نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

ولتاژ و جریان در برق

28800 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. خسته نباشید
    تعدادی لامپ ۱۵ وات (یخچالی) به صورت سری به هم وصل کردم
    موقعی که روشن میکنم نور بسیار ضعیفی تحویل میده، اتصالات اشتباه هست یا کلا در شری بندی این اتفاق میفته؟
    اکر باید موازی ببندم راهنماییم کنید که چجوری باید این کار رو‌انجام بدم
    ممنون از لطفتون 🌱

    ۷

    1. سلام. مرسی. خب بله دیگه در اتصال سری، نور لامپ ها کم میشه، اگر می خوایید همشون نور حداکثری رو بدن، باید بصورت موازی وصلشون کنید. حالت موازی یعنی اینکه یک سیم نول رو باید به تک تک لامپ ها وصل کنید و بعدش یک سیم فاز رو هم ترمینال دیگه هر کدوم از لامپ ها وصل کنید. بعدش در مسیر فاز اصلی یک کلید نصب کنید.

      ۶

  2. سلام
    ما یک مغازه داریم که در باز سازی اخیر برقش توسط خودمان کشیده شد
    توسط هیچ یک از پریز ها از لحاظ برق مشکل نداریم ولی دو عدد مهتابی هست که هی ترانسشان می سوزد دلیلش چه می تواند باشد
    البته ناگفته نماند که پارسال مغازه مقداری آتش گرفت و کونتر برق نیز مقداری حرارت دید و بعد از آن ما مغازه را باز سازی کردیم ولی کونتر را بررسی نکردیم
    می خواستم ببینم چه باید کرد ممنون

    ۲

    1. سلام. اتصالات سست، زخمی شدن سیم ها، استفاده از ترانس نامرغوب معمولاً باعث سوختن لامپ ها میشه. البته اگر کنتور برق هم حرارت دیده باشه احتمال داره ترمینال های محل اتصال سیم ها آسیب دیده باشه و باعث بشه تماس سیم ها به درستی برقرار نشه.

      ۱۰

  3. برای من امپر برق مهمه با ولتاژ ۲۲۰ باید چکنم برق کار آوردم گفته تا۷۰ امپر بیشتر نمیتونی برق بگیری ولی من ۱۴۰ امپر برق لازم دارم

    ۷

    1. سلام. تنها راهش اینه که چند تا کنتور برق داشته باشین، البته اداره برق به ازای هر واحد مسکونی یک کنتور بیشتر نمیده.

      ۹

    1. سلام. این سوال شما اشتباهه. نباید گفت هر ولت چند آمپره!!!
      مثلاً ما ۱۲ ولت ۱۰ آمپر هم داریم. ۲۲۰ ولت ۱ آمپر هم داریم. ولتاژ رو خود شما به دستگاه مصرف کننده اعمال می کنید ولی آمپر رو خود دستگاه مصرف کننده به مقداری که نیاز داره از سیم ها میکشه.

      ۷

  4. با سلام و وقت بخیر
    خواستم بدونم برق شهر که ۲۲۰ ولت ، چند آمپر هست؟ یا حداکثر چند آمپر میتونی از برق تک فاز بگیری؟
    ممنونم

    ۷

  5. سلام. اگه ولتاژ برق کشور پایین تر باشه مثلا ۱۱۰.تاثیری در امنیت بیشتر از لحاظ برق گرفتگی داره؟
    امکانش هست ک چنین اقدامی بشه.یا هزینه زیاد داره یا شدنی نیست؟

    ۹

  6. سلام کنتور ما امپرش همیشه روی ۱۲ یا ۱۳ هست در حالی که خونه ما وسیله برقیمصرف سنگین نداریم ووقتی از بعد کنتور که فیوز خونه رو قطع میکنیم باز هم کنتور کار میکنه مشکل از کجاس

    ۳

    1. سلام. ۱۲ تا ۱۳ آمپر عدد خیلی زیادیه و نباید اینطور باشه. می تونید زنگ بزنید اتفاقات برق (۱۲۱) و بگین تا بیان کنتور رو چک کنن.

      ۱۰

  7. ببخشید اصلن کاری به کنتر ندارم میخوام بدونم برق تک فاز چند آمپره تو بهترین شرایط
    بدونم بالای ۵۰ آمپر حتما باید برق ۳ فاز گرفت یا میشه برق تک فازه ۶۰ آمپرم داشت
    چون الان اداره برق تک فازه ۵۰ آمپر میده میخوام بدونم کلا برق تک فاز ۶۰ آمپر میکشه یا باید ۳ فازش کنیم
    بازم از لطفتون ممنونم

    ۷

    1. اگر یک سیم خیلی کلفت (مثلاً شماره ۱۰ یا ۱۶) داشته باشید که از کنتور رد نشه و مستقیم از تیر برق بیاد داخل منزل، خیلی خیلی بیشتر از ۶۰ آمپر هم می تونید جریان بکشید.

