ساختمان خودتان برقکشی کردید ولی پول کافی نداشتید، و باید از بین ارت و محافظ جان یکی را انتخاب میکردید، حتماً شما باید ارت را انتخاب کنید و نصب محافظ جان در اولویت بعد از ارت قرار میگیرد. پس این جمله که عملکرد محافظ جان ربطی به ارت ندارد بین خودمان باشد، تا عزیزان بسازبفروش آن را دست آویز قرار ندهند و چیز اصلی را رها کنند و وجدانشان را با آن چیز فرعی قانع کنند. و چیز دیگری که احساس میکنم این است که مبحث ۱۳ این نظر را برای ساختمان های جدیدی که بعد از ویرایش مبحث ۱۳ انجام شده می دهد، یعنی می گوید که در ساختمان های جدید حتماً باید اول ارت نصب شود و سپس کلید محافظ جان قرار گیرد. چون در ساختمانهای جدید اگر مالک حاضر نشود ارت اجرا کند پس حتماً برای خرید محافظ جان هم قانع نمی شود.

ولی این جمله مبحث برای ساختمان های قدیمی که مثلاً ۳۰ یا ۴۰ سال قبل ساخته شده اند دلالت ندارد. پس در ساختمان های خیلی قدیمی که ارت ندارند اگر می توانید یک میله ارت ساده به طول ۲ متر در کنار کنتور در زمین بکوبید و در پریزها سیم ارت قرار دهید. ولی اگر امکانپذیر نبود، برای آخرین تلاش، نصب یک محافظ جان در داخل جعبه فیوز از نبودش خیلی بهتر است.

نکته ۲-۲: فکر میکنم این جمله آخر باز برای شما ابهامی ایجاد کرد. پس برای آن یک مثال میزنم. فرض کنید که بدنه دستگاه ماشین لباسشویی دچار اتصال بدنه می شود و سیم فاز در داخل دستگاه به بدنه متصل میشود، اگر ساختمان دارای سیستم ارت باشد، و کلید محافظ جان هم نصب شده باشد، از سیم فاز به سیم ارت (که به بدنه وصل است) نشتی رخ می دهد و کلید محافظ جان که در داخل جعبه فیوز گوش به زنگ ایستاده، سریعاً این قضیه را متوجه می شود و عمل میکند و برق را قطع میکند. ولی اگر ساختمان ارت نداشته باشد، اولین شخص بدشانسی که دستش را به بدنه ماشین لباسشویی بزند، دچار برقگرفتگی می شود و جناب عزرائیل دستش را روی گلوی او فشار میدهد. همین که جریان برقگرفتگی به بیشتر از ۳۰ میلی آمپر برسد محافظ جان عمل میکند و آن شخص از دست عزرائیل جان سالم به در میبرد. یعنی در ابتدا و برای یک لحظه کوتاه شخص دچار برقگرفتگی می شود ولی کار به بهشت زهرا نمی کشد. برای همین است که گفتم نصب کلید محافظ جان در ساختمان هایی که ارت ندارند از نبودنش بهتر است.

نکته ۳: استاندارد میگوید که کلید محافظ جان باید آخرین وسیله حفاظتی نصب شده در طرف مصرف کننده باشد. یعنی اگر بخواهید خیلی مقرراتی عمل کنید باید به تعداد هر کلید مینیاتوری که در ابتدای هر سرخط قرار میدهید یک کلید محافظ جان هم بعد از کلید مینیاتوری قرار دهید، ولی از آنجایی که قیمت کلید محافظ جان بالاست (الان در حدود ۵۰۰ هزار تومان) کمتر مالکی حاضر می شود که اینقدر هزینه کند و تعداد زیادی محافظ جان تهیه کند. بنابراین ترجیح می دهند که تنها یک محافظ جان در ابتدای تمام کلیدهای مینیاتوری نصب کنند که این هم از سر ناچاری و برای کاهش هزینه بد نیست. که ما نقشه سیمکشی جعبه فیوز با یک کلید محافظ جان را در مقاله قبلی برایتان ترسیم کردیم. ولی این را بدانید که خارجی ها آنقدر کارشان درست است که کلید محافظ جان را دقیقاً در داخل پریزهای برق جاسازی کرده اند تا کلید محافظ جان آخرین وسیله حفاظتی نصب شده در طرف مصرف کننده باشد. من هنوز این مدل پریزها را در کشور ندیده‌ام ولی اگر در سایت آمازون سرچ کنید این مدل پریزهای محافظ جان سرخود را می بینید.

