0
0

ولتاژ و جریان در برق

29230 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام، من تا به حال ندیدم، ولی اگر باشه سایزی در حد یک دستگاه جوش رو باید داشته باشه. چون دستگاه جوش هم کاری که انجام میده به این صورته که برق شهری رو به ۲۴ (الی ۶۰ ولت) و جریان ۲۰۰ آمپر تبدیل می کنه.

      ۱

  1. با سلام اگر وسایل برقی که ۷آمپر مصرف برق دارد به صورت مداوم کار کند در ماه چقدر هزینه برق باید پرداخت کرد؟

    ۱

    1. سلام، ۷ آمپر حدوداً میشه ۱.۶ کیلو وات ساعت. در ۲۴ ساعت میشه ۳۹ کیلو وات ساعت. در یک ماه میشه ۱۱۶۰ کیلو وات ساعت. اگر روی پله آخر حساب کنیم مبلغش حدوداً میشه ۴۰۰ هزار تومن

      ۱

  2. سلام من بخاری برقی نفتی ژاپنی مدل کرونا که ۱۱۰ ولت میباشد را به برق ۲۲۰ ولت وصل کردم
    الان میخام تعمیرش کنم کدوم قطعات روی بردش سوختن?
    ی انفجار کوچیک داشت همراه با دود سفید و جریان قطع شد

    ۳

    1. سلام، دقیقاً نمیشه روی یک قطعه دست گذاشت، چون احتمالش هست که تعدادی از قطعات سوخته باشن. ولی اگر روی برد وریستور به کار رفته باشه، این قطعه اول میسوزه.

      ۱

  3. سلام
    با توجه به مثال مصرف آمپر شما آیا دستگاهی با ۱۲ ولت و ۱ آمپر را میتوان با باطری ۱۲ولت ۶۵آمپر ماشین روشن کرد!؟
    متشکرم

    ۱

  4. سلام.. من یک بخاری برقی گرفتم مدل ۱۵۰۰.. نوشته ۲۲۰ ولت متناوب و۵۰ هرتز
    آیا مصرف برقش زیاده؟
    مثلا در روز ۵ ساعت روشن باشه چقدر هزینه برق میاد؟؟

    ۳

    1. سلام. این بخاری شما در حالت حداکثری که کار کنه هر ساعت یک و نیم کیلو وات مصرف می کنه. یعنی هر ۵ ساعت میشه هفت و نیم کیلو وات. و هزینه ۷.۵ کیلو وات هم حدوداً میشه ۱۰۵۰ تومن. (فرض کردم شما یک خانواده با مصرف معمولی هستید و این مصرف شما در پله سوم صورت گرفته).

      ۱

  5. سلام خسته نباشین ممنون میشم جواب بدید.برای روشن کردن دو دستگاه که ۶ ولت و ۷ آمپر هست باید از باتری با ولتاژ بالاتر استفاده کرد یا آمپر بالاتر با همون ۶ ولت؟؟سپاس

    ۱

    1. سلام، بله باید باتری شما آمپر بالاتری داشته باشه، نه ولتاژ بالاتر، اگر ولتاژ رو ببرید بالا دستگاه شما می سوزه.
      البته اگر از یک باتری ۶ ولتی هم استفاده کنید مشکلی نداره، منتها باتری شما زودتر تمام میشه.

      ۱

        1. سلام، چون وقتی باتری ها با هم موازی میشن، ولتاژ اونها تغییری نمیکنه ولی ظرفیت جریان دهی اونها به نسبت تعدادشون بیشتر میشه.