      ۳

  8. سلام خسته نباشید.
    میخواستم بدونم حداکثر آمپری که برق تک فاز میتونه داشته باشه چقدره؟ ۵۰ آمپر__۶۰ آمپر چقدر؟
    ممنون میشم

    ۸

  9. سلام
    فرمودید جریان کشیدنی و ولتاژ دادنی است
    طبق فرمول v=R×I باتوجه به گفته شما وسیله به نسبت مقاومتش جریان می کشد آیا برای مولتی متر هم صادق است؟
    فرضا وسیله مولتی متر باشد که فقط میتونه ۱۰آمپر اندازه گیری کنه
    ما اونرو به یک باطری ۱۰۰ ولتی وصل کنیم که ۴۰ آمپر میتونه برق عبور بده آیا مولتی متر خواهد سوخت ؟ یا به اندازه ۱۰ آمپر رو نشان خواهد داد؟

    ۲

  10. سلام،،برق متناوب چگونه در یک هادی جریان دارد،،مگر سینوسی نیست به اندازه ماکسیمم ،مینیمم میشه،یعنی صفر ،،سوال دوم ،،،با یک ولت برق شهری ،،چند لاومپ صد واتی روشن میشه ،،پس چگونه با دویست و بیست ولت میشه این همه وسایل کار کند،،ممنون ساده توضیح بدین قابل قبول برای هر کسی باشه

    ۹

  11. سلام مجدد. جناب ببخشید فعلا قبض دستم نیست و من هم باید آمپرشو تا فردا به کسی اطلاع بدم، ممنون میشم اگه بتونید آمپر کنتور A1350 سه فاز رو برام پیدا کنید

    ۲

  12. سلام خسته نباشید، میخاستم ببینم کنتور سه فاز مدل A1350 چند آمپره؟؟؟ آیا A1350خودش آمپره یا مدل کنتوره؟؟؟ اگه مدله پس آمپرش چقدره؟؟؟ و تا چند آمپر میکشه؟؟؟ مرسی

    ۱۱

  13. باعرض سلام وادب واحترام
    بنده جدیدا به منزل جدیدی اسباب کشی کردم که محافظ یخچال وتلویزیون ولتاژ برق رو بین ۲۰۰تا۲۲۰در ساعات مختلف نشون میده وحس میکنم صدای موتوریخچال تغییر کرده نسبت به قبل واینکه موقع کارکردن کولردستی متوجه تغیر دور موتور کولر میشیم
    درصورتی که داخل ساختمان قبلی ولتاژ اکثرا بالای ۲۲۰تا ۲۳۵بود
    حالا خواستم بدونم مشکلی واسه لوازم برقیم پیش نمیاد بااین تفاسیر
    باتشکر

    ۱۰

    1. سلام.مرسی از شما. در فصل تابستان و در بعضی محله ها ولتاژ تا ۲۰۰ ولت افت می کنه ولی مشکلی ایجاد نمی کنه. ولی اگر کمتر از اون بود باید به اداره برق اطلاع بدید.

      ۲

  14. سلام جناب مهندس
    ميخوام يك پد گرمايي كه با برق كار ميكنه از كانادا بيارم ايران
    مشخصات برق ان اينه:
    AC 90- 130V
    ۴۰-۷۰ HZ
    ۲.۲A/290 w

    اگر تبديل كننده (converter) لازمه لطفا بفرماييد ولتاژ و هرتز و توان (w) ان چقدر بايد باشه
    سپاسگزارم

    ۷

    1. سلام. بله شما نیاز به یک مبدل ۲۲۰ به ۱۱۰ ولت با توان حدوداً ۵۰۰ وات دارین. از لینک زیر می تونید یک مدل از این دستگاه ها رو ببینید.
      http://digikharid.com/product/%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%81%d9%88%d8%b1%d9%85%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%a8%d8%af%db%8c%d9%84-110-%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86-500-%d9%88%d8%a7%d8%aa/

      ۲

  15. باسلام قصد خرید یکدستکاه موتوربرق دارم مصرف برق ما برای یکدستگاه کولر گازی ۱۸۰۰۰پشت پنجره ای بنام اورکول است .(با آمپرسنج )هنگام کارکردن ۱۰آمپر مصرف دارد ولی درموق استارت اولیه نمیدانم چقدر آمپر میکشد . وبه غیرازآن ۵ الی ۶ لامپ روشنایی کم مصرف +تلویزیون ۴۸ LED +یخچال +فریزر البته من این مولد برق را برای زمان قطع شدن برق شبکه نیازمندم که درروز شاید۲ الی ۳ ساعت برق قطع باشد لطفا راهنمایی بفرمایید۱- باتوجه به مصارف ذکرشده وافت جریان آن واستارت اولیه کولرگازی. موتور برق را -باچه کیلوات وآمپر ویاهرمشخصه دیگر خریداری کنم ۲- آیا موتور برق گازسوز بگیرم یا بنزینی کدام بهتر جوابگو است .باتشکروسپاس از راهنمایی ارزنده شما

    ۳

  16. با سلام ۱ سوال داشتم. در حال حاظر وزارت نیرو اعلام کرده برق های تجدید پذیر تولید شده توسط اشخاص را خریداری می کند. مانند برق خورشیدی که گفته کیلواتی ۷۰ تومن ظاهرا میخره.
    اگه به طور مثال ما بخوایم یه برق ۷۰۰ کیلوواتی خورشیدی تولید کنیم . نحوه محاسبه درآمدش چیجوریه؟ کیلوات بر ساعت ۷۰ تومان در ماه چیجوری محاسبه میشه ؟
    آیا این محاسبه من درسته ؟ ؟؟؟؟؟
    ۷۰ * کیلووات تولیدی* ۲۴(۱ روز)*۳۰ روز= هزینه برق

    ۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853