نکته ۴: گفتیم که گاهی وقتها حتی اگر مهندس ناظری هم نباشد تا شما را وادار به نصب ۲ کلید محافظ جان کند ولی مجبورید که بجای یک کلید محافظ جان، دو کلید محافظ جان نصب کنید، ولی چه چیزی ما را مجبور به این کار می کند؟ یک مثال میزنم تا بهتر متوجه شوید.

تمام وسایل برقی موتوری حتماً دارای مقداری نشتی جریان هستند. منظورم دستگاه هایی مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، پنکه… و کلاً هر دستگاهی که داخل آن یک موتور الکتریکی در حال چرخش است. البته خیلی از وسایل برقی بدون موتور هم مقداری نشتی جریان دارند، مثلاً در دستگاهی مثل تستر و مایکروویو یا همین دستگاه های فتوکپی که در مغازه های تایپ و تکثیر می بینید مقدار زیادی نشتی جریان ایجاد میشود. خب گفتیم که کلید محافظ جان اگر نشتی ۳۰ میلی آمپری را احساس کند مدار را قطع میکند. پس اگر شما تعداد زیادی از این وسایل برقی را در منزل خود داشته باشید و هر کدامشان به تنهایی مقداری نشتی جریان داشته باشند، در نهایت امکان دارد که جمع جبری این نشتی ها به ۳۰ میلی آمپر برسد، و کلید محافظ جان را به اشتباه بیندازد و کلید عمل کند.

مثلاً امکان دارد که یک مشتری به شما زنگ بزند و بگوید که: همین که من دستگاه تستر را روشن میکنم کلید محافظ جان عمل میکند، و بعد شما مراجعه میکنید و دستگاه تستر را به تنهایی که تست میکنید می بینید دستگاه سالم است و مشکلی ندارد. این مورد معمولاً به این خاطر اتفاق می افتد که مثلاً یخچال ۱۰ میلی آمپر، ماشین لباسشویی ۱۰ میلی آمپر و دستگاه سشوار ۵ میلی آمپر نشتی جریان دارند و همین که دستگاه تستر روشن میشود، چون این دستگاه هم ۵ میلی آمپر نشتی جریان دارد، پس مجموع همه اینها به ۳۰ میلی آمپر میرسد و کلید محافظ جان به اشتباه فکر میکند که در جایی یک برقگرفتگی یا نشتی کلی اتفاق افتاده و برق را قطع میکند. در اینصورت خیلی از عزیزان برقکار دنبال پیدا کردن مشکل نمی گردند و تنها کاری که می‌کنند این است که کلید محافظ جان را از مسیر برمیدارند. یا می گویند کلید خراب است و آن را جدا می کنند و آن همه سرمایه را هدر و بدون استفاده می کنند. ولی در این حالت بهترین کار این است که ما دو کلید محافظ جان نصب کنیم، و بارها را بین این دو کلید محافظ جان تقسیم کنیم، در این صورت ۱۵ میلی آمپر نشتی روی محافظ جان اول و ۱۵ میلی آمپر نشتی روی محافظ جان دوم می افتد و هیچ کدامشان عمل نمی کنند. و مشکل حل خواهد شد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=10861
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

140 نظر در مورد جعبه فیوزی با ۲ کلید محافظ جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. سوال :.در برق سه فاز، قبل از محافظ جان باید یک مینیاتوری سه فاز قرار داد یا سه عدد مینیاتوری تک فاز ؟

    ۲

  2. سلام مهندس چطورین
    حقیقتا من چند وقت پیشم‌پیام دادم بهتون کنتور ۱۵ آمپره و من محافظ جان ۱۶ امپر پیدا نکردم بهتر نیست محافظ جان ۲۵ آمپر بزارم مشکلی نیست
    و بنظرتون اشکال نداره که توی کنتور بزارم مخافظ جان زا و بعل یه فیوز کلی برای همه فیوز های جعبه فیوز برازم؟
    اینطدری بنظرتون بهتر نیست

    ۲

    1. سلام محمد جان، اگر محافظ جانی که نصب میکنید از نوع RCCB باشه شما محافظ جان ۱۰۰ آمپر هم نصب کنید عیبی نداره، فقط هزینه تون میره بالاتر. و دقت کنید که جریان نشتی محافظ جان ۳۰ میلی آمپر باشه.
      اگر محافظ جان رو داخل جعبه فیوز واحد بزارید که به مصرف کننده ها نزدیک تر باشه بهتره.
      بله فیوز کلی هم قبل از محافظ جان قرار بدید.