          ۱

      1. سلام ببخشید من سه باتری لیتیومی را با هم سری کردم تا به ولتاژ ۱۲ رسیده اکنون تنها مشکلی که وجود داره من یک آداپتور ۱۲ ولت ۴ آمپر دارم خواستم بدونم میشه باهاش باتری ها را که تعداد هر سلول ۲ آمپر است را شارژ کنم و اگر که نمیشه برای شارژ کردن باتری ۲ آمپر به چه شارژری با چه میزان آمپر نیاز است این یک و دوم ما در خانه یک آداپتور ۱۲ ولت ۱ آمپر مال سمپاش شارژی داریم منتها تا جایی که می دانم شارژر باتری اسیدی است پس با این حال می شود باهاشون باتری لیتیومی را شارژ کنم و یا اینکه اگر بخوام باهاش باتری موتور سیکلت را شارژ کنم چطور لطفا راهنمایی بفرمائيد با تشکر.

        ۱

        1. سلام، ولتاژ شارژ همیشه باید یک مقداری از ولتاژ باتری بیشتر باشه تا باتری کاملاً شارژ بشه، البته با همون شارژر ۱۲ ولت هم میشه ولی باتری شما کامل کامل شارژر نمیشه. مثلاً وقتی باتری ها ۱۲ ولت هستند شارژر باید ۱۵ ولت باشه. برای باتری هایی که فرمودین ۱ آمپر هم باشه کافیه.

          ۱

          1. مچکر از پاسخ شما منتها نگفتید که با آداپتور ۱۲ ولت سم پاش شارژی که اسیدی است میشه باتری ها را شارژ کنم و یا اینکه اگر با آداپتور ۱۲ ولت ۴ آمپر شارژ کنم چطور برای باتری ها مناسب نیست چون کلن من سه باتری لیتیومی را با هم سری کردم تا به ولتاژ ۱۲ رسیده منتها شارژر براش ندارم فقط همین دو آداپتور را در منزل داریم البته به جز شارژر گوشی موبایل و این چیزها که ولتاژ آنها زیر ۱۲ است و سوال آخر اینکه اگر نمیشه با آن دو آداپتور که ذکر کردم شارژ کرد می شود ماژول افزاینده ولتاژ بگیرم و مثلا وصلش کنم به شارژر ۵ ولت و باهاش باتری ها را شارژ کنم

            ۱

          2. خواهش می کنم، با آداپتور سم پاش که فرمودین میشه ولی چون آمپرش بالاست طول عمر باتری های شما کم میشه. از ماژول افزاینده ولتاژ هم میشه استفاده کرد.

            ۲

  6. خیلی ممنون هستم.در سایتهای دیگر من همین مطالب را خواندم و هیچ نفهمیدم که اونی که بلد هم بودم یادم رفت.
    ولی اینجا کاملا برام روشن شد که ولت و وات و آمپر وجریان برق چیست.تشکر

    ۱

  7. سلام یک دستگاه اکسیزن ساز ۳۵۰ وات ۲۲۰ولت تهیه کردیم.چون قطعی برق داشتیم ناچارا یکدستگاه موتور برق ام لازم داشتیم که ۸۰۰ وات رونیکس گرفتیم
    حالا اکسیژن ساز ۲۲۰ ولته و موتور برق ۲۰۰ ولت
    ایا این اختلاف ولتاژ مشکل ساز هست؟

    ۱

    1. سلام، روی پلاک دستگاه اکسیژن ساز رو بخونید. ببینید آیا بازه ای برای ولتاژ کاری دستگاه تعیین نکرده؟ مثلاً اگر نوشته باشه ۱۱۰ الی ۲۴۰ یا ۱۸۰ الی ۲۴۰ شما می تونید به موتور برق وصلش کنید، در غیر اینصورت در طولانی مدت احتمالش هست که دستگاه اکسیژن ساز آسیب ببینه. می تونید برای رفع مشکل این وسط یک دستگاه استابلایزر قرار بدید.