      ۴

      1. تشکر مهندس. فرق بین rcbo rccb چیست؟
        و چیزی که من متوجه شدم rccb برای نشت جریان هست بیشتر و امپرش فرق نمیکنه مثلا ۱۵ و ۲۵ و ۳۲ و…
        اما rcbo براش نشت جریان و اتصال کوتاه هم هست و باید امپرش دقیق و درست باشه

        مهندس داخل نت سرچ کردم یه کلید هایی بود که ۴ پل بودند اونا rcbo هستند؟ یا از مدل چهارپل بود؟ منظورم اینکه که هر دو محافظ جان یه فاز و نول باید بهشون و گرفت ازشون ولی اون تعداد پل و اینا که ربطی به نوع محافظ جان ندارد؟؟

        ۲

        1. خواهش میکنم، بله توضیح شما در مورد RCCB و RCBO درست هست.
          ولی از نظر ظاهر اینها کاملاً شبیه هم هستند، اون ۴ پل ها که می فرمایید برای برق سه فاز هست نه برق خانگی.
          RCCB و RCBO هر دوشون دو تا ترمینال بالا داره که فاز و نول وارد میشه، و دو تا ترمینال پایین داره که فاز و نول ازش خارج میشه.

          ۵

      2. سلام
        خیلی مخلصم
        من توکرمان پروژه ارتش مشغول به کارم(حدودا۲۰بلوک۵۰۰واحد)
        بچه های نصاب جعبه فیوز ورودی روبه محافظ نصب کردن وبعدبه فیوزاصلی…آیااشکالی داره؟؟من خودمم همین کارومیکنم..خواستم قوانین این موضوع روبدونم..ممنون

        ۴

        1. سلام. بله استاندارد میگه در ابتدای مدار جعبه فیوز باید یک کلید مینیاتوری قرار بگیره تا هم از کابل اصلی محافظت کنه و هم اینکه اگر جعبه فیوز نیاز به سرویس و تعمیر داشت بشه با اون فیوز برق کل جعبه فیوز رو قطع کرد.

          ۲

    1. با سلام ممنون همچنین
      دو دلیل برای این پدیده وجود داره :
      ۱. همواره برای کنتور های ۲۵ آمپری کابل ۴ و ۳۲ آمپری کابل ۶ و … قرار میدیم سپس این کابل وارد مینیاتوری ها که میشه اونجا نمره سیم ها فقط ۱.۵ یا ۲.۵ یا نهایتا ۴ برای سیستم های سرمایش تبرید تراکمی هستش و اینجا هر مینیاتوری از مدار خودش در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت میکنه اما از کابل اصلی ای که الان گفتم از کنتور اومده هیچ محافظتی نمیشه ، حالا ممکنه مصرف برق تمام یا اکثر مدار ها بره بالا (این مشکلی که میگم توی ساختمان هایی که مدار های بیشتر و به طبع مینیاتوری های بیشتری دارند بیشتر رخ میده) اما اضافه بار به حدی نباشه که مینیاتوری هر مدار جریان رو قطع کنه اما مجموع جریان مصرفی ساختمان که برابر با مجموع جریان مصرفی هر مدار هستش و از اون کابل اصلی عبور میکنه و تامین میشه از حد مجاز اون کابل بیشتر بشه و سبب سوختن کابل و یا آتش سوزی بشه ، پس لازمه تا یه مینیاتوری در مسیر کابل اصلی قرار بدیم تا زمانی که مصرف برق مجموع ساختمان میره بالا اما توی هر مدار هنوز اضافه باری رخ نداده اون مینیاتوری اصلی از کابل اصلی حفاظت کنه و مدار رو قطع کنه

      این رو با یه مثال میگم تا بهتر متوجه بشید :
      فرض کنید یه واحد ساختمان یه کنتور ۲۵ آمپری داره و توسط ۵۰ متر کابل نمره ۴ برق اومده به تابلو مینیاتوری ، این ساختمون دو مدار روشنایی با فیوز ۱۰ آمپر ، ۲ مدار پریز با فیوز ۱۶ آمپر و چهار مدار کولر اسپلیت ۲۴۰۰۰ مثلا با فیوز ۳۲ آمپر داره
      الان شبه و همه لامپ ها و مصرف کننده های آشپزخانه و کولر گازی روشنه ، از مدار روشنایی هال و آشپزخانه ۸ آمپر ، از مدار روشنایی اتاق خواب ها ۸ آمپر ، از مدار پریز های آشپزخانه ۱۴ آمپر ، از مدار پریز های هال و اتاق خواب ۱۵ آمپر ، و از مدار هر یک از اسپلیت ها ۱۲ آمپر برق عبور میکنه اما همانطور که میدانید هیچ یک از فیوز ها قطع نمیشن چون جریان مدارشون از آستانه فیوز کمتره
      حالا مجموع جریان مصرفی ساختمان رو محاسبه می کنیم که برابر با مجموع جریان مصرفی هر مدار هستش :
      ۸۱ = ۸ + ۸ + ۱۴ + ۱۵ + (۳ × ۱۲)
      می بینید که مجموع جریان مصرفی این ساختمان ۸۱ آمپر هستش که این ۸۱ آمپر از اون کابل نمره ۴ که نهایتا ۴۰ آمپر رو میتونه عبور بده داره عبور میکنه ، یعنی دوبرابر یه مقدار بیشتر ، حال اگه یه فیوز اصلی روی کابل اصلی نباشه که این اضافه بار رو تشخیص بده و قطع کنه اون کابل ظرف چند ثانیه آتش می گیره و ساختمون میره روی هوا ، پس نقش این فیوز اصلی اینجا مشخص میشه (البته این مقادیری که گفتم فرضیه الان دیگه همه لامپ ها و وسایل برقی فوق کم مصرف شدند ، همچنین کولر های اینورتر هم روی دور پایین کمپرسور مصرف برقشون پایینه اما اینو بدونید که همین اسپلیت ها هم زمانی که دورشون زیاد میشه باز هم پرمصرف اند ، با این حال هم که وسایل فوق کم مصرف شده بهتره این حفاظت صورت بگیره تا هیچ مشکلی خدای ناخواسته پیش نیاد)

      ۲. دومین دلیلی که واسه نصب این فیوز هستش اینه که وقتی کلید محافظ جان خراب میشه بدون اینکه نیاز باشه برق ساختمان رو از طریق کنتور قطع کنیم با همین فیوز قطع کنیم و با خیال راحت اقدام به تعویض کلید محافظ جان کنیم

      با ارزوی موفقیت و سلامتی

      ۲

      1. مهندس خیلی عالی توضیح دادید
        پس همیشه بهتره در هر ساختمون قبل از محافظ جان یک فیوز مینیاتوری به مقدار آمپر کنتور و برابر با محافظ جان بزاریم
        مهندس یه سوال دیگ یه ساختمون هست کنتور ۱۵ آمپر داریم بعد بیایم یه فیوز ۱۶ امپر c بزاریم و بعد بدیم توی محافظ جان ۱۶ آمپر و بعد مینیاتوری
        البته تمامی فیوز های مینیاتوری بعدی اونم ۱۶ آمپر هست
        ولی در کل برای محافظت از ساختمان و جلوگیری از اتش سوزی و… خوبه
        بنظرتون این کار خوبه؟ و توضیحاتم درسته؟

        ۲

          1. سلام چشم
            ولی کنتور ۱۵ امپره و فیوز خروجی خود کنتور هم ۱۶ امپر b هست جال با این وجود فیوز ۱۶ بگیرم یا ۱۵؟

            ۲

        1. سلام تو حمام هم جواب میده محافظ جان اگه کلید خیس باشه موقعه بیرون اومدن با بدن خیس اگه کلید رو خاموش کنی برق بگیره تو این موقعه هم عمل میکنه ممنون

          ۲

  3. سلام خسته نباشید
    برای نول و ارت از شینه استفاده می کنیم .
    برای فاز باید از چی استفاده کنیم؟ که بتونیم به چند فیوز فاز را بدیم؟

    ۲

    1. سلام
      از چیزی به نام شینه مینیاتوری استفاده میشه، که ورودی همه مینیاتوری ها رو به همدیگه متصل میکنه. البته نوع غیر استاندارد این شینه های مینیاتوری در بازار زیاده و باید از شینه های استاندارد استفاده بشه که در موقع نصب به راحتی داخل ترمینال مینیاتوری ها بره و تماس کامل ترمینال ها رو برقرار کنه، اگر شینه استاندارد پیدا نکردید از تکه سیم های کوتاه نمره ۶ هم می تونید استفاده کنید.
      تصویر یک شینه مینیاتوری رو در شکل مقابل می بینید. شینه مینیاتوری