      ۱

  8. سلام وقت
    یه سوالیه ک مدتی تو ذهنمه واین که چرا ولتاژ برق استاندارد عددی بین ۱۰۰_۱۱۰ یا ۳۰_۲۲۰ هست مثلا ۲۰۰ یا ۱۸۰ نیست لطفا راهنمایی کنید منو ممنون

    ۱

    1. سلام آقا رامین. ولتاژ برق کشور ما ۲۳۱ ولت است که رندش می کنن و میگن ۲۳۰ ولت. ولتاژ بعضی کشورها مثل کانادا هم ۱۱۰ ولت هست.
      در استاندارد اومده که در نقطه تحویل به مشترک، یعنی در جای کنتور ولتاژ می تونه ۵ درصد بیشتر یا کمتر باشه، یعنی اگر شرکت برق به شما ولتاژ ۲۲۰ هم بده نباید ناراحت بشید، ولتاژ ۲۴۲.۵ هم بده نباید ناراحت بشین.
      ولی این روزها که هوا خیلی گرمه و مصرف به شدت بالا رفته، حدوداً دارن ۲۱۰ ولت میدن و ما به همون هم خوشحالیم.

      ۱

      1. سلام.وقت بخیر.جناب مهندس بنده دوتا پمپ اب مینیاتوری ۱۲ولت ۲۰۰/۳۰۰میلی امپرو همزمان میخوام راه اندازی کنم ،چه ادابتوری با ولتاژ و امپری باید تهیه کنم که دچار مشکل و سوختن پمپ ها نشه،سپاس از شما

        ۱

  9. سلام خسته نباشید مهندس مرادی
    سوال ترانز قدیمی در خانه داریم چون منزل ما برق کم میاره معمولا طرفهای ظهر وشب همیشه این ترانز روشن هست و برق خونه رو جبران می‌کنه سوال بیشتر مواقع از ۲۲۰ مثلاً ۲۲۵ نشون میده موقعی که اوج مصرف نیست آیا اشکالی داره یا مرتبا باید خاموش کنم ترانز رو ظاهراً وسایل برقی که مشکل نداره ممنون جوابم بدید

    ۱

    1. سلام جناب برزگری، ممنونم از شما. ولتاز برق شهری از ۲۱۸ تا ۲۴۲ کاملاً طبیعی هست و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه.

      ۳

  10. سلام و خسته نباشید، یه ترانس دارم که کلید ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ داره به اشتباه روی ۱۱۰ ولت زدم به برق دوبار فیوزش سوخت. الان فیوز ميندازم روشن نمیشه چ مشکلی براش پیش اومده؟

    ۱

    1. سلام. مرسی معمولاً عنصری داخل دستگاه هست به نام وریستور که اول اون میسوزه، اون رو تعویض کنید به احتمال زیاد درست بشه.

      ۱

  11. سلام وقتتون بخیر .آقای مهندس کولر گازی ما باد گرم می زد تعمیر کار اومد و گفت ولتاژتون پایینه .ولت سنج عدد ۲۰۰ ولت را در کنتور و ۱۸۵ تا ۱۹۰ در دستگاه کولر نشان می داد.تعمیر کار گفتن این افت ولتاژ مربوط به اداره برق پیگیری کنید خواهشمنداست نظرتان دراین خصوص بفرمایید.

    ۳

    1. سلام احسان جان، من نظرم اینه که بگین یک تعمیرکار دیگه هم بیاد و چک کنه. چون اون ولتاژی که فرمودین خیلی هم پایین نیست که کولر بخواد باد گرم بزنه. شاید گاز دستگاه خالی شده. البته کار با اون ولتاژ پایین می تونه در طولانی مدت به دستگاه شما آسیب بزنه.

      ۱

  12. سلام.من یه ترانس۲۰۰۰دارم زمانی که حدود ۴صبح تا ۸صبح ولتاژخروجی ترانس تا۲۴۸بالا میره که فقط به تلوزیون و کامپیوتر وصله.ایا وسایل اسیب میبینن.البته توی این تایم معمولا استند بای هستن.ممنون

    ۳

    1. سلام، ولتاژ برق کشور ما ۲۳۱ ولت هست و استاندارد میگه تا ۵ درصد کمتر یا بیشتر طبیعی هست و مشکلی نداره. روی وسایل برقی هم معمولاً میزنه که تا ۲۵۰ ولت مشکلی براشون نداره.

      ۱

  13. سلام وقت تون بخیر
    ببخشید مهندس من ی مودم ۹ ولت ۰.۶ آمبر دارم با ادابتور خودش هیچ مشکلی نداشت اما از وقتی به ادابتور ۹ ولت ۱ آمبر وصلش کردم بعد از یکی دوساعت خود به خود مودم خاموش میشه علتش چی میتونه باشه ؟
    هم ادابتورها و هم مودم سالمن
    ممنون

    ۱

  14. سلام مهندس
    ی سوال داشتم از خدمت تون
    شما فرمودین ک امپراژ بالا ب وسایل الکترونیکی اسیب نمیرسونه
    و هر وسیله ب اندازه نیازش امپراژشو برمیداره
    پس چرا ما در مدار های الکترونیکی از فیوز استفاده میکنیم تا جلوی اضافه بار رو بگیره و به برد اسیب نرسونه
    ؟؟

    ۱

    1. سلام، فیوز به این خاطر هست که اگر بعد از فیوز اتصال کوتاهی ایجاد شد و به یکباره جریان زیادی ازش کشیده شده، بسوزه و مدار رو قطع کنه.

      ۱

      1. شرمنده ام مهندس ولی میشه خواهش کنم ی مقدار بیشتر توضیح بدید
        من اطلاعاتم کمه و این سوال رو خیلی وقت تو ذهنم دارم چون ی سری ها حرف شما رو میزنند و ی سری ها هم میگن امپر بالا اسیب میزنه
        من ی منبع تغذیه دارم درست میکنم با ماژول رگولاتور دی سی به دی سی ۰تا ۳۷ ولت حداکثر ۵ امپر
        پس طبق فرمایش شما من میتونم ی سو یچینگ ۱۲ ولت ۱۵ امپر بهش وصل کنم و مشکلی برای برد من پیش نخواهد اومد
        درسته؟؟
        واقعا ممنون بابت وقتی ک میذارید

        ۱

  15. سلام و درود بر شما
    کنتور خونمون ۳۲ آمپر تکفاز هست، تو آشپزخونمون یخچال ۲۸ فوت داریم. بعد مدتی متوجه شدیم محافظ برقی که به یخچال وصل هست، چراغ نرمالش روشنه چراغ تایمرشم روشنه اما برقو به یخچال نمیده، محافظو کلا عوض کردم بعد مدتی این محافظم همین جور شده، چراغ نرمال روشن هست اما هی میره رو تایمر هی میره رو نرمال،(میترسم یخچالم بسوزه) بعد روشن خاموش محافظ مجددا خوب میشه؟ سوالم اینجاست چرا همچین حالتی بهش دست میده؛ لطفا راهنمایی بفرمایید

    ۱

    1. سلام، در اون زمان هایی که محافظ اون حالت براش پیش میاد ولتاژ برق رو اندازه بگیرید شاید ولتاژ برق محله تون کم و زیاد میشه.

      ۱

      1. از راهنماییتون بسیار سپاسگزارم
        ولی ما تو یک آپارتمان سه طبقه زندگی میکنیم که هر طبقه برق جداگانه ای دارد،(کنتور جدا از هم دارند) دو طبقه دیگه این مشکل را ندارند ولی ما که طبقه سوم هستیم این مشکل را داریم
        سوالم اینجاست اگر ولتاژ برق محلمون کمو زیاد میشه چطور دو طبقه دیگه احساس نمیکنن؟
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

        ۱

        1. خواهش میکنم، اداره برق زمانی که می خواد کابل های شما رو به تیر برق وصل کنه، کابل هر واحد رو به یکی از فازهای روی تیر وصل میکنه. پس احتمالش هست برق شما به مشکل بخوره ولی برای همسایه ها اینطور نباشه. البته این یک احتمال هست و باز هم میگم باید با ولت متر برق خونتون رو اندازه گیری کنید تا متوجه بشید، البته بعضی وقتها هم مشکل داخلی هست و به اداره برق مربوط نیست، مثلاً احتمال داره کلید مینیاتوری داخل ساختمان خراب شده باشه.