      ۲

  4. سلام آیا باید هر دو سیم خروجی از کنتور برق که به جعبه فیوز وارد میشوند و به فیوز محافظ جان میرسند باید از یک نوع باشند میشود فاز سیم ۴باشد نول سیم ۲/۵باشد باتشکر

    ۲

    1. سلام حسین جان
      با توجه به این مسئله که آمپراژ برق در سیم فاز و نول یکی هستش پس این دو سیم از لحاظ نمره هم باید برابر باشند ، پس اون کار اشتباهه و شما باید هر دو رو نمره ۴ بذارین

      ۲

  5. برای باغ بعد از کنتور چه قطعاتی نصب کنم؟وسایل مصرف کننده شامل ریسه خطی ۲۲۰ولت،دوربین مداربسته،لامپ وپروژکتور. ایا کنتاکتور،محافظ جان،کلید اتوماتیک،یاغیره نصب شه کدام مورد بهتره وباهم ترکیب شه؟برای منطقه دیگری نصب پمپ اب،ساعت فرمان میخام انجام بدم ایا کنتاکتور وصل شه یا قطعه دیگر؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۳

    1. سلام فرزاد جان. نیازی به کنتاکتور یا کلید اتوماتیک نیست، یک کلید محافظ جان و تعدادی کلید مینیاتوری برای هر سرخط کافیه، اگر خواستید بیشتر هزینه کنید یک محافظ کلی برق ساختمان هم نصب کنید.

      اگر برای پمپ آب می خوایید ساعت فرمان نصب کنید، بهتره یک کنتاکتور هم بعد از ساعت فرمان نصب کنید تا طول عمر ساعت فرمان بیشتر بشه.

      ۱

  6. سلام
    دلیل اینکه قبل محافظ جان یه فیوز کار میکنن چیه.

    وقتی اسپیلت رو روشن میکنیم محافظ جان میپره قبل محافظ جان فیوز دیگری نیست.دلیل چیه…

    ۲

    1. سلام
      محافظ جان خودش قبل از همه فیوز ها نصب میشه و من ندیدم قبل از اون فیوز دیگه ای قراربدن و دلیلی هم واسه انجام این کار وجود نداره
      در این اتفاق هم یا کولر اتصال بدنه داره یا کمپرسورش نیم سوزه
      آیا کولر گازی نو هستش یا قدیمیه ؟؟؟؟؟

      ۴

      1. سلام مهندس کفایتی بزرگوار

        در تابلو برق ورودی یه فیوز مینیاتوری قرار میدن بعد محافظ جان رو کار میکنن…خیلی جاها و همچنین در اینترنت دیدم…ولی دلیلش رو نمیدونم همچنین

        این اتفاق افتاده برا اسپیلت های نو در منازل مسکونی نو ساز که استا کار ما کار کرده تا اسپیلت رو روشن میکنیم محافظ جان میپره…سیم شماره ۴ هست برا اسپیلت

        همچین اتفاقی هر جا که اسپیلت نصب کردن اتفاق افتاده و بنده خدا استا کار ما از مدار محافظ جان خارج کرده اسپیلت رو

        ممنون بابت زحمات

        ۴

        1. سلام ایمان جان
          ممنونم از شما
          بله شما درست می فرمایید در جعبه فیوز های مجهز به دو محافظ جان همینطوره ، یه فیوز قبل از محافظ جان ها میذارن و من فکر کردم شما جعبه های تک محافظ جان ها رو میگین عذر میخوام
          والا این مشکلی که می فرمایید نباید پیش بیاد و من بنده ندیدم جایی رخ بده ولی شما میتونید آمپراژ مصرفی کولر گازی رو با مولتی متر اندازه گیری کنید و با حد مجاز آمپراژ اون کلید محافظ جان مقایسه کنید
          یه موضوع دیگه که به ذهنم میرسه هم اینه که دقت کنید اگه دوتا محافظ جان داخل مینیاتوری دارید نول هاشون به هم متصل نباشه
          باز هم اگه سوالی بود در خدمتم
          موفق و موید باشید

          ۳

      2. سلام آیا امکان دارد که مقدار جریان مصرفی اسپلیت از ظرفیت محافظ جان بیشتر باشه و به همین دلیل محافظ جان قطع بکنه

        ۲

        1. سلام. امکانش کمه. چون محافظ جان های بازار از نوع RCCB هستند و اینها اصلاً نمی تونن که اضافه بار رو تشخیص بدن، مگر اینکه ترکیبی باشن یعنی از نوع RCBO
          و اینکه شما باید جریان مصرفی اسپلیت رو از روی پلاک اون بخونید و با جریان نامی محافظ جان مقایسه کنید، اگر این مقدار کمتر باشه خب قطعاً محافظ جان قطع نمی کنه.

          ۵

    2. سلام با کسب اجازه از استاد مرادی
      کلیدمینیاتوری که قبل از محافظ جان هستش برای قطع برق کل ساختمان میباشد . برای خدمات و تعمیرات یا تعویض محافظ جان در صورت خرابی

      همونجور که استاد گفتند هر دستگاهی که موتور یا کمپرسور یا هر چیز که سیم پیچ داشته باشه دارای مقداری نشتی جریانه به همین دلیل اگر این نشتی بیشتر از ۳۰ میلی آمپر باشه محافظ جان عمل میکنه

      ۳

      1. ممنونم از شما آقا هادی عزیز. در تکمیل توضیحات جنابعالی،از وظایف کلید مینیاتوری قبل از محافظ جان، محافظت از کابل اصلی هم هست.

        ۳

  7. سلام مهندس ببخشید تو مقاله گفتین باید دو تا شینه نول باشه ولی از کنتور یه نول میگیرم پس یعنی ده تا شینه بزارین بازم به یه نول ختم میشه طرز وصل رو راهنمایی کنید؟

    ۲

    1. سلام
      حرف شما کاملا درسته ولی باید بعد از هر محافظ جان یک شینه جداگانه قرار بدیم تا اینکه بتونند نشتی جریان مربوط به مدار خودشون رو به درستی تشخیص بدند و نباید انشعاب نول های بعد از دو کلید محافظ جان به هم اتصال داشته باشه ، اینطوری اگه نول هاشون رو به هم وصل کنیم همواره جریان فاز و جریان نول محافظ جان ها با هم اختلاف پیدا میکنه و سبب خطای سیستم ها میشه
      اگه نامفهومه اینطوری در نظر بگیرید : مثلا دو محافظ جان داریم که به مدار های A و B وصلند ولی نول هاشون به هم متصله ، حال محافظ جان مدار A مقدار ۴ آمپر و مدار B مقدار ۶ آمپر برق از فازشون عبور میکنه و جریانی که به نول ها اعمال میشه برابره با ۱۰ آمپر یعنی مجموع جریان دو سیم فاز هر مدار !!!! اکنون اگه در مدار B برق گرفتگی صورت بگیره و مثلا ۴ آمپر جریان اصطلاحا به زمین نشت کنه اونوقت ۶ آمپر دیگه از اون ۱۰ آمپر طبیعتا برمیگرده به سیم نول و محافظ جان مدار B میبینه که فاز و نول هر دو ۶ آمپر جریان حمل میکنند پس با خیال راحت تصور میکنه که شرایط طبیعیه و هیچ جا نشتی جریانی صورت نگرفته در صورتیکه در مدار B یه برق گرفتگی اتفاق افتاده پس برق قطع نمیشه و بنابرین این حادثه اتفاقات ناگواری را رقم میزنه ، اما اگه سیم های نول دو مدار به هم متصل نبود در چنین شرایطی از سیم فاز مدار B میزان ۶ آمپر عبور میکرد و مقدار ۴ آمپر هم به دلیل برق گرفتگی نشتی جریان داشتیم پس ۲ آمپر بر میگشت به سیم نول و وارد محافظ جان میشد ، در این حالت محافظ جان این اختلاف جریان رو سریعا شناسایی میکرد و مدار فورا قطع میشد

      ۴

      1. سلام ممنون از پاسختون ببخشید الان اگه دو تا شینه بخوایم بزاریم باید نول رو از کنتور بگیریم یعنی کابلی که از کنتوربه داخل واحد میاد رو ۴ رشته قرار بدیم یا که نه فقط مشخصا از هم جدا باشه تو تابلو داخل واحد یعنی همون کابل ۳ رشته بیاد و سیم نول رو به دو قسمت تقسیم کنیم

        ۲

        1. سلام همون سه رشته کافیه
          بلاخره اینا تهشون به یه جا متصل میشه و بنده فقط برای اینکه به محافظ جان هر مدار فقط نول اون مدار وصل بشه میگم که دو شینه قرار بدین و نول رو دو شاخه کنین
          همون نول پشت مینیاتوری ها رو دو قسمت کنین و هر شاخه اونو بدین به یکی از شینه ها

          ۱

  8. مهندس جان سلام وعرض ادب
    بنظرمن محافظ جان برای واحدمسکونی درحمام وآشپزخانه اولویت داره، پس بهتره تواین فضااستفاده بشه یااینکه نظرشماست که درکل فضای واحدمسکونی پخش باشه?
    ضمنا من چطورمیتونم مقالات شمارو راجع به ۱ مسیروچگونه خوابوندن لوله درواحدنوساز ۲طرزوتعداد سیمها جهت سیم کشی ازکنتور ومینیاتوریها برای هرقسمت ازواحدموردنظر پیداکنم وبخونم
    درکل جزییات سیم کشی ساختمون ازصفر تا انتهای سیم کشی+سایزهای سیم مورد استفاده رومیخوام اصولی بدونم،
    بازهم اززحماتتون ممنون وسپاسگذارم

    ۲

    1. سلام آقا حامد
      کلید محافظ جان وظیفش پیشگیری از هرگونه برق گرفتگی و نشتی جریان هستش بنابرین باید در تمام ساختمان نصب بشه ، البته واسه بالا رفتن دقت کار معمولا برقکار ها میاند محل های مرطوب مانند سرویس و حمام و آشپزخونه رو مجهز به یه محافظ جان جداگونه میکنند ، ولی در کل وجودش الزامیه و مزایای زیادی داره ، خود من یه بار با این محافظ جان از برق گرفتگی نجات پیدا کردم هنگامی که داشتم سیم کشی کلید یه کولر رو ترمیم میکردم و یه لحظه دچار برق گرفتگی شدم
      شما میتونید از دوره های آموزش عملی برق ساختمان و همچنین کتاب آموزش جامع برق ساختمان جناب مهندس مرادی گرامی استفاده کنید

      ۲

  9. سلام
    من تازه یک واحد آپارتمان خریدم که درون تابلو برق ورودی داخل واحد فیوز محافظ جان دارد. برق ساختمان سه فاز است و از کلید محافظ جان سه فاز استفاده شده است.کابل ورودی به جعبه فیوزهای اصلی آپارتمان ۶*۵ هست یعنی ۵تا کابل سایز۶. از این ۵ تا کابل سه تای آن فاز هستند و یکی نول با رنگ آبی و سیم پنجم زرد رنک هست که همان ارت است. سه فاز و سیم آبی نول وارد محافظ جان شده اند و از خروجی محافظ جان مجددا چهارتا خروجی دارد که سه تا فازها را بین فیوز مینیاتوری ها تقسیم کرده است(هر یک فاز خروجی از محافظ جان به سه یا چهارتا فیوز مینیاتوری متصل شده) و قسمتهای مختلف فازشان را از مینیاتوریها گرفته و نول آنها با هم جمع شده اند و ملاحظه میشود که هفت هشت تا سیم آبی نول به هم پیچیده شده اند. و از پریزهای ساختمان هم سیمهای زرد که خط سبز باریکی دارند درون همین جعبه آمده اند و باهم مشابه نول ها جمع شده اند. ولی گویا قبلا همین دسته سیمهای زرد ارت به سیم زرد ارت ورودی ساختمان وصل بوده ولی الان سیم زرد ارت ورودی به واحد من از دسته سیمهای زرد جدا شده و چسب برق زدن بهش. از مالک قبلی سوال کردم گفت پارسال زمستان که باراندگی بود برق واحد قطع شد و کلید محافظ جان هی عمل میکرد . برقکار اوردم این سیم زرده رو از مابقی سیمهای زرد جدا کرد و مشکل برطرف شد و تا الان دیگه محافظ جان الکی عمل نمیکند. حالا سوال من این است که با توجه به اینکه واحد ما دارای وان جکوزی میباشد و موتور برقی آب داخل وان را بگردش در میآورد. آیا خدایی نکرده خطری هنگام استفاده از جکوزی برای ما ندارد؟ و با همین شرایط اگر خدایی نکرده موتور پمپ آب جکوزی اتصالی کند محافظ جان عمل خواهد کرد؟ متشکرم از راهنمایهای مفید شما

    ۲

    1. سلام
      اگه سیم ارت وجود داشت بهتر بود ولی اگه خدای ناکرده این پمپ اتصالی کنه چون آب با زمین در تماسه محافظ جان عمل میکنه نیازی به ارت واسه عملکرد محافظ جان تو این شرایط نیست اما شما انشعاب ارت رو قطع نکنین و اتصال اونو از کلید محافظ جان فقط جدا کنین چون ارت خودش مانع خیلی از حوادث برق گرفتگی میشه

      ۲

  10. سلام.مهندس عزیز خسته نباشید
    میخوام برای یه ساختمون که ارت نداره محافظ جان بزارم.مشکلی از نظر محافظت و ایمنی نداره؟

    ۴

    1. سلام آقا میثم سلامت باشید
      بله میتونید استفاده کنید زیرا محافظ جان فقط جریان عبوری از فاز و نول رو با هم مقایسه میکنه و در صورت وجود اختلاف بیش از ۳۰ میلی آمپر مدار رو باز میکنه ولی ارت کاربردای خوبی نظیر جلوگیری از نشتی جریان در بدنه وسایل برقی داره پس ارت داشته باشید بهتره ولی اگه ارت هم ندارید بله میتونید استفاده کنید مشکلی نداره

      ۲

  11. سلام برای یک ساختمان دوطبقه قدیمی میخوام دو کلید محافظ جان نصب کنم اگر نشتی بیشتر از ۳۰ باشد چطوری میشه مشکلش رو حل کرد چون همه سیم کشی ها مستقیم به کنتور وصل شده امکان نصب دو کلید محفظ جان نیست
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    ۲

  12. سلام روز خوش
    من سوالی ندارم! فقط خواستم تشکر کنم از نوشته بسیار زیباتون من از سایت آقای شاهین کلانتری روی این لینک کلیک کردم و فقط بخاطر اینکه حس کنجکاویم قلقلکم میداد مقالتون رو خومدم و شما رو تحسین می کنم بخاطر نوشته زیباتون.
    برقرار باشید.

    ۲

    1. سلام. ممنونم امین جان بابت انرژی مثبتی که فرستادی، و ممنونم از شاهین عزیز. من همیشه وبلاگ ایشون رو دنبال میکنم و سبک نوشته هاشون رو خیلی دوست دارم.

      ۱

  13. سلام مهندس خوبین ،خسته نباشین
    ممنون از سایت خوبتون
    یکی از واحدا ک کارربرقشون رو انجام دادم میگه شبا ،بدون پریدن فیوزا ،ب مدت ۲۰ثانیه میره دوباره وصل میشه ،سر راه هم محافظ جان ۳۲امپر هم هس ،

    ۱۳

    1. سلام. مرسی. اگر تنها یکی از واحدها این مشکل رو داره، اول کلید های مینیاتوری و بعد محافظ جان رو بررسی کنید که سالم باشه، کافیه برای یک هفته یک فیوز سالم رو با فیوزهای قبلی جایگزین کنید و تست کنید.
      احتمال اینکه از خود کنتور هم باشه هست.

      ۱۴

  14. همکار خوبم اگر سیستم نول ارت نشه محافظ جان درست عمل نمیکنه باید تو نول هیچ جریانی نباشه برا همین گفتن ارث نباشه درست عمل نمیکنه

    ۹

    1. سلام محمد جان، مرسی که در بهتر شدن این مقاله آموزشی همکاری میکنید. اجازه بدید چند نفر دیگه از دوستان هم نظرشون رو در مورد این کامنت بگن تا ببینیم مجموع نظرات چی میگه.
      در کل من خودم موافقم که برای ساختمان های خیلی قدیمی که ارت ندارند محافظ جان نصب بشه. از بقیه دوستان هم میخوام که مشارکت کنند و نظرشون رو بگن؟

      ۱۱

  15. سلام مهندس مرادی عزیز.
    کتابهای معرفی شده روخریدم ،عالیه،
    فقط کتاب آموزش جامع برق ساختمان و سیستمهای اعلان حریق موجود نیست ،به این زودی چاپی ندارین؟

    ۹

    1. سلام جناب میهنی. ممنونم از شما. خداروشکر که راضی بودید.
      کتاب آموزش جامع برق ساختمان تا سه ماه آینده چاپ نخواهد شد. فعلاً می تونید نسخه پی دی اف رو تهیه کنید.

      ۱۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853