          ۱

          1. فقط اینکه برای آشپزخانه که لوازم برقی داریم دو کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر جوابگو هست؟ چون آشپزخونمون دو تا ۱۶ آمپر داره

            ۳

  16. سلام بعداز کنتور محافظ سارا نصب کردم هر از گاهی مخصوصا شبا ولتاژ غیر عادی میزنه چند بار ب اتفاقات برق زنگ میزنم خودشون میگن بار برقو کم میکنن تا دوباره ب حالت عادی بر میگرده کنتورم ۵۰امپر تک فاز هست اگه یه فیوز ۳۲بعد کنتور نصب کنم محافظ سارا بعد فیوز ۳۲نصب کنم ولتاژ برق کمتر میشه یا نه ممنونم راهنمایی کنید,

    ۱

    1. سلام دوست من، خیر تغییر ولتاژ ربطی به فیوزهای شما نداره و اگر شما فیوزها رو عوض کنید مشکل حل نمیشه. این مشکل رو فقط باید خود اداره برق حل کنه. و این رو بدونید ولتاژ شما از بازه ۲۱۹ تا ۲۴۱ ولت طبیعی هست و مشکلی نداره.

      ۳

  17. سلام جناب من سوالم این هست که اختلاف پتانسیل مگه بطور کامل باعث به وجود اومدن جریان نیست پس چطور میزان جریان و اختلاف پتانسیل متفاوته باتشکر

    ۱

    1. سلام. ما به یک وسیله برقی می تونیم هر اختلاف پتانسیلی رو وصل کنیم، مثلاً می تونیم به یک چراغ ۱۲ یا حتی ۲۲۰ ولت وصل کنیم، پس ایجاد اختلاف پتانسیل دلخواه دست ماست. ولی اون لامپ به اندازه ای جریان میکشه که نیاز داشته باشه، البته اگر اختلاف پتانسیلی بالاتر از ولتاژ کاری اون لامپ بهش وصل کنید اون لامپ میسوزه. پس باید اختلاف پتانسیل متناسب با ولتاژ کار اون وسیله برقی باشه.

      ۱

  18. سلام وعرض خسته نباشید ما تو محل کارمون برق ۲۱۷ تا ۲۱۴ نشون میده و این عمر باعث شده چندین بار برد کولر اسپلیت بسوزه و UPC چند بار باتری سوزونده و چراغ ۹۰ واتی که روشنایی سالن برامون تامین میکنه هر ۶ ماه می سوزه و باعث میشه که ما لامپ مجدد خریداری کنیم با این وجود که کولر و وسایل کامپیوتر ها وسرور ها و مودم و دوربین مداربسته از یک پریز که یک محافظ تیراژه داره که که مال یخچال فریزر ورش نوشته وهمه تجهیزات که نام برد همه از ان برق استفاده می کند مشکل سوختن چراغ ها وکولر اسپلیت و upc مشکلش چیه و کولر اسپلیت هم محافظ تیراژه مخصوص کولر داره که ولتاژ نشون میده الان مشکل پایین بودن ولتاژ رویه بعقیه تاثیر می گذاره یانه

    ۲

    1. سلام جناب قنبری، این ولتاژی که می فرمایید طبیعی هست و سوختن زیاد وسایل برقی به اون ربطی نداره، بلکه این موارد میتونه باعث سوختن بیشتر وسایل برقی بشه.
      اگر شما همه وسایل برقی رو از یک پریز گرفته باشید، چون سیم اون پریز جوابگوی اون همه وسایل برقی نیست، پس باعث سوختن وسایل میشه. دوم اینکه اتصالاتتون رو چک کنید که سست نباشه و پیچ ها رو کاملاً سفت و محکم بسته باشید.

      ